עמוד 1 מתוך 1

למה תשע ברכות במוסף של ר"ה?

פורסם: ה' ספטמבר 10, 2020 12:30 pm
על ידי היכלי שן
בגמרא בר"ה ל"ב א' יש 3 שיטות תנאים (2 במשנה ו1 בברייתא) בסדרן של ברכות תפילת מוסף של ר"ה. לר' יוחנן בן נורי כוללים את פסוקי מלכויות יחד עם ברכת קדושת ה'. לר"ע כוללים את פסוקי מלכויות יחד ברכת קדושת היום. ולרשב"ג כוללים את זכרונות יחד עם קדושת היום.
עכ"פ לכולי עלמא בתפילת מוסף ישנם רק תשע ברכות.
לא הבנתי, מהיכן היה פשוט לכל התנאים שתפילה אמורה לכלול רק תשע ברכות אלא שנחלקו מה כוללים עם מה? מדוע שלא יאמרו 10 ברכות, כמו שזכרונות ושופרות הם כל אחד ברכה בפני עצמה, מדוע שמלכויות לא תהיה ברכה בפני עצמה.
נראה שהיה איזה הנחה מוקדמת לכך שהתפילה תכלול רק תשע ברכות. מה המקור לאותה הנחה מוקדמת?

Re: למה תשע ברכות במוסף של ר"ה?

פורסם: ה' ספטמבר 10, 2020 1:16 pm
על ידי עזריאל ברגר
בגמ' ברכות נאמר שתשע ברכות הן כנגד תשע אזכרות שאמרה חנה בתפילתה.
וכמדומני שבעירובין מובאת דעת יחיד שמתפללים 10 ברכות, או 11 אם חל בשבת, מפני שלאותה דעה לא כוללים שני מוספים בברכה אחת.

Re: למה תשע ברכות במוסף של ר"ה?

פורסם: ה' ספטמבר 10, 2020 1:23 pm
על ידי יוצא פוניבז'
אולי ההנחה המקודמת היא שקדושת היום לא מצריכה ברכה לעצמה אלא יכולה להכלל עם ברכה אחרת השאלה רק איזה
אך יל"ע משיטת ב"ש שכשחל בשבת יש ברכה מיוחדת לשבת וברכה מיוחדת ליו"ט ומ"מ גם לשיטתם בר"ה שחל בחול יש רק תשע ברכות (בחל בשבת יש עשר)

Re: למה תשע ברכות במוסף של ר"ה?

פורסם: ה' ספטמבר 10, 2020 1:28 pm
על ידי היכלי שן
עזריאל ברגר כתב:בגמ' ברכות נאמר שתשע ברכות הן כנגד תשע אזכרות שאמרה חנה בתפילתה.
וכמדומני שבעירובין מובאת דעת יחיד שמתפללים 10 ברכות, או 11 אם חל בשבת, מפני שלאותה דעה לא כוללים שני מוספים בברכה אחת.

זה יותר ב'דרוש' כמו ששואלת הגמרא שם הני שבעה דשבת כנגד מי. ולכאורה ודאי שתקנו שבע משום שלש ראשונות ושלש אחרונות וברכה אחת - קדושת היום - באמצע. ורק ב'דרוש' זה כנגד וכו'.
עדיין, מה המקור ההלכתי?

היכן בעירובין?

Re: למה תשע ברכות במוסף של ר"ה?

פורסם: ה' ספטמבר 10, 2020 1:34 pm
על ידי יוצא פוניבז'
היכלי שן כתב:
היכן בעירובין?


ראה עירובין דף מ סוף ע"א מחלוקת ב"ש וב"ה
ועי' גם ביצה יז ע"א

Re: למה תשע ברכות במוסף של ר"ה?

פורסם: ה' ספטמבר 10, 2020 3:40 pm
על ידי בברכה המשולשת
היכלי שן כתב:
עזריאל ברגר כתב:בגמ' ברכות נאמר שתשע ברכות הן כנגד תשע אזכרות שאמרה חנה בתפילתה.
וכמדומני שבעירובין מובאת דעת יחיד שמתפללים 10 ברכות, או 11 אם חל בשבת, מפני שלאותה דעה לא כוללים שני מוספים בברכה אחת.

זה יותר ב'דרוש' כמו ששואלת הגמרא שם הני שבעה דשבת כנגד מי. ולכאורה ודאי שתקנו שבע משום שלש ראשונות ושלש אחרונות וברכה אחת - קדושת היום - באמצע. ורק ב'דרוש' זה כנגד וכו'.
עדיין, מה המקור ההלכתי?

היכן בעירובין?


המקור ההלכתי הוא התקנה עצמה של אנכנה"ג.

Re: למה תשע ברכות במוסף של ר"ה?

פורסם: ו' ספטמבר 11, 2020 5:22 am
על ידי היכלי שן
כוונתי לנימוק ההלכתי.

Re: למה תשע ברכות במוסף של ר"ה?

פורסם: ו' ספטמבר 11, 2020 9:17 am
על ידי בברכה המשולשת
היכלי שן כתב: כוונתי לנימוק ההלכתי.


הנימוק לתקנה?
אז מה הבעיה לומר שזה הנימוק (הפשטי) לתקנה?

Re: למה תשע ברכות במוסף של ר"ה?

פורסם: ב' ספטמבר 14, 2020 6:24 pm
על ידי שבטיישראל
היכלי שן כתב:לא הבנתי, מהיכן היה פשוט לכל התנאים שתפילה אמורה לכלול רק תשע ברכות אלא שנחלקו מה כוללים עם מה? מדוע שלא יאמרו 10 ברכות, כמו שזכרונות ושופרות הם כל אחד ברכה בפני עצמה, מדוע שמלכויות לא תהיה ברכה בפני עצמה.

ההנחה הוא שלא תיקנו ברכה מיוחדת (תקיעתא) עבור מלכיות, מאחר שאפשר לכוללו בברכת קדושת השם או ברכת קדושת היום ששניהם מענין מלכיות.

Re: למה תשע ברכות במוסף של ר"ה?

פורסם: ב' ספטמבר 21, 2020 12:17 pm
על ידי היכלי שן
ומה יאמר כבודו על שיטת רשב"ג שכוללים ברכת זכרונות עם קדושת השם?

Re: למה תשע ברכות במוסף של ר"ה?

פורסם: א' אוגוסט 01, 2021 8:14 pm
על ידי שבטיישראל
היכלי שן כתב:ומה יאמר כבודו על שיטת רשב"ג שכוללים ברכת זכרונות עם קדושת השם?


אותו דבר !