עמוד 1 מתוך 1

אתרוג מימות יהושע

פורסם: ה' אוקטובר 05, 2017 9:06 pm
על ידי איש טלז
רמב"ם בהקדמתו לפי' המשניות סדר זרעים כ' שאתרוג שיש לנו הוא שראינו שנטלוהו מימות יהושע בן נון
וצ"ב מדוע דווקא מימות יהושע בן נון ולא מימות משה
[ואולי לפי המבי"ט לא נהג ג"כ ד' מינים במדבר]

Re: אתרוג מימות יהושע

פורסם: ו' אוקטובר 06, 2017 9:10 am
על ידי ונתנו ידידים
כי הוא ראשון המקבלים וכאילו לומר שמי שקיבל ממשה כבר נטל אתרוג זה

Re: אתרוג מימות יהושע

פורסם: ו' אוקטובר 06, 2017 1:05 pm
על ידי איש טלז
שו"ר שעמד בהערה הנ"ל בשיעורי הגרמ"ד עה"ת ח"ב עמוד תקסא

Re: אתרוג מימות יהושע

פורסם: ו' אוקטובר 06, 2017 2:50 pm
על ידי ונתנו ידידים
איש טלז כתב:שו"ר שעמד בהערה הנ"ל בשיעורי הגרמ"ד עה"ת ח"ב עמוד תקסא

ומה אומר?

Re: אתרוג מימות יהושע

פורסם: ש' אוקטובר 07, 2017 11:00 pm
על ידי עושה חדשות

Re: אתרוג מימות יהושע

פורסם: א' אוקטובר 08, 2017 12:55 am
על ידי דמשק
ולפי מה דמתאמרא בחב"ד דדור המדבר שלחו שלוחים לקאלאבריא לקחת להם אתרוגי יאנעווע, דברי הרמב"ם מדוקדקים להפליא...

Re: אתרוג מימות יהושע

פורסם: א' אוקטובר 08, 2017 4:19 am
על ידי נהר שלום
דמשק כתב:ולפי מה דמתאמרא בחב"ד דדור המדבר שלחו שלוחים לקאלאבריא לקחת להם אתרוגי יאנעווע, דברי הרמב"ם מדוקדקים להפליא...

ומה עם ירד גבריאל ונעץ קנה בים ועלה בו שירטון ועליו נבנה כרך גדול של רומי. ואמר עולא איטליה של יון זה כרך גדול של רומי.

Re: אתרוג מימות יהושע

פורסם: א' אוקטובר 08, 2017 10:18 am
על ידי איש חסידות והלכה
יש צדדים באחרונים שדור המדבר לא נטלו ד' מינים וא"כ הר"מ נפלא

Re: אתרוג מימות יהושע

פורסם: א' אוקטובר 08, 2017 3:58 pm
על ידי דמשק
איש חסידות והלכה כתב:יש צדדים באחרונים שדור המדבר לא נטלו ד' מינים וא"כ הר"מ נפלא

ראה שוב מה שכתב פותח האשכול
viewtopic.php?f=31&t=36662#p406078

Re: אתרוג מימות יהושע

פורסם: א' מאי 03, 2020 2:58 pm
על ידי לענין
נהר שלום כתב:
דמשק כתב:ולפי מה דמתאמרא בחב"ד דדור המדבר שלחו שלוחים לקאלאבריא לקחת להם אתרוגי יאנעווע, דברי הרמב"ם מדוקדקים להפליא...

ומה עם ירד גבריאל ונעץ קנה בים ועלה בו שירטון ועליו נבנה כרך גדול של רומי. ואמר עולא איטליה של יון זה כרך גדול של רומי.


מוהרא''ש.PNG
מוהרא''ש.PNG (41.62 KiB) נצפה 6293 פעמים


ומאידך -
בירורי מנהגים.PDF
(305.74 KiB) הורד 218 פעמים
המבשר.PDF
(3.38 MiB) הורד 242 פעמים


מעניין הבדלי הגישות. האם יותר קל לומר שהגמרא שאומרת שנעץ קנה בים זה שלא כפשוטו, או שמא דברי הבעל התניא אינם כפשוטו.

