הודעהעל ידי אהרון 37 » ד' ספטמבר 30, 2015 1:21 pm
תשובה לשאלה זו כתובה בעצם בקובץ שיצא לאור לפני החג, בשם והאר עינינו שזה קובץ של שאלות לבין הזמנים.
שם מביאים בשם הרב אלישיב זצ"ל והגר"נ קרליץ שליט"א לגבי הדין שמי שיושב ראשו ורובו בסוכה ושולחנו בתוך הבית,שגזרו רבנן שלא יצא ידי חובה, גזירה שמא ימשך אחר שולחנו, שבאשה ל"ש גזירה זו שהרי מה איכפת לי שתמשך, הרי אינה חייבת בסוכה, וא"כ אצלה אין את הגזירה של רבנן ויכולה לברך בסוכה.
לגוף דבר זה שמובא בקובץ הנ"ל, יש להעיר, הם מציינים מספר קב ונקי להגר"י זילברשטיין שליט"א, שמביא פסקים מחמיו הרב אלישיב זצ"ל,שכותב כן, ובאמת הוא לא כותב שהיא יכולה לברך, אלא שהיא תקיים בזה מצות סוכה, היינו שלגביה אין את הגזירה שימשך, שבאיש בכה"ג לא מקיים את המצוה, ויש דעות בראשונים, שלא רק שלא קיים מצוה דרבנן, אלא גם מצוה דאורייתא לא קיים, אז באשה ל"ש זה.
מה שמציינים כן מהגר"נ קרליץ שליט"א, מספר חוט שני, אז אכן בדעת הגר"נ קרליץ שליט"א כן מובא שיכולה לברך, אמנם לא בלשון החלטית וגמורה, אבל מצדד כן, ומלשונו נראה שאפשר לעשות כך למעשה.
לגוף שאלה זו, אולי אעלה אשכול מיוחד בענין, אבל ברור שאין הדבר כן, ולמעשה אין להורות לאשה לברך בכה"ג, מכמה טעמים.
מה שקשור לשאלת פותח האשכול, אז בקובץ הנ"ל שואלים לאור היסוד הנ"ל .וזה לשונם שם: "ויל"ע דלפ"ז אשה הנוטלת לולב לא תצטרך להוריד את הטבעות והתכשיטים שעל ידה כשנוטלת את הלולב משום חציצה כנהוג, כיון שטבעות אלו הם מיעוט המקפיד, וכל איסורם הוא משום גזירה מיעוט המקפיד אטו רוב המקפיד כדאיתא בסוכה[ו ב] וכיון שאשה אינה חייבת בלולב, א"כ לא שייך בה הך גזירה, ויכולה ליטול לולב בברכה כשטבעותיה בידיה, וזו לא שמענו.
א"כ בעצם יש בדבריהם תשובה לשאלת פותח האשכול.
אם כי יש לדחות בפשיטות, שגם אם נימא כדברי הגרי"ש אלישיב, והגר"נ קרליץ לגבי שולחנו בתוך הבית, יש לחלק בין זה לחציצה, מכמה סיבות, ואולי בהודעה אחרת נכתוב בזה.