עמוד 1 מתוך 1

לולב בשמאל ואתרוג בימין

פורסם: ג' אוקטובר 18, 2016 8:46 pm
על ידי עושה חדשות
סוכה לז: ואמר רבה לולב בימין ואתרוג בשמאל מאי טעמא הני תלתא מצות והאי חדא מצוה.

בסתמא, וכך מבו' ברמב"ם ועוד ראש', אין כאן ענין לעיכובא, אלא עדיפות לעשות מצוה בימין, וכשנצרכים לב' ידים, לעשות את החלק המרובה של המצוה בימין.
(ומה באמת הדין אם מחזיק את הכל ביד אחת - הימין? עי' מג"א תרנא-ו).

אבל הרבה ראש' ס"ל דהנוטל את הלולב בשמאל והאתרוג בימין, לא יצא יד"ח.

כך מבו' בפי' ר"ח סוכה מב. והביאו המג"א שם סק"ט, ועי' ט"ז ושאר נו"כ. וכך הובא במאירי דל"ז, ובריטב"א דמ"ב, ובראבי"ה סי' תרחצ, (ועי"ש תרצד), ובהאשכול בשם רב ניסים, ובס' המנהיג, וכך משמעות ד' העיטור במנהג שהביא בשם רב שר שלום ור' עמרם ור' סעדיה ור' נסים.

אבל צ"ע מה הטעם בזה?

Re: לולב בשמאל ואתרוג בימין

פורסם: ג' אוקטובר 18, 2016 9:30 pm
על ידי חד ברנש
יש גם ראשונים הכותבים במפורש, שאם החזיק שניהם ביד אחת - לא יצא יד"ח.

ואגב שאלתך אעיר,
שבפריטים ויזואליים קדומים נראים, לעתים שכיחות, האתרוג בימין והלולב בשמאל.

Re: לולב בשמאל ואתרוג בימין

פורסם: ג' אוקטובר 18, 2016 9:53 pm
על ידי אוצר החכמה
וכך הובא במאירי דל"ז


צריך להדגיש שהכוונה שהובאה דעה כזאת אבל המאירי לא ס"ל כן.

Re: לולב בשמאל ואתרוג בימין

פורסם: ג' אוקטובר 18, 2016 10:57 pm
על ידי קראקובער
כל הדין שזה לעיכובא לא מובן דהרי יכול ליטלם בזה אח"ז וכי צריך לקחת דווקא ביד ימין? ויותר מזה כתב החלקת יואב דלגבי אתרוג אפילו לכתחילה אינו מחוייב ליטול עם הג' מינים.

Re: לולב בשמאל ואתרוג בימין

פורסם: ג' אוקטובר 18, 2016 11:17 pm
על ידי איש לוי
עושה חדשות כתב:סוכה לז: ואמר רבה לולב בימין ואתרוג בשמאל מאי טעמא הני תלתא מצות והאי חדא מצוה.

בסתמא, וכך מבו' ברמב"ם ועוד ראש', אין כאן ענין לעיכובא, אלא עדיפות לעשות מצוה בימין, וכשנצרכים לב' ידים, לעשות את החלק המרובה של המצוה בימין.
(ומה באמת הדין אם מחזיק את הכל ביד אחת - הימין? עי' מג"א תרנא-ו).

אבל הרבה ראש' ס"ל דהנוטל את הלולב בשמאל והאתרוג בימין, לא יצא יד"ח.

כך מבו' בפי' ר"ח סוכה מב. והביאו המג"א שם סק"ט, ועי' ט"ז ושאר נו"כ. וכך הובא במאירי דל"ז, ובריטב"א דמ"ב, ובראבי"ה סי' תרחצ, (ועי"ש תרצד), ובהאשכול בשם רב ניסים, ובס' המנהיג, וכך משמעות ד' העיטור במנהג שהביא בשם רב שר שלום ור' עמרם ור' סעדיה ור' נסים.

אבל צ"ע מה הטעם בזה?


