עמוד 1 מתוך 3

כלי תעופה מעל הסוכה

פורסם: א' אוקטובר 08, 2017 3:02 pm
על ידי נהר שלום
האם לווין בחלל מעל הסוכה פוסל?

Re: לווין בחלל מעל הסוכה

פורסם: א' אוקטובר 08, 2017 3:35 pm
על ידי חד ברנש
ומדוע שהלבנה לא תחשב כסכך פסול?
היכן בדיוק הגבול?

Re: לווין בחלל מעל הסוכה

פורסם: א' אוקטובר 08, 2017 3:51 pm
על ידי קראקובער
נהר שלום כתב:האם לווין בחלל מעל הסוכה פוסל?

יש גז"ש ט"ו ט"ו לפורים דמופקין?

Re: לווין בחלל מעל הסוכה

פורסם: א' אוקטובר 08, 2017 3:52 pm
על ידי אוצר החכמה
תשאל עוד יותר טוב למה שהשמש לא תהיה סכך פסול הרי אנחנו יודעים שהיא מעל הסוכה שהרי מקרניה הסכך מיצל.

Re: לווין בחלל מעל הסוכה

פורסם: א' אוקטובר 08, 2017 4:12 pm
על ידי נהר שלום
ברור שהשמש והירח וכל דבר אחר שהיה קיים בזמן קבלת התורה אינו פוסל. שאלתי היא היכן הגבול לדברים שנעשו בידי אדם. ראיתי ספרים שכתבו להקפיד שלא יהיו מטוסים על הסוכה כאשר מברך.

Re: לווין בחלל מעל הסוכה

פורסם: א' אוקטובר 08, 2017 4:15 pm
על ידי שייף נפיק
נהר שלום כתב:ברור שהשמש והירח וכל דבר אחר שהיה קיים בזמן קבלת התורה אינו פוסל. שאלתי היא היכן הגבול לדברים שנעשו בידי אדם. ראיתי ספרים שכתבו להקפיד שלא יהיו מטוסים על הסוכה כאשר מברך.

"עשות ספרים הרבה אין קץ ולהג הרבה יגיעת בשר" (קהלת יב)

Re: לווין בחלל מעל הסוכה

פורסם: א' אוקטובר 08, 2017 4:16 pm
על ידי מנצפך
כבר דנו כאן בפורום האם מותר לכהן לעבור בקירבת ביה"ק כאשר יתכן שישנו לווין שמאהיל עליו ועל הקבר כאחד?

Re: לווין בחלל מעל הסוכה

פורסם: א' אוקטובר 08, 2017 4:18 pm
על ידי נהר שלום
מנצפך כתב:כבר דנו כאן בפורום האם מותר לכהן לעבור בקירבת ביה"ק כאשר יתכן שישנו לווין שמאהיל עליו ועל הקבר כאחד?

היכן?

Re: לווין בחלל מעל הסוכה

פורסם: א' אוקטובר 08, 2017 4:20 pm
על ידי קראקובער
תנסה לחפש פה.
viewforum.php?f=26

Re: לווין בחלל מעל הסוכה

פורסם: א' אוקטובר 08, 2017 4:21 pm
על ידי מנצפך
נהר שלום כתב:
מנצפך כתב:כבר דנו כאן בפורום האם מותר לכהן לעבור בקירבת ביה"ק כאשר יתכן שישנו לווין שמאהיל עליו ועל הקבר כאחד?

היכן?

Re: לווין בחלל מעל הסוכה

פורסם: א' אוקטובר 08, 2017 4:24 pm
על ידי נהר שלום
קראקובער כתב:תנסה לחפש פה.
http://forum.otzar.org/viewforum.php?f=26

לא ידעתי שאצל האדמו"ר מקראקובער חוגגים פורים בסוכות...

Re: לווין בחלל מעל הסוכה

פורסם: א' אוקטובר 08, 2017 4:30 pm
על ידי דמשק
viewtopic.php?f=31&t=36654#p406014
(יש הבדל בין חומרא מתחת לאדמה לחומרא מעל השמים?)

