עמוד 1 מתוך 1

יום הכיפורים מכפר על מצות ל"ת

פורסם: ו' ספטמבר 07, 2018 1:31 am
על ידי אברך
שאלה מענינת ראיתי באחרונים, בגמ' ביומא פ"ו כתוב שעל מצות עשה, תשובה לבד מועילה, ועל ל"ת צריך גם יום הכיפורים, ונשאלת השאלה, למאי נפק"מ מתי זה מתכפר, הרי בכל מצב יעבור עליו יום הכיפורים, ואם ימות לפני יום הכיפורים הרי המיתה עצמה מכפרת, אם כן למאי נפק"מ שצריך יום הכיפורים לכפר. ובתוספת יום הכיפורים תירץ שנפק"מ להכריע את העולם לחובה כל זמן שלא נתכפר. וקצת צ"ב הרי גם העולם נידון ביום הכיפורים, וביום הכיפורים כבר נתכפר.
ולכאורה יש מקום לומר שכיון שיש מצוה מיוחדת לעשות תשובה ביום הכיפורים, א"כ אם לא יעשה תשובה נוספת על הל"ת ביום הכיפורים, יום הכיפורים לא יכפר לו, וכוונת הגמרא שתשובה לאחר המעשה, תולה, ורק לאחר יום הכיפורים כשיעשה שוב תשובה, אז יתכפר לו.
מה דעת הרבנים שליט"א?

Re: יום הכיפורים מכפר על מצות ל"ת

פורסם: ו' ספטמבר 07, 2018 5:14 am
על ידי ספרים וועלט
יכולתם להקשות אותה קושיה אבל יותר קשה - בכריתות ומיתות בי"ד צריך גם ליסורים. למה? הלא בי"כ ובי"כ הוא ימות לבסוף שאז המיתה מכפרת?!

Re: יום הכיפורים מכפר על מצות ל"ת

פורסם: ו' ספטמבר 07, 2018 9:09 am
על ידי אברך
זה לא שאלה שלי, כבר ציינתי שהקשה כן בתוספת יוהכ"פ, אבל מקושייתך ניתן ללמוד שלענין חילול ה' צריך גם יסורים וגם מיתה, ולענין כריתות ומיתת בי"ד מספיק יסורים, אבל במיתה לחוד לא, כיון שלא קיבל יסורים, וא"כ גם לענין ל"ת, מיתה לחוד לא תועיל רק אם יעבור עליו יום הכיפורים.

Re: יום הכיפורים מכפר על מצות ל"ת

פורסם: ו' ספטמבר 07, 2018 12:36 pm
על ידי קראקובער
אברך כתב:ולכאורה יש מקום לומר שכיון שיש מצוה מיוחדת לעשות תשובה ביום הכיפורים, א"כ אם לא יעשה תשובה נוספת על הל"ת ביום הכיפורים, יום הכיפורים לא יכפר לו, וכוונת הגמרא שתשובה לאחר המעשה, תולה, ורק לאחר יום הכיפורים כשיעשה שוב תשובה, אז יתכפר לו.
מה דעת הרבנים שליט"א?

יפה מאוד, בשיעור על תשובה מגאב"ד דבוסטון יש קטע שהוא אומר שגם לפי רבי שיום כיפור מכפר בלי תשובה בוודאי יש מצווה להתוודות וזה כעין דבריך ועלמה אחת העיר לו בשיעור שזה פסוק מפורש לפני ה' תטהרו ושיבח דבריה.

(וע"ד הלצה י"ל הקושיא שנפק"מ לעשרה אנשים שזכו להיכנס בחיים לגן עדן..)