עמוד 1 מתוך 2

שופר עם מסיכה?

פורסם: א' אוגוסט 23, 2020 8:57 pm
על ידי עליך עיננו
נקלעתי היום לאחד מבתי הכנסת וראיתי שהתוקע מניח מסיכה על השופר ותוקע..אחד מן המתפללים הסביר לי שכך הורה הרב מכיון שיש אויר שיוצא מהשופר אז נזהרים בזה..
ויש לשאול א.לכא' אולי יש כאן חסרון של שינוי הקול..
ב.חסרון ב"שופר נאה" שהרי ממש לא יפה הדבר..
האם למישהו מהת"ח ידוע על מקורות בדבר?
האם יש מהרבנים שהורו בזה?
האם באמת יש בעיה מצד הוירוס?
ייש"כ..

Re: שופר עם מסיכה?

פורסם: א' אוגוסט 23, 2020 9:24 pm
על ידי יוֹסֵפֶר
התוקע יכול לעמוד במרחק סביר
או לכוון את שופרו לכיוון הקיר

Re: שופר עם מסיכה?

פורסם: א' אוגוסט 23, 2020 9:41 pm
על ידי חד ברנש
עליך עיננו כתב:נקלעתי היום לאחד מבתי הכנסת וראיתי שהתוקע מניח מסיכה על השופר ותוקע..אחד מן המתפללים הסביר לי שכך הורה הרב מכיון שיש אויר שיוצא מהשופר אז נזהרים בזה..

כעת זכיתי להבין משנה מפורשת, ששנים רבות נתקשתי בה: "התוקע לתוך הבור או לתוך הדות". כל הזמן תמהתי, מה לו לתקוע לתוך הבור או הדות? אין לו מה לעשות בחיים? אלא מאי, שכנראה גם באותם ימים התפרצה איזו קורנה, כזו או אחרת, ותקנו לתקוע לבור ולדות ובכך להגן על המתפללים מ"האויר הרעיל" היוצא מן השופר.
פלאי פלאים!

Re: שופר עם מסיכה?

פורסם: א' אוגוסט 23, 2020 9:57 pm
על ידי י. אברהם
לגופו של משנה, מסתמא מיירי בשעת השמד שגזרו שלא לתקוע, הלא כן?

Re: שופר עם מסיכה?

פורסם: א' אוגוסט 23, 2020 9:59 pm
על ידי נוטר הכרמים
אני חושב שצריך להוציא עוד כרך עבה על השאלות של השופר...
אבל באמת, האם זה לא מדאיג? יש הגזמה ויש איבוד שפיות. כבר לא רחוקים מזה.
ביום שישי, ראיתי יהודי שנראה נורמלי טובל במקוה עטוי מסכה.

Re: שופר עם מסיכה?

פורסם: א' אוגוסט 23, 2020 10:07 pm
על ידי עליך עיננו
יוֹסֵפֶר כתב:התוקע יכול לעמוד במרחק סביר
או לכוון את שופרו לכיוון הקיר

כך אמרתי לתוקע...והסביר לי כיון שבתפלת שמו"ע שמים מסיכה אפי' שמכוונים לקיר ולא מדברים עם אדם...כך גם עם השופר...ונשגב מבינתי..

Re: שופר עם מסיכה?

פורסם: א' אוגוסט 23, 2020 10:13 pm
על ידי שייף נפיק
נוטר הכרמים כתב:אני חושב שצריך להוציא עוד כרך עבה על השאלות של השופר...
אבל באמת, האם זה לא מדאיג? יש הגזמה ויש איבוד שפיות. כבר לא רחוקים מזה.
ביום שישי, ראיתי יהודי שנראה נורמלי טובל במקוה עטוי מסכה.

לגבי השפיות נעזוב כעת.
לגבי החציצה וכי יש בזה חציצה? המים עוברים בזה?

Re: שופר עם מסיכה?

פורסם: א' אוגוסט 23, 2020 10:19 pm
על ידי הפצת המעיינות
נוטר הכרמים כתב:ראיתי יהודי שנראה נורמלי טובל במקוה עטוי מסכה.

אימור גנדריפוס אחדיה

Re: שופר עם מסיכה?

