יג מידות מהם כוללים.
בהנחה שהקהל אמור להתחיל לקרוא ביחד את המידות .[ בפועל היום נוהגים כולם להתחיל בהשם השם..]
והנובע מכך - עד היכן אומר החזן ? ומהיכן מתחיל הקהל ?
השם השם, אֵל רַחוּם וְחַנּוּן--אֶרֶךְ אַפַּיִם, וְרַב-חֶסֶד וֶאֱמֶת. ז נֹצֵר חֶסֶד לָאֲלָפִים, נֹשֵׂא עָוֺן וָפֶשַׁע וְחַטָּאָה; וְנַקֵּה,
לֹא יְנַקֶּה--פֹּקֵד עֲוֺן אָבוֹת עַל-בָּנִים וְעַל-בְּנֵי בָנִים, עַל-שִׁלֵּשִׁים וְעַל-רִבֵּעִים. ...וסלחת לעוונינו ולחטאתינו ונחלתנו.
מהמשפטים דלעיל , רק המסומן בצהוב נכלל לדעת כולם בי"ג המידות, ןעדיין יש בהם (בצהוב) מילה הנחשבת למידה אחת, או שנים או שלושה, , (למשל -ונקה - לרמ"ק)
וגם הפוך יש בהם ארבעה מילים הנחשבים לשלוש מידות או שניים וי"א רק מידה אחת, (למשל –ונושא עוון ופשע וחטאה -לאברבנאל).
והמסומן בירוק יש בהם מחלוקת האם הם בכלל בתוך היג מידות אם לאו.
1) לר"ת
החזן
,ויעבור ה על פניו ויקרא:
הקהל
א- השם , ב- השם , ג- קל , ד- רחום , ה-וחנון ,ו- ארך אפיים , ז - ורב חסד , ח - ואמת ,
ט- נוצר חסד לאלפים , י - נושא עוון , יא- ופשע , יב -וחטאה ,יג- ונקה , -
2) לרבנו ניסים גאון
החזן:
ויעבור ה על פניו ויקרא השם:
הקהל
א- השם , ב- קל , ג- רחום , ד-וחנון , ה- ארך אפיים , ו - ורב חסד , ז - ואמת ,
ח- נוצר חסד, ט- לאלפים , י - נושא עוון , יא- ופשע , יב -וחטאה ,יג- ונקה ,
3) לפי האר"י
החזן:
ויעבור ה על פניו ויקרא השם, השם:
הקהל
א- קל , ב- רחום , ג-ו חנון ,ד- ארך , ה - אפיים , ו - ורב חסד , ז - ואמת ,
ח- נוצר חסד, ט- לאלפים , י - נושא עוון , יא- ופשע , יב -וחטאה ,יג- ונקה ,
יש לציין - שבהבנת הארי עצמו יש דעות נוספות ושונות מהנל.
4) עפ ספר חסידים
החזן:
ויעבור ה על פניו ויקרא השם, השם קל :
הקהל
א- רחום , ב- וחנון , ג - ארך אפיים ,ד- ורב חסד , ה - ואמת ,
ו- נוצר חסד לאלפים , ז - נושא עוון , ח- ופשע , ט -וחטאה ,י- ונקה ,
יא- וסלחת לעוונינו, יב- ולחטאתינו , יג - ונחלתנו ,
5) האברבנאל
החזן:
ויעבור ה על פניו ויקרא :
הקהל
א- השם , ב- השם , ג- קל , ד- רחום , ה-וחנון ,ו- ארך אפיים , ז - ורב חסד , ח - ואמת ,
ט- נוצר חסד לאלפים , י - נושא עוון ופשע וחטאה , יא- ונקה , יב - לא ינקה , יג- פוקד עוון אבות על בנים.
(ואז צריך להסביר איך הם מידות של רחמים)
אלו לא כל השיטות יש עוד, וביסודם של השיטות מונחים שאלות והבחנות בדברים רמים שעל פיהם נגזרים המידות השונות.
6) ר האי גאון ותשובות הרמבם,
החזן:
ויעבור ה על פניו ויקרא השם:
הקהל:
א- השם , ב- קל , ג- רחום , ד-וחנון , ה- ארך אפיים , ו - ורב חסד , ז - ואמת ,
ח- נוצר חסד לאלפים , ט - נושא עוון , י- ופשע , יא -וחטאה ,יב- ונקה , יג- לא ינקה .
7) שיטת הרמ"ק
החזן:
ויעבור ה על פניו ויקרא השם, השם:
הקהל :
א- קל , ב- רחום , ג- וחנון , ד- ארך אפיים , ה - ורב חסד , ו - ואמת ,
ז- נוצר חסד לאלפים , ח- נושא עוון , ט- נושא (ופשע ) י - נושא (וחטאה ) יא- ונקה (עוון),
יב, ונקה (ופשע), יג - (ונקה (וחטאה).
חלוקה ייחודית זו היא לרבי משה קורדובירו אותה הוא רושם בספרו "אילימה". לשיטת רמ"ק, כמו שהמילה "נושא" חלה על "עוון", "פשע" ו"חטאה", כך המילה "נקה" חוזרת על כל אלה, כך שהחלוקה היא- כדלעיל.
8 - שיטת מהרל:
החזן:
ויעבור ה על פניו ויקרא השם, השם קל :
הקהל:
א- רחום , ב- וחנון , ג - ארך אפיים ,ד- ורב חסד , ה - ואמת ,
ו- נוצר חסד לאלפים , ז - נושא עוון , ח- ופשע , ט -וחטאה ,י- ונקה לא ינקה, יא - פוקד עוון אבות על בנים, יב - ועל בני בנים, יג - על שילשים ועל ריבעים,
עכ כמבוא, ואיה בהמשך: איך מה ולמה נשתנו המידות בתפילת משה בחטא המרגלים בשלח ?