עמוד 2 מתוך 3

Re: המנהג המוזר שבחורים אינם נוטלים ד' מינים

פורסם: ד' ספטמבר 30, 2015 12:17 pm
על ידי יורד ומתעה
במחלוקת אביי ורבא נחלקו רש"י וה"ה. רש"י כתב בדברי אביי שטרחא היא לו להביא כרים וכסתות. ותשבו כעין תדורו דאביי משום טרחא הוא. ולכאורה לשיטתו ניתן לומר שעל זה רבא נחלק. הרב המגיד כתב בדברי אביי שטעמו משום משום שאין לו קבע שם גם כל השנה. ולפי שיטתו נראה שעל נקודה זו נחלק רבא.
כ"ז אינו שייך למנגל וטיולים וכדו' שבפשוטו דומה ממש להולכי דרכים.

Re: המנהג המוזר שבחורים אינם נוטלים ד' מינים

פורסם: ד' ספטמבר 30, 2015 10:44 pm
על ידי ספרים וועלט
האם מישהו יכול להעלות את הכרוז של העדה"ח אודות זה?

Re: המנהג המוזר שבחורים אינם נוטלים ד' מינים

פורסם: ה' אוקטובר 01, 2015 12:58 am
על ידי יוסף שלום
לולי דמיסתפינא כתב:
ולפי זה חשבתי פעם מה הדין באברכי כולל אשר נוהגים מדי יום לאכול ארוחת בוקר וכדומה בכולל, וכי תמצי לומר שלא נתחייבו בסוכה, מאחר שאין אכילתם בגדר תשבו כעין תדורו

ממה הם שונים מבעלי עבודה שגם לא אוכלים בביתם בקביעות?

Re: המנהג המוזר שבחורים אינם נוטלים ד' מינים

פורסם: ה' אוקטובר 01, 2015 10:46 am
על ידי אוצר החכמה
זה לא מובן מצד אחר. הם אוכלים בכולל היינו בְּבית, ולא בחוץ, ולכן הם חייבים בסוכה מדין תשבו כעין תדורו.

Re: המנהג המוזר שבחורים אינם נוטלים ד' מינים

פורסם: ה' אוקטובר 01, 2015 1:47 pm
על ידי יוסף שלום
האם אכילת קדשים אינו מצוה, להיות פטור ממצוות סוכה?

Re: המנהג המוזר שבחורים אינם נוטלים ד' מינים

פורסם: ג' אוקטובר 25, 2016 10:54 pm
על ידי פרי יהושע
אוצר החכמה כתב:אני חשבתי השנה על דבר מעין זה ששם כן יש סברא, מה הדין במי שאוהב לאכול תחת כיפת השמים, וכל השנה יוצא לעשות "מנגל" בחצירו, האם בסוכות יכול לומר שכיוון שיוצא תמיד מביתו לצורך זה יכול גם לצאת מסוכתו.

מפורש בת' מהר"ח או"ז כעין זה ממש להיתר.

Re: המנהג המוזר שבחורים אינם נוטלים ד' מינים

פורסם: ד' אוקטובר 26, 2016 9:46 am
על ידי עזריאל ברגר
יוסף שלום כתב:האם אכילת קדשים אינו מצוה, להיות פטור ממצוות סוכה?

האריכו בזה בכ"מ, וביניהם האדמו"ר מליובאוויטש שליקט כמדומני 7 דיעות לגבי הדיון אם היתה סוכה בעזרה והמסתעף.

Re: המנהג המוזר שבחורים אינם נוטלים ד' מינים

פורסם: ב' אוקטובר 02, 2017 9:18 am
על ידי דודי צח
רוב האבות שקונים לבחוריהם ד' מינים, מממנים להם ד' מינים ברמה בינונית ומטה, כאשר הבחור מזהה את ההבדל ברמת ההידור של האתרוג שלו לעומת של אביו.

