עמוד 1 מתוך 1

אכילת חסה [מרור] בראש השנה

פורסם: ה' ספטמבר 03, 2020 6:45 pm
על ידי בתוך הגולה
העיריני חכג"א שלכא' בראש השנה, שנמנעים מלאכול דברים מרים, יהיה ראוי להימנע מלאכול חסה (אפי' בסלט וכד'). שהרי אנו מחזיקים את החסה כירק מר שיוצאים בו אכילת מרור, וא"כ אין מן הראוי לאוכלו בריש שתא.

מה דעת חו"ר הפורום?

Re: אכילת חסה [מרור] בראש השנה

פורסם: ה' ספטמבר 03, 2020 8:09 pm
על ידי עזריאל ברגר
בגמרא פרק הרואה במעשה דבר הדיא, משמע שיש בחסה צד חיובי וצד שלילי.

Re: אכילת חסה [מרור] בראש השנה

פורסם: ה' ספטמבר 03, 2020 9:41 pm
על ידי בתוך הגולה
מן הסתם זה יהני לחלק הדרוש והסוד (והלוא גם באכילתו כמרור מצאו טעם ע"ד דרוש ומלש' חס רחמנא (וידועים דברי החת"ס שיש לקיימו גם בתמכא))
אבל בפשט אם חשיב דבר מר לכא' ראוי שלא לאוכלו בר"ה?

Re: אכילת חסה [מרור] בראש השנה

פורסם: ה' ספטמבר 03, 2020 9:43 pm
על ידי עזריאל ברגר
בתוך הגולה כתב:מן הסתם זה יהני לחלק הדרוש והסוד (והלוא גם באכילתו כמרור מצאו טעם ע"ד דרוש ומלש' חס רחמנא (וידועים דברי החת"ס שיש לקיימו גם בתמכא))
אבל בפשט אם חשיב דבר מר לכא' ראוי שלא לאוכלו בר"ה?

אבל החסה כפי שהיא - איננה מרה!
אלא רק שאם ישאירו אותה בקרקע יותר מדי - אז היא תהיה מרה, וכמבואר שזהו הרמז לשעבוד מצרים, שתחילתו מתוק וסופו מר.

Re: אכילת חסה [מרור] בראש השנה

פורסם: א' ספטמבר 06, 2020 3:46 pm
על ידי בתוך הגולה
רוב הפוסקים ס"ל שהחסה הנאכלת למרור אינה מרה בדוקא והטעם כי די לנו בכך שהגדרת הירק היא ירק מר. ולכא' היה נראה שבר"ה שעיקר העניין הוא הסמליות, ודאי היה ראוי לכא' להימנע מלאכול דבר שהוא ממיני המרור.

[אמנם לחזו"א וסייעתו שיש לאכול למרור דוקא את החסה המרה ניחא טפי ומ"מ קצ"ע על שלא נזכר בשום מקום להימנע מאכילת חלקים אלו בר"ה].

ובאמת הסתפקתי לאור דברי הרב נוה"כ לגבי הזית שי"מ שאף הוא תחילתו מר וסופו מתוק. האם אכן נמנעים מלאכלו בר"ה?
(אמנם אלו שנמנעים גם מדברים חריפים כמבווא בלקט"י על התרוה"ד שנמנע אף מבצל מבושל! א"כ בלא"ה יש לעיין)
ומדומה הייתי שהמנהג לא לאכול זיתים אבל חיפוש קל באוצה"ח מעלה שבהרבה מקומות אכלו זיתים בר"ה ויל"ע עוד.

Re: אכילת חסה [מרור] בראש השנה

פורסם: א' ספטמבר 06, 2020 4:23 pm
על ידי אור עולם
אפשר בבקשה מקור לאי אכילת מאכלים חריפים בר"ה.
והאם מצינו איזה מקום (חוץ מעניין ר"ה) המייצר קונוטציה שלילית ל"חריף"?

