עמוד 1 מתוך 1

קדושת דלתות רכב שעשו אותם דפנות לסוכה

פורסם: ג' אוקטובר 03, 2017 10:40 am
על ידי יגיד דבר
מידי שנה מתפרסמות תמונות וסרטונים המראים כיצד ניתן לבנות סוכה עם דלתות הרכב.
לכאורה אדם שיוצא לטיול ובונה סוכה כזו - דלתות הרכב נאסרות בהנאה כדין דפנות הסוכה. לא כך, ואם כן - מהי המשמעות ההלכתית של איסור ההנאה הזה?

Re: קדושת דלתות רכב שעשו אותם דפנות לסוכה

פורסם: ג' אוקטובר 03, 2017 10:47 am
על ידי שומע ומשמיע
---

Re: קדושת דלתות רכב שעשו אותם דפנות לסוכה

פורסם: ג' אוקטובר 03, 2017 11:28 am
על ידי יגיד דבר
עצי סוכה אסורים כל שבעה (שו"ע תרל"ח)

Re: קדושת דלתות רכב שעשו אותם דפנות לסוכה

פורסם: ג' אוקטובר 03, 2017 11:38 am
על ידי עובדיה חן
האם לא מועיל תנאי באופן שזה מוכח שזה זמני ולא רק לדפנות הסוכה הוא העמיד את המכונית?

Re: קדושת דלתות רכב שעשו אותם דפנות לסוכה

פורסם: ג' אוקטובר 03, 2017 12:36 pm
על ידי עליעין
אין צורך בתנאי. אא"כ זו גרוטאה שאינה מיועדת לנסיעה. אבל כשעושה סוכה ברכב כי הוא נוסע בחוה"מ ורוצה סוכה בדרך. אינו מקצה המכונית למצוה גרידא ואין המכונית נאסרת בהנאה.
כדמצינו בסוכה שע"ג הגמל, וכ"ה בסוכה שבראש הספינה.

Re: קדושת דלתות רכב שעשו אותם דפנות לסוכה

פורסם: ג' אוקטובר 03, 2017 1:18 pm
על ידי עזריאל ברגר
בפשטות כיוון שבנה את הסוכה באופן זמני - ה"ז כמי שהתנה במפורש שאינו בודל מהן (ובסוכה שנבנתה בחוה"מ - אין את הבעיה שבבין השמשות היה מנוע מלפרק מצד איסור שויו"ט), או כמי שהפריש ז' אתרוגים לז' ימים, או כ"צר ביה ולא אזמניה" וכל כיו"ב.

Re: קדושת דלתות רכב שעשו אותם דפנות לסוכה

פורסם: ג' אוקטובר 03, 2017 1:20 pm
על ידי יגיד דבר
במקראי קדש לרב הררי מפלפל בזה
וציין לאג"מ אוח ח"א קפא שסוכה על גבי מכונית קרקע המשאית נאסרת!
לעת עתה עוד לא עיינתי בזה די הצורך...

Re: קדושת דלתות רכב שעשו אותם דפנות לסוכה

פורסם: ה' פברואר 17, 2022 10:36 pm
על ידי עושה חדשות
viewtopic.php?f=31&t=47901&p=579329&hilit#p579329

הבעיה מתחילה לפי השיטות שלא מועיל תנאי ולא 'איני בודל' על עצי סוכה, כפי שביאר שם הרב משה הררי שליט"א בהרחבה. וא"כ אפי' אי נימא דדעתו בסתמא לפרק את דפנות הסוכה, מ"מ אי לא מהני 'איני בודל' כלפי קדושת עצי הסוכה (וגם כשנבנתה בחוה"מ), עדיין יש לאסור. ועי"ש שצירף כמה היתרים בזה, (בפרט כאשר זה לא היה בביהש"מ), עכ"פ בשעת הדחק.

ולכאו' יש היתר מרווח שלא הוזכר שם, עפ"ד המשנ"ב בסי' תרל"ח, כדלהלן.

ז"ל בסק"ג - אבל היושב בסוכת רועים ובורגנין וקייצין הרי היא כסוכה דעלמא שבשביל שנכנס זה ואוכל שם פתו לא נתקדשה.
וז"ל בסק"ט - בסוכה שישב בה פ"א; עיין במ"א שאפילו לא נעשית לשם סוכה דהיינו שהיתה עשויה לצל כיון דמדינא סוכה כשרה היא וישב בה פ"א אסורה שוב כל ימי החג. ונ"ל דמיירי שהזמינה מתחלה לשם סוכת החג או שבעת שישב בה היה דעתו לישב בה כל ימי החג הלא"ה לא נתקדשה בפ"א להיות שם סוכת החג עליה וכמו שכתבנו למעלה בסק"ג.
ובשעה"צ סקי"א - דהלא מדמינן לדינא דהזמנה, ובהזמנה קיימא לן לעיל בסימן מ"ב דצר בה ולא אזמנה לאו מלתא היא.
ובסקי"ב - דלעיל קיימא לן שם דאם בעת שצר פעם אחת היה דעתו למיצר בה לעולם, שוב אסור למיצר בה זוזי, והכי נמי בעניננו אם דעתו לישב בה כל ימי החג, נחשב זה כאילו היה הזמנה גם כן.

שוב התבוננתי דז"א, כי הרי סוכה זו העשויה מהמכוניות, נבנתה אך ורק לשם מצות סוכה ולא לשם צל וכד', וא"כ הויא כמי שהזמינה מתחילה לשם סוכת החג, אזמניה וצר ביה.