כך שמצד אחד אכן יש להם ד' מינים משלהם, שזה הידור בפנ"ע אך מצד שני סוג הארבעת המינים אינם מן המהודרים. ובעיני אני רואה כמה וכמה בחורים בגילאי ישיבה קטנה שהד' מינים שלהם ג"כ מפוקפקים בעצם כשרותם. ויש מהם שמצניעים את הלולב כדי שחבריהם לא יראו את השפיץ הפגום וכו' וכו'.

ומבחינת הלכה, אין שום הבדל בין אברך בן 50 לבחור בן 14.

Re: המנהג המוזר שבחורים אינם נוטלים ד' מינים

פורסם: ב' אוקטובר 02, 2017 9:43 am
על ידי גימפעל
רוב החסידים מברכים על הלולב של רבם, ולכן אין סיבה לקנות לבד ד' מינים, ורק האברכים שצריכים עבור נשותיהם קונים.

Re: המנהג המוזר שבחורים אינם נוטלים ד' מינים

פורסם: ב' אוקטובר 02, 2017 10:10 am
על ידי דרומי
ביו"ט המפורסם מסופר שהפני מנחם מגור הביע כאב על כך שגם אנשים שיש להם כסף לדברים אחרים מצמצמים מאוד - ברוח התקנות - בד' מינים ומסתפקים בפשוט ביותר בשעה שלסעודת החג יש להם כל מטעמים בלי חשבון.

לענין בחורים, כמו שהעירו פה כמה יותר כואב לראות ילדים או בחורים שאוחזים בד' מינים הפסולים או כשרים בדיעבד שבדיעבד. ועדיף שכל משפחה תשקיע בד' מינים פעם אחת אבל שיהיו כשרים ומהודרים (אגב, לפעמים מחריד לראות את חוסר הפורפרוציה, כאשר אדם מחזיק אתרוג מהודר מאוד שעלה לו מאות שקלים, ולצידו לולב חבוט וערבה כמעט יבשה...). ולענין נענועים בהלל והושענות במקום שיש כמה מניינים בזמנים שונים אין זה בעיה, כי כל אחד מבני המשפחה מתפלל במנין אחר.

ואעפ"כ, גם אני הקטן סבור שאין זה מן הראוי לכתחילה, ובינתיים ב"ה קונה אני ד' מינים מהודרים גם לילדיי שיהיה לכל אחד משלו, וה' יעזור על ההמשך...

Re: המנהג המוזר שבחורים אינם נוטלים ד' מינים

פורסם: ב' אוקטובר 02, 2017 12:03 pm
על ידי גימפעל
בבעלזא עד לפני שנים בודדות גם האברכים לא הגיעו עם ד' מינים לבית הכנסת, וכיום נשאר המנהג רק אצל הבחורים ולא מטעמי חיסכון אלא בקפידא.

Re: המנהג המוזר שבחורים אינם נוטלים ד' מינים

פורסם: ב' אוקטובר 02, 2017 12:15 pm
על ידי לענין
למה אין מי שיעיז להלביש טלית לבנו הבחור, ואילו בד' מינים נתחדש שוב המנהג לקנותם מגיל חינוך (אני לא מחפש תירוצים, ברור שהמצוה מתקיימת גם בט''ק וגם אי''ז מצוה חיובית, אני רק שואל למה אצל כולנו 'בהרגשה' זה מרתיע וזה ברור) למרות שהשתלשלותם של המנהגים והעניינים די זהה בתרווייהו.

Re: המנהג המוזר שבחורים אינם נוטלים ד' מינים

פורסם: ב' אוקטובר 02, 2017 12:17 pm
על ידי דרומי
???????????????????????????????

Re: המנהג המוזר שבחורים אינם נוטלים ד' מינים

פורסם: ב' אוקטובר 02, 2017 12:41 pm
על ידי בברכה המשולשת
לענין כתב:למה אין מי שיעיז להלביש טלית לבנו הבחור, .


יש

Re: המנהג המוזר שבחורים אינם נוטלים ד' מינים

פורסם: ב' אוקטובר 02, 2017 1:20 pm
על ידי עתניאל בן קנז
גימפעל כתב:בבעלזא עד לפני שנים בודדות גם האברכים לא הגיעו עם ד' מינים לבית הכנסת, וכיום נשאר המנהג רק אצל הבחורים ולא מטעמי חיסכון אלא בקפידא.