Re: אתרוג מימות יהושע

פורסם: א' מאי 10, 2020 8:09 pm
על ידי פלוריש
בדבריו על עין תחת עין ממון, כותב הרמב"ם כך (חובל ומזיק א, ו)
אף על פי שדברים אלו נראים מענין תורה שבכתב כולן מפורשין הן מפי משה מהר סיני וכולן הלכה למעשה הן בידינו וכזה ראו אבותינו דנין בבית דינו של יהושע ובבית דינו של שמואל הרמתי ובכל בית דין ובית דין שעמדו מימות משה ועד עכשיו.

אם זה מפורש מפי משה, למה הרמב"ם כותב שראינו זאת בבית דינו של יהושע ובכל בי"ד שעמד מימות משה, ולא כתב שכך ראינו מאז בית דינו של משה ועד עכשיו?

Re: אתרוג מימות יהושע

פורסם: ד' יולי 15, 2020 2:19 am
על ידי חרסון
לענין כתב:
מעניין הבדלי הגישות. האם יותר קל לומר שהגמרא שאומרת שנעץ קנה בים זה שלא כפשוטו, או שמא דברי הבעל התניא אינם כפשוטו.


מסתמא קל יותר להוציא דברי בעה"ת מפשוטם, אלמלא השארתם בפשוטם מבארת כו"כ מקומות אחרים בדחז"ל, וכדברי הרבי באגרת.

Re: אתרוג מימות יהושע

פורסם: ד' יולי 15, 2020 6:58 am
על ידי אראל
חרסון כתב:
לענין כתב:
מעניין הבדלי הגישות. האם יותר קל לומר שהגמרא שאומרת שנעץ קנה בים זה שלא כפשוטו, או שמא דברי הבעל התניא אינם כפשוטו.


מסתמא קל יותר להוציא דברי בעה"ת מפשוטם, אלמלא השארתם בפשוטם מבארת כו"כ מקומות אחרים בדחז"ל, וכדברי הרבי באגרת.


ומה עם דברי רש"י בפ' וישלח, אלוף מגדיאל, הוא רומי?, הרי שאיטליא ורומי כבר היה בימי עשיו
וראה בדברי הרמב"ן פ' בלק, וצים מיד כתים [הרמב"ן מצונזר], ובחזו"א אבהע"ז סי' ה' אות ח', ואכמ"ל

Re: אתרוג מימות יהושע

פורסם: ב' אוקטובר 09, 2023 9:00 am
על ידי ענ'י לעצמי
איש חסידות והלכה כתב:יש צדדים באחרונים שדור המדבר לא נטלו ד' מינים וא"כ הר"מ נפלא

ואכן ראיתי שהביאו הוכחה לזה מדברי הרמב"ם כאן, וראה פה שזה לשיטתו ממו"נ.

Re: אתרוג מימות יהושע

פורסם: ב' אוקטובר 09, 2023 9:15 am
על ידי כולל יונגערמאן
פלוריש כתב:בדבריו על עין תחת עין ממון, כותב הרמב"ם כך (חובל ומזיק א, ו)
אף על פי שדברים אלו נראים מענין תורה שבכתב כולן מפורשין הן מפי משה מהר סיני וכולן הלכה למעשה הן בידינו וכזה ראו אבותינו דנין בבית דינו של יהושע ובבית דינו של שמואל הרמתי ובכל בית דין ובית דין שעמדו מימות משה ועד עכשיו.

אם זה מפורש מפי משה, למה הרמב"ם כותב שראינו זאת בבית דינו של יהושע ובכל בי"ד שעמד מימות משה, ולא כתב שכך ראינו מאז בית דינו של משה ועד עכשיו?


כמובן - לומר שלא נפל בו ספק מעולם