עמוד 1 מתוך 1

"שמחה והקהל ותיקון גדול" - מהו הוא תיקון גדול?

פורסם: ד' דצמבר 22, 2010 10:46 pm
על ידי קול אומר קרא
ידיד שלח לי, דבר מעניין שהתפרסם בפורום סופרים וסופרים. ואני מביא הדברים כלשונם:
מנהג קדום בקהילות ישראל לומר בשבועות בתוך חזרת הש"ץ של מוסף פיוט ארוך המפרט מנין התרי"ג מצוות. פיוטים אלו נודעו בשם "אזהרות". הידוע מבין פיוטי האזהרות הוא הפיוט המתחיל אתה הנחלת. לקראת סוף פיוט זה מופיעה השורה דלהלן:

ראיה חגיגה ושמחה והקהל ותקון גדול.

בעוד שלגבי ארבעה פרטים ראשונים אין להסתפק בכוונתם, לגבי הפרט החמישי "ותקון גדול" קשה לדעת לאיזה מצוה מתכוין המחבר. ר' יונה פרנקל בפירושו חושב שזה המשך למצות הקהל, ומדובר בבימה של עץ שהתקינו למלך כדי שישב עליו ויקרא את הספר תורה.

תופעה מעניינת ביותר מצאנו בכמה מחזורים אשכנזים קדומים. במחזור וורמייזא משנת 1272 (מספרו במכון לתצלומי כת"י F34201. המחזור כולו נסרק ואפשר לעיין בו פה: http://www.jnul.huji.ac.il/dl/mss/worms/a_eng.html) תחת התיבות ותיקון גדול צוין אופה שמוציא מיני מאפה מהתנור.

במחזור מונטיפיורי 208 שנכתב בתחילת המאה ה-14 (מספרו במכון F5130, בקטלוג הוא מופיע כשייך למאה ה-14 או ה-15, אבל מחקר נוסף הראה שיש להקדים אותו לסוף מאה הי"ג תחילת הי"ד) כתוב תחת התיבות הנ"ל פלדן גרוש, ובגרמנית Fladen Gross, שפירושו לחם גדול.

במחזור נוסף שנכתב סביבות אותה תקופה הוא מחזור ברלין 1224 (מספרו במכון F1806) כתוב: סמיטניקי, לובודניקי, טברוזניקי. מסתבר שמילים אלו הן סלביות ומציינות מעדני חלב. (חדי העין ודאי ישימו לב, שסמיטניקי דומה לסמטנה באידיש, שהיא השומן שבחלב.)


ראוי לציין שמחזור זה האחרון הוא כמנהג אשכנז המזרחי ומשום הביטויים הסלביים, בעוד שהשנים הקודמים הם כמנהג אשכנז מערבי.

שלשה עדים אלו מעידים על מנהג משעשע שרווח בין כותבי המחזורים של התקופה ההיא, שכשהחזן הגיע לסוף תפילת מוסף אחרי שהיה ער כל הלילה (אני מניח שכבר אז נהגו להיות ערים כל הלילה), ואחרי תפילה ארוכה ביותר שכללה שחרית ומוסף עם פיוטים, מגילת רות, קריאת אקדמות ועשרת הדברות, רמזו לו שעוד מעט יזכה לאכול מהמאכלים המסורתיים, היינו לחם (עיין בטעמי המנהגים סימן תרכ"ז בשם הכל בו טעם שנהגו הנשים לעשות בשבועות לחם ארוך וכו') או מאכלי חלב.

נשארת השאלה למה רמזו לו את המאכלים דוקא תחת תיבות "תיקון גדול". קושי הבטוי לכאורה אינו מספק קולב לתלות עליו רמז משעשע זה, שהרי הפיוטים מלאים מפה אל פה עם ביטויים מוקשים. התשובה היא כפי הנראה, שתיבת תיקון באידיש פירושה גם ארוחה. וא"כ יש פה משחק מילים, תיקון גדול - ארוחה גדולה, ומכאן הרמז לחזן לארוחה שמחכה לו בבית. בהנחה שפירוש זה נכון, הרי שמחזורים אלו הם אחת העדויות הקדומות ביותר, אם לא הקדומה מכולן, להומור אידישאי.

אלא שאין זה ברור כלל. מקובל לחשוב שהמילה תיקון במובן של ארוחה, מקורה אצל החסידים שהביאו אוכל ביום היאהרצייט לבית הכנסת בכדי ל"תקן" נשמתם של הנפטרים. נשאלת השאלה, האם אטימולוגיה זו אכן צודקת, או שמילת תיקון במובן של ארוחה יש לה מקור קדום יותר? (יש להעיר, שהפועל תקן בקשר להכין סעודה, נמצא הרבה בספרות הרבנית.)


