עמוד 1 מתוך 1

האם יש איסור לשה"ר לספר שהתקיעות לא יצאו טוב

פורסם: ו' ספטמבר 14, 2018 4:04 pm
על ידי ברוך00
האם יש איסור לשה"ר לספר שהתקיעות של הבעל תוקע לא יצאו טוב? האם יש פה היתר של אפי תלתא, דהרי כל הבית כנסת עדים לזה?

Re: האם יש איסור לשה"ר לספר שהתקיעות לא יצאו טוב

פורסם: ו' ספטמבר 14, 2018 4:50 pm
על ידי תוכן
למה זה לשה"ר להגיד שאדם לא הצליח במשהו?

Re: האם יש איסור לשה"ר לספר שהתקיעות לא יצאו טוב

פורסם: ש' ספטמבר 15, 2018 10:11 pm
על ידי אש משמים
אם זה גנות אז יש בכך לשה"ר.

Re: האם יש איסור לשה"ר לספר שהתקיעות לא יצאו טוב

פורסם: ש' ספטמבר 15, 2018 10:51 pm
על ידי ברוך00
אש משמים כתב:אם זה גנות אז יש בכך לשה"ר.


למה אין היתר של אפי תלתא?

Re: האם יש איסור לשה"ר לספר שהתקיעות לא יצאו טוב

פורסם: ב' ספטמבר 17, 2018 10:29 am
על ידי כדכד
א. החפץ חיים סובר לעיקר שההיתר של אפי תלתא הוא כשהוא מספר באפי תלתא דבר המשתמע לב' פנים כשבאפי תלתא יספר בזהירות ובאופן חיובי ולא לדבר שנודע באפי תלתא.
ב. גם לשיטה שאף אותה מביא הח"ח שלספר דבר שיודעים עליו שלשה מותר - יש לעיין אם אפשר לסמוך על זה כאן כי אולי באי בית הכנסת לא ירצו לספר על התקיעות הלא מוצלחות שהיו להם.

Re: האם יש איסור לשה"ר לספר שהתקיעות לא יצאו טוב

פורסם: ב' ספטמבר 17, 2018 10:39 am
על ידי פייש
בשו"ע הרב לא נחית לכל הני חילוקי, האם נאמר שיש פלוגתא או שהתנאים של החפץ חיים פשוטים הם.

מענין לענין, נוכחתי במנין אחד בראש השנה, כשאחד מהמתפללים קצף בקול אחר התפלה מדוע השליח ציבור אמר את הקאפיטל לדוד ה' אורי תיכף אחר שמו"ע, שכן נהגו אצל הש"ץ ואצל רוב המתפללים, ולא אחר עלינו לשבח כנהוג במקום הקוצף.. ובכן הי' מרוויח עוד קדיש, ותמהתי האם זה לא מלבין פני חבירו ברבים? או שבדברים כאלו לא אמרינן הכי.

ידוע שאף אצל טעות בקריאת התורה דעת הטור שלא לבייש.
(אגב שמעתי מאחד אדם קרוב טעם לשבח על זה, כי הרי כל מה שהבעל קורא הוא שקורא בתורה ולא העולה לתורה הוא כדי שלא לבייש את העולה כמבו' בתוס', ואם כן בא לו שכרו משלם שלא לבזותו. ודפחח).

Re: האם יש איסור לשה"ר לספר שהתקיעות לא יצאו טוב

פורסם: ב' ספטמבר 17, 2018 10:53 am
על ידי לבנון
כדכד כתב:א. החפץ חיים סובר לעיקר שההיתר של אפי תלתא הוא כשהוא מספר באפי תלתא דבר המשתמכע לב' פנים כשבאפי תלתא יספר בזהירות ובאופן חיובי ולא לדבר שנודע באפי תלתא.
ב. גם לשיטה שאף אותה מביא הח"ח שלספר דבר שיודעים עליו שלשה מותר - יש לעיין אם אפשר לסמוך על זה כאן כי אולי באי בית הכנסת לא ירצו לספר על התקיעות הלא מוצלחות שהיו להם.

ג. קשה מאוד לסמוך על היתר זה, כי הח"ח עצמו די מפקפק בו, והוא עצמו כותב שלא לסמוך עליו כלל (כי לא מצוי שיושלמו כל תנאי ההיתר, וגם אם יושלמו, בסופו של דבר זו שיטה יחידאה, ורוב הראשונים לא מסכימים איתה). ובפרט לפי מה שכתב בכלל ג' ה"ו ושם בבאמ"ח אות ז', שהתורה אסרה את עצם הדיבור בגנות חבירו, ואפילו במקום שלא יגרם לו עי"ז שום נזק או בושת. וכן כתב בכלל ה' בבאמ"ח אות י"א. ושם הוא גם שואל א"כ איך הבאנו לעיל שיטה שדבר שפורסם באפי תלתא יהא מותר, ותי' הלא כבר כתבתי לעיל בכלל ב' ה"ט, שכל דבר שאם היו אומרים לו בפניו היה בזה משום הונאה, אין את ההיתר של אפי תלתא.

Re: האם יש איסור לשה"ר לספר שהתקיעות לא יצאו טוב

פורסם: ה' ספטמבר 20, 2018 11:40 am
על ידי עובדיה חן
תוכן כתב:למה זה לשה"ר להגיד שאדם לא הצליח במשהו?

אם האיש מתבייש בזה וודאי שזה לא לשון טוב.

Re: האם יש איסור לשה"ר לספר שהתקיעות לא יצאו טוב

פורסם: ה' ספטמבר 20, 2018 3:45 pm
על ידי תוכן
עובדיה חן כתב:
תוכן כתב:למה זה לשה"ר להגיד שאדם לא הצליח במשהו?

אם האיש מתבייש בזה וודאי שזה לא לשון טוב.


נניח. עדיין לא הבנתי איזה איסור יש בדבר.

Re: האם יש איסור לשה"ר לספר שהתקיעות לא יצאו טוב

פורסם: ה' ספטמבר 20, 2018 5:58 pm
על ידי בסדר
אצל חסידים יודעים שאם התקיעות לא עולים יפה, זה סימן שתקיעות אלו מפריעים ליצר הרע, וזהו רק מעלה ולא חסרון, כידוע העובדא אצל החוזה מלובלין זי"ע בשנת תקע"ה בשעת מלחמת נפליון.
מספרים שהבעל תוקע אצל רבי דוד מטולנא זי"ע עמד בשעת התקיעות מכוסה בטליתו על פניו, ולא הצליח עם התקיעות. אמר לו הרבי: "תגלה את פניך לפני היצה"ר, ואז תצליח עם התקיעות, כי בשעה שאתה מכוסה, הוא חושב שאיזה צדיק וקדוש עושה שם יחודים ורוצה להפריע, אבל אם תגלה את פניך אז יראה שאין צדיק ואין יחודים.."