אולי תפרט טעם ומקור על 'קפידא' זו. (מלבד שבעבר היו נוהגים כן מחמת המחסור והחסכון).
[איני מדבר על במחיצת האדמו"ר, אלא בכל השטיבלך הפרוסים ברחבי הארץ והעולם].

לדעתי מדובר בנוהג שהתחיל בלית ברירה, והפך ל'מנהג' בטעות. וכעת קשה לעמול לשרשו.

Re: המנהג המוזר שבחורים אינם נוטלים ד' מינים

פורסם: ב' אוקטובר 02, 2017 1:27 pm
על ידי גביר
בברכה המשולשת כתב:
לענין כתב:למה אין מי שיעיז להלביש טלית לבנו הבחור, .


יש

דומה שלאחרונה הדבר נעשה נפוץ יותר ויותר, ונערים אשכנזים לחלוטין מתעטפים בטלית, [אמנם פה עיר האבות באר שבע ת"ו רוב התושבים ספרדים, ונער אשכנזי אינו רוצה להיות יוצא דופן בין חבריו, שרובם, בדרך הטבע, ספרדים ומתעטפים בטלית, הדבר מקובל יותר, במקומות אחרים אולי אין זה דבר רגיל כל כך].
ומה שיש מקומות שבחורים [ובאמת שמעולם לא שמעתי על כך בלתי היום] אינם נוטלים ארבעת המינים, אולי נהגו כן כדי שלא לבייש את מי שאין לו.

Re: המנהג המוזר שבחורים אינם נוטלים ד' מינים

פורסם: ב' אוקטובר 02, 2017 1:33 pm
על ידי גימפעל
עתניאל בן קנז כתב:
גימפעל כתב:בבעלזא עד לפני שנים בודדות גם האברכים לא הגיעו עם ד' מינים לבית הכנסת, וכיום נשאר המנהג רק אצל הבחורים ולא מטעמי חיסכון אלא בקפידא.

אולי תפרט טעם ומקור על 'קפידא' זו. (מלבד שבעבר היו נוהגים כן מחמת המחסור והחסכון).
[איני מדבר על במחיצת האדמו"ר, אלא בכל השטיבלך הפרוסים ברחבי הארץ והעולם].

לדעתי מדובר בנוהג שהתחיל בלית ברירה, והפך ל'מנהג' בטעות. וכעת קשה לעמול לשרשו.

כוונתי היא אכן במחיצת האדמו"ר.

Re: המנהג המוזר שבחורים אינם נוטלים ד' מינים

פורסם: ב' אוקטובר 02, 2017 1:34 pm
על ידי בברכה המשולשת
גביר כתב:
בברכה המשולשת כתב:
לענין כתב:למה אין מי שיעיז להלביש טלית לבנו הבחור, .


יש

דומה שלאחרונה הדבר נעשה נפוץ יותר ויותר, ונערים אשכנזים לחלוטין מתעטפים בטלית, [אמנם פה עיר האבות באר שבע ת"ו רוב התושבים ספרדים, ונער אשכנזי אינו רוצה להיות יוצא דופן בין חבריו, שרובם, בדרך הטבע, ספרדים ומתעטפים בטלית, הדבר מקובל יותר, במקומות אחרים אולי אין זה דבר רגיל כל כך].


ובודאי שכך עדיף גם הלכתית.
וסיפר לי ת"ח יקר שליט"א שבזמנו (לפני כשלושים שנה) הוא שאל את מרן הגר"מ אליהו זצ"ל והשיב לו שאין שום בעיה שבחור אשכנזי יתעטף בטלית ואדרבה (ואין לומר שהשיב לו כן מפני שהגרמ"א עצמו היה ספרדי שהרי בדר"כ דקדק מאוד שכ"א ישמור על מנהגיו)

Re: המנהג המוזר שבחורים אינם נוטלים ד' מינים

פורסם: ב' אוקטובר 02, 2017 2:38 pm
על ידי אפרקסתא דעניא
כמדומני שהמהרי"ל או תרומת הדשן כתבו שנערים לא יתעטפו בט"ג.