שמעתי בעבר מהגר"י אדילשטיין שליט"א, שהטעם בזה הוא משום דבעינן לקיחה תמה, ובדין זה איכלל נמי שיהיה לקיחה תמה באיכות, וכמו דדרשינן שלא יקח ע"י דבר אחר, ולדעת הר"ן זהו הטעם שפוסל חציצה. ובזה יישב את קו' החלקת יעקב, דחלוק לקחם בב"א מבזה אחר זה, דבב"א זהו מגרע בלקיחה תמה, דבעינן שהלולב ילקח בימין, אבל אם לוקח אחר כך (לא בב"א ולא באותו יד) את האתרוד בימין אי"ז מגרע בלקיחה תמה שבלולב.
ראיתי בעבר שהודפס זאת בספרים שמוציאים ביה"ד של הגר"נ קרליץ שליט"א.

Re: לולב בשמאל ואתרוג בימין

פורסם: ג' אוקטובר 18, 2016 11:34 pm
על ידי קראקובער
חלקת יעקב או חלקת יואב?

Re: לולב בשמאל ואתרוג בימין

פורסם: ג' אוקטובר 18, 2016 11:46 pm
על ידי איש לוי
קראקובער כתב:חלקת יעקב או חלקת יואב?

טעיתי, חלקת יואב או"ח לא'

Re: לולב בשמאל ואתרוג בימין

פורסם: ג' אוקטובר 18, 2016 11:51 pm
על ידי קראקובער
איש לוי כתב:
קראקובער כתב:חלקת יעקב או חלקת יואב?

טעיתי, חלקת יואב או"ח לא'

יש אפשרות להביא את התשובה? אני ציטטתי מאיזה ספר אבל לא ראיתי בפנים, תודה.

Re: לולב בשמאל ואתרוג בימין

פורסם: ד' אוקטובר 19, 2016 12:01 am
על ידי איש לוי
קראקובער כתב:
איש לוי כתב:
קראקובער כתב:חלקת יעקב או חלקת יואב?

טעיתי, חלקת יואב או"ח לא'

יש אפשרות להביא את התשובה? אני ציטטתי מאיזה ספר אבל לא ראיתי בפנים, תודה.


הנה לך

Re: לולב בשמאל ואתרוג בימין

פורסם: ה' אוקטובר 20, 2016 10:48 pm
על ידי עושה חדשות
במהרי"ל הל' לולב אות ז מבו' לכאו' דאפי' שיוצאים יד"ח בהיפך הלולב עם האתרוג, מ"מ חשיב עובר לעשייתן.

Re: לולב בשמאל ואתרוג בימין

פורסם: ו' אוקטובר 21, 2016 4:04 am
על ידי נהר שלום
ראה חזון עובדיה עמ' שנ"ב ושפ"ו.

Re: לולב בשמאל ואתרוג בימין

פורסם: ד' אוקטובר 26, 2016 12:38 pm
על ידי עושה חדשות
העיטור כתב:והרב יעקב ז"ל אמר עיקר ברכה לאחר נטילה הוא. דאי קודם נטילה היא דילמא פשע ויברך לבטלה. ואי נטל ליה בשמאל נפיק מיניה חורבא וסברי מצוה הכי איתא דלאו כ"ע גמירי ואין לשנות. וכן מנהג בקידושין ומילה
וכן הובא בשמו בשבה"ל, וכ"כ באוהל מועד.

על איזה חורבא מדובר?

Re: לולב בשמאל ואתרוג בימין

פורסם: ד' אוקטובר 26, 2016 12:54 pm
על ידי מה שנכון נכון
עושה חדשות כתב:
העיטור כתב:והרב יעקב ז"ל אמר עיקר ברכה לאחר נטילה הוא. דאי קודם נטילה היא דילמא פשע ויברך לבטלה. ואי נטל ליה בשמאל נפיק מיניה חורבא וסברי מצוה הכי איתא דלאו כ"ע גמירי ואין לשנות. וכן מנהג בקידושין ומילה
וכן הובא בשמו בשבה"ל, וכ"כ באוהל מועד.

על איזה חורבא מדובר?

לדידיה ששינוי בין ימין לשמאל מעכב, לא ידעו כולם לשנות לסדר הנכון לאחר הברכה, ולא יצאו.

Re: לולב בשמאל ואתרוג בימין

פורסם: ד' אוקטובר 26, 2016 1:36 pm
על ידי בברכה המשולשת
האם זה טעם השיטות שגם איטר נוטל לולב בימין?

