עמוד 1 מתוך 1

לשמוע קול מוסף - דעת המאירי

פורסם: ב' ספטמבר 18, 2017 11:03 am
על ידי אברהם
רבינו איש ספר העיר באשכול viewtopic.php?f=30&t=1679 שלכאו' לא מצאנו את חומרת הגרי"ז להקשיב מתחילת תפילת המוספים אלא להסוברים שהיחיד מברך ז' ברכות, אבל לא להסוברים שהיחיד מברך ט' כדקיי"ל.

והנה, הראני ידידי לדברי המאירי, שמשמע ממנו שיש קפידא להקשיב לש"ץ מתחילת התפילה, אע"פ ששיטתו שגם היחיד מברך ט':

"...שאר העם הואיל ונפטרו בתקיעות שמיושב ואין חיוב ליחיד בתקיעות שעל סדר ברכות כלל אם רוצה זה לעשות עצמו יחיד אף על פי שהוא בצבור ואין דעתו לחייב עצמו בתקיעות שעל סדר ברכות איני רואה גערה בכך, ואם רוצה להיות מכלל הצבור למנין ולקבל עליו חיוב תקיעות שמעומד אף הוא אסור להשיח אא"כ לצורך המצוה, אלא שלבי נוקפי לומר שאף לזה אין עליו חיוב שתיקה אלא משיתחיל שליח צבור בתפלת המוסף והוא שאני אומר שברכות אלו ר"ל מלכיות זכרונות ושופרות ברכות שופר הן ואפילו לא תקען רצופות ויוצא באלו אינו צריך לברכת שופר כלל וא"כ הרי אלו ברכה אחרת לשופר ואין חיוב שתיקה קודם להן, ואף על פי שאין ברכות מעכבות את התקיעות הרי ברכות קריאת שמע כיוצא בהן שאין ברכות קריאת שמע מעכבות זו את זו ולא קריאת שמע את הברכות ואעפ"כ ברכות של קריאת שמע הן ואין צריך לברכה אחרת וכן באלו ואחר שכן אין תקיעות שמעומד נכללות בברכת אותן שמיושב ומותר להשיח עד שיתחיל שליח צבור בתפלת המוסף כך נראה לי ברור אלא שרבים חולקים עלי.

ומבואר דהא מיהת משיתחיל ש"צ התפילה אסור להסיח, אע"פ שאינו צריך אלא לג' ברכות מזו"ש. [וכעי"ז הביא איש ספר באשכול הנ"ל בשם הגרד"ס מדעתו, שעפ"י השיטות שמזו"ש הם ברכות התקיעה צריך להקשיב מתחילת התפילה, וכאן הדברים מפורשים לכאו' במאירי].

Re: לשמוע קול מוסף - דעת המאירי

פורסם: ב' ספטמבר 18, 2017 11:38 am
על ידי ההוא גברא
ושמא הוא מפני איסור לדבר בחזרת הש"ץ?

Re: לשמוע קול מוסף - דעת המאירי

פורסם: ב' ספטמבר 18, 2017 12:00 pm
על ידי ברזילי
אבל לפי המאירי מדובר רק במי שלא שמע ברכת שופר במיושב או ששח בינתיים, ומי שסומך על ברכת המצוות ששמע במיושב איננו צריך למזו"ש דחזרה

Re: לשמוע קול מוסף - דעת המאירי

פורסם: ב' ספטמבר 18, 2017 2:17 pm
על ידי אברהם
אבל מסתבר שאם ברכות הללו 'ברכות השופר הן' ומאידך יש דין לתקוע על סדר הברכות הללו, אין זה שני עניינים נפרדים אלא דין אחד לתקוע תקיעות בציבור עם הברכות שתיקנו לזה.
וכל שרוצה 'להיות מכלל הציבור ולקבל עליו חיוב תקיעות שמעומד' צריך לברך הברכות שתיקנו לתקיעות הללו.

ההוא גברא,
גם אני חככתי לומר כן. אבל בעצלותי לא עיינתי במקור האיסור לשוחח בזמן חזרת הש"ץ. וגם רהיטת הלשון משמע שכוונתו משום ברכות השופר, וצריך לעיין עוד.

Re: לשמוע קול מוסף - דעת המאירי

פורסם: ב' ספטמבר 18, 2017 2:44 pm
על ידי פרי יהושע
אברהם כתב: וגם רהיטת הלשון משמע שכוונתו משום ברכות השופר, וצריך לעיין עוד.

יישר, ולא מפני דהוי כל תפילת הש"ץ חבילה אחת ובעי לשמוע מתחילתה לסופה כהרי"ז.