מִדַּת הָרַחֲמִים עָלֵינוּ הִתְגַּלְגְּלִי - מרחמים לטרונייה ולפורענות
פורסם: ו' ספטמבר 22, 2023 3:33 pm
יג מידות,מקור ושינויים.תחנונים או טרונייה,
חלק א.
הפסוקים במקורות.
יג המדות -יג פעמים בתנך
[ציטוט של מעל 2 מידות]
יג המידות - מוכרים בעיקר משתי הפעמים שהם מוזכרים בתורה בשמות בחטא העגל. ונוסח שונה בבמדבר אחרי חטא המרגלים. על מניינם והכלול בהן - ועל ההסבר לשינויים כבר דננו בעבר והרחבנו עם הרמבן.
viewtopic.php?f=30&t=60407&hilit=%D7%99%D7%92+%D7%9E%D7%93%D7%95%D7%AA
אבל חלקים מסויימים ממידות אלו חוזרים ועולים שוב ושוב למקוטעין ובצורות שונות .
פעם הדילוג הוא בראש או באמצע ופעם בסוף ,ופעמים בכלל יש תערובת .
המפרשים דנים בכך ומנסים להציג הסבר מידי פעם ולכל מקור על החסר - ולנמק
למה ואלו כן מצויינים.
ראוי היה לדון בכולם. אולם לעת זו עם מועד יום הכיפורים - וקריאת הפטרת יונה ננסה להתמקד בו , ולהציע מעט קט
מדברי המפרשים בעניין.
ותחילה היכן מה וכמה:
א.
שמות לד, ו. בחטא העגל.
וַיַּעֲבֹ֨ר יְהוָ֥ה ׀ עַל־פָּנָיו֮ וַיִּקְרָא֒ יְהוָ֣ה ׀ יְהוָ֔ה אֵ֥ל רַח֖וּם וְחַנּ֑וּן אֶ֥רֶךְ אַפַּ֖יִם וְרַב־חֶ֥סֶד וֶאֱמֶֽת׃
נֹצֵ֥ר חֶ֨סֶד֙ לָאֲלָפִ֔ים נֹשֵׂ֥א עָוֹ֛ן וָפֶ֖שַׁע וְחַטָּאָ֑ה וְנַקֵּה֙ לֹ֣א יְנַקֶּ֔ה פֹּקֵ֣ד ׀ עֲוֹ֣ן אָב֗וֹת עַל־בָּנִים֙ וְעַל־בְּנֵ֣י בָנִ֔ים עַל־שִׁלֵּשִׁ֖ים וְעַל־רִבֵּעִֽים׃
ב.
במדבר יד, יח חטא המרגלים.
יְהוָ֗ה אֶ֤רֶךְ אַפַּ֨יִם֙ וְרַב־חֶ֔סֶד נֹשֵׂ֥א עָוֹ֖ן וָפָ֑שַׁע וְנַקֵּה֙ לֹ֣א יְנַקֶּ֔ה פֹּקֵ֞ד עֲוֹ֤ן אָבוֹת֙ עַל־בָּנִ֔ים עַל־שִׁלֵּשִׁ֖ים וְעַל־רִבֵּעִֽים׃
בתפילה זו של משה לא נזכרות המידות הבאות: ה' (השני), א-ל, רחום וחנון, ואמת, נוצר חסד לאלפים, וחטאה. אולם י"א שהמידה אל היא הנזכרת בפתיחת דברי משה: "ועתה יגדל נא כח ה'"....
ג.
שמות כ ה-ז). עשרת הדברות.
לֹא תִשְׁתַּחֲוֶה לָהֶם וְלֹא תָעָבְדֵם כִּי אָנֹכִי ה' אֱלֹהֶיךָ אֵל קַנָּא פֹּקֵד עֲוֹן אָבֹת עַל בָּנִים עַל שִׁלֵּשִׁים וְעַל רִבֵּעִים לְשֹׂנְאָי: וְעֹשֶׂה חֶסֶד לַאֲלָפִים לְאֹהֲבַי וּלְשֹׁמְרֵי מִצְוֹתָי: לֹא תִשָּׂא אֶת שֵׁם ה' אֱלֹהֶיךָ לַשָּׁוְא כִּי לֹא יְנַקֶּה ה' אֵת אֲשֶׁר יִשָּׂא אֶת שְׁמוֹ לַשָּׁוְא: (שמות כ ה-ז).
ד.
יואל ב, יג בשבע שנות הרעב שניבא אלישע.
