עמוד 1 מתוך 1

ברכת כהנים בנעילה

פורסם: ב' ספטמבר 25, 2017 3:07 pm
על ידי הגרח
חשיבותה של ברכה זו מיותרת לציון .....ודילוגים על הפיוטים וחזרה אליהם לאחר שים שלום נשמע הגיוני בפרט שזה יוצא מפי כהן גדול כהח"ח אז למה ויתרו.....
יצויין שאצל החזו"א שהיו מתחילים נעילה כשחמה בראשי אילנות פעמים היו מספיקים ופעמים לא תלוי בחזנים.
מצורף מאמרי בערכה וגדריה של ברכת כהנים
המאמר נועד הן למברכים והן למתברכים
אשמח לתגובות הקוראים

Re: ברכת כהניםבנעילה:מדוע במניני פונובי'ז וגרורותיה התעלמו מהמלצתו של המ"ב ?

פורסם: ב' ספטמבר 25, 2017 7:28 pm
על ידי קו ירוק
אולי משום שכך נהגו גם לפני שהח"ח כתב את הדברים.. ואולי גם בטלז ואולי גם בוואלאזין ?
ולמה עונים אמן אחר אוהב עמו ישראל בקול גדול, לא כמו המ"ב?

Re: ברכת כהניםבנעילה:מדוע במניני פונובי'ז וגרורותיה התעלמו מהמלצתו של המ"ב ?

פורסם: ב' ספטמבר 25, 2017 10:58 pm
על ידי צורב מתחיל
הגרח כתב:חשיבותה של ברכה זו מיותרת לציון .....ודילוגים על הפיוטים וחזרה אליהם לאחר שים שלום נשמע הגיוני בפרט שזה יוצא מפי כהן גדול כהח"ח אז למה ויתרו.....
יצויין שאצל החזו"א שהיו מתחילים נעילה כשחמה בראשי אילנות פעמים היו מספיקים ופעמים לא תלוי בחזנים.

מה שבדקתי כשהייתי בחור, (וגבאי), שכשרוצים להספיק ברכת כהנים, הראש נמצא בשעון במקום במחזור, וזה משנה מאוד את מהלך התפילה. בשביל עולם הישיבות כמדומני שזה מספיק סיבה להעדיף את התפילה עצמה. (במיר היו מאריכים כמה שעות בנעילה לתוך הלילה, ואומרים שר' חצקל לוינשטיין היה לוקח מנין וממשיך איתם).

Re: ברכת כהניםבנעילה:מדוע במניני פונובי'ז וגרורותיה התעלמו מהמלצתו של המ"ב ?

פורסם: ג' ספטמבר 26, 2017 12:44 am
על ידי הגרח
אז כך .בחברון ובנותיה(תפרח אור אלחנן וכו') כך נוהגים כהמ"ב, וכך היה גם בליטא, וכן נהגו הפרושים ההולכים במנהגי הגרא ,ואף בבית בריסק הקפידו ע"ז.
כך גם אצל הספרדים(יש קולא בשע"צ וכך גם אחזו הגרי"ש והרב עובדיה שעד 13דק אחרי השקיעה) .אצל החסידים הקילו כהמהר"ם .שהואיל והתחילו קודם אז אפשר גם בלילה(עיי"ש שדימה לאברים ופדרים)
חשוב לציין שזה דינא דגמרא בתענית רפ"ג .וכן בסוטה לט מצויין .שהיה מזמור מיוחד .שהקהל היה אומר בנעילה .
לחד מ"ד שהקהל עונה כנגד המברכים:

Re: ברכת כהנים בנעילה

פורסם: ד' ספטמבר 27, 2017 10:18 am
על ידי הגרח
מידע נוסף שהגיע בחב"ד נוהגים כמו בפונוייז שאין נשי"כ
בסלבודקא ובבויאן נוהגים כמו בחברון שיש נשי"כ לפני השקיעה

Re: ברכת כהנים בנעילה

פורסם: ד' ספטמבר 27, 2017 5:39 pm
על ידי יונת אלם
בחברון הברכת כהנים בנעילה הגיעה לאו דוקא בגלל המשנ"ב אלא מהאלטער מסלבודקא שאמר התפילות שלנו מי יודע אם מתקבלות אבל ברכת כהנים 'ואני אברכם' ודאי רצויה בעת נעילת שער

Re: ברכת כהנים בנעילה

פורסם: ד' ספטמבר 27, 2017 7:37 pm
על ידי הגרח
בוא ידידי .נבהיר את הענין .מי שזוכה לברכת כהנים בנעילה. אינו זקוק לסברות עצמו .הבבלי בסוטה ובמגילה .כבר פתר עבורו את הענין. המ"ב רק נתן פתרון טכני. לדלג על הפיוטים .ולחזור אח"כ .
חובת ההוכחה היא. על אלה שויתרו על זה.ובאמת כל הנושא. הוא. בגלל שלא ידעו מתי בדיוק השקיעה . ונשיאת כפיים היא ביום ולא בלילה.
נמצא א"כ שאמירתו של האלטאר .היה בה גוון חינוכי לייקר בעיני התלמידים. את חשיבות הברכה.

Re: ברכת כהנים בנעילה

פורסם: ד' ספטמבר 23, 2020 1:31 am
על ידי שמר
יונת אלם כתב:בחברון הברכת כהנים בנעילה הגיעה לאו דוקא בגלל המשנ"ב אלא מהאלטער מסלבודקא שאמר התפילות שלנו מי יודע אם מתקבלות אבל ברכת כהנים 'ואני אברכם' ודאי רצויה בעת נעילת שער

ישנו תיעוד כתוב לזה או שמא מפי השמועה הוא?