Re: המנהג המוזר שבחורים אינם נוטלים ד' מינים

פורסם: ב' אוקטובר 02, 2017 2:42 pm
על ידי בברכה המשולשת
אפרקסתא דעניא כתב:כמדומני שהמהרי"ל או תרומת הדשן כתבו שנערים לא יתעטפו בט"ג.


viewtopic.php?t=1605#p10654

Re: המנהג המוזר שבחורים אינם נוטלים ד' מינים

פורסם: ג' אוקטובר 03, 2017 8:20 am
על ידי גביר
אחי ובני דודי [מסטרא דדוכרא] נו"ב מנב"ת נוהגים כולם להתעטף בטלית מהבר מצווה, ומנמקים זאת בהיותם כהנים. איני יודע אם זהו מנהג משפחתי או שזה מנהג יהודי הונגריה [ה'אשכנזים' לא החסידים] שמקורו אולי בחת"ם סופר.

Re: המנהג המוזר שבחורים אינם נוטלים ד' מינים

פורסם: ג' אוקטובר 03, 2017 9:53 am
על ידי בברכה המשולשת
גביר כתב:אחי ובני דודי [מסטרא דדוכרא] נו"ב מנב"ת נוהגים כולם להתעטף בטלית מהבר מצווה, ומנמקים זאת בהיותם כהנים. איני יודע אם זהו מנהג משפחתי או שזה מנהג יהודי הונגריה [ה'אשכנזים' לא החסידים] שמקורו אולי בחת"ם סופר.


אני מכיר עוד כהנים אשכנזים שעושים כן, והם לאו דווקא מיהודי הונגריה

Re: המנהג המוזר שבחורים אינם נוטלים ד' מינים

פורסם: ג' אוקטובר 03, 2017 10:04 am
על ידי גביר
האם כך נהגו גם בחו"ל כשלא נשאו כפיים כל יום או שהחלו בו כאן באה"ק?

Re: המנהג המוזר שבחורים אינם נוטלים ד' מינים

פורסם: ג' אוקטובר 03, 2017 10:05 am
על ידי בברכה המשולשת
גביר כתב:האם כך נהגו גם בחו"ל כשלא נשאו כפיים כל יום או שהחלו בו כאן באה"ק?


לפי ידיעתי הדלה, זה רק בארה"ק

Re: המנהג המוזר שבחורים אינם נוטלים ד' מינים

פורסם: ד' אוקטובר 04, 2017 2:37 am
על ידי שומע ומשמיע
לענין כתב:למה אין מי שיעיז להלביש טלית לבנו הבחור, ואילו בד' מינים נתחדש שוב המנהג לקנותם מגיל חינוך (אני לא מחפש תירוצים, ברור שהמצוה מתקיימת גם בט''ק וגם אי''ז מצוה חיובית, אני רק שואל למה אצל כולנו 'בהרגשה' זה מרתיע וזה ברור) למרות שהשתלשלותם של המנהגים והעניינים די זהה בתרווייהו.

דרומי כתב:???????????????????????????????

דרומי ענה טוב מאד [ברצינות] למה כל הפלפולים?

Re: המנהג המוזר שבחורים אינם נוטלים ד' מינים

פורסם: ד' אוקטובר 04, 2017 2:48 am
על ידי שמר
אם לבחורים היו ד' מינים, מי היה מחזיק את הספר תורה בעת ההושענות?? אולי אפשר לדון לכף זכות.

Re: המנהג המוזר שבחורים אינם נוטלים ד' מינים

פורסם: ד' אוקטובר 04, 2017 5:19 am
על ידי הכל בכתב
שמר כתב:אם לבחורים היו ד' מינים, מי היה מחזיק את הספר תורה בעת ההושענות?? אולי אפשר לדון לכף זכות.