Re: לולב בשמאל ואתרוג בימין

פורסם: ב' אוגוסט 28, 2017 9:36 pm
על ידי עושה חדשות
בשם הרב מטשיבין אמרו לדחות ראיית המג"א מפי' ר"ח הנ"ל, דלעולם ל"ה לעיכובא, אבל לגבי מה שאמרו מדאגביה נפיק ביה, וכמ"ד מצוות אי"צ כוונה, זהו דוקא במקיים המצוה כצורתה לכתחילה, וע"פ המבו' בתוס' ישנים יומא דנ"ח, עי"ש, ודו"ק.

Re: לולב בשמאל ואתרוג בימין

פורסם: ג' ספטמבר 26, 2017 9:04 pm
על ידי לענד
לעיל נכתב

במהרי"ל הל' לולב אות ז מבו' לכאו' דאפי' שיוצאים יד"ח בהיפך הלולב עם האתרוג, מ"מ חשיב עובר לעשייתן


עיינתי בדברי מהרי"ל שם ולא ראיתי שום משמעות לזה

Re: לולב בשמאל ואתרוג בימין

פורסם: ג' ספטמבר 26, 2017 9:39 pm
על ידי מיכאל1
מה שנכון נכון כתב:
עושה חדשות כתב:
העיטור כתב:והרב יעקב ז"ל אמר עיקר ברכה לאחר נטילה הוא. דאי קודם נטילה היא דילמא פשע ויברך לבטלה. ואי נטל ליה בשמאל נפיק מיניה חורבא וסברי מצוה הכי איתא דלאו כ"ע גמירי ואין לשנות. וכן מנהג בקידושין ומילה
וכן הובא בשמו בשבה"ל, וכ"כ באוהל מועד.

על איזה חורבא מדובר?

לדידיה ששינוי בין ימין לשמאל מעכב, לא ידעו כולם לשנות לסדר הנכון לאחר הברכה, ולא יצאו.


ולמה לא חששו שלא ידעו להפוך את האתרוג כדרך גדילתו???

Re: לולב בשמאל ואתרוג בימין

פורסם: ג' ספטמבר 26, 2017 10:30 pm
על ידי מה שנכון נכון
מיכאל1 כתב:ולמה לא חששו שלא ידעו להפוך את האתרוג כדרך גדילתו???

על מי השאלה? לשיטתו אה"ן, והחולקים חלוקים.

Re: לולב בשמאל ואתרוג בימין

פורסם: ו' ספטמבר 17, 2021 9:25 am
על ידי עושה חדשות
מעל"ע
הנה בשעת ברכה צריך להחזיק את מה שמברכים עליו ביד ימין, כדאיתא בברכות דף מג: לגבי ברכת הנהנין וכ"ה בשו"ע סי' קפג לגבי כוס ברכה"מ וסי' רצו לגבי הבדלה. וילה"ס אם סגי שמחזיק בימין בשעת ברכה או שגם בתחילת ההנאה או האכילה צריך להחזיק בימין. ובפשטות אין צורך.
אך יעויין במג"א סי' תרנא סק"ו שתמה למה הוצרכו בגמ' לטעם דהלולב בימין משום שהוא ג' מצוות והאתרוג מצוה אחת ותיפו"ל שמברך על הלולב וצריך להחזיק בימין את מה שמברכים עליו. [ונקט המג"א לכאו' דהברכה קאי על הלולב והשאר נפטרים ממילא]. ותירץ דנפק"מ אם בירך והניח הלולב ואח"כ נוטלו פעם ב' כגון בהושענות דאז צריך לטעם דגמ'. ולכאו' כונתו שהיה מנהגם לומר הושענות לאחר מוסף והניחו הלולב וחזרו ונטלו לאחר מוסף.
ויש לדקדק למה לא ניח"ל בפשיטות דנפק"מ מיד לאחר הברכה אם אפשר להחליף, ולמה הוצרך להעמיד שהניח הלולב וחוזר ונטלו לאחר זמן, ומשמע דמצד הדין להחזיק בימין את מה שמברכים לא סגי עד שגומר את הענין שעליו בירך אבל בלא"ה נמצא שכביכול הברכה היתה על מה שהחזיק לבסוף בשמאלו. וזה דבר חדש.