חידוש גדול במשנ"ב - בהקנטת חברו אין איסור בין אדם למקום
פורסם: א' אוקטובר 01, 2017 12:53 am
במשנה ברורה סימן תר"ז סקי"ג כתב שעברות שהתוודה עליהם יום הכיפורים זה מתוודה עליהם יום כיפורים אחר גם בעברות שבין אדם לחברו כגון גנב או גזל מחברו אפילו אם כבר פייס את חברו, כי סוף סוף יש כאן גם בין אדם למקום. ומוסיף המשנה ברורה בשם הפרי מגדים (והוא במשבצות זהב א') שאם רק הקניט את חברו בדברים או עני המהפך בחררה וכיו"ב יש לומר שאם פייס את חברו והתוודה יום כיפורים אחד שוב אינו צריך להתוודות על כך ביום כיפורים אחר. ובשער הציון מוסיף עוד בשם הפרי מגדים שיתכן שאם פייס את חברו על כך באמצע השנה אין צריך אפילו להתוודות על כך ביום כיפורים הקרוב.
והדברים מפליאים, הרי אם ציער חברו עבר על לא תונו איש את עמיתו, ואם כן כמו שבגנב מחברו יש גם איסור בין אדם למקום שהרי עבר על ציווי הבורא הוא הדין גם בהקניט חברו בדברים, ואם כן מדוע נקט הפרי מגדים שבזה לא צריך להתוודות ביום כיפורים אחר ואולי אפילו לא ביום כיפורים זה?
ולכאורה מתבאר מכאן שבהקנטת חברו וציעורו בדברים אין כלל איסור בין אדם למקום אלא רק בין אדם לחברו ואם כבר פייס את חברו לא נשאר כל רושם מהחטא, וצ"ע מנא ליה הא, ומאי שנא.
והדברים מפליאים, הרי אם ציער חברו עבר על לא תונו איש את עמיתו, ואם כן כמו שבגנב מחברו יש גם איסור בין אדם למקום שהרי עבר על ציווי הבורא הוא הדין גם בהקניט חברו בדברים, ואם כן מדוע נקט הפרי מגדים שבזה לא צריך להתוודות ביום כיפורים אחר ואולי אפילו לא ביום כיפורים זה?
ולכאורה מתבאר מכאן שבהקנטת חברו וציעורו בדברים אין כלל איסור בין אדם למקום אלא רק בין אדם לחברו ואם כבר פייס את חברו לא נשאר כל רושם מהחטא, וצ"ע מנא ליה הא, ומאי שנא.