Re: לווין בחלל מעל הסוכה

פורסם: א' אוקטובר 08, 2017 4:31 pm
על ידי נהר שלום
.

Re: לווין בחלל מעל הסוכה

פורסם: א' אוקטובר 08, 2017 4:33 pm
על ידי מנצפך
נו, עוד לא נגמר החול המועד המשעמם הזה???

Re: לווין בחלל מעל הסוכה

פורסם: א' אוקטובר 08, 2017 4:50 pm
על ידי החושב
סוכה תחת אילן פסולה.
בן אדם שואל מה דין סוכה תחת לוויין. מה כ"כ מצחיק?
נכון זה היפותטי (כי אי אפשר לדעת דבר כזה, וגם במקרה שהלוויין יעבור מעל הסוכה זה מן הסתם הוא לא יתעכב שם יותר מאלפית שנייה). אבל לא יצויר שהיה ברור שיש לוויין עכשיו מעל הסוכה - האם זה שונה מאילן, ואם כן, מדוע.
יתכן שמהתשובות על שאלה היפותטית יהיה ניתן להוציא נפק"מ מעשית.

Re: לווין בחלל מעל הסוכה

פורסם: א' אוקטובר 08, 2017 5:10 pm
על ידי יוסף שלום
נהר שלום כתב:ברור שהשמש והירח וכל דבר אחר שהיה קיים בזמן קבלת התורה אינו פוסל. שאלתי היא היכן הגבול לדברים שנעשו בידי אדם. ראיתי ספרים שכתבו להקפיד שלא יהיו מטוסים על הסוכה כאשר מברך.

המטוסים הם תחת השמים והלווין בחלל זה בתוך (צבא) השמים.

Re: לווין בחלל מעל הסוכה

פורסם: א' אוקטובר 08, 2017 5:28 pm
על ידי נהר שלום
יוסף שלום כתב:
נהר שלום כתב:ברור שהשמש והירח וכל דבר אחר שהיה קיים בזמן קבלת התורה אינו פוסל. שאלתי היא היכן הגבול לדברים שנעשו בידי אדם. ראיתי ספרים שכתבו להקפיד שלא יהיו מטוסים על הסוכה כאשר מברך.

המטוסים הם תחת השמים והלווין בחלל זה בתוך (צבא) השמים.

היכן ראינו חילוק בהלכה בין השמים לחלל?

Re: לווין בחלל מעל הסוכה

פורסם: א' אוקטובר 08, 2017 5:35 pm
על ידי נהר שלום
אם הדבר תלוי באם האילן מצל, גם מטוס לא פוסל, ואולי לא פלוג רבנן. ודלמא הדבר תלוי בראיית העין.

Re: לווין בחלל מעל הסוכה

פורסם: א' אוקטובר 08, 2017 5:54 pm
על ידי החושב
נהר שלום כתב:אם הדבר תלוי באם האילן מצל, גם מטוס לא פוסל, ואולי לא פלוג רבנן. ודלמא הדבר תלוי בראיית העין.

זה לא הנושא של צל כפשוטו. האילן פוסל כי הוא מעל הסוכה (גם אם מחמת זווית השמש האילן לא עושה שום צל זה פוסל. ודרך אגב זה פסול דאורייתא).
אבל כיון שזה דבר לא קבוע, נראה לי שזה לא פוסל. זכור לי שזהו הביאור גם במה שנאמר בגמרא שאם מייבש בגד על גבי הסכך זה לא פוסל.