עשיתי חיפוש קל באוצר המנוצר ומצאתי מיד מציאה יפה. מדברי רבי יוחנן אשכנזי משנות הרי"ש בספרו משיבת נפש. המפרש באמת תיקון גדול לסעודה גדולה. אבל א"צ להרחיק להומור וכו'. שורו וראו:
ראה כאן.PDF
(157.35 KiB) הורד 355 פעמים

Re: "שמחה והקהל ותיקון גדול" - מהו הוא תיקון גדול?

פורסם: ד' דצמבר 22, 2010 10:49 pm
על ידי אתנחתא
מה אתה מדמיין? לא מבואר כך כלל בספר משיבת נפש!!!

Re: "שמחה והקהל ותיקון גדול" - מהו הוא תיקון גדול?

פורסם: ד' דצמבר 22, 2010 11:05 pm
על ידי חכם באשי
1. באותה תקופה לא נהגו להיות ערים. זה התחיל, כנראה, מזמן הבית יוסף.
2. אין צורך להגיע ל"הומור אידישאי", ולרמזים שהחזן 'עודד' את הציבור... אלא פשוט, כביאורו של משיבת נפש, ש'תיקון גדול' הוא סעודה גדולה, ועכ"פ סעודה חריגה ביחס לשאר ימים טובים. (אתנחתא, מה לעשות, אני כן מבין שבעל משיבת נפש ביאר כך).

Re: "שמחה והקהל ותיקון גדול" - מהו הוא תיקון גדול?

פורסם: ד' דצמבר 22, 2010 11:10 pm
על ידי אתנחתא
לי נראה פשוט שאינו מביאו כלל לזה, וזה פשוט שיבוש, הוא רק מביא את הפיוט לברר אם יום עצרת ויום טבוח היינו הך. ולענ"ד פשוט כך יותר מביעא בכותחא. (ובכלל לשונו די משובשת כנראה בחוש ואכמ"ל)

Re: "שמחה והקהל ותיקון גדול" - מהו הוא תיקון גדול?

פורסם: ד' דצמבר 22, 2010 11:13 pm
על ידי חכם באשי
אבל הוא מביאו כדי לברר את הסיבה ש'הגדולים' היו מזמנים את הבחורים לסעודה, וגם 'יום טבוח' הוא בשביל האכילה.
כן ניתן להבין בספר משובש זה.

(דרך אגב, מהדיר הספר לא חס על כבוד מחברו ועל כבוד מעייני הספר, והשתמש בכתב יד פגום ל'פנים' הספר, ואת נוסחאות כתב היד המשובח הכניס להערות. ככה זה - איתמסר עלמא בידא דטיפשאי.)

Re: "שמחה והקהל ותיקון גדול" - מהו הוא תיקון גדול?

פורסם: ה' דצמבר 23, 2010 2:39 am
על ידי שבטיישראל
ולי הקטן נראה שכל הנ"ל הוא דמיון גדול מהתחלתה עד סופה ....

מש"כ "עצרת" הכוונה בכלל לשמיני עצרת שהוא חג בפנ"ע לענין פז"ר קש"ב ולא שבועות
מש"כ "יום טבוח" נחלקו הפרשנים אי הכוונה לערב שבועות מטעם הנ"ל או שבועות עצמה (עי' ביאור הענין בהרחבה בכת"י המבורג 152 ואכמ"ל) או לאסרו חג השבועות בגלל ריבוי הקרבנות ביום זה

אך מ"מ מש"כ "תיקון גדול" הכוונה בהחלט לההגזוזטרא המיוחדת שהקימו בעזרת נשים בחג הסוכות כדי שלא יתערבו האנשים והנשים בשמחת בית השואבה, וכלישנא דמתני' (סוכה נ"א.) "במוצאי יום טוב הראשון של חג ירדו לעזרת נשים ומתקנין שם תיקון גדול", ובגמ' "מאי תיקון גדול? - אמר רבי אלעזר: כאותה ששנינו, חלקה היתה בראשונה והקיפוה גזוזטרא, והתקינו שיהו נשים יושבות מלמעלה ואנשים מלמטה. תנו רבנן: בראשונה היו נשים מבפנים ואנשים מבחוץ, והיו באים לידי קלות ראש, התקינו שיהו נשים יושבות מבחוץ ואנשים מבפנים. ועדיין היו באין לידי קלות ראש. התקינו שיהו נשים יושבות מלמעלה ואנשים מלמטה"

(וכמו"כ אציין שלא הבנתי את פירושו של יונה פרנקל שהכוונה להבימה של עץ שהוקם בעז"נ שעליה ישב המלך בהקהל כשקרא את משנה תורה, וכי היכן מצינו שהקמת בימה זו נקרא בשם "תיקון גדול")

וכן הוא הפירוש בכתב יד המבורג 152
ובמחזור מעגלי צדק דפוס וויניציאה שכ"ח
ובמחזור הדרת קודש דפוסי וויניציאה שנ"ט - ווילהרמשדארף תל"ג
(צירפתי את כולם)

Re: "שמחה והקהל ותיקון גדול" - מהו הוא תיקון גדול?