פורסם: א' אוגוסט 23, 2020 10:29 pm
על ידי ש. ספראי
לכבוד הר"ג רבינוביץ

בדבר שאלתו בדין חציצה בתקיעת שופר בר"ה ע"י מסכת הפה הנדרשת בעידן הקורונה,

הנה בר"ה כ"ז ע"ב צפהו זהב במקום הנחת הפה פסול. וכתב הריטב"א: פי' דהוי חציצה דבעינן שלא יהא חוצץ כלום בין השופר והתוקע ורמז לדבר אל חכך שופר (הושע ח'), ומכאן שאם נפח בו מבחוץ ולא נתן פיו בשופר לא יצא, עכ"ל. וכ"כ הרמב"ן בדרשה לר"ה ד"ה צפהו זהב.ועי' בשו"ת אבני נזר סי' תל"ה.

בברכה ש"ב גנוט

Re: שופר עם מסיכה?

פורסם: א' אוגוסט 23, 2020 10:32 pm
על ידי עמקן
בשביל מנהג תקיעות שופר באלול, מסתמא אפשר לשים מסיכה על השופר.
בר"ה מסתמא זו בעיה. בצד הפה פשוט שאסור לשים מסיכה כש"כ הרשב"ג בתגובה הקודמת. אבל אפשר לשים מסיכה בצד הרחב של השופר, אבל לכאורה גם זה אסור, שהרי אסור לכרוך בגד סביב לשופר, מחשש שינוי קול. ומובא בשו"ע שאפילו לצייר שופר אינו נכון, מחשש שינוי הקול. וא"כ יש לחוש גם במסיכה.
ואולי אם יאחוז מישהו מסיכה על פי השופר, בלי שיהיה כרוך על השופר כלל, יהיה כשר. מסתבר שאין בזה שום שינוי קול להחשב קול מחמת דבר אחר. ולא מסתבר שנחשב קול הברה.
משום מה, נדמה לי שיש קיצוניות מופרזת בעניני מסיכות, לשני הצדדים.

Re: שופר עם מסיכה?

פורסם: א' אוגוסט 23, 2020 10:43 pm
על ידי שייף נפיק
הפצת המעיינות כתב:
נוטר הכרמים כתב:ראיתי יהודי שנראה נורמלי טובל במקוה עטוי מסכה.

אימור גנדריפוס אחדיה

י''א שהשדים בטילים במים. צ''ל שנדבק בו המסיכה עד שלא שם על לב וכו'

Re: שופר עם מסיכה?

פורסם: א' אוגוסט 23, 2020 10:44 pm
על ידי חד ברנש
נוטר הכרמים כתב:ביום שישי, ראיתי יהודי שנראה נורמלי טובל במקוה עטוי מסכה.

כנראה, רק נראה. "כי האדם יראה לעיניים"...

Re: שופר עם מסיכה?

פורסם: א' אוגוסט 23, 2020 10:53 pm
על ידי ארזי ביתר
נוטר הכרמים כתב:ביום שישי, ראיתי יהודי שנראה נורמלי טובל במקוה עטוי מסכה.

אחד המשפטים היותר מוצלחים של מע"כ...

Re: שופר עם מסיכה?

פורסם: ב' אוגוסט 24, 2020 12:11 am
על ידי עקביה
שייף נפיק כתב:י''א שהשדים בטילים במים.

כמדומני שלא נאמר דבר זה אלא על כשפים.

Re: שופר עם מסיכה?

פורסם: ב' אוגוסט 24, 2020 12:38 am
על ידי שייף נפיק
ויכוח גדול בזה להרחיד''א עם יערות דבש. ואי''ה נזכה ונאריך בזה במקומו. ויש קצת להביא סמך ממה שמתו השדים ממי המבול. וי''ל.

Re: שופר עם מסיכה?

פורסם: ב' אוגוסט 24, 2020 12:40 am
על ידי עקביה
שייף נפיק כתב:ויש קצת להביא סמך ממה שמתו השדים ממי המבול. וי''ל.

גם בני אדם מתו במבול, ובכל זאת אינם בטלים במים.

Re: שופר עם מסיכה?

פורסם: ב' אוגוסט 24, 2020 1:36 am
על ידי אראל
י. אברהם כתב:לגופו של משנה, מסתמא מיירי בשעת השמד שגזרו שלא לתקוע, הלא כן?

כ"כ הר"ן בשם רבינו האי גאון

Re: שופר עם מסיכה?

פורסם: ב' אוגוסט 24, 2020 2:37 am
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
לכן בני עדות המזרח נהגו לומר לפני תק"ש שיתבטלו כל המסכים.