Re: לווין בחלל מעל הסוכה

פורסם: ב' אוקטובר 09, 2017 3:16 pm
על ידי מביט ומבין
מסוק העומד באוויר מעל הסוכה יש שכתב לדון האם בשעה זו תהיה פסולה הואיל ואופן העמדתו תלוי ברצון אדם, אך אחר שהמסוק הולך חוזרת הסוכה להיות כשרה ואי"צ לנענע הסכך
אולםבמטוס הטס מעל הסוכה פשוט שאינו פוסל שהרי מיד מסתלק מעליה

Re: לווין בחלל מעל הסוכה

פורסם: ב' אוקטובר 09, 2017 9:11 pm
על ידי מביט ומבין
העתקתי מספר שאיני זוכר את שמו

Re: לווין בחלל מעל הסוכה

פורסם: ב' אוקטובר 09, 2017 10:00 pm
על ידי ההוא גברא
משנה מסכת אהלות פרק ח
אלו לא מביאין ולא חוצצין הזרעים והירקות המחוברים לקרקע חוץ מן הירקות שמנו וכיפת הברד והשלג והכפור והגליד והמלח והדולג ממקום למקום והקופץ ממקום למקום והעוף הפורח וטלית המנפנפת וספינה שהיא שטה על פני המים
ובעיני קל וחומר סוכה.

Re: לווין בחלל מעל הסוכה

פורסם: ב' אוקטובר 09, 2017 11:27 pm
על ידי מיכאל1
זכורני שמו"ר הגר"א גנחובסקי זצוק"ל דן מה יהיה במאוורר עם כנפי ענק שנע מעל הסוכה האם תפסל בשעה שהכנפיים נעות על ע"ג הסוכה או לא.
ונראה לי שדימה את זה לנידון השלג, ובזכרוני שבזה דיבר הגינת ורדים באיזהו מקומן.

Re: לווין בחלל מעל הסוכה

פורסם: ג' אוקטובר 10, 2017 11:17 am
על ידי אשר ברא
נוגע גם לטמאת אהל (לכהנים בזמנינו).

להלן ציטוט מחברת KrioRus מתורגם לעברית
ב -10 באוגוסט 2017, החברה שלנו חתמה על הסכם שיתוף פעולה עם חברת "טכנולוגיות החלל" - ועכשיו אנו מציעים ללקוחות שלנו אפשרות לאחסן את המוח/ראש/גוף של חולים הקריונים (כלומר אנשים הנחשבים למתים לפי ההגדרות הרפואיות שמוקפאים בתהליך בלתי הפיך) במסלול קרוב לאדמה.

Re: לווין בחלל מעל הסוכה

פורסם: ג' אוקטובר 10, 2017 4:59 pm
על ידי היא שיחתי
שאלו בעבר האם המזיז לווין באוויר באופן שתחתיו בכדוה"א הזיזו מרה"י לרה"ר האם עבר בזה על הוצאה בשבת שהרי רה"י עולה עד לרקיע

ונראה לפשוט דכל הכללים והיחס לגובה עד הרקיע הוא רק בתוך כדוה"א, ועוד יש לדון דרק עד היכן שבמציאות ידו של אדם מגעת ולא בגובה אפי' של מטוס

ועל כן גם בנידון זה אין הלווין וכן מטוס מפריעים לסוכה

Re: לווין בחלל מעל הסוכה

פורסם: ג' אוקטובר 10, 2017 6:24 pm
על ידי נהר שלום
היא שיחתי כתב:שאלו בעבר האם המזיז לווין באוויר באופן שתחתיו בכדוה"א הזיזו מרה"י לרה"ר האם עבר בזה על הוצאה בשבת שהרי רה"י עולה עד לרקיע

ונראה לפשוט דכל הכללים והיחס לגובה עד הרקיע הוא רק בתוך כדוה"א, ועוד יש לדון דרק עד היכן שבמציאות ידו של אדם מגעת ולא בגובה אפי' של מטוס

ועל כן גם בנידון זה אין הלווין וכן מטוס מפריעים לסוכה

מקורות בבקשה

Re: לווין בחלל מעל הסוכה

פורסם: ג' אוקטובר 10, 2017 8:28 pm
על ידי אוצר החכמה
היא שיחתי כתב:שאלו בעבר האם המזיז לווין באוויר באופן שתחתיו בכדוה"א הזיזו מרה"י לרה"ר האם עבר בזה על הוצאה בשבת שהרי רה"י עולה עד לרקיע