אז היו משימין הספר תורה על הבימה. האם יש קפידא דוקא שיחזיקוהו בידים?

Re: המנהג המוזר שבחורים אינם נוטלים ד' מינים

פורסם: ד' אוקטובר 04, 2017 8:48 am
על ידי שומע ומשמיע
הכל בכתב כתב:
שמר כתב:אם לבחורים היו ד' מינים, מי היה מחזיק את הספר תורה בעת ההושענות?? אולי אפשר לדון לכף זכות.


אז היו משימין הספר תורה על הבימה. האם יש קפידא דוקא שיחזיקוהו בידים?

בהליכות שלמה, מובא שלא.
אבל יש מדרש [תנחומא?] שכתוב בו שחזן הכנסת עומד באמצע וס"ת בידו ודומה למלאך. משהוו כזה.

Re: המנהג המוזר שבחורים אינם נוטלים ד' מינים

פורסם: ד' אוקטובר 04, 2017 12:31 pm
על ידי צורב מתחיל
שומע ומשמיע כתב:
הכל בכתב כתב:
שמר כתב:אם לבחורים היו ד' מינים, מי היה מחזיק את הספר תורה בעת ההושענות?? אולי אפשר לדון לכף זכות.


אז היו משימין הספר תורה על הבימה. האם יש קפידא דוקא שיחזיקוהו בידים?

בהליכות שלמה, מובא שלא.
אבל יש מדרש [תנחומא?] שכתוב בו שחזן הכנסת עומד באמצע וס"ת בידו ודומה למלאך. משהוו כזה.

דוקא לאור דברי המדרש הזה ראוי לתת למישהו מכובד (כובד רוחני אמיתי) להחזיק את הספר תורה. ולא לחפש איזה "מתנדב" להיות דומה למלאך.

Re: המנהג המוזר שבחורים אינם נוטלים ד' מינים

פורסם: ג' אוקטובר 10, 2017 2:57 am
על ידי שף ויתיב
לגבי השינה בסוכה, בעיקרון אין זה שייך לאשכול זה אלא לאשכול 'מנהגי חסידים מקוריים' וד"ל (האומר שלא ישנו בסוכה מפאת הקור כנראה לא ביקר מימיו במזרח אירופה בתקופה זו של השנה).

לגבי קניית ד' מינים, לא הבנתי מה המניעה לשאול ד' מינים גם להלל.

אמנם באמת ברור לי אשר הן פותח האשכול והן המגיב המחוצף שהוציא לעז על עדה כשרה מישראל (וכי מישהו אמר שאין מצווה לישון בסוכה? וכי כל הפוסקים שהתירו לא לישון בסוכה מחמת שאין אשתו עמו שם 'עקרו מצווה מדאורייתא?), לא התכוונו לשאול על מנהג זה או אחר, אלא רק להפוך בגנותם של ישראל, ולכן אין לי מושג מדוע אני עונה.

Re: המנהג המוזר שבחורים אינם נוטלים ד' מינים

פורסם: ג' אוקטובר 10, 2017 11:37 am
על ידי שש ושמח
שף ויתיב כתב:לגבי השינה בסוכה, בעיקרון אין זה שייך לאשכול זה אלא לאשכול 'מנהגי חסידים מקוריים' וד"ל (האומר שלא ישנו בסוכה מפאת הקור כנראה לא ביקר מימיו במזרח אירופה בתקופה זו של השנה).

צודק. וכידוע שהרמ"א והמרדכי גרו בסיביר, א"נ ביקום מקביל. ומסתברא כלישנא בתרא, שהרי גם סוף דבריך שייכים לאותו יקום.

Re: המנהג המוזר שבחורים אינם נוטלים ד' מינים

פורסם: א' אוקטובר 15, 2017 8:48 am
על ידי גביר
בברכה המשולשת כתב:
גביר כתב:האם כך נהגו גם בחו"ל כשלא נשאו כפיים כל יום או שהחלו בו כאן באה"ק?