Re: שופר עם מסיכה?

פורסם: ב' אוגוסט 24, 2020 8:55 am
על ידי איש בן פרצי
חד ברנש כתב:
עליך עיננו כתב:נקלעתי היום לאחד מבתי הכנסת וראיתי שהתוקע מניח מסיכה על השופר ותוקע..אחד מן המתפללים הסביר לי שכך הורה הרב מכיון שיש אויר שיוצא מהשופר אז נזהרים בזה..

כעת זכיתי להבין משנה מפורשת, ששנים רבות נתקשתי בה: "התוקע לתוך הבור או לתוך הדות". כל הזמן תמהתי, מה לו לתקוע לתוך הבור או הדות? אין לו מה לעשות בחיים? אלא מאי, שכנראה גם באותם ימים התפרצה איזו קורנה, כזו או אחרת, ותקנו לתקוע לבור ולדות ובכך להגן על המתפללים מ"האויר הרעיל" היוצא מן השופר.
פלאי פלאים!
אכן, כך מוכח מההמשך המשנה שם, או שהיה ביתו סמוך לבית הכנסת ושמע קול שופר וכו'.

Re: שופר עם מסיכה?

פורסם: ב' אוגוסט 24, 2020 11:18 am
על ידי דרומי
אגב, נסתפקתי האם יש בר"ה ענין 'להחמיר' במצות 'ונשמרתם' (ככל השמות שקראו לה, לא נוגע כרגע הדיוק בזה) יותר משאר ימות השנה.

כלומר, הרי זה פשוט שיש ענינים שבר"ה משתדלים להחמיר יותר משאר ימות השנה, וגם בענינים שמקילים בהם בימים רגילים ואפילו בימים טובים אחרים - בר"ה משתדלים יותר להחמיר.

והשאלה היא בענינים של שמירת הגוף, האם יש מקור שבר"ה צריך ג"כ להחמיר יותר. לדוגמא, אנשים מבוגרים יחסית, שלמרות המצב 'מקילים' להזמין לסעודות שבת את בני משפחותיהם, האם יש סברא לומר שבר"ה עליהם 'להחמיר' יותר ולהימנע מכך? (וזו דוגמא בעלמא ונא לא להיתפס לזוטות).

ובעצם יש לשאול גם מזוית אחרת - האם כיון שבר"ה הוא 'יום הדין', אז צריך יותר לחשוש ולהיזהר, גם בדברים שבימים רגילים לא כ"כ נזהרים בהם מדין "שומר פתאים ה'" וכיו"ב?

ויה"ר שנצא 'ידי חובה' בפלפול ועיון בשאלות אלו כענין מופשט, ובמהרה בימינו לא יהיה עוד אקטואליות כלל כי יומתקו כל הגבורות והדינים ותהיה לנו שנה טובה ומתוקה, אכי"ר.

Re: שופר עם מסיכה?

פורסם: ג' אוגוסט 25, 2020 5:31 am
על ידי נהר שלום
רק שלא יהיה סימן לכל השנה

Re: שופר עם מסיכה?

פורסם: ג' אוגוסט 25, 2020 10:35 am
על ידי דרומי
שנה שהיא רשה בתחילתה מתעשרת בסופה

Re: שופר עם מסיכה?

פורסם: ד' ספטמבר 02, 2020 9:21 am
על ידי בתוך הגולה
פסק הלכה שהתפרסם לאחרונה בעיתונות החילונית (איני מקשר לשם מטעמים מובנים והרוצה יגגל בעצמו)

פסק הלכה: בזמן התקיעות יש לכסות את השופר במסכה
מכיוון שאין אפשרות לתקוע בשופר עם מסכה, ומחשש להדבקה בקורונה בשל הנשיפה, יש לכסות את הפתח הרחב של השופר • בנוסף, מותר לתקוע כשהשופר כלפי מטה
הרב יוסף צבי רימון
פורסם ב: 31.08.2020 13:08 עודכן ב: 31.08.2020 13:253



שלום הרב, כמה מהמתפללים אצלנו חוששים שמא בזמן תקיעת השופר עולה הסיכון להידבקות מפני שהרוק היוצא מפיו של התוקע יחד עם עוצמת התקיעה עלולים להפיץ את הנגיף למרחק רב יותר. האם אפשר להניח מסכה על הפתח הרחב של השופר, או לחילופין שבעל התוקע ישאיר את המסכה על פיו בזמן התקיעה? כמו כן, האם אפשר שפתח השופר יפנה כלפי מטה?