ונראה לפשוט דכל הכללים והיחס לגובה עד הרקיע הוא רק בתוך כדוה"א, ועוד יש לדון דרק עד היכן שבמציאות ידו של אדם מגעת ולא בגובה אפי' של מטוס

ועל כן גם בנידון זה אין הלווין וכן מטוס מפריעים לסוכה


הפרינציפ דווקא הגיוני. הדוגמה עם רה"י ורה"ר לא מובנת. מעל רה"ר זה מקום פטור וגם ברה"י אינו נקרא עקירה כי לא היה מונח.

Re: לווין בחלל מעל הסוכה

פורסם: ד' אוקטובר 11, 2017 4:58 pm
על ידי היא שיחתי
אוצר החכמה כתב:
היא שיחתי כתב:שאלו בעבר האם המזיז לווין באוויר באופן שתחתיו בכדוה"א הזיזו מרה"י לרה"ר האם עבר בזה על הוצאה בשבת שהרי רה"י עולה עד לרקיע

ונראה לפשוט דכל הכללים והיחס לגובה עד הרקיע הוא רק בתוך כדוה"א, ועוד יש לדון דרק עד היכן שבמציאות ידו של אדם מגעת ולא בגובה אפי' של מטוס

ועל כן גם בנידון זה אין הלווין וכן מטוס מפריעים לסוכה


הפרינציפ דווקא הגיוני. הדוגמה עם רה"י ורה"ר לא מובנת. מעל רה"ר זה מקום פטור וגם ברה"י אינו נקרא עקירה כי לא היה מונח.


אתה צודק,
אפשר לפלפל למצוא ההיכי תימצי
רה"י לרה"י דרך רה"ר - משדה תעופה מגודר לשדה תעופה מגודר ובאמצע עובר מעל רה"ר [וההוצאה על המטוס עצמו], אם כי זכורני שבסוגיא דכוורת לא פשוט שיש הוצאה בדבר שהוא רשות לעצמו
ושייך למצוא נפק"מ בזה, אך איך שיהיה בלאו הכי עובר איסור שטס בשבת..

Re: לווין בחלל מעל הסוכה

פורסם: ד' אוקטובר 11, 2017 5:25 pm
על ידי פלוריש
ראה בהסכמת הרב יעקב אריאל ל'שערי היכל' על זבחים (יש באוצה"ח), שדן האם קדושת המקדש בוקעת ועולה עד לחלל, והאם כמו שאסור לטוס במטוס מעל מקום המקדש יש איסור גם בחלל (ובספינה הנמצאת בצד השני של כדור הארץ מול מקום המקדש).

Re: לווין בחלל מעל הסוכה

פורסם: א' ספטמבר 23, 2018 1:37 am
על ידי עינא דשפיר חזי
למה אתם מזלזלים? הדבר נידון כבר בדברי רבותינו האחרונים.

עיין בספר דעת תורה למהרש"ם (סי' תרכו - שימו לב זה לא בהלכות פורים) ובשו"ת מהרש"ם (ח"ח או"ח סי' צד) שמצדד לפסול! (לפחות ברגע שהכדור פורח מעל הסוכה). ובילקוט יוסף בהלכות סוכה (עמ' קמב) הוסיף לדון מדין אהל זרוק.

Re: לווין בחלל מעל הסוכה

פורסם: א' ספטמבר 23, 2018 1:55 am
על ידי יקים
לגבי השאלה עם הלווין, מי אומר שהלוויין מעל הסוכה, אולי בכלל להיפך הסוכה מעל ללוויין, בחלל אין מושג של מעל ומתחת, שהרי מי מעל מי?

Re: לווין בחלל מעל הסוכה

פורסם: א' ספטמבר 23, 2018 2:14 am
על ידי יואל שילה
אוצר החכמה כתב:תשאל עוד יותר טוב למה שהשמש לא תהיה סכך פסול הרי אנחנו יודעים שהיא מעל הסוכה שהרי מקרניה הסכך מיצל.

