עמוד 1 מתוך 1

דקדוק בתפילות הימים הנוראים יותר מכל השנה

פורסם: ד' ספטמבר 30, 2020 11:20 am
על ידי אשרי יושבי ביתך
אני מחפש מקורות לכך (אם יש) שבתפילות ימים הנוראים יש לדקדק ביתר שאת וביתר עוז בנוסחאות התפילה.

דהנה מצאתי בקובץ "זרע יעקב" (סקווער, גליון ט' עמ' יד) מכתב מחכמי קוני שבאיטליא- שבתוך הדברים נכתב שם: "לפי שבלשון תפילה ובפרט בימים נוראים האלו צריך לדקדק ביותר שלא יהיה נתפס ח"ו בדבריו", ע"כ.

ובאמת שמדבריו מבואר "שלא יהיה נתפס ח"ו בדבריו", ונראה שכוונתו בעיקר שלא יאמר נוסח שישתמע בלשון קללה ח"ו ויפתח פה לשטן (ברכות יט, ב), דברית כרותה לשפתים. אך האם גם חזינן מדבריו באופן כללי "שבלשון תפילה, ובפרט בימים נוראים האלו, צריך לדקדק ביותר"?

[או שמא אין להטיל פסיק בין "ביותר" ל"שלא", ואז קוראים הכל בחדא מחתא – שצריך לדקדק בכך שלא יתפס בדבריו לשון קללה ח"ו. וא"כ אין מקור שצריך לדקדק באופן כללי בשאר נוסחאות – בימיה"נ יותר משאר ימות השנה. השאלה גם באופן כללי על דקדוק בנוסחאות. וגם על שאר דקדוקים כגון במקומות שהשינוי בנוסח נפ"מ להא דלא יהיה דובר שקרים בתפילתו וכיו"ב (וכמו שעורר בערוה"ש סי' תקפא ס"ד באופן כללי, ולא כתב דווקא בימים הנוראים), האם יש ענין להקפיד ע"כ ביתר שאת בימים הנוראים].

אם ידוע לחברים מקורות נוספים לזה הענין, אשמח לדעת!

Re: דקדוק בתפילות הימים הנוראים יותר מכל השנה

פורסם: ד' ספטמבר 30, 2020 11:28 am
על ידי יוצא פוניבז'
עי' משנ"ב תקפב ס"ק טז

Re: דקדוק בתפילות הימים הנוראים יותר מכל השנה

פורסם: ד' ספטמבר 30, 2020 11:31 am
על ידי אשרי יושבי ביתך
יוצא פוניבז' כתב:עי' משנ"ב תקפב ס"ק טז


ייש"כ.

וז"ל שם (בתוך כל הדקדוקי לשון שכתב שם להקפיד): "לחיים יאמר בשב"א תחת הלמ"ד ולא יאמר בפת"ח דלא לישתמע לאחיים לומר לא חיים, ובימים האלו שהם ימי דין צריך לדקדק ולפרט היטב תפלתו, אבל בשאר ימות השנה אנו אומרים והעמידנו מלכנו לחיים בפת"ח תחת הלמ"ד ואין אנו חוששין לפי שאחר כונת הלב הן הדברים".

האם יש לכך עוד מקורות קדומים יותר?

Re: דקדוק בתפילות הימים הנוראים יותר מכל השנה

פורסם: ד' ספטמבר 30, 2020 12:25 pm
על ידי גבול ים
אשרי יושבי ביתך כתב:
יוצא פוניבז' כתב:עי' משנ"ב תקפב ס"ק טז


ייש"כ.

וז"ל שם (בתוך כל הדקדוקי לשון שכתב שם להקפיד): "לחיים יאמר בשב"א תחת הלמ"ד ולא יאמר בפת"ח דלא לישתמע לאחיים לומר לא חיים, ובימים האלו שהם ימי דין צריך לדקדק ולפרט היטב תפלתו, אבל בשאר ימות השנה אנו אומרים והעמידנו מלכנו לחיים בפת"ח תחת הלמ"ד ואין אנו חוששין לפי שאחר כונת הלב הן הדברים".

האם יש לכך עוד מקורות קדומים יותר?
האם המקור שם הוא לא מהר"ם מרוטנבורג ? זה לא מספיק קדום ?

Re: דקדוק בתפילות הימים הנוראים יותר מכל השנה

פורסם: ד' ספטמבר 30, 2020 12:32 pm
על ידי אור עולם
כמדומני שבספר הנפלא "אני לדודי" מהגר"ש דבילצקי יש כמה דברים בעניין זה. מומלץ לעיין שם.

Re: דקדוק בתפילות הימים הנוראים יותר מכל השנה

פורסם: ד' ספטמבר 30, 2020 1:41 pm
על ידי אשרי יושבי ביתך
גבול ים כתב:האם המקור שם הוא לא מהר"ם מרוטנבורג ? זה לא מספיק קדום ?


מהר"ם מרוטנבורג (המובא בטור סי' תקפב) רק אמר את דקדוק הלשון של זכרנו לחיים בשו"א ולא בפת"ח. ולא מוזכר בדבריו כלל את הענין של דקדוק הלשון בימים הנוראים יותר מכל השנה (או יותר מכל השנה, או כדקדוק לשון המ"ב - שבשאר השנה לא חוששין לזה דאחר כוונת הלב הן הדברים).

Re: דקדוק בתפילות הימים הנוראים יותר מכל השנה

פורסם: ד' ספטמבר 30, 2020 2:12 pm
על ידי דרופתקי דאורייתא
מקור דברי המשנ"ב הנ"ל בש"ע הגר"ז, ועוד.

כיון שאתה מחפש מקור קדום, ראה מטה משה סי' תשצו. ותרו"ץ.