תשובה
ראשית אציין שלא ברור אם החשש מפני הידבקות בנגיף מחמת התקיעה אכן גדול יותר ומחייב מרחק רב יותר בין התוקע לשומעים. קשה לתת חוות דעת רפואית בנושא זה בלי בדיקה ומחקר. מכל מקום, מבירור קצר שעשיתי נראה שיש בכך ויכוח בין הרופאים, וחלקם סוברים שאכן כדאי לחשוש לכך.
בהנחה שיש בכך תועלת, כאשר המסכה נמצאת על פיו של בעל התוקע, או על צידו הצר של השופר, הרי שפרט לכך שמבחינה טכנית כמעט בלתי אפשרי לתקוע כך בשופר, יש בכך בעיה של חציצה לכן ברור שהתוקע איננו יכול לעטות מסכה בשעת התקיעות, ולא ניתן להניח מסכה על צידו הצר של השופר.
כאשר המסכה מונחת על צידו הרחב של השופר עלולות להיות שתי בעיות: א. החלשת קולו של השופר ב. שינוי קולו של השופר.

לגבי קול הברה אומרת המשנה: "התוקע לתוך הבור או לתוך הדות או לתוך הפיטם, אם קול שופר שמע – יצא, ואם קול הברה שמע – לא יצא". מדברי המשנה עולה, שאם שומעים קול שופר יוצאים ידי חובה, אולם, אם שומעים קול הברה לא יוצאים ידי חובה. לכן מי שתוקע לתוך הבור יוצא ידי חובה רק אם הוא שומע קול שופר.

לפי זה לכאורה צריך לבחון אם במקרה שלנו המסכה גורמת לכך שקול השופר נשמע חלש יותר. בפועל, אם מכסים את השופר בכיסוי דק כגון במסכות החד פעמיות, התקיעה נשמעת בצורה חזקה וברורה הרי שמסתבר שהתקיעה טובה לכל השיטות. נמצא אם כן שהחשש מפני החלשת קול השופר איננו משמעותי.


פרט להחלשת קול השופר יש לבחון האם עלולה להיות בעיה של שינוי קול השופר שזה גם עלול לפסול את השופר. לאור זאת עולה שלכאורה עלולה להיות בעיה בתוספת על השופר, ובפרט כאשר התוספת נמצאת במקום יציאת הקול, כמו המסכה. אולם יש הסוברים שמדובר רק בזהירות לכתחילה ובדיעבד יוצאים בכך ידי חובה. פרט לכך מסתבר שגם השולחן ערוך דיבר דווקא על תוספת קבועה ומשמעותית לשופר, ואילו המסכה מהווה רק תוספת קטנה שמחוברת באופן זמני בלבד לשופר, ולכן גם לפי השולחן ערוך היא איננה בעייתית
בנוגע לכיוון את פי השופר כלפי מטה אם חוששים מהרוק היוצא מהשופר, מותר להפוך אותו כלפי מטה, ובוודאי שיוצאים בכך ידי חובה.

הכותב הוא רב בית המדרש במרכז האקדמי לב, יו"ר עמותת סולמות, רבה של אלון שבות דרום


לגבי הפסק האחרון לגבי הפיכת השופר כמדומה שאי"ז פשוט כ"כ וצל"ע עוד בזה לעת הפנאי.

עוד אגב. הלום ראיתי בקובץ אליבא דאילכתא האחרון (עמ' קעח) שהרב גמליאל רבינוביץ (גם אני אודך) מסתפק אם ניתן לתקוע שיש מסיכה בפי התוקע. עי"ש שהסתפק הן בתקיעות רשות בחודש אלול והן בתקיעות חובה דר"ה

Re: שופר עם מסיכה?

פורסם: ד' ספטמבר 02, 2020 12:53 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
לא בושה לצטט דברים שלא שערום אבותינו?

Re: שופר עם מסיכה?

