עמוד 1 מתוך 1

מליצה נאה מבעל התולדות הבדל בין אשכנזים לספרדים

פורסם: ה' ספטמבר 07, 2017 6:38 pm
על ידי פשיסחא
תולדות יעקב יוסף פרשת קדושים

ובזה תבין כוונת התוס' בפ"ק דר"ה (דף טז ע"ב ד"ה כדי) לערבב השטן, וכתבו התוס' בשם ירושלמי דכתיב בלע המות לנצח וכתיב והיה ביום ההוא יתקע בשופר גדול וכו'. ויש להבין איך אפשר שיטעה בין שופר זה לשופר גדול. ועוד הלא כבר למוד בכל שנה ושנה ששומע שופר כמה פעמים ואין קול וקשב שיתבלע. ועוד פירש רש"י כדי לערבב, שלא ישטין כשישמע ישראל מחבבין מצות מסתתמין דבריו ע"כ. והתוס' פירשו בשם ירושלמי בהיל ולא בהיל וכו'. דקשה מה מחולק רש"י ותוס':

הגם די"ל ע"ד הלצה דכתוב בטור אורח חיים (סימן תקפה) דאשכנזים תוקעים בעצמן ומחבבים המצות, מה שאין כן בני ספרד ששוכרין מי שיתקע וכו'. ונראה לי ללמד זכות על ספרדים ג"כ, דנודע המאורע בעיירות קטנות עבור התקיעות באשר שכל א' מתאמץ בערכאות של גוים שיתקע, וכאשר השטן רוצה להשטין בזה נתערבב, כי תשובתו בצדו שעושין זה מחמת חיבוב מצוה. מה שאין כן בספרד שהם שלומי אמוני ישראל שבאים בסוד ה' אשר לאו כל מוחא סביל סוד כוונת התקיעות, לעורר בשופר תחתון שופר גדול כנודע למשכילים, אז תסמר שערת ראשם ובורחים מזה כי מי ראוי לכך. וזהו כוונת רש"י ותוס', שרש"י כתב למנהג אשכנזים, והירושלמי שהביאו התוס' כתב למנהג הספרדים וק"ל:

Re: מליצה נאה מבעל התולדות הבדל בין אשכנזים לספרדים

פורסם: ה' ספטמבר 07, 2017 7:08 pm
על ידי יבנה
מקור דברי הטור הם בדרשת הרא"ש נגד התופעה, [שתי דרשות האחת "על מזלזלי התורה והמצוות" והשניה "תוכחה כנגד מכובדי ספרד"; הודפסו יחד עם ספר "מאמר על עסק התורה" לרבי יחיאל אביו, מכון מרא"ה, תשס"ח.], וזה היה בכל המצוות ולא רק בתקיעת שופר, וכדברי הטור שאינם מחבבים המצוות ולא משום עומק הסוד שבדבר, כך שאין מקום לדבריו. ועוד דלדבריו איך מסכימים רק עבור כסף.
בנוסף מה שהביאו תוס' מהירו' אינו בתלמוד ירושלמי אלא בספרי מדרשים שהסתובבו בארצות אשכנז, כך שא"א לומר שדוקא הספרדים נמשכו בזה אחריו.

Re: מליצה נאה מבעל התולדות הבדל בין אשכנזים לספרדים

פורסם: ה' ספטמבר 07, 2017 8:32 pm
על ידי מיני ומינך
יבנה כתב:כך שאין מקום לדבריו.

של נעלך מעל רגלך

Re: מליצה נאה מבעל התולדות הבדל בין אשכנזים לספרדים

פורסם: ה' ספטמבר 07, 2017 8:39 pm
על ידי דנני
......

Re: מליצה נאה מבעל התולדות הבדל בין אשכנזים לספרדים

פורסם: ה' ספטמבר 07, 2017 8:40 pm
על ידי אשר ברא
יבנה כתב:בנוסף מה שהביאו תוס' מהירו' אינו בתלמוד ירושלמי אלא בספרי מדרשים שהסתובבו בארצות אשכנז, כך שא"א לומר שדוקא הספרדים נמשכו בזה אחריו.

שכחת:
איך יתאמצו האשכנזים בערכאות של גוים שיתקע מחמת חיבוב המצווה?
ולמה התערבב השטן בזמן התלמוד ממה שעתידין הספרדים או האשכנזים לעשות?
ועוד וכי ידעו התוס' בכלל מה שנהגו בספרד? ואם ידעו והמליצו על זה איך יחלוק הרא"ש והטור מבלי להזכיר דעתם?
ומה יענו על הירושלמי (גם הובא בטור)?
ובכלל יש לברר מתי התחילה התופעה שיתגוררו בעיירות קטנות?

ונפל ההלצה לבירא!

Re: מליצה נאה מבעל התולדות הבדל בין אשכנזים לספרדים

פורסם: ה' ספטמבר 07, 2017 8:56 pm
על ידי איש גלילי
דוגמא נאה לעיסוק נואל סביב דבר שמראש הוקדם שהוא ב'דרך הלצה', כאשר מקיפים אותו בשאלות דקדקנות מטופשות, במקום להבין את הרעיון והמליצה.