בסוכות השמש במצהר בגובה 58 מעלות מעל האופק, וממילא לעולם איננה מעל הסוכה, פרט לשוכני קו המשווה, שבימי סוכות השמש מעל ראשם.
ואן השאלה המפורסמת כיצד הגמ' קבעה לדעת רבי זירא יחס של עשרים אמות לארבע אמות - כאשר זה מניב זוית שמש של 81.5 מעלות, שתואמת לשמש באתיופיה בסוכות אך לא בא"י ובבבל.

Re: לווין בחלל מעל הסוכה

פורסם: א' ספטמבר 23, 2018 3:21 am
על ידי עינא דשפיר חזי
יואל שילה כתב:ואן השאלה המפורסמת כיצד הגמ' קבעה לדעת רבי זירא יחס של עשרים אמות לארבע אמות - כאשר זה מניב זוית שמש של 81.5 מעלות, שתואמת לשמש בסודן בסוכות אך לא בא"י ובבבל.

מפורסמת?? לא נראה לי.

בכל אופן, מה התשובה?

אני באופן אישי הייתי עונה שחז"ל קבעו לפי השיעור של א"י, שהיא עיקר העולם וכו' (עיין בעה"מ ר"ה כ: לגבי קו התאריך ודו"ק).

Re: לווין בחלל מעל הסוכה

פורסם: א' ספטמבר 23, 2018 3:23 am
על ידי עינא דשפיר חזי
יקים כתב:לגבי השאלה עם הלווין, מי אומר שהלוויין מעל הסוכה, אולי בכלל להיפך הסוכה מעל ללוויין, בחלל אין מושג של מעל ומתחת, שהרי מי מעל מי?


קודם כל לכאו' הכל נקבע לפי כדור הארץ, שנית מה זה משנה מי מעל מי, תכל'ס יש כאן האהלה של לוין מעל לסוכה וזה פוסל.

Re: לווין בחלל מעל הסוכה

פורסם: א' ספטמבר 23, 2018 3:33 am
על ידי יקים
עינא דשפיר חזי כתב:
יקים כתב:לגבי השאלה עם הלווין, מי אומר שהלוויין מעל הסוכה, אולי בכלל להיפך הסוכה מעל ללוויין, בחלל אין מושג של מעל ומתחת, שהרי מי מעל מי?


רודם כל לכאו' הכל נקבע לפי כדור הארץ, שנית מה זה משנה מי מעל מי, תכל'ס יש כאן האהלה של לוין מעל לסוכה וזה פוסל.

כנראה שכב' לא הבין כוונתי. מה שמחוץ לכדור הארץ לא יועל להיחשב מאהיל, כי עם כן גם הירח והכוככבים מאהילים, ואין סברא לחלק בין מעשה ידי בו"ד למעשה בידי שמים. ופשוט.

Re: לווין בחלל מעל הסוכה

פורסם: א' ספטמבר 23, 2018 3:40 am
על ידי עינא דשפיר חזי
יקים כתב:
עינא דשפיר חזי כתב:
יקים כתב:לגבי השאלה עם הלווין, מי אומר שהלוויין מעל הסוכה, אולי בכלל להיפך הסוכה מעל ללוויין, בחלל אין מושג של מעל ומתחת, שהרי מי מעל מי?


רודם כל לכאו' הכל נקבע לפי כדור הארץ, שנית מה זה משנה מי מעל מי, תכל'ס יש כאן האהלה של לוין מעל לסוכה וזה פוסל.

כנראה שכב' לא הבין כוונתי. מה שמחוץ לכדור הארץ לא יועל להיחשב מאהיל, כי עם כן גם הירח והכוככבים מאהילים, ואין סברא לחלק בין מעשה ידי בו"ד למעשה בידי שמים. ופשוט.