פורסם: ד' ספטמבר 02, 2020 1:35 pm
על ידי בתוך הגולה
[כל ענייני הקורונה הם בכלל 'לא שערום אבותינו'. אם ראוי ליבוש זה בציטוט מפחים נשברים ואין מן הנכון להאריך כמובן]

לגבי הפיכת השופר אני מעתיק כמה שורות ממה שהתפרסם בעניין בכתה"ע ירושתנו ח"ה (תשע"א) עמ' שפ"א.
מדברי פוסקי אשכנז לדורותיהם נראה שהקרניים מהם נעשו שופרותיהם נפשטו לגמרי ע"י האומנים ורק לאחר מכן היו מסיטים הצידה את חלקם הרחב, כדי לשוות לשופר מראה כפוף. ראיה לכך מדברי המהרי"ל (הלכות שופר אות ג) הכותב שיש עניין להפוך את השופר שפיו (היינו חלקו הרחב) יהיה כלפי מעלה. הרגיל בשופרות שלנו משתאה על הקפדה זו שהרי העמדתו הפשוטה של השופר בפי התוקע, גורמת לכך שחלקו הרחב יהיה כלפי מעלה. (רחוק לומר שכוונתו לומר שלא להפוך את השופר ולתקוע כשפיו כלפי מטה. מה גם שהתוקע באופן זה לא קיים מצוות תקיעה כלל, שכל המצוות אין יוצאין בהן אלא דרך גדילתן. ראו שו"ת בנין שלמה או"ח סי' מח). גם מחלוקת הפוסקים האם די להעמיד את פי השופר כלפי מעלה, או שיש להטות את גוף השופר באלכסון שיעמוד למעלה מפי התוקע (מג"א תקפ"ה סק"ג ובנו"כ שם. וע"ע בספר נימוקי או"ח על אתר) לא מובנית למורגל בשופרות שלנו.
כדי לבאר את דבריהם נעיין שוב בכפיפת השופר, התקיעה בשופר נעשית כשפייתו מונחת רוחבה לרוחב פי התוקע. באופן זה, כפיפתו של השופר אמורה להיות לצדו ולא לגובהו, שהרי השופר כולו במנח רוחב הוא. הנטייה כלפי מעלה שמצויה בשופרות שלנו נובעת מכך שקרן האיל מתעקלת בעיקול כפול - למעלה ולצד (כעין ספירלה), כך שבשעה שמטים את הקרן לרוחב, מזדקפת נטייתה לצד. לעומת זאת קרן שפשטו לגמרי את כפיפתה ואח"כ הסיטו את חלקה הרחב לצד, הרי שבשעה שמעמידים אותה לרוחב כדי לתקוע בה, פי השופר לא עולה כלפי מעלה אלא נוטה הצידה.
ברור אם כן שאזהרת הפוסקים להטות את השופר כלפי מעלה, נאמרה בשופרות אלו שבהם דרושה אומנות כדי לתקוע בדרך זו. ואכן מצינו ששבחו את הרב מרדכי ווינקלר, בעל לבושי מרדכי, שהיה מיגע עצמו מאד שפי השופר יהיה למעלה. (דברי תלמידו בהקדמה לשו"ת לבושי מרדכי מישקולץ תרצ"ז)
בדרך זו יש להבין גם את דעת מקצת פוסקים (אליה רבה סי' תקפ"ה סק"ח בדעת מהרי"ל. וכ"כ במטה אפרים שם סע' ד) שראוי להטות פי השופר לצד ימין. הידור זה אפשרי רק בשופרות שכפיפתם מלאכותית, ולתוקע משפט הבחירה להטותו לאיזה צד שירצה. אבל בשופר עם כפיפה טבעית, אין בידי התוקע לשנות את נטיית הקרן. לעולם קרן ימין תהיה לה נטייה שמאלית וקרן שמאל תטה לצד ימין. (ואין במשמעות לשונם שעל התוקע להדר ולבחור דווקא קרן שמאלית שתטה לצד ימין. וראו בשו"ת אפרקסתא דעניא סי' קטז שיש להדר לקחת שופר של קרן ימין).


עוד כתב בזה הרי"א רוזנפלד לברר דעת הרוקח בזה (שם עמ' שע"ג)
לא עיינתי כעת בדברים ולזכרון ארשום כעת שיל"ע היטב בדברי הרמ"א תקפ"ה ב, בלבוש ובנו"כ על אתר.

Re: שופר עם מסיכה?

פורסם: ד' ספטמבר 02, 2020 3:00 pm
על ידי לבי במערב
שמא יש לחוש לדין המבואר בטושו"ע סי' תקפו (ס"ז).

