וכך הובא במאירי דל"ז
עושה חדשות כתב:סוכה לז: ואמר רבה לולב בימין ואתרוג בשמאל מאי טעמא הני תלתא מצות והאי חדא מצוה.
בסתמא, וכך מבו' ברמב"ם ועוד ראש', אין כאן ענין לעיכובא, אלא עדיפות לעשות מצוה בימין, וכשנצרכים לב' ידים, לעשות את החלק המרובה של המצוה בימין.
(ומה באמת הדין אם מחזיק את הכל ביד אחת - הימין? עי' מג"א תרנא-ו).
אבל הרבה ראש' ס"ל דהנוטל את הלולב בשמאל והאתרוג בימין, לא יצא יד"ח.
כך מבו' בפי' ר"ח סוכה מב. והביאו המג"א שם סק"ט, ועי' ט"ז ושאר נו"כ. וכך הובא במאירי דל"ז, ובריטב"א דמ"ב, ובראבי"ה סי' תרחצ, (ועי"ש תרצד), ובהאשכול בשם רב ניסים, ובס' המנהיג, וכך משמעות ד' העיטור במנהג שהביא בשם רב שר שלום ור' עמרם ור' סעדיה ור' נסים.
אבל צ"ע מה הטעם בזה?
קראקובער כתב:חלקת יעקב או חלקת יואב?
איש לוי כתב:קראקובער כתב:חלקת יעקב או חלקת יואב?
טעיתי, חלקת יואב או"ח לא'
קראקובער כתב:איש לוי כתב:קראקובער כתב:חלקת יעקב או חלקת יואב?
טעיתי, חלקת יואב או"ח לא'
יש אפשרות להביא את התשובה? אני ציטטתי מאיזה ספר אבל לא ראיתי בפנים, תודה.
וכן הובא בשמו בשבה"ל, וכ"כ באוהל מועד.העיטור כתב:והרב יעקב ז"ל אמר עיקר ברכה לאחר נטילה הוא. דאי קודם נטילה היא דילמא פשע ויברך לבטלה. ואי נטל ליה בשמאל נפיק מיניה חורבא וסברי מצוה הכי איתא דלאו כ"ע גמירי ואין לשנות. וכן מנהג בקידושין ומילה
עושה חדשות כתב:וכן הובא בשמו בשבה"ל, וכ"כ באוהל מועד.העיטור כתב:והרב יעקב ז"ל אמר עיקר ברכה לאחר נטילה הוא. דאי קודם נטילה היא דילמא פשע ויברך לבטלה. ואי נטל ליה בשמאל נפיק מיניה חורבא וסברי מצוה הכי איתא דלאו כ"ע גמירי ואין לשנות. וכן מנהג בקידושין ומילה
על איזה חורבא מדובר?
במהרי"ל הל' לולב אות ז מבו' לכאו' דאפי' שיוצאים יד"ח בהיפך הלולב עם האתרוג, מ"מ חשיב עובר לעשייתן
מה שנכון נכון כתב:עושה חדשות כתב:וכן הובא בשמו בשבה"ל, וכ"כ באוהל מועד.העיטור כתב:והרב יעקב ז"ל אמר עיקר ברכה לאחר נטילה הוא. דאי קודם נטילה היא דילמא פשע ויברך לבטלה. ואי נטל ליה בשמאל נפיק מיניה חורבא וסברי מצוה הכי איתא דלאו כ"ע גמירי ואין לשנות. וכן מנהג בקידושין ומילה
על איזה חורבא מדובר?
לדידיה ששינוי בין ימין לשמאל מעכב, לא ידעו כולם לשנות לסדר הנכון לאחר הברכה, ולא יצאו.
מיכאל1 כתב:ולמה לא חששו שלא ידעו להפוך את האתרוג כדרך גדילתו???
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 18 אורחים