עמוד 1 מתוך 1

למה הוצרכו לסוכות במדבר הרי היו להם ענני כבוד

פורסם: ג' ספטמבר 24, 2013 1:49 am
על ידי גם זו לטובה
רש"י בסוכה ביאר דהוצרכו לסוכות ממש מפני החמה, ויש לתמוה הרי ענני הכבוד הגנו עליהם מפני החמה. [ובאבן עזרא באמת פירש שהסוכות נצרכו רק בימות הגשמים משום דענני הכבוד הגנו רק מחמה ולא מקור, וביאר הפמ"ג (תרכה) דהעננים הגנו מפני המטר אבל לא הגנו מפני הקור]

ושמא מ"ד דסוכות ממש ס"ל דלא היו כלל ענני כבוד שהקיפו את בנ",י אלא כלשון הכתוב עננו כבוד ההולך לפניהם.

Re: למה הוצרכו לסוכות במדבר הרי היו להם ענני כבוד

פורסם: ג' ספטמבר 24, 2013 11:15 am
על ידי רחמים
למה שלא נאמר שעשו סוכות במדבר כדי שלכל אחד תהיה פרטיות ?

Re: למה הוצרכו לסוכות במדבר הרי היו להם ענני כבוד

פורסם: ג' ספטמבר 24, 2013 12:12 pm
על ידי גם זו לטובה
רחמים כתב:למה שלא נאמר שעשו סוכות במדבר כדי שלכל אחד תהיה פרטיות ?


רש"י לא פירש כן

Re: למה הוצרכו לסוכות במדבר הרי היו להם ענני כבוד

פורסם: ג' ספטמבר 24, 2013 6:08 pm
על ידי גם זו לטובה
במכילתא איתא "ר' יאשיה אומר ארבעה אחד לפניהם ואחד לאחריהם אחד למעלה ואחד למטה. ר' אומר שנים" וכתב המלבי"ם (ויקרא כג,מג) דהנך תנאים ס"ל "סוכות ממש" ולכ' כוונתו דאף לר' יאשיה לא יתכן שסוכה זכר לענני כבוד משום דלא היה רק אחד לפניהם ואחד לאחריהם אבל לא היו מסובבים בעננים, ואילו אנן בעינן ג' דפנות, ואולי כוונתו דענן מלפני ומאאחור ליכא עליה שם סוכה כלל ודו"ק.

Re: למה הוצרכו לסוכות במדבר הרי היו להם ענני כבוד

פורסם: ו' אוקטובר 03, 2014 4:23 pm
על ידי סכינא חריפא
גם זו לטובה כתב:רש"י בסוכה ביאר דהוצרכו לסוכות ממש מפני החמה, ויש לתמוה הרי ענני הכבוד הגנו עליהם מפני החמה. [ובאבן עזרא באמת פירש שהסוכות נצרכו רק בימות הגשמים משום דענני הכבוד הגנו רק מחמה ולא מקור, וביאר הפמ"ג (תרכה) דהעננים הגנו מפני המטר אבל לא הגנו מפני הקור]

ושמא מ"ד דסוכות ממש ס"ל דלא היו כלל ענני כבוד שהקיפו את בנ",י אלא כלשון הכתוב עננו כבוד ההולך לפניהם.

בחיי אדם כלל קמ"ו כ' שהסוכות היו כשיצאו להלחם במלחמת סיחון ועוג.

Re: למה הוצרכו לסוכות במדבר הרי היו להם ענני כבוד

פורסם: א' אוקטובר 05, 2014 7:31 pm
על ידי לייטנר
סכינא חריפא כתב:
גם זו לטובה כתב:רש"י בסוכה ביאר דהוצרכו לסוכות ממש מפני החמה, ויש לתמוה הרי ענני הכבוד הגנו עליהם מפני החמה. [ובאבן עזרא באמת פירש שהסוכות נצרכו רק בימות הגשמים משום דענני הכבוד הגנו רק מחמה ולא מקור, וביאר הפמ"ג (תרכה) דהעננים הגנו מפני המטר אבל לא הגנו מפני הקור]

ושמא מ"ד דסוכות ממש ס"ל דלא היו כלל ענני כבוד שהקיפו את בנ",י אלא כלשון הכתוב עננו כבוד ההולך לפניהם.

בחיי אדם כלל קמ"ו כ' שהסוכות היו כשיצאו להלחם במלחמת סיחון ועוג.


ועל הסוכה כמעון בשעת מלחמה, ראה הרחב דבר ויקרא כג מג.