אתה בעצם לא עונה, אתה מוסיף שאלה, איך יושבי קו המשווה יוצאים יד"ח סוכה והרי השמש מעל ראשם, ועוד אפשר לשאול על כל יושבי כדור הארץ שמסתמא יש כוכב כל שהוא מעל ראשם וא"כ איך יוצאים יד"ח. האמת, שאלה טובה. ומה שניסית לענות שבחלל אין מושג של למעלה ולמטה דחיתי כאמור.

Re: לווין בחלל מעל הסוכה

פורסם: א' ספטמבר 23, 2018 4:50 am
על ידי זאב ערבות
נהר שלום כתב:האם לווין בחלל מעל הסוכה פוסל?

יש להבחין בין שני סוגי לווינים, הסוג אחד נע סביב כדור הארץ, עם זה אין בעיה. הבעיה באופן תיאורטי היא עם לווין העומד תמיד באותו מקום, ומסתובב עם מסלול כדור הארץ. לווינים אלה נמצאים בגובה של עשרות אלפי ק"מ מעל כדור הארץ. אז אפילו אם מבחינה הלכתית הלווין יהיה ממש מעל הסוכה ויפסול אותה, מבחינה מעשית הדרך היחידה לדעת אם הלווין הוא אכן מעל הסוכה היא להאיר קרן לייזר לכיוון הלווין בקן ישר מעל הסוכה ולראות אם הקרן פוגעת בלווין. במציאות אין קרן לייזר חזקה מספיק שתוכל להגיע עד הלווין, כך שהדבר לא ניתן להבדק. ובנוסף, הסיכוי שאכן מציאות של לווין העומד מעל הסוכה הוא כה אפסי, שהיה ראוי להתעסק בדברים קצת יותר מהותיים וחשובים.
זה מזכיר שהיתה תקופה שלמדתי בבית המדרש אמונת ישראל בבורו פארק. הייתי מגיע בסביבות עשר בבוקר ובשורה הראשונה ישב אדם מבוגר עטור תפילין שהיה חוזר על פסוק קריאת שמע מאות פעמים כיוון שחשש שלא אמר "אחד" בצורה ובכוונה הנכונים. זה היה חוזר על עצמו כל יום עד שזה נהפך לבלתי נסבל לשמוע אחדדדדד כל כמה שניות כך שעברתי לבית מדרש מנין לייקווד. בקיצור, זה מה שנקרא חרדה הלכתית, אולי לוין, אולי ירח, אולי שמש, אולי מטוס, כן אני מבין אבל אולי נחש בעובי בית הבד תלוי מעל הסוכה... וזה מצוי גם בעניני גוף נקי ועוד (כמובא בספר נמוקי אורח חיים מרב חיים אלעזר שפירא סימן ס"ק ג).
מסופר כשנחת אדם הראשון על הירח התקשר מישהוא לרב ביק בבורו פארק ושאל אותו כמה שאלות לו יצוייר אדם חרדי על הירח כיצד עליו לנהוג. ענה לו רב ביק: כשתגיע לירח תתקשר אלי ותשאל.

Re: לווין בחלל מעל הסוכה

פורסם: א' ספטמבר 23, 2018 8:02 am
על ידי יואל שילה
זאב ערבות כתב:במציאות אין קרן לייזר חזקה מספיק שתוכל להגיע עד הלווין, כך שהדבר לא ניתן להבדק.

כמובן שיש קרני לייזר חזקות להגיע עד הלוין, הרי על הירח הניחו מראה, ואת מדידת המרחק המדוייק עושים באמצעות קרן לייזר המכוונת למראה זו ומוחזרת ממנה לארץ.

Re: לווין בחלל מעל הסוכה

פורסם: א' ספטמבר 23, 2018 8:05 am
על ידי יואל שילה
עינא דשפיר חזי כתב:
יואל שילה כתב:ואן השאלה המפורסמת כיצד הגמ' קבעה לדעת רבי זירא יחס של עשרים אמות לארבע אמות - כאשר זה מניב זוית שמש של 81.5 מעלות, שתואמת לשמש בסודן בסוכות אך לא בא"י ובבבל.

