עמוד 3 מתוך 3

שינה בסוכה בחו״ל

פורסם: א' אוקטובר 06, 2019 12:36 pm
על ידי מלבב
הפוסקים טרחו למצוא טעם למה מקילים בשינה בסוכה, למה לא תרצו שכיון שבחו״ל שכיח גשמים בסוכות אז גם אם כשהולך לישון לא יורדים גשמים שמא באמצע הלילה ירדו גשמים וירטב ויצטרך לקום ולצאת באמצע השינה עם הכרים וכסתות ולחזור לבית.

Re: שינה בסוכה בחו״ל

פורסם: א' אוקטובר 06, 2019 9:15 pm
על ידי כח עליון
הובא לעיל
בית הבחירה (מאירי) מסכת סוכה דף כו עמוד א
ואף אנו נוהגים להקל שלא ליתן מטות שלנו בסוכה ולשכב שם מפני סכנת הצנה שהיא מצויה בלילות במחוזות הללו וכן שהם עלולים בגשמים הרבה באותו זמן והרי אנו כמורשים מעיקרא אלא שאבותינו ורבותינו היו נוהגים בלילות הראשונים ובימים הראשונים שישנים שם קימעא בבגדיהם דרך חבוב מצוה וכמה פעמים ראיתי באבותי וברבותי שלילה הראשונה אף בגשמים הרבה שהיו נותנין כובע של לבד בראשיהם ואוכלים לשם:

Re: שינה בסוכה בחו״ל

פורסם: א' אוקטובר 06, 2019 9:22 pm
על ידי מלבב
אבל למה כל הפוסקים לא כתבו טעם זה

Re: שינה בסוכה בארצות אירופה - בירור היסטורי

פורסם: ב' אוקטובר 07, 2019 1:00 am
על ידי כח עליון
אולי כי א"כ ביטלת תורת סוכה מישראל (כמו שכתב המאירי שהגדולים עשו כן מחמת החיבוב)


ומכאן אתה למד שמצוות שנתן לנו הקב"ה מתאימים לארץ אשר עיני ה' אלוקיך בה, ובמקום אשר חלק ה' לכל העמים אפי' 'ציונים' א"א לקיים שם כראוי.

Re: שינה בסוכה בארצות אירופה - בירור היסטורי

פורסם: ב' אוקטובר 07, 2019 10:34 am
על ידי שומע ומשמיע
כח עליון כתב:אולי כי א"כ ביטלת תורת סוכה מישראל (כמו שכתב המאירי שהגדולים עשו כן מחמת החיבוב)



לא הבנתי כוונתך, הפוסקים נתנו טעמים למציאות הקיימת של ביטול סוכה מישראל.

Re: שינה בסוכה בארצות אירופה - בירור היסטורי

פורסם: ב' אוקטובר 07, 2019 9:10 pm
על ידי כח עליון
אני חושב ששינה היא רק חלק מהיממה, אבל לאכול ביום צריך (/חייבים).
אבל אם תתיר מטעם גשמים או בזמן העלול לבוא גשמים, כיון שקיים לפעמים שהיא מציאות רציפה באירופה ויותר מכך (כמדומני) בארה"ב, ביטלת תורת סוכה

Re: שינה בסוכה בארצות אירופה - בירור היסטורי

פורסם: ב' אוקטובר 07, 2019 9:27 pm
על ידי שומע ומשמיע
כח עליון כתב:אני חושב ששינה היא רק חלק מהיממה, אבל לאכול ביום צריך (/חייבים).
אבל אם תתיר מטעם גשמים או בזמן העלול לבוא גשמים, כיון שקיים לפעמים שהיא מציאות רציפה באירופה ויותר מכך (כמדומני) בארה"ב, ביטלת תורת סוכה

עוררת שאלה הפוכה על המאירי, למה לשיטתו לא פטורים גם מאכילה.

Re: שינה בסוכה בארצות אירופה - בירור היסטורי

פורסם: ב' אוקטובר 07, 2019 9:54 pm
על ידי כח עליון
שומע ומשמיע כתב:
כח עליון כתב:אני חושב ששינה היא רק חלק מהיממה, אבל לאכול ביום צריך (/חייבים).
אבל אם תתיר מטעם גשמים או בזמן העלול לבוא גשמים, כיון שקיים לפעמים שהיא מציאות רציפה באירופה ויותר מכך (כמדומני) בארה"ב, ביטלת תורת סוכה

עוררת שאלה הפוכה על המאירי, למה לשיטתו לא פטורים גם מאכילה.

איפה כתוב שלא פטורים?

Re: שינה בסוכה בארצות אירופה - בירור היסטורי

פורסם: ב' אוקטובר 07, 2019 11:52 pm
על ידי שומע ומשמיע
כח עליון כתב:
שומע ומשמיע כתב:
כח עליון כתב:אני חושב ששינה היא רק חלק מהיממה, אבל לאכול ביום צריך (/חייבים).
אבל אם תתיר מטעם גשמים או בזמן העלול לבוא גשמים, כיון שקיים לפעמים שהיא מציאות רציפה באירופה ויותר מכך (כמדומני) בארה"ב, ביטלת תורת סוכה

עוררת שאלה הפוכה על המאירי, למה לשיטתו לא פטורים גם מאכילה.

איפה כתוב שלא פטורים?

כי הוא נותן טעם לשינה דוקא, וגם מציין כחיבוב את זה שהיו אוכלים בשעת הגשם דוקא.

Re: שינה בסוכה בארצות אירופה - בירור היסטורי

פורסם: ג' אוקטובר 08, 2019 12:40 am
על ידי כח עליון
צודק
אולי באמת פטורים, אבל לא רצו לומר כן כמש"כ, כדי שלא תשתכח

Re: שינה בסוכה בארצות אירופה - בירור היסטורי

פורסם: ה' אוקטובר 10, 2019 1:13 pm
על ידי גביר
לעיל דובר על מנהג הספרדים, שאלתי ישישים יוצאי צפון אפריקה [דרום טוניסיה ומרוקו] ולדבריהם המנהג היה כמו כאן - מי שהתאפשר לו מצד המקום וכו' לישון בסוכה הקפיד על כך, היו שמסיבות שונות לא התאפשר להם והם לא ישנו בסוכה.