האמת שהשנה הרהרתי מ"ט החשיבו כ"כ את ברכת כהנים בנעילה על חשבון התפילה עצמה והפיוטים (למנהג ישיבת חברון וגרורותיה), האם מישהו כתב ע"ז?.

Re: ברכת כהנים בנעילה

פורסם: ד' ספטמבר 23, 2020 10:57 am
על ידי ידידיה
הנעילה החברונאית מקבלת אופי יחודי בגלל ברכת הכהנים


ברגע שמתחילה חזרת השץ משתררת תחושת בהילות "לחטוף" את מה שאפשר לפני סיום היום.

כי פנה יום!

Re: ברכת כהנים בנעילה

פורסם: ד' ספטמבר 23, 2020 9:31 pm
על ידי הבאר ההיא
הגרח כתב:מידע נוסף שהגיע בחב"ד נוהגים כמו בפונוייז שאין נשי"כ
בסלבודקא ובבויאן נוהגים כמו בחברון שיש נשי"כ לפני השקיעה

אני שמעתי שבסלבודקא איחרו את הסליחות לאחר חזרת הש"צ שנה אחת ולא הוסיפו לעשות כך בשנים הבאות כי באותה השנה נפטר המשגיח ר' משה טיקוצ'ינסקי.
וחששו כנראה על דרך המהרי"ל שתלה פטירת בתו במה ששינה באמירת הפיוטים.

Re: ברכת כהנים בנעילה

פורסם: ד' ספטמבר 23, 2020 9:33 pm
על ידי הבאר ההיא
הגרח כתב:מידע נוסף שהגיע בחב"ד נוהגים כמו בפונוייז שאין נשי"כ
בסלבודקא ובבויאן נוהגים כמו בחברון שיש נשי"כ לפני השקיעה

אני שמעתי שבסלבודקא איחרו את הסליחות לאחר חזרת הש"צ שנה אחת ולא הוסיפו לעשות כך בשנים הבאות כי באותה השנה נפטר המשגיח ר' משה טיקוצ'ינסקי.
כנראה על דרך המהרי"ל שתלה פטירת בתו במה ששינה באמירת הפיוטים.

Re: ברכת כהנים בנעילה

פורסם: ד' ספטמבר 23, 2020 11:22 pm
על ידי ליטוואק פון בודאפעסט
מעודי לא הבנתי למה צריכים לחטוף כ"כ בארץ כדי להספיק את השקיעה. למה אין מסדרים את היום כהוגן? אם צריכים עוד רבע שעה, תתחילו רבע שעה מוקדם. אם צריכים חצי שעה, תורידו מההפסקה, תמהרו טיפה ממש בשאר התפלות ועוד ועוד. איך זה שכל מנין המתפללת כוותיקין מצליחים איכשהו לסדר את התפלה ואין צריכים למהר כאן ולקצר שם, והמון בתי כנסיות וישיבות בארץ ישראל אינם מצליחים לסדר את תוכניתם כהוגן?

Re: ברכת כהנים בנעילה

פורסם: ד' ספטמבר 23, 2020 11:31 pm
על ידי הבאר ההיא
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:מעודי לא הבנתי למה צריכים לחטוף כ"כ בארץ כדי להספיק את השקיעה. למה אין מסדרים את היום כהוגן? אם צריכים עוד רבע שעה, תתחילו רבע שעה מוקדם. אם צריכים חצי שעה, תורידו מההפסקה, תמהרו טיפה ממש בשאר התפלות ועוד ועוד. איך זה שכל מנין המתפללת כוותיקין מצליחים איכשהו לסדר את התפלה ואין צריכים למהר כאן ולקצר שם, והמון בתי כנסיות וישיבות בארץ ישראל אינם מצליחים לסדר את תוכניתם כהוגן?

זה לא ענין של מחסור בזמן בגלל התפילות האחרות או ההפסקה, אלא שלא מעונינים להתחיל להתפלל מפלג המנחה כי זה לא לכתחילה.

Re: ברכת כהנים בנעילה

פורסם: ה' ספטמבר 24, 2020 12:12 am
על ידי צורב מתחיל
בכמה מקומות שאני מכיר מתחילים מיד בפלג המנחה ועם כל זה רצים בנעילה, ולא בשביל נשיאת כפים שאין סיכוי, אלא כדי להגיע למעריב 45 דק' אחר השקיעה.

Re: ברכת כהנים בנעילה

פורסם: ה' ספטמבר 24, 2020 12:31 am
על ידי הבאר ההיא
צורב מתחיל כתב:בכמה מקומות שאני מכיר מתחילים מיד בפלג המנחה ועם כל זה רצים בנעילה, ולא בשביל נשיאת כפים שאין סיכוי, אלא כדי להגיע למעריב 45 דק' אחר השקיעה.

הרבה יאמרו לך שלהתפלל נעילה שעתיים לא נחשב לרוץ עכ"פ לא נראה לי שלזה כיון הרב ליטוואק.

Re: ברכת כהנים בנעילה

פורסם: ה' ספטמבר 24, 2020 12:36 am
על ידי ליטוואק פון בודאפעסט
בהל' שבת, חמה בראש האילנות הוא כשתי דקות לפני השקיעה. אם רוצים להתחיל כשהחמה בראש אילנות, א"א להספיק את השקיעה ובלא"ה מקדימים. אז מה הבעיא?

במנין שאני מתפלל מנחה זה כשעה ושלשת רבעי שעה, ונעילה כמו"כ, וגומרים באופן שיגמרו את המעריב ע"ב דקות אחרי השקיעה. כמובן, אין סבה למהר משום שבלא"ה אין נושאים כפים כ"א בתפלת המוסף.