מפורסמת?? לא נראה לי.

בכל אופן, מה התשובה?

אני באופן אישי הייתי עונה שחז"ל קבעו לפי השיעור של א"י, שהיא עיקר העולם וכו' (עיין בעה"מ ר"ה כ: לגבי קו התאריך ודו"ק).

זו לשוני בספרי 'היא חכמתכם':
לאור נתונים אלו יש לבאר את כוונת הגמרא (סוכה ב':) '...יש בה יותר מארבע אמות על ארבע אמות אפילו למעלה מעשרים אמה כשרה - כמאן כרבי זירא דאמר משום צל הוא, וכיון דרויחא איכא צל סוכה', שהרי בסוכה שגובהה עשרים אמות ורוחבה ד' אמות [ראה בריטב"א (סוכה ב':) דמיירי בגבוהה כלשהו יותר מכ' אמה וברחבה כלשהו יותר מד' אמות, וראה תשב"ץ (א' קכ"ו) שתמיד צריך לשמור על היחס של אחד לחמש בין הרוחב לגובה] נצרכת זוית של לפחות 78.7 מעלות כדי שצל הסכך יגיע לרצפה [עפ"י הנוסחה (4÷20)ArcTan], ואילו בימי סוכות הרי השמש נמצאת מול קו המשוה, וזוית זו אפשרית רק בסוכה הנמצאת בין קווי רוחב 11.3 צפון ודרום [מאתיופיה עד זמביה] - ולא בא"י או בבבל הנמצאות בין קוי רוחב 30-34; לענ"ד ניתן היה ליישב שכוונת הגמרא לסוכה שלפחות במשך יום אחד בשנה סככה ימנע את השמש מלהכנס לרצפת הסוכה - ואז נוכל להעמיד את הגמרא ביום הארוך בשנה, שהשמש מול חוג הסרטן ואז צל הסכך יגיע לקרקע הסוכה - עד קו רוחב 34.8 [23.5+11.3, דהיינו מעט צפונית לטריפולי שבלבנון, או כ-170 ק"מ צפונית לבגדד, ובירושלים הוא במשך כחמשה שבועות] - לולא דברי הריטב"א (סוכה ב'. ד"ה א"ל אביי) שכתב שרק בחודש תמוז החמה באמצע הרקיע ממש בחצות היום, ואילו בתשרי אפילו בחצות היום החמה נוטה לצדדין, ולא ידעתי כיצד ליישב את דברי הגמרא עם המציאות הנראית לנו לפי פירושו. במאמרו של ד"ר שלמה אדלר ('המעין' ו'), ובמאמרו של ד"ר שמעון בולג ('המעין' כ') - כתבו ליישב את הגמרא: א'- לפי ספר עמודי שמים לרבי ברוך משלקאו שהביא את דברי הזוהר שגן עדן הוא בקו המשווה - ולפ"ז הגמ' מיירי בימי סוכות ובקו המשווה; ב'- לפי ספר נצח ישראל לרבי ישראל מזאמושטש - שהגמ' מיירי בהר חורב ובתאריך נתינת התורה שהיתה קרובה לתקופת תמוז; ג'- לדברי ד"ר אדלר - בארץ ישראל בתקופת תמוז, כמש"כ.

Re: לווין בחלל מעל הסוכה

פורסם: א' ספטמבר 23, 2018 8:21 am
על ידי זאב ערבות
יואל שילה כתב:
זאב ערבות כתב:במציאות אין קרן לייזר חזקה מספיק שתוכל להגיע עד הלווין, כך שהדבר לא ניתן להבדק.

כמובן שיש קרני לייזר חזקות להגיע עד הלוין, הרי על הירח הניחו מראה, ואת מדידת המרחק המדוייק עושים באמצעות קרן לייזר המכוונת למראה זו ומוחזרת ממנה לארץ.

וכמה זה עולה?