עמוד 1 מתוך 1

הוצאת הכף ומחתה

פורסם: ד' ספטמבר 27, 2017 9:48 pm
על ידי בתבונה
ביום הכיפורים הכה"ג נכנס 4 פעמים לקודש הקדשים
1. לקטורת - נכנס עם כף ומחתה מערה את הקטורת שבכף למחתה ויוצא (דרך חפניו)
2. להזות דם הפר
3. להזות דם השעיר
4. להוציא את הכף והמחתה.

למה הכה"ג משאיר את הכף בקודש הקדשים, הרי לאחר שעירה את הקטורת לתוך המחתה מיד הוא יכול להוציא את הכף?

Re: הוצאת הכף ומחתה

פורסם: ד' ספטמבר 27, 2017 10:04 pm
על ידי איש לוי
בתבונה כתב:ביום הכיפורים הכה"ג נכנס 4 פעמים לקודש הקדשים
1. לקטורת - נכנס עם כף ומחתה מערה את הקטורת שבכף למחתה ויוצא
2. להזות דם הפר
3. להזות דם השעיר
4. להוציא את הכף והמחתה.

למה הכה"ג משאיר את הכף בקודש הקדשים, הרי לאחר שעירה את הקטורת לתוך המחתה מיד הוא יכול להוציא את הכף?


בעבר ראיתי בספר 'פרדס יוסף' עה"ת, שציין שבפי' אברבנאל עה"ת עמד בזה (יעוי' בחזקוני שהקשה להיפך, דמה היה הענין להוציאם בכלל, והרי היה יכול להניחם שם עד יוהכ"פ הבא ולהוציאם כשנכנס עם כף ומחתה אחרים) ועכ"פ ביאר שם בספר הנ"ל, דהענין הוא להוציא מליבן של צדוקים, דס"ל שלא היה צריך ליכנס עם הכף בכלל, ולכן עשו ההיפך הגמור, דהניחו את הכף עד הסוף, ורק אז נכנס להוציאה.

Re: הוצאת הכף ומחתה

פורסם: ה' ספטמבר 28, 2017 3:24 am
על ידי בקרו טלה
מזהב ומפז א עמ' 239
ועי' עוד בביכורי שלמה (או' ט - יא) בתשובתו למרן האמרי אמת ומביא מה שהשיב לבעל השפתי צדיק

Re: הוצאת הכף ומחתה

פורסם: ה' ספטמבר 28, 2017 4:26 pm
על ידי כדכד
הזדרז לצאת שלא להבעית את ישראל

Re: הוצאת הכף ומחתה

פורסם: ה' ספטמבר 28, 2017 4:33 pm
על ידי עזריאל ברגר
כדכד כתב:הזדרז לצאת שלא להבעית את ישראל

או שהזדרז לצאת מפני שהבית הולך ומתמלא עשן.
וקצ"ע מדוע לא הוציא את הכף והמחתה שניהם בכניסתו להזות מן הדם. ומסתמא היה לוקח זמן עד שהקטורת נשרפת שם.

ויש לשים לב, שלכאורה כניסה זו להוציא את (הכף ו)המחתה היא מדאורייתא, כדכתיב "ובא אהרן אל אוהל מועד", ולכן צ"ע מה שהתפלפל בספר "מזהב ומפז" וניסה לתת לזה טעמים מדרבנן וכיו"ב.

Re: הוצאת הכף ומחתה

פורסם: ה' ספטמבר 28, 2017 10:51 pm
על ידי לענין
הראבי''ה סי' תתקצ''א אומר שלא הוציא את הכף מפני שאז הוציא את הס''ת דעזרה שעתיד לקרוא בו תכף

בקרוני, והעירוני להדגיש כאן, כי לא שהראבי''ה שואל את שאלת האשכול, אלא שלפ''ד שאז היה מוציא את הס''ת אפשר ליישב להנ''ל.