Re: למה הוצרכו לסוכות במדבר הרי היו להם ענני כבוד

פורסם: ב' אוקטובר 06, 2014 12:39 am
על ידי ארי
סכינא חריפא כתב:
גם זו לטובה כתב:רש"י בסוכה ביאר דהוצרכו לסוכות ממש מפני החמה, ויש לתמוה הרי ענני הכבוד הגנו עליהם מפני החמה. [ובאבן עזרא באמת פירש שהסוכות נצרכו רק בימות הגשמים משום דענני הכבוד הגנו רק מחמה ולא מקור, וביאר הפמ"ג (תרכה) דהעננים הגנו מפני המטר אבל לא הגנו מפני הקור]

ושמא מ"ד דסוכות ממש ס"ל דלא היו כלל ענני כבוד שהקיפו את בנ",י אלא כלשון הכתוב עננו כבוד ההולך לפניהם.

בחיי אדם כלל קמ"ו כ' שהסוכות היו כשיצאו להלחם במלחמת סיחון ועוג.

ברוקח מובא דעה זו. והיוצלמ"ז בפשטות שהישיבה בסוכה לדעה זו הוא זכר לנס במלחמה, אמנם בא"ר כותב שכוונתו לומר שא"י לא היה תמיד מיושבת בבני ישראל אלא קודם היו במצרים ואח"כ הוציאנו משם ונלחמנו באויבינו ואח"כ הביאנו אל ארץ ישראל, וזה זכר להניסים שהשי"ת עשה לנו למעלה מדרך הטבע מאז יציאת מצרים ועד הכניסה לא"י.

Re: למה הוצרכו לסוכות במדבר הרי היו להם ענני כבוד

פורסם: ב' אוקטובר 06, 2014 8:27 am
על ידי בקרו טלה
במרומי שדה כתב דבחנייתן עשו את הסוכות ובמסען הי' להם את הענני כבוד

Re: למה הוצרכו לסוכות במדבר הרי היו להם ענני כבוד

פורסם: ג' אוקטובר 07, 2014 12:17 pm
על ידי מלח הארץ
אני לתומי הבינותי תמיד בפשטות שכל ענין ענני הכבוד שנוי במחלוקת תנאים אלו.

Re: למה הוצרכו לסוכות במדבר הרי היו להם ענני כבוד

פורסם: ג' אוקטובר 07, 2014 4:48 pm
על ידי ר_חיים_הקטן
בקרו טלה כתב:במרומי שדה כתב דבחנייתן עשו את הסוכות ובמסען הי' להם את הענני כבוד

רבינו מאיר שמחה הכהן כתב (מובא בשו"ת זרע אברהם לחתנו ס' ו' אות כ"ד) שהעניני הכבוד היו רק בעת מסען אבל בשעת חנייתן היה הענן קפול על גבי המשכן.

Re: למה הוצרכו לסוכות במדבר הרי היו להם ענני כבוד

פורסם: ד' אוקטובר 08, 2014 10:26 am
על ידי רחמים
וז"ל הפנים יפות (שמות פרק יח ו'):
ויש לומר דהיינו דאמרו [סנהדרין צד א] ויחד יתרו - שהעביר חרב חדה על בשרו דהיינו שנמול, אף דאמרו חז"ל [יבמות עב א] שלא מלו ישראל בניהם במדבר מפני שלא נשבה להן רוח צפונית מפני ענן הכבוד, אבל יתרו שהיה חוץ לענן הכבוד נשבה לו רוח צפונית והיינו דכתיב ויבואו האוהלה, ואמרו חז"ל זה בית המדרש...

למה הוצרכו לסוכות במדבר הרי היו להם ענני כבוד

פורסם: ד' אוקטובר 19, 2016 4:17 am
על ידי ישראליק
כתב המבי"ט בספר בית אלקים (שער היסודות פל"ז) דבמדבר לא קיימו מצות ישיבת סוכה שהרי היו מסוככים בענני כבוד, ואיך יעשו סוכה תתת סוכה עיי"ש.
ובירחון כתר תורה (שנה ה' ירחון ב') הקשה הגאון המפורסם רבי דוד משה הכהן ראבינאוויטץ זצללה"ה הי"ד (ראש ישיבת ראדאמסק וחדב"ן כ"ק אדמו"ר רבי שלמה חנוך הכהן מראדאמסק זצללה"ה הי"ד), דהלא קיימא לן דסוכה שאינה יכולה לעמוד ברוח מצויה לא שמה סוכה, וא"כ קשה לפי מה דאיתא בגמרא (יבמות ע"ב.) שבני ישראל לא מלו במדבר משום דלא נשיב רוח צפונית, ומ"ט לא נשיב רוח צפונית כי היכי דלא ניבדור ענני הכבוד עיי"ש.
הרי מבואר דענני הכבוד לא היו יכולים לעמוד ברוח צפונית. ורוח צפונית הרי היא רוח מצויה וכפירש"י (שם ד"ה רוח צפונית) "נוחה לא חמה ולא צוננת והחמה זורחת", וכן מבואר בתוספות שם (ד"ה דלא ניבדור) שכתבו "ולא משום דתקיפה דנוחה היא וטוב לנחבלים, אלא שמפזר העננים והעת יפה" עיי"ש.
וא"כ כיון דהעננים לא היו יכולים לעמוד ברוח צפונית שהיא רוח מצויה, הוי כמו סוכה שאינה יכולה לעמוד ברוח מצויה ולא שמה סוכה, וא"כ שפיר היו יכולים לעשות סוכות במדבר שלא היה נחשב כסוכה תחת סוכה מפני חסרון שם סוכה על ענני הכבוד, וצ"ע.