תקיעת שופר בעידן הקורונה

פורסם: ד' ספטמבר 09, 2020 3:55 am
על ידי נר דרומי
א] שמעתי שיש שאומרים לכסות את צד הרחב של השופר במסיכה וכד' כדי למנוע התפשטות הנגיף.
חוץ ממה שיש לדון על הצורך לזה מסיבת רפואי (שאי"ז מטרת האשכול), לפום ריהטא יש בזה בעיא הלכתית.
כ' בשו"ע סי' תקפ"ו סי"א הוסיף עליו כל שהוא בין במינו בין שלא במינו פסול. ושם בסי"ח אם נתן זהב על עובי השופר בצד הרחב היינו הוסיף עליו כל שהוא ופסול. ובמ"ב שם ס"ק ע"ד כ' רוצה לומר ופסול בכל גוני אף אם לא נשתנה הקול.
לא בעל תוקע אני ולא מו"צ, אבל כקופיא נר' שה"ה בהוספת מסיכה על השופר אין לתקוע בו.

ב]ג"כ יש לדון לכאו' בהדין של אחורי ביהכ"נ המוזכר בבה"ל סי' תקפ"ז ס"א, ודעתו של הט"ז המובא שם ששייך פסול קול הברה בעומד מבחוץ בקצת ריחוק, באופן שא' זהיר מליכנס תוך בנין ביהכ"נ. וכן להיפוך כשיש בעל תוקע הרוצה ליזהר מליכנס תוך ביהכ"נ ורוצה לתקוע עבור הציבור שבפנים כשהוא מבחוץ. וכן ביהכ"נ המחולק לקפסולות, לצאת ידי חובה כשנמצא בקפסול שונה מהבעל תוקע.

Re: תקיעת שופר בעידן הקורונה

פורסם: ד' ספטמבר 09, 2020 3:59 am
על ידי נר דרומי
מצ"ב קצת שראיתי על הענין.


חציצה של מסיכה - המאור תצ''ז.pdf
(6.28 MiB) הורד 217 פעמים


מנחת אשר - תקיעת שופר בקפסולות.pdf
(444.61 KiB) הורד 257 פעמים

Re: תקיעת שופר בעידן הקורונה

פורסם: ד' ספטמבר 09, 2020 8:15 am
על ידי בתוך הגולה
נר דרומי כתב:מצ"ב קצת שראיתי על הענין.


יש"כ גדול. דברים מעניינים.
הגרא"ו התייחס להיתר הפיכת השופר. צע"ק שדן בזה רק מחמת המנהג שהזכיר הרמ"א תקפה ב (ולכן כתב שלבני ספרד אפשר להיקל יותר). ולא זכר שר מדברי הבניין שלמה (א מה) שהאוחז את השופר מלמטה למעלה ותקע בו, אפי' בצד הקצר, לא יצא י"ח.

[בדברי הרב כרמל יש מ"מ מעניינים. אבל תפס אותי מה שהשואל הזכיר שבאונ' אסרו שימוש בכלי נשיפה. הרי שהחשש מהידבקות בכגון דא לא נולד בחודש אלול]

Re: תקיעת שופר בעידן הקורונה

פורסם: ד' ספטמבר 09, 2020 10:25 am
על ידי בברכה המשולשת
בתוך הגולה כתב: בדברי הרב כרמל יש מ"מ מעניינים. אבל תפס אותי מה שהשואל הזכיר שבאונ' אסרו שימוש בכלי נשיפה. הרי שהחשש מהידבקות בכגון דא לא נולד בחודש אלול]


מהשאלה עולה שמדובר שם באוניברסיטה כלשהי בחו"ל, שנפתחה מחדש עכשיו לסמס' סתיו אחרי סגירתה בעת גזירות הקורונה ואחרי חופשת הקיץ.
אם כן ההוראה על איסור שימוש בכלי נשיפה היא מתחילת הסמס' הזה, דהיינו לכאורה מתחילת חודש ספט' למהט"ו, שהוא כבר בתוך חודש אלול.

Re: שופר עם מסיכה?

פורסם: ד' ספטמבר 09, 2020 3:10 pm
על ידי בתוך הגולה
[כוונתי לא הייתה לסדר הכרנולוגי אלא להעיר כנגד מה שהיה נראה כאן דעת קצת מכותבים שהכל זה המצאה של אלו שזורקים דבר ראשון את הטו"ת או של סתם אחוזי היסטריה מקומיים.
אגב אאל"ט ההנחיה של משרד הבריאות לכלי נשיפה זה מרחק של שבעה מטר מהקהל]


[מכון אור תורה סטון כתבו אף הם הנחיות לתקיעת שופר בצל הקורונה]

Re: שופר עם מסיכה?

