עמוד 1 מתוך 1

בחג נידונים על המים, האם גם בשמיני עצרת?

פורסם: ד' אוקטובר 26, 2016 1:39 am
על ידי משולש
יש מקור לזה?
תודה

Re: בחג נידונים על המים, האם גם בשמיני עצרת?

פורסם: ד' אוקטובר 26, 2016 1:57 am
על ידי ישא ברכה
מדרש תנחומא 'ולמה התירו חכמים להפטר מן הסוכה ביום טוב האחרון, אלא כל שבעת ימי החג היו מתפללין לטללים, ויום האחרון מתפללין על הגשמים, לכך נפטרים מן הסוכה, כדי שיתפללו בלב שלם על הגשמים'.
ומסתבר מאד שסיבת יחוד הזמן לתפילה זו הוא מפני הדין.
(ובאמת יש להוכיח מתפילת הגשם).

Re: בחג נידונים על המים, האם גם בשמיני עצרת?

פורסם: ד' אוקטובר 26, 2016 3:36 pm
על ידי לעומקו של דבר
ברור שברגע שנניח ששמע"צ הוא בכלל סוכות לעניין הדין (שכידוע יש כמה דברים שלגביהם אינו רגל בפנ"ע), ממילא הוא החשוב ביותר מפני שאצלו הוא החיתום.

Re: בחג נידונים על המים, האם גם בשמיני עצרת?

פורסם: ד' אוקטובר 26, 2016 3:44 pm
על ידי משולש
הבעיה היא שבטור כתוב שמרבים בתחינות בהו"ר כי זה זמן החיתום על המים. ואם כן מפורש בדבריו ששמיני עצרת זה לא.

Re: בחג נידונים על המים, האם גם בשמיני עצרת?

פורסם: ד' אוקטובר 26, 2016 5:06 pm
על ידי משולש
וזה שמתפללים תפילת גשם לא אומר שאז הדין על המים כמו שתפילת טל לא מוכיחה שפסח הוא יום הדין על הטל.

Re: בחג נידונים על המים, האם גם בשמיני עצרת?

פורסם: ה' אוקטובר 27, 2016 3:29 pm
על ידי בעל קורא
שמיני עצרת אינו זמן הדין על המים, כמו שמשמע מהטור הנ"ל, וכמו שמוכח להדיא מדברי הגר"א בביאורו ריש סימן תרס"ד.

וז"ל הגר"א שם: ביום שביעי כו'. כמש"ו לפי שבחג כו' ועט"ז ס"ק א' וכ"ה בטור וכמ"ש בפ"ק דר"ה נסכו מים לפני כדי כו' וקי"ל כת"ק דניסוך המים אינו אלא שבעה ולכך עושין במקצת כיה"כ ועושין גם כן כמו י"ט כמ"ש במתני' פ"ד דסוכה שהיו מרבין בשמחה מיד התינוקות כו' וכל ימי הדין הוא י"ט הד' פרקים בשנה וכמ"ש במדרש ובירושלמי פ"ק דר"ה איזה אומה כאומה זו שיודעת אופיא כו':

דהיינו שכותב שמרבים בתחינות בהו"ר כי בסוכות נידונים על המים והכל הולך אחר החיתום כמו שכתבו הטור והט"ז, ומביא ראיה שהו"ר החיתום כמו שכתוב שניסוך המים הוא כדי שיתברכו גשמי שנה כיון שאז ימי הדין שלהם, והרי הלכה כת"ק שניסוך המים רק שבעה ימים, ומוכח שהחיתום הוא בהו"ר. ע"כ תורף דברי הגר"א.