מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הוצאת הכף ומחתה

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
בתבונה
הודעות: 1323
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

הוצאת הכף ומחתה

הודעהעל ידי בתבונה » ד' ספטמבר 27, 2017 9:48 pm

ביום הכיפורים הכה"ג נכנס 4 פעמים לקודש הקדשים
1. לקטורת - נכנס עם כף ומחתה מערה את הקטורת שבכף למחתה ויוצא (דרך חפניו)
2. להזות דם הפר
3. להזות דם השעיר
4. להוציא את הכף והמחתה.

למה הכה"ג משאיר את הכף בקודש הקדשים, הרי לאחר שעירה את הקטורת לתוך המחתה מיד הוא יכול להוציא את הכף?
נערך לאחרונה על ידי בתבונה ב ה' ספטמבר 28, 2017 5:03 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

איש לוי
הודעות: 273
הצטרף: ד' ספטמבר 14, 2016 12:24 am

Re: הוצאת הכף ומחתה

הודעהעל ידי איש לוי » ד' ספטמבר 27, 2017 10:04 pm

בתבונה כתב:ביום הכיפורים הכה"ג נכנס 4 פעמים לקודש הקדשים
1. לקטורת - נכנס עם כף ומחתה מערה את הקטורת שבכף למחתה ויוצא
2. להזות דם הפר
3. להזות דם השעיר
4. להוציא את הכף והמחתה.

למה הכה"ג משאיר את הכף בקודש הקדשים, הרי לאחר שעירה את הקטורת לתוך המחתה מיד הוא יכול להוציא את הכף?


בעבר ראיתי בספר 'פרדס יוסף' עה"ת, שציין שבפי' אברבנאל עה"ת עמד בזה (יעוי' בחזקוני שהקשה להיפך, דמה היה הענין להוציאם בכלל, והרי היה יכול להניחם שם עד יוהכ"פ הבא ולהוציאם כשנכנס עם כף ומחתה אחרים) ועכ"פ ביאר שם בספר הנ"ל, דהענין הוא להוציא מליבן של צדוקים, דס"ל שלא היה צריך ליכנס עם הכף בכלל, ולכן עשו ההיפך הגמור, דהניחו את הכף עד הסוף, ורק אז נכנס להוציאה.

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: הוצאת הכף ומחתה

הודעהעל ידי בקרו טלה » ה' ספטמבר 28, 2017 3:24 am

מזהב ומפז א עמ' 239
ועי' עוד בביכורי שלמה (או' ט - יא) בתשובתו למרן האמרי אמת ומביא מה שהשיב לבעל השפתי צדיק
קבצים מצורפים
ביכורי שלמה.PDF
(1.36 MiB) הורד 173 פעמים
נערך לאחרונה על ידי בקרו טלה ב ב' פברואר 18, 2019 11:05 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

כדכד
הודעות: 8527
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: הוצאת הכף ומחתה

הודעהעל ידי כדכד » ה' ספטמבר 28, 2017 4:26 pm

הזדרז לצאת שלא להבעית את ישראל

עזריאל ברגר
הודעות: 13242
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: הוצאת הכף ומחתה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' ספטמבר 28, 2017 4:33 pm

כדכד כתב:הזדרז לצאת שלא להבעית את ישראל

או שהזדרז לצאת מפני שהבית הולך ומתמלא עשן.
וקצ"ע מדוע לא הוציא את הכף והמחתה שניהם בכניסתו להזות מן הדם. ומסתמא היה לוקח זמן עד שהקטורת נשרפת שם.

ויש לשים לב, שלכאורה כניסה זו להוציא את (הכף ו)המחתה היא מדאורייתא, כדכתיב "ובא אהרן אל אוהל מועד", ולכן צ"ע מה שהתפלפל בספר "מזהב ומפז" וניסה לתת לזה טעמים מדרבנן וכיו"ב.

לענין
הודעות: 3472
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: הוצאת הכף ומחתה

הודעהעל ידי לענין » ה' ספטמבר 28, 2017 10:51 pm

הראבי''ה סי' תתקצ''א אומר שלא הוציא את הכף מפני שאז הוציא את הס''ת דעזרה שעתיד לקרוא בו תכף

בקרוני, והעירוני להדגיש כאן, כי לא שהראבי''ה שואל את שאלת האשכול, אלא שלפ''ד שאז היה מוציא את הס''ת אפשר ליישב להנ''ל.


חזור אל “אלול וימים נוראים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 107 אורחים