עמוד 1 מתוך 1

קריאת משנה תורה בליל הושענא רבא

פורסם: ש' אוקטובר 22, 2016 9:54 pm
על ידי מוישי
מה המקור המוקדם?
מה הטעם בזה?
מה טעם המתנגדים למנהג?

Re: קריאת משנה תורה

פורסם: ש' אוקטובר 22, 2016 10:22 pm
על ידי דבר נאה
אינני יודע המקור המוקדם אמנם עיין בערוה"ש סי' תרס"ד סעיף יא' שהביא מנהג זה.
וכמדומה שהוא מהמקובלים, יבוא היודע מקומו ויאיר עינינו.

טעם ההתנגדות הידוע לי הוא משום קריאה בציבור בלא ברכה.

Re: קריאת משנה תורה

פורסם: ש' אוקטובר 22, 2016 10:43 pm
על ידי מוישי
ומדוע אין מברכים? כמו בליל ש"ת

Re: קריאת משנה תורה

פורסם: ש' אוקטובר 22, 2016 11:47 pm
על ידי בני ברקי
המקור זה הדברי חיים מצאנז ויו"ח והמנחת אלעזר ממונקאטש,
יעוין בליקוטי מוהרי"ח ופנינים מבי מדרשא פרשת האזינו

Re: קריאת משנה תורה

פורסם: ש' אוקטובר 22, 2016 11:50 pm
על ידי דבר נאה
לפי הטעם המובא בערוה"ש נראה דאין כאן 'קריאת התורה', אלא ענינה של קריאה זו לעורר הציבור לאהבתו ויראתו, ואפשר דלזה לא שייכא כאן ברכה.

Re: קריאת משנה תורה

פורסם: א' אוקטובר 23, 2016 12:07 am
על ידי איש_ספר
בני ברקי כתב:המקור זה הדברי חיים מצאנז ויו"ח והמנחת אלעזר ממונקאטש,
יעוין בליקוטי מוהרי"ח ופנינים מבי מדרשא פרשת האזינו

טעות. כבר כ"כ הרב האריז"ל בשעה"כ.

Re: קריאת משנה תורה

פורסם: א' אוקטובר 23, 2016 12:11 am
על ידי דבר נאה
יתכן והם אלו שהנהיגו לקרוא מתוך ס"ת.

Re: קריאת משנה תורה

פורסם: א' אוקטובר 23, 2016 12:55 am
על ידי שלמה בן חיים
דבר נאה כתב:לפי הטעם המובא בערוה"ש נראה דאין כאן 'קריאת התורה', אלא ענינה של קריאה זו לעורר הציבור לאהבתו ויראתו, ואפשר דלזה לא שייכא כאן ברכה.

לא משנה טעם הקריאה, עצם הקריאה של תורה מתוך ספר תורה בציבור, מחייבת ברכה לפי שיטת כמה פוסקים של חיוב ברכות התורה מחמת שקוראים בתורה בציבור.

Re: קריאת משנה תורה

פורסם: א' אוקטובר 23, 2016 2:43 am
על ידי דבר נאה
שלמה בן חיים כתב:
לא משנה טעם הקריאה, עצם הקריאה של תורה מתוך ספר תורה בציבור, מחייבת ברכה לפי שיטת כמה פוסקים של חיוב ברכות התורה מחמת שקוראים בתורה בציבור.

הואיל נא להסביר דבריך.

אם ב'שיטת כמה פוסקים' כוונתך לשיטת השו"ע (קל"ט ה') עיין בשות מנח"י ח"ח סימן פ"ד מש"כ בזה, ולפי"ד באמת יקשה מדוע בשמח"ת מברכין, ובזה נראה לחלק דשאני שמח"ת דקריאת התורה חשיבא וקובעת ברכה לעצמה ואע"פ שאינה מתקנ"ח מ"מ שם 'קריאת התורה' עליה, משא"כ קריאת התורה דהו"ר וכמש"כ.

ואם כוונתך לשיטת הבאר שבע דס"ל דברכת התורה דאורייתא, מלבד מה דלא מצאנו לו חבר בזה, ולהדיא פליג עליה במג"א (שם), עדיין אפשר דאף לפי דרכו יש לחלק כמש"כ, אמנם זה דבר חידוש.

וכ"ז הוא רק לישב המנהג החלוק.

Re: קריאת משנה תורה

פורסם: א' אוקטובר 23, 2016 10:53 am
על ידי יודע_ספר
מוישי כתב:מה הטעם בזה?
מה טעם המתנגדים לזה?

רבי יעקב עמדין כתב (סידור שער שמים בהגהות המחבר לעמ' קמב ע"ב) שקורין משנה תורה זכר למה שהיה המלך קורא במוצאי שביעית, אם אמנם רחוק הוא בעיני, גם לימוד מקרא אין זמנו בלילה כו' מכל מקום אני כופף ראשי בזה למנהג שכבר הוקבע.

Re: קריאת משנה תורה

פורסם: ג' אוקטובר 25, 2016 1:40 am
על ידי הכהן
איש_ספר כתב:טעות. כבר כ"כ הרב האריז"ל בשעה"כ.

יודע_ספר כתב:רבי יעקב עמדין כתב (סידור שער שמים בהגהות המחבר לעמ' קמב ע"ב) שקורין משנה תורה זכר למה שהיה המלך קורא במוצאי שביעית, אם אמנם רחוק הוא בעיני, גם לימוד מקרא אין זמנו בלילה כו' מכל מקום אני כופף ראשי בזה למנהג שכבר הוקבע.

הכוונה מתוך ס"ת?

Re: קריאת משנה תורה

פורסם: א' אוקטובר 30, 2016 12:52 pm
על ידי לעומקו של דבר
יש טענה גם שצריך לשייר סיום התורה לשמח"ת.