וְקִרְע֤וּ לְבַבְכֶם֙ וְאַל־בִּגְדֵיכֶ֔ם וְשׁ֖וּבוּ אֶל־יְהוָ֣ה אֱלֹֽהֵיכֶ֑ם כִּֽי־חַנּ֤וּן וְרַחוּם֙ ה֔וּא אֶ֤רֶךְ אַפַּ֨יִם֙ וְרַב־חֶ֔סֶד וְנִחָ֖ם עַל־הָרָעָֽה׃
ביואל לא נזכרות המידות: ה' (אחד מהם), ואמת, נוצר חסד לאלפים. [אולי- ש"וניחם על הרעה" כולל את המידות האחרונות: "נושא עוון ופשע וחטאה ונקה"].
ה.
יונה ה, ב
וַיִּתְפַּלֵּ֨ל אֶל־יְהוָ֜ה וַיֹּאמַ֗ר אָנָּ֤ה יְהוָה֙ הֲלוֹא־זֶ֣ה דְבָרִ֗י עַד־הֱיוֹתִי֙ עַל־אַדְמָתִ֔י עַל־כֵּ֥ן קִדַּ֖מְתִּי לִבְרֹ֣חַ תַּרְשִׁ֑ישָׁה כִּ֣י יָדַ֗עְתִּי כִּ֤י אַתָּה֙
אֵֽל־חַנּ֣וּן וְרַח֔וּם אֶ֤רֶךְ אַפַּ֨יִם֙ וְרַב־חֶ֔סֶד וְנִחָ֖ם עַל־הָרָעָֽה׃
ו.
תהילים פו, טו
וְאַתָּ֣ה אֲ֭דֹנָי אֵל־רַח֣וּם וְחַנּ֑וּן אֶ֥רֶךְ אַ֝פַּ֗יִם וְרַב־חֶ֥סֶד וֶאֱמֶֽת׃
ז.
בתהילים בפרק "אשרי" קמה פסוק ח: "חַנּוּן וְרַחוּם ה' אֶרֶךְ אַפַּיִם וּגְדָל חָסֶד".
ח.
תהילים קג, ח בהמשך לברכי נפשי.
רַח֣וּם וְחַנּ֣וּן יְהוָ֑ה אֶ֖רֶךְ אַפַּ֣יִם וְרַב־חָֽסֶד׃
ט.
מיכה ז, יח בתפילתו בסוף ספרו.
מִי־אֵ֣ל כָּמ֗וֹךָ נֹשֵׂ֤א עָוֹן֙ וְעֹבֵ֣ר עַל־פֶּ֔שַׁע לִשְׁאֵרִ֖ית נַחֲלָת֑וֹ לֹא־הֶחֱזִ֤יק לָעַד֙ אַפּ֔וֹ כִּֽי־חָפֵ֥ץ חֶ֖סֶד הֽוּא׃
י.
נחום א, ג מתנבא על חורבן נינווה.
"מַשָּׂא נִינְוֵה סֵפֶר חֲזוֹן נַחוּם הָאֶלְקֹשִׁי: אֵל קַנּוֹא וְנֹקֵם ה' נֹקֵם ה' וּבַעַל חֵמָה נֹקֵם ה' לְצָרָיו וְנוֹטֵר הוּא לְאֹיְבָיו:
ה' אֶרֶךְ אַפַּיִם וּגְדָל כֹּחַ וְנַקֵּה לֹא יְנַקֶּה ה' בְּסוּפָה וּבִשְׂעָרָה דַּרְכּוֹ וְעָנָן אֲבַק רַגְלָיו".
יא.
נחמיה ט יז. במעמד בהמשך לפסוקים ..ואת רודפיהם השלכת במצולות כנמו אבן במים עזים.
וַיְמָאֲנוּ לִשְׁמֹעַ, וְלֹא-זָכְרוּ נִפְלְאֹתֶיךָ אֲשֶׁר עָשִׂיתָ עִמָּהֶם, וַיַּקְשׁוּ אֶת-עָרְפָּם, וַיִּתְּנוּ-רֹאשׁ לָשׁוּב לְעַבְדֻתָם בְּמִרְיָם; וְאַתָּה אֱלוֹהַּ סְלִיחוֹת חַנּוּן וְרַחוּם, אֶרֶךְ-אַפַּיִם וְרַב-וחסד (חֶסֶד)--וְלֹא עֲזַבְתָּם.
יב.
בירמיהו פרק לב פסוק יח :
אחרי קנותו את שדה חנמאל .
"עשה חסד לאלפים ומשלם עון אבות אל חיק בניהם אחריהם האל הגדול הגבור ה' צבאות שמו"..
כאן בירמיהו יש אזכור חלקי ועקיף של יג המידות.
יג.
דניאל פרק ט פסוק ד: "ואתפללה לה' אלהי ואתודה ואמרה: אנא אדני האל הגדול והנורא שמר הברית והחסד לאהביו ולשמרי מצותיו".
כאן בדניאל יש אזכור חלקי ועקיף של יג המידות .