פורסם: ד' ספטמבר 09, 2020 3:20 pm
על ידי גל של אגוזים
הבנאדם הזה הוסיף גם תמונה של שופר עם מסיכה... אבל הוא חרדי ומחמיר כמובן.

Re: שופר עם מסיכה?

פורסם: ד' ספטמבר 09, 2020 4:37 pm
על ידי בתוך הגולה
[יש"כ. המעניין שגם הוא לא שת לבו לדברי הבניין שלמה. אני מתחיל לחשוב שעליתי על "מציאה"...]

Re: שופר עם מסיכה?

פורסם: ה' ספטמבר 10, 2020 6:42 am
על ידי נהר שלום
הראש%22ל.jpg
הראש%22ל.jpg (256.12 KiB) נצפה 7942 פעמים

Re: שופר עם מסיכה?

פורסם: ה' ספטמבר 10, 2020 7:14 am
על ידי עזריאל ברגר
נהר שלום כתב:
הראש%22ל.jpg

מדוע יחיד צריך לעמוד בשמיעת התקיעות?

Re: שופר עם מסיכה?

פורסם: ה' ספטמבר 10, 2020 7:48 am
על ידי במסתרים
עזריאל ברגר כתב:מדוע יחיד צריך לעמוד בשמיעת התקיעות?

משנה ברורה סימן תקפה סק"ב
והציבור השומעים התקיעות לא הטריחום לעמוד משום כבוד ציבור וגם כי עתידים לשמוע מעומד התקיעות שעל סדר הברכות של מלכויות זכרונות וכו'. ועכשיו נהגו הציבור לעמוד כולם גם בשעת התקיעות שתוקעין קודם מוסף. ואף על פי כן נקראין תקיעות דמיושב מאחר שרשות לישב בהם. ואם יחיד שומע תקיעות לצאת בהם ואינו עתיד לשמוע על סדר הברכות צריך מדינא לעמוד לכתחילה

Re: שופר עם מסיכה?

פורסם: ה' ספטמבר 10, 2020 9:40 am
על ידי עזריאל ברגר
במסתרים כתב:
עזריאל ברגר כתב:מדוע יחיד צריך לעמוד בשמיעת התקיעות?

משנה ברורה סימן תקפה סק"ב
והציבור השומעים התקיעות לא הטריחום לעמוד משום כבוד ציבור וגם כי עתידים לשמוע מעומד התקיעות שעל סדר הברכות של מלכויות זכרונות וכו'. ועכשיו נהגו הציבור לעמוד כולם גם בשעת התקיעות שתוקעין קודם מוסף. ואף על פי כן נקראין תקיעות דמיושב מאחר שרשות לישב בהם. ואם יחיד שומע תקיעות לצאת בהם ואינו עתיד לשמוע על סדר הברכות צריך מדינא לעמוד לכתחילה

יישר כח.
ועיין שו"ע הרב שם, ומג"א שם, ונראה שהדבר אינו מוסכם על כל הפוסקים.
ונפק"מ לשעת הדחק...

ואכמ"ל, ואם מישהו רוצה לדון בנושא - אפשר לפתוח אשכול חדש.

Re: שופר עם מסיכה?

פורסם: ו' ספטמבר 11, 2020 4:33 pm
על ידי נהר שלום
נהר שלום כתב:
הראש%22ל.jpg

וכאן באורך https://moreshet-maran.com/%D7%9E%D7%A8 ... %94%D7%A8/

Re: שופר עם מסיכה?

פורסם: ג' ספטמבר 15, 2020 3:58 am
על ידי נר דרומי
עיטורי מרדכי - שופר בקורונה.pdf
(5.4 MiB) הורד 233 פעמים

Re: שופר עם מסיכה?

פורסם: ד' ספטמבר 16, 2020 1:43 am
על ידי מעיין
הוזכר לעיל כמה פעמים דברי הבנין שלמה בהפיכת השופר כלפי מטה שאין יוצאין בזה דהוה שלא כדרך גדילתו
ותמ"ה תמ"ה אקרא הרי אדרבא דרך השופר בהנחתו על האיל היא בצד הרחב למטה וצע"ג כוונתו