Re: קריאת משנה תורה

פורסם: א' אוקטובר 30, 2016 1:01 pm
על ידי לא נורא
ומה המקור לאלו שנוהגין לקרותו מספר תורה ויש מחומש?

Re: קריאת משנה תורה

פורסם: א' אוקטובר 30, 2016 1:07 pm
על ידי לעומקו של דבר
לא נורא כתב:ומה המקור לאלו שנוהגין לקרותו מספר תורה ויש מחומש?

הרוצים לצאת ידי הכל.

Re: קריאת משנה תורה

פורסם: א' אוקטובר 30, 2016 1:09 pm
על ידי לא נורא
כוונתי שעושים אחד משניהם.

Re: קריאת משנה תורה

פורסם: א' אוקטובר 30, 2016 1:11 pm
על ידי לעומקו של דבר
לעומקו של דבר כתב:
לא נורא כתב:ומה המקור לאלו שנוהגין לקרותו מספר תורה ויש מחומש?

הרוצים לצאת ידי הכל.

מי שקורא מחומש רוצה גם לצאת ידי המנהג וגם להסתלק מהחששות - חיוב ברכת התורה, ולא לסיים את התורה (בקריאה מס"ת) קודם זמנה בשמח"ת.

ספר תורה ליל הושענה רבה

פורסם: ד' ספטמבר 30, 2020 12:43 am
על ידי בית צדיקים
מקור ראשון למה שנוהגין לקרוא בס"ת דברים בליל השוענה רבה?

Re: ספר תורה ליל הושענה רבה

פורסם: ד' ספטמבר 30, 2020 6:31 am
על ידי ישראליק
בית צדיקים כתב:מקור ראשון למה שנוהגין לקרוא בס"ת דברים בליל השוענה רבה?

ראה שו"ת מנ"י ח"ח סימן פד, אות ב' שכך נהג הדב"ח זצ"ל והמנחת אלעזר זצ"ל, ובודאי הי' כן גם מנהג אבותיו ז"ל

Re: ספר תורה ליל הושענה רבה

פורסם: ד' ספטמבר 30, 2020 9:10 am
על ידי גימפעל
שמעתי פעם, שהגרי"ש אלישיב אחז שיש בזה איסור.

Re: ספר תורה ליל הושענה רבה

פורסם: ד' ספטמבר 30, 2020 10:41 am
על ידי שמואל שלומוביץ
ישראליק כתב:
בית צדיקים כתב:מקור ראשון למה שנוהגין לקרוא בס"ת דברים בליל השוענה רבה?

.... ובודאי הי' כן גם מנהג אבותיו ז"ל

עד משה רבינו ע"ה....

ופשוט.

Re: ספר תורה ליל הושענה רבה

פורסם: ד' ספטמבר 30, 2020 11:49 am
על ידי דמשק
לא חייבים להפוך את המנחת יצחק לטיפש.

המנח"י כותב זאת על המנחת אלעזר ולא על הדברי חיים, כלומר אף שזה מנהג שנתחדש אצל החסידים, זה לא חידוש של הדור האחרון [=מנח"א] אלא גם אבותיו נהגו כן.

Re: ספר תורה ליל הושענה רבה

פורסם: ד' ספטמבר 30, 2020 12:06 pm
על ידי שמואל שלומוביץ
מחילה, בבורותי לא תפסתי שזה ציטוט מהמנחת יצחק.

אבל לפי הידוע לי חידשו הדברי חיים, ולא הבנתי מה החידוש שעשו כן אבותיו של המנח"א. ומה המשמעות של זה אחרי שהדב"ח כבר נהג כן.

וצל"ע.

Re: ספר תורה ליל הושענה רבה

פורסם: ד' ספטמבר 30, 2020 12:23 pm
על ידי בית צדיקים
זה מה שאני שואל אם זה מקור חסידי של צאנז וכדו' מדוע נוהגין כן כל בני ליטא כיום?

Re: ספר תורה ליל הושענה רבה

פורסם: ד' ספטמבר 30, 2020 12:32 pm
על ידי דמשק
ויש ליישב בדוחק שאין בני ליטא נוהגין כן!
גם לא כל קהילות החסידים.

Re: ספר תורה ליל הושענה רבה

פורסם: ד' ספטמבר 30, 2020 1:22 pm
על ידי גימפעל
כאן: viewtopic.php?p=307954#p307954 אשכול בנושא זה

Re: ספר תורה ליל הושענה רבה

פורסם: ד' ספטמבר 30, 2020 2:57 pm
על ידי סדנא דארעא
עיקר הענין של קריאת משנה תורה ליל הושע"ר, כבר נזכר במקובלים.
ע' בדברי המקובל האלקי ר' חיים וויטאל זי"ע בפרי עץ חיים (שער הלולב פ' ד') ובשער הכוונות (ענין סוכות דרוש ו').
וכן הגאון יעב"ץ בסידורו מביא "תקרא משנה תורה מן אלה הדברים עד סוף פרשת וזאת הברכה במתון וכו'" (וע"ע מ"ש היעב"ץ בהגהותיו לסידורו שער השמים לדף קמ"ב ע"ב).
רק שהרה"ק מצאנז זי"ע הנהיג לקרוא בס"ת (אגב, מנהג הרה"ק ממאנז הי' תדיר לקרוא בתורה ואף שנים מקרא ואחד תרגום אמר מתוך ס"ת, וכן הנשיאים בחודש ניסן וקרבנות בי"ג מדות).
וראה בס' שבח פסח שמתרץ מנהגו לקרוא מתוך הספר ומדוע אי"צ לברך.
https://tablet.otzar.org/book/book.php? ... pagenum=38