בהמשך בעהי הסבר לשינויים ולהבדל הקיצוני בין משה ליונה, ולהבדל בין הנביאים לחזל.
חלק א.
הפסוקים במקורות.
יג המדות -יג פעמים בתנך
[ציטוט של מעל 2 מידות]
יג המידות - מוכרים בעיקר משתי הפעמים שהם מוזכרים בתורה בשמות בחטא העגל. ונוסח שונה בבמדבר אחרי חטא המרגלים. על מניינם והכלול בהן - ועל ההסבר לשינויים כבר דננו בעבר והרחבנו עם הרמבן.
viewtopic.php?f=30&t=60407&hilit=%D7%99%D7%92+%D7%9E%D7%93%D7%95%D7%AA
אבל חלקים מסויימים ממידות אלו חוזרים ועולים שוב ושוב למקוטעין ובצורות שונות .
פעם הדילוג הוא בראש או באמצע ופעם בסוף ,ופעמים בכלל יש תערובת .
המפרשים דנים בכך ומנסים להציג הסבר מידי פעם ולכל מקור על החסר - ולנמק
למה ואלו כן מצויינים.
ראוי היה לדון בכולם. אולם לעת זו עם מועד יום הכיפורים - וקריאת הפטרת יונה ננסה להתמקד בו , ולהציע מעט קט
מדברי המפרשים בעניין.
ותחילה היכן מה וכמה:
א.
שמות לד, ו. בחטא העגל.
וַיַּעֲבֹ֨ר יְהוָ֥ה ׀ עַל־פָּנָיו֮ וַיִּקְרָא֒ יְהוָ֣ה ׀ יְהוָ֔ה אֵ֥ל רַח֖וּם וְחַנּ֑וּן אֶ֥רֶךְ אַפַּ֖יִם וְרַב־חֶ֥סֶד וֶאֱמֶֽת׃
נֹצֵ֥ר חֶ֨סֶד֙ לָאֲלָפִ֔ים נֹשֵׂ֥א עָוֹ֛ן וָפֶ֖שַׁע וְחַטָּאָ֑ה וְנַקֵּה֙ לֹ֣א יְנַקֶּ֔ה פֹּקֵ֣ד ׀ עֲוֹ֣ן אָב֗וֹת עַל־בָּנִים֙ וְעַל־בְּנֵ֣י בָנִ֔ים עַל־שִׁלֵּשִׁ֖ים וְעַל־רִבֵּעִֽים׃
ב.
במדבר יד, יח חטא המרגלים.
יְהוָ֗ה אֶ֤רֶךְ אַפַּ֨יִם֙ וְרַב־חֶ֔סֶד נֹשֵׂ֥א עָוֹ֖ן וָפָ֑שַׁע וְנַקֵּה֙ לֹ֣א יְנַקֶּ֔ה פֹּקֵ֞ד עֲוֹ֤ן אָבוֹת֙ עַל־בָּנִ֔ים עַל־שִׁלֵּשִׁ֖ים וְעַל־רִבֵּעִֽים׃
בתפילה זו של משה לא נזכרות המידות הבאות: ה' (השני), א-ל, רחום וחנון, ואמת, נוצר חסד לאלפים, וחטאה. אולם י"א שהמידה אל היא הנזכרת בפתיחת דברי משה: "ועתה יגדל נא כח ה'"....
ג.
שמות כ ה-ז). עשרת הדברות.
לֹא תִשְׁתַּחֲוֶה לָהֶם וְלֹא תָעָבְדֵם כִּי אָנֹכִי ה' אֱלֹהֶיךָ אֵל קַנָּא פֹּקֵד עֲוֹן אָבֹת עַל בָּנִים עַל שִׁלֵּשִׁים וְעַל רִבֵּעִים לְשֹׂנְאָי: וְעֹשֶׂה חֶסֶד לַאֲלָפִים לְאֹהֲבַי וּלְשֹׁמְרֵי מִצְוֹתָי: לֹא תִשָּׂא אֶת שֵׁם ה' אֱלֹהֶיךָ לַשָּׁוְא כִּי לֹא יְנַקֶּה ה' אֵת אֲשֶׁר יִשָּׂא אֶת שְׁמוֹ לַשָּׁוְא: (שמות כ ה-ז).
ד.
יואל ב, יג בשבע שנות הרעב שניבא אלישע.
וְקִרְע֤וּ לְבַבְכֶם֙ וְאַל־בִּגְדֵיכֶ֔ם וְשׁ֖וּבוּ אֶל־יְהוָ֣ה אֱלֹֽהֵיכֶ֑ם כִּֽי־חַנּ֤וּן וְרַחוּם֙ ה֔וּא אֶ֤רֶךְ אַפַּ֨יִם֙ וְרַב־חֶ֔סֶד וְנִחָ֖ם עַל־הָרָעָֽה׃
ביואל לא נזכרות המידות: ה' (אחד מהם), ואמת, נוצר חסד לאלפים. [אולי- ש"וניחם על הרעה" כולל את המידות האחרונות: "נושא עוון ופשע וחטאה ונקה"].