לפי ידיעתי הדלה, זה רק בארה"ק

שאלתי את מו"ח, ואכן גם אצלם המנהג התחיל רק כשעלה חו"ז לאה"ק [בשנת תר"פ] והחל להתעטף בטלית למרות שהיה עדין בחור כדי שלא יצטרך לשאול מאחרים מדי יום.

Re: המנהג המוזר שבחורים אינם נוטלים ד' מינים

פורסם: ב' אוקטובר 16, 2017 10:16 am
על ידי כדכד
שף ויתיב כתב:לגבי השינה בסוכה, בעיקרון אין זה שייך לאשכול זה אלא לאשכול 'מנהגי חסידים מקוריים' וד"ל (האומר שלא ישנו בסוכה מפאת הקור כנראה לא ביקר מימיו במזרח אירופה בתקופה זו של השנה).

באמת לא הייתי במזרח אירפה אבל הרמ"א כן היה שם והוא מביא את הסברה הזו בשם מישהו שהיה שם

Re: המנהג המוזר שבחורים אינם נוטלים ד' מינים

פורסם: ב' אוקטובר 16, 2017 10:20 am
על ידי כדכד
אפרקסתא דעניא כתב:כמדומני שהמהרי"ל או תרומת הדשן כתבו שנערים לא יתעטפו בט"ג.

עד כמה שאני זוכר הם נימקו את המנהג שנהגו כך אבל לא חידשו לומר שינהגו כך
לגבי עצם הטענה שבחורים אשכנזים לא לובשים טלית - יש כאלה שכן לובשים אף שאינם כהנים במיוחד יוצאי אשכנז אבל לא רק.
חמי שליט"א שהוא מיוצאי אשכנז אמר לי שמנהגם היה להלביש טלית לילד מעת שיודע לקרוא.
אבי מורי שליט"א (שמשפחתו ממזרח אירופה) שאל אותי לפני בר המצוה איך ארצה לנהוג אם ללבוש טלית או לא ואז אמר לי שהוא כן לבש אבל לא כמנהג מחייב את הילדים
4 מינים היה קונה לכולנו והן לו והן לילדים שהיו מעל בר מצוה (יש לו ששה בנים) היה קונה באותה רמת הידור ורק כשקנה גם לקטנים היה קונה ברמת הידור מינימלית

Re: המנהג המוזר שבחורים אינם נוטלים ד' מינים

פורסם: ב' אוקטובר 16, 2017 2:13 pm
על ידי פרנקל תאומים
שף ויתיב כתב:לגבי השינה בסוכה, בעיקרון אין זה שייך לאשכול זה אלא לאשכול 'מנהגי חסידים מקוריים' וד"ל (האומר שלא ישנו בסוכה מפאת הקור כנראה לא ביקר מימיו במזרח אירופה בתקופה זו של השנה).

סתם ראיתי לציין, ששני הסבים של אבי מורי הי"ו, ששניהם נולדו עוד בשלהי המאה ה19 למניין אוה"ע, שניהם היו חסידים חובשי שטריימלים ועטויי בעקיצ'עס, ושניהם היו ישנים בסוכתם. האחד מהם (חסיד מובהק שעלה ארצה מפולניה באמצע שנות ה30 למניינם) היתה לו סוכת מרפסת קטנטנה, ואפי' בימי זקנותו המופלגת הוא לא ויתר והיה ישן בה באופן של ראשו ורובו באלכסון ובדוחק.
(וכי מישהו אמר שאין מצווה לישון בסוכה? וכי כל הפוסקים שהתירו לא לישון בסוכה מחמת שאין אשתו עמו שם 'עקרו מצווה מדאורייתא'?)
לשיטת חב"ד היום, ההנהגה הנכונה לכתחילה היא לא לישון בסוכה ובאופן גורף לכל החסידים בכל מקומות פזוריהם, נשואים ורווקים וכו'.
(ואם אני טועה, אדרבה, שיתקנו אותי).
כך שהגם שאתה צודק שיש להתנסח ולשאול באופן מכבד, ולא להתריס בפוגענות, בכל אופן ההשוואה לדברי הרמ"א והפוסקים לכאו' איננה נכונה.