פורסם: ה' דצמבר 23, 2010 3:00 am
על ידי שבטיישראל
הנה האיור המדוברת מתוך מחזור וורמיישא כרך א' (מצורף)
וכפי הנראה להדיא הרי האופה בכלל מכניס "מצות" לתנור ולא "לחם ארוך" או פלודע"ן ושאר מיני מאפה הנהוגין לאוכלם בקידושא רבה בחג השבועות

והנה ביאורו של האיור מאת בצלאל נרקיס (מצורף) שג"כ מבאר דהכוונה לאפיית מצות

ומכל הנ,ל נראה להדיא שכל הביאור הנ"ל הינו בוקי סרוקי ...

Re: "שמחה והקהל ותיקון גדול" - מהו הוא תיקון גדול?

פורסם: ג' יוני 28, 2011 12:19 am
על ידי שבטיישראל
כעת מצאתי מחזור כתב יד נוסף [מחזור כמנהג אשכנז המערבית - כת"י ספריית מינכן 4 (1] שכתוב שם "פלדו"ש" ליד "תיקון גדול"
ומ"מ עדיין לא הדרנא בי שאין כאן משום "הומור אידשאי" ....

Re: "שמחה והקהל ותיקון גדול" - מהו הוא תיקון גדול?

פורסם: ג' יוני 28, 2011 1:52 am
על ידי איש אשכולות
במחילה על סטיית הנושא.

מהו' תיקון'

מסופר שפעם דחקו חסידים בהגרי"ש נטנזון בעל השואל ומשיב שישתתף ב'תיקון', נענה ואמר "הנה אברהם תיקן שחרית יצחק מנחה וכו', ומה עם לוט, הוא לא תיקן כלום?! הא ודאי הוא תיקן שישתו יין".

Re: "שמחה והקהל ותיקון גדול" - מהו הוא תיקון גדול?

פורסם: ד' יוני 29, 2011 3:34 pm
על ידי הבונה
נראה לי שתיקון כלל לא קשור לסעודה, אלא הכונה המקורית שיתן מזונות לחבריא קדישא המסתופפת בצל הצדיק בחוסר כל, ובזה יהיה לנפשו תיקון. אלא שבמשך הזמן המשמעות השתנתה מעט כרגיל, עד שאומרים לתת תיקון.
והפשט ב"משיבת נפש" הוא בעליל על "יום טבוח" ולא על "תיקון גדול".

Re: "שמחה והקהל ותיקון גדול" - מהו הוא תיקון גדול?

פורסם: ד' יוני 29, 2011 3:39 pm
על ידי י. רבינוביץ
משנה מפורשת במסכת סוכה פ"ב. עיי"ש.
ובגמרא מוסבר מאי תיקון גדול, התקנת מחיצות בין גברים לנשים.

Re: "שמחה והקהל ותיקון גדול" - מהו הוא תיקון גדול?

פורסם: ד' יוני 29, 2011 3:40 pm
על ידי קול אומר קרא
שבטי ישראל, תודה רבה!

Re: "שמחה והקהל ותיקון גדול" - מהו הוא תיקון גדול?

פורסם: ד' יוני 29, 2011 3:43 pm
על ידי הבונה
י. רבינוביץ כתב:משנה מפורשת במסכת סוכה פ"ב. עיי"ש.
ובגמרא מוסבר מאי תיקון גדול, התקנת מחיצות בין גברים לנשים.

כבר קדמוך, ראה לעיל בדברי השבטי ישראל ובמה השהעתיק מפרושי המחזורים

Re: "שמחה והקהל ותיקון גדול" - מהו הוא תיקון גדול?

פורסם: ד' יוני 29, 2011 4:07 pm
על ידי י. רבינוביץ
הבונה כתב:
י. רבינוביץ כתב:משנה מפורשת במסכת סוכה פ"ב. עיי"ש.
ובגמרא מוסבר מאי תיקון גדול, התקנת מחיצות בין גברים לנשים.

כבר קדמוך, ראה לעיל בדברי השבטי ישראל ובמה השהעתיק מפרושי המחזורים


אכן, טעיתי ונשמט ממני.
[אז בשביל מה צריך כאלו תשובות ארוכות]