ה.
יונה ה, ב
וַיִּתְפַּלֵּ֨ל אֶל־יְהוָ֜ה וַיֹּאמַ֗ר אָנָּ֤ה יְהוָה֙ הֲלוֹא־זֶ֣ה דְבָרִ֗י עַד־הֱיוֹתִי֙ עַל־אַדְמָתִ֔י עַל־כֵּ֥ן קִדַּ֖מְתִּי לִבְרֹ֣חַ תַּרְשִׁ֑ישָׁה כִּ֣י יָדַ֗עְתִּי כִּ֤י אַתָּה֙
אֵֽל־חַנּ֣וּן וְרַח֔וּם אֶ֤רֶךְ אַפַּ֨יִם֙ וְרַב־חֶ֔סֶד וְנִחָ֖ם עַל־הָרָעָֽה׃
ו.
תהילים פו, טו
וְאַתָּ֣ה אֲ֭דֹנָי אֵל־רַח֣וּם וְחַנּ֑וּן אֶ֥רֶךְ אַ֝פַּ֗יִם וְרַב־חֶ֥סֶד וֶאֱמֶֽת׃
ז.
בתהילים בפרק "אשרי" קמה פסוק ח: "חַנּוּן וְרַחוּם ה' אֶרֶךְ אַפַּיִם וּגְדָל חָסֶד".
ח.
תהילים קג, ח בהמשך לברכי נפשי.
רַח֣וּם וְחַנּ֣וּן יְהוָ֑ה אֶ֖רֶךְ אַפַּ֣יִם וְרַב־חָֽסֶד׃
ט.
מיכה ז, יח בתפילתו בסוף ספרו.
מִי־אֵ֣ל כָּמ֗וֹךָ נֹשֵׂ֤א עָוֹן֙ וְעֹבֵ֣ר עַל־פֶּ֔שַׁע לִשְׁאֵרִ֖ית נַחֲלָת֑וֹ לֹא־הֶחֱזִ֤יק לָעַד֙ אַפּ֔וֹ כִּֽי־חָפֵ֥ץ חֶ֖סֶד הֽוּא׃
י.
נחום א, ג מתנבא על חורבן נינווה.
"מַשָּׂא נִינְוֵה סֵפֶר חֲזוֹן נַחוּם הָאֶלְקֹשִׁי: אֵל קַנּוֹא וְנֹקֵם ה' נֹקֵם ה' וּבַעַל חֵמָה נֹקֵם ה' לְצָרָיו וְנוֹטֵר הוּא לְאֹיְבָיו:
ה' אֶרֶךְ אַפַּיִם וּגְדָל כֹּחַ וְנַקֵּה לֹא יְנַקֶּה ה' בְּסוּפָה וּבִשְׂעָרָה דַּרְכּוֹ וְעָנָן אֲבַק רַגְלָיו".
יא.
נחמיה ט יז. במעמד בהמשך לפסוקים ..ואת רודפיהם השלכת במצולות כנמו אבן במים עזים.
וַיְמָאֲנוּ לִשְׁמֹעַ, וְלֹא-זָכְרוּ נִפְלְאֹתֶיךָ אֲשֶׁר עָשִׂיתָ עִמָּהֶם, וַיַּקְשׁוּ אֶת-עָרְפָּם, וַיִּתְּנוּ-רֹאשׁ לָשׁוּב לְעַבְדֻתָם בְּמִרְיָם; וְאַתָּה אֱלוֹהַּ סְלִיחוֹת חַנּוּן וְרַחוּם, אֶרֶךְ-אַפַּיִם וְרַב-וחסד (חֶסֶד)--וְלֹא עֲזַבְתָּם.
יב.
בירמיהו פרק לב פסוק יח :
אחרי קנותו את שדה חנמאל .
"עשה חסד לאלפים ומשלם עון אבות אל חיק בניהם אחריהם האל הגדול הגבור ה' צבאות שמו"..
כאן בירמיהו יש אזכור חלקי ועקיף של יג המידות.
יג.
דניאל פרק ט פסוק ד: "ואתפללה לה' אלהי ואתודה ואמרה: אנא אדני האל הגדול והנורא שמר הברית והחסד לאהביו ולשמרי מצותיו".
כאן בדניאל יש אזכור חלקי ועקיף של יג המידות .
בהמשך בעהי הסבר לשינויים ולהבדל הקיצוני בין משה ליונה, ולהבדל בין הנביאים לחזל.