Re: המנהג המוזר שבחורים אינם נוטלים ד' מינים

פורסם: ב' אוקטובר 16, 2017 3:23 pm
על ידי סגי נהור
כפי שכבר ציינתי (וכעת בשלישית) בכל הטענות הללו דן בהרחבה מאמרו של הרב חיים רפפורט בנושא שפורסם בהיכל הבעש"ט, וחידוש הדיון צריך אפוא להתחיל מנקודה שסיים בה הרב רפפורט.

Re: המנהג המוזר שבחורים אינם נוטלים ד' מינים

פורסם: ד' אוקטובר 18, 2017 2:35 am
על ידי אנא עבדא
עתניאל בן קנז כתב:
גימפעל כתב:בבעלזא עד לפני שנים בודדות גם האברכים לא הגיעו עם ד' מינים לבית הכנסת, וכיום נשאר המנהג רק אצל הבחורים ולא מטעמי חיסכון אלא בקפידא.

אולי תפרט טעם ומקור על 'קפידא' זו. (מלבד שבעבר היו נוהגים כן מחמת המחסור והחסכון).
[איני מדבר על במחיצת האדמו"ר, אלא בכל השטיבלך הפרוסים ברחבי הארץ והעולם].

לדעתי מדובר בנוהג שהתחיל בלית ברירה, והפך ל'מנהג' בטעות. וכעת קשה לעמול לשרשו.


ואכן מאי שנא במחיצת האדמו"ר?

Re: המנהג המוזר שבחורים אינם נוטלים ד' מינים

פורסם: ד' אוקטובר 18, 2017 11:37 pm
על ידי יראה- שלם
יעויין כאן בעמוד 4 סיפור על הישועות משה מויזניץ בנדון.

http://www.ladaat.info/showgil.aspx?par ... 05&gil=645

Re: המנהג המוזר שבחורים אינם נוטלים ד' מינים

פורסם: ה' אוקטובר 19, 2017 12:12 am
על ידי ליטוואק פון בודאפעסט
גביר כתב:אחי ובני דודי [מסטרא דדוכרא] נו"ב מנב"ת נוהגים כולם להתעטף בטלית מהבר מצווה, ומנמקים זאת בהיותם כהנים. איני יודע אם זהו מנהג משפחתי או שזה מנהג יהודי הונגריה [ה'אשכנזים' לא החסידים] שמקורו אולי בחת"ם סופר.

זה לא קשור לכהנים. יוצאי גרמניא ואויבערלאנד תמיד הלבישו טליות על בחורים ולעתים גם ילדים, וגם בחו"ל.

נראה בכוונת אחינו החסידים, שבכוונה רצו ליצור אווירה שבחור הוא מצב של בדיעבד. לכן מנסים להקל במצוותיו ולזלזל בעצם מהותו כחבר הקהלה, כדי שיתחתנו מהר. הם אכן מתחתנים בגיל צעיר, אבל איני יודע אם יש לזה קשר.

Re: המנהג המוזר שבחורים אינם נוטלים ד' מינים

פורסם: ה' אוקטובר 19, 2017 12:40 am
על ידי מחולת המחנים
גביר כתב:אחי ובני דודי [מסטרא דדוכרא] נו"ב מנב"ת נוהגים כולם להתעטף בטלית מהבר מצווה, ומנמקים זאת בהיותם כהנים.

הכרתי ג"כ משפחת כהנים שבניה הלכו עם טליתות בעודם בחורים, אחד מבני המשפחה הסביר לו שאמנם מנהגם בעצם שאין הבחורים לובשים טלית גדול, אך מכיון שהם כהנים נהגו ללבוש טליתות, הכרתי כהן אחר שבהיותו בחור אכן לא לבש טלית, אך כדי שלא יצטרך לטרוח ולהזדקק לטובתם של אחרים, (ובפרט בישיבה חסידית או ירושלמית בה קשה לבחור כהן להשיג טליתות), היתה לו טלית משלו בה התעטף בברכת כהנים, (ומסתמא בירך עליה).