אני הק' חשבתי שאולי כשעסקינן בענן גם רוח צפונית נחשבת כרוח שאינה מצויה מפני קלושתה (כמו שיש חילוק ברוח מצוי' בים ורוח מצוי' ביבשה), אבל אולי ברוח אחרת היתה יכולה לעמוד, וממילא אתי שפיר דברי המבי"ט.

Re: למה הוצרכו לסוכות במדבר הרי היו להם ענני כבוד

פורסם: ד' אוקטובר 19, 2016 9:28 am
על ידי פרח שדה
כתוב בזוה"ק דענני הכבוד היה רק לישראל ולא לערב רב, וא"כ הערב רב היו צריכים לעשות סוכות. (כן ראיתי בדברי יואל באמצע דרוש נאה ליישב מ"ש רש"י בחומש דבסוכות הושבתי היינו ענני הכבוד כשיטת ר"א ולא כשיטת ר"ע דהלכה כמותו והוא יותר כפשוטו, ומבאר באריכות דאלו ואלו דא"ח )

Re: למה הוצרכו לסוכות במדבר הרי היו להם ענני כבוד

פורסם: ד' אוקטובר 19, 2016 12:39 pm
על ידי מאירי
רחמים כתב:למה שלא נאמר שעשו סוכות במדבר כדי שלכל אחד תהיה פרטיות ?


התינח מחיצות, אבל סכך שהוא עיקר הסוכה, מאי איכא למימר?

Re: למה הוצרכו לסוכות במדבר הרי היו להם ענני כבוד

פורסם: ד' אוקטובר 19, 2016 12:40 pm
על ידי מאירי
פרח שדה כתב:כתוב בזוה"ק דענני הכבוד היה רק לישראל ולא לערב רב, וא"כ הערב רב היו צריכים לעשות סוכות. (כן ראיתי בדברי יואל באמצע דרוש נאה ליישב מ"ש רש"י בחומש דבסוכות הושבתי היינו ענני הכבוד כשיטת ר"א ולא כשיטת ר"ע דהלכה כמותו והוא יותר כפשוטו, ומבאר באריכות דאלו ואלו דא"ח )


דחוק לומר שלזכר הסוכות של הערב רב נצטוינו כזו מצוה של חג סוכות..

Re: למה הוצרכו לסוכות במדבר הרי היו להם ענני כבוד

פורסם: ב' אוקטובר 28, 2019 2:19 am
על ידי שמר
גלגל הקב"ה לידי שאפתח "במקרה" שו"ת חת"ס (אחר חלק חו"מ ישנם ליקוטי שו"ת חת"ס שם סימן פו ד"ה ועוד לו) שבא לעורר אודות אלו המזלזלים בניגוני הטעמים באמרם וכי מי עד לנו באיזה ניגון ניגן מרע"ה זרקא וכו', וכתב ע"ז בהמשך דבריו וז"ל הנה היום אומר כך ומחר יאמר מי ראה מרע"ה מניח תפילין על תמונה זו (?) ומי רואהו יושב בסוכה כזו ומי שמע שתקע והריע בשופר בקולות אלו עד שיאמר הא ליתא והא ליתא וכו' עכ"ל, ולפי דרכו למדנו (סוכה פ"ב מ"א) שישב משה רבינו בסוכה, היינו שעשו בנ"י סוכות במדבר

Re: למה הוצרכו לסוכות במדבר הרי היו להם ענני כבוד

פורסם: א' ספטמבר 19, 2021 6:31 pm
על ידי עושה חדשות
ראה בעלון של שכונת רמות עמוד 19 הרחבה בענין
viewtopic.php?f=65&t=37335&p=727583#p727583