Re: אכילת חסה [מרור] בראש השנה

פורסם: א' ספטמבר 06, 2020 4:35 pm
על ידי ישראל אליהו
'כרתי' הוא חריף.

Re: אכילת חסה [מרור] בראש השנה

פורסם: א' ספטמבר 06, 2020 4:40 pm
על ידי אור עולם
ישראל אליהו כתב:'כרתי' הוא חריף.

אני מכיר רק אנשים האוכלים אותו מטוגן ואז אינו חריף כי אם מתוק, כדרך משפחת הבצלים

Re: אכילת חסה [מרור] בראש השנה

פורסם: א' ספטמבר 06, 2020 4:50 pm
על ידי בתוך הגולה
דברי הלקט יושר שהזכרתי לגבי בצלים (גם מבושלים. לתשומת לב הרב אור עולם) הם לכא' מקור.

ויל"ע גם בדברי הפוסקים שהפלפלים שבדגים אינם במניעה זו ומשמע שהיה שיצאו מהכלל משום שבאו לטיבול אבל באמת גם חריף בכלל.

העדויות על מנהגו של מהר"ם מרוטנבורג ש'אינו נזהר מלאכול שומים ובצלים ולא אגוזים ולא שום דבר' (תפו"מ א סי' תקכב) משמע קצת שבא להפקיע מאלו שהחמירו בכגון דא. ויל"ע בזה

Re: אכילת חסה [מרור] בראש השנה

פורסם: א' ספטמבר 06, 2020 5:01 pm
על ידי אור עולם
בתוך הגולה כתב:דברי הלקט יושר שהזכרתי לגבי בצלים (גם מבושלים. לתשומת לב הרב אור עולם) הם לכא' מקור.

ויל"ע גם בדברי הפוסקים שהפלפלים שבדגים אינם במניעה זו ומשמע שהיה שיצאו מהכלל משום שבאו לטיבול אבל באמת גם חריף בכלל.

העדויות על מנהגו של מהר"ם מרוטנבורג ש'אינו נזהר מלאכול שומים ובצלים ולא אגוזים ולא שום דבר' (תפו"מ א סי' תקכב) משמע קצת שבא להפקיע מאלו שהחמירו בכגון דא. ויל"ע בזה

אין לי מנוי לאוצר, כך שיועיל לי מאד אם תוכל לתת מקורות מדויקים או אפ' להעלות לכאן אם אין זה טרחה גדולה.

Re: אכילת חסה [מרור] בראש השנה

פורסם: א' ספטמבר 06, 2020 8:56 pm
על ידי בתוך הגולה
אור עולם כתב:אין לי מנוי לאוצר, כך שיועיל לי מאד אם תוכל לתת מקורות מדויקים או אפ' להעלות לכאן אם אין זה טרחה גדולה.


את דברי הלקט יושר תוכל לראות גם בהיברו בוקס (אם כי רק במהדורה הישנה).

דברי הפוסקים על הפלפלים בדגים, מקורם כמדומה בערוה"ש והרי פתחו מקוון לכל

ומה שהבאתי מתפו"מ. מאחר שגם לי אין גישה לאוצה"ח, אני מעלה סריקה של הסי' הנזכר עיי"ש בהערות במקורות.
מהרם רוטנבורג.jpeg
מהרם רוטנבורג.jpeg (539.22 KiB) נצפה 1760 פעמים


[הרבה יש להאריך בכל פרט ופרט (החל מניסיון למצוא אחידות במנהגו של מהר"ם עם מנהגים אחרים ידועים שלו דוג' השינה בר"ה, עבור דרך דברי פוסקים אחרים שהתירו אכילת דבר חריף וכלה בבירור אדיקותם של בני ליטא באכילת דגים עם פלפלים...) אבל אני חפץ להשאיר את האשכול במסלולו אודות דברים המוגדרים מרים ומ"מ אין נמנעים מלאוכלם...]