עמוד 1 מתוך 1

סוכת בית כנסת

פורסם: א' אוקטובר 08, 2017 6:17 pm
על ידי פרי יהושע
באוצר הגאונים ובמנהיג הובא תשובה בשם רב נטרואי גאון שאין יוצאין בסכות ביהכ"נ רק עוברי דרכים, ובפשטות כוונתו שאף אין מברכין עליה ברכת ליישב בסוכה, שאינה דרך דירתו, (שאינו יכול לעלות לשם מצעות נאים שלו וכדו'), ולכא' זה תימה רבה, ומצווה להתיישב בזה. (וראיתי מי שיישב שאין כוונתו אלא שאין מברך ברכת שהחיינו ואינו יוצא מצות "חג הסוכות תעשה לך, ומכל מקום בפשטות אין זו כוונתו וצ"ע).

Re: סוכת בית כנסת

פורסם: א' אוקטובר 08, 2017 9:03 pm
על ידי יבנה
במהדורת אופק תשובות קצח וקצט מבואר ששימוש בני העיר בסוכת ביהכ"נ היה רק בזמני תורה ותפלה, ואין לזה צורך בסוכה ואין יוצאים בזה ידי חובתם בסוכה. והוצרך רק לאורחים שאוכלים וישנים שם.
ולא פירש איזה ברכה אין מברכים, שהחיינו בשעת עשייה או לישב בסוכה בשעת שימוש, אך פשוט שאין לברך שניהם.

Re: סוכת בית כנסת

פורסם: ב' אוקטובר 09, 2017 6:57 am
על ידי מיכאל1
בגניזה הקהירית נראה שהיו רק סוכות של בית הכנסת. הקישור באדיבותו של חד ברנש

Re: סוכת בית כנסת

פורסם: ב' אוקטובר 09, 2017 8:41 am
על ידי ברוז
מיכאל1 כתב:בגניזה הקהירית נראה שהיו רק סוכות של בית הכנסת. הקישור באדיבותו של חד ברנש

viewtopic.php?f=31&t=36644#p405977

Re: סוכת בית כנסת

פורסם: ב' אוקטובר 09, 2017 9:59 am
על ידי פרי יהושע
יבנה כתב:במהדורת אופק תשובות קצח וקצט מבואר ששימוש בני העיר בסוכת ביהכ"נ היה רק בזמני תורה ותפלה, ואין לזה צורך בסוכה ואין יוצאים בזה ידי חובתם בסוכה. והוצרך רק לאורחים שאוכלים וישנים שם.
ולא פירש איזה ברכה אין מברכים, שהחיינו בשעת עשייה או לישב בסוכה בשעת שימוש, אך פשוט שאין לברך שניהם.


מה כ"כ פשוט בזה (לא לברך לישב בסוכת ביהכ"נ מלבד הולכי דרכים), לי הקטן זה נשמע חידוש מופלג, (ולחלוטין לא מקובל כמובן).

Re: סוכת בית כנסת

פורסם: ב' אוקטובר 09, 2017 12:25 pm
על ידי יבנה
פרי יהושע כתב:
יבנה כתב:במהדורת אופק תשובות קצח וקצט מבואר ששימוש בני העיר בסוכת ביהכ"נ היה רק בזמני תורה ותפלה, ואין לזה צורך בסוכה ואין יוצאים בזה ידי חובתם בסוכה. והוצרך רק לאורחים שאוכלים וישנים שם.
ולא פירש איזה ברכה אין מברכים, שהחיינו בשעת עשייה או לישב בסוכה בשעת שימוש, אך פשוט שאין לברך שניהם.


מה כ"כ פשוט בזה (לא לברך לישב בסוכת ביהכ"נ מלבד הולכי דרכים), לי הקטן זה נשמע חידוש מופלג, (ולחלוטין לא מקובל כמובן).

מה שכתבתי אתמול בדבריו אינו נכון, ואלו דבריו בסי' קצט:

"רב נטרונאי ז"ל. וששאלתם האידנא מחייבינן למעבד סוכה בבתי כנסיות ובבתי מדרשות, או לא.
(תשובה) כך (חזינן) [ראינו:] דלא (מחייבי') [מחייב בר] ישראל למעבד סוכה אלא בביתיה בדירתיה, היכא דאכיל ושתי וגאני, תמורת דירתו של כל השנה כולה, אבל בתי כנסיות ובתי מדרשות אין מיוחדין אלא לישיבה לתפלה ולתורה. אבל אם עושין בשביל עוברי דרכים שאוכלים שם וישנים שם, יפה הם עושים. אבל בני העיר לסמוך על סוכה של בית הכנסת לצאת בה ידי חובתן, אין יוצאים אלא בסוכה של כל אחד ואחד בביתו. לפיכך כשעושים סוכה בבית הכנסת אין צריכין לברך עליה, שלא לעצמן עושין אלא לעוברי דרכים."

ביאור דבריו שבני העיר במציאות אינם משתמשים בסוכת ביהכ"נ לאכילה ושינה (רק לתפלה ותורה), ולצרכים אלו משתמשים רק בסוכות שבבתיהם. וכיון שכך אינם חייבים לבנות סוכת ביהכ"נ מצד עצמם, רק לצורך האורחים, ולכן אין להם לברך שהחיינו על עשיית סוכת ביהכ"נ כיון שאינו סוכת מצוה לדידהו. אם לאחר מכן ישתמשו בו לאכילה ושינה שפיר יכולים לברך בו לישב בסוכה וככל הנכנס לסוכת חבירו, ואין חסרון בכך שעשוי לאורחים. ולא נתכוון כלל לחדש איזה פסול וחסרון בסוכת ביהכ"נ מצד עצמו.

Re: סוכת בית כנסת

פורסם: ב' אוקטובר 09, 2017 12:50 pm
על ידי פרי יהושע
יבנה כתב:
פרי יהושע כתב:
יבנה כתב:במהדורת אופק תשובות קצח וקצט מבואר ששימוש בני העיר בסוכת ביהכ"נ היה רק בזמני תורה ותפלה, ואין לזה צורך בסוכה ואין יוצאים בזה ידי חובתם בסוכה. והוצרך רק לאורחים שאוכלים וישנים שם.
ולא פירש איזה ברכה אין מברכים, שהחיינו בשעת עשייה או לישב בסוכה בשעת שימוש, אך פשוט שאין לברך שניהם.


מה כ"כ פשוט בזה (לא לברך לישב בסוכת ביהכ"נ מלבד הולכי דרכים), לי הקטן זה נשמע חידוש מופלג, (ולחלוטין לא מקובל כמובן).

מה שכתבתי אתמול בדבריו אינו נכון, ואלו דבריו בסי' קצט:

"רב נטרונאי ז"ל. וששאלתם האידנא מחייבינן למעבד סוכה בבתי כנסיות ובבתי מדרשות, או לא.
(תשובה) כך (חזינן) [ראינו:] דלא (מחייבי') [מחייב בר] ישראל למעבד סוכה אלא בביתיה בדירתיה, היכא דאכיל ושתי וגאני, תמורת דירתו של כל השנה כולה, אבל בתי כנסיות ובתי מדרשות אין מיוחדין אלא לישיבה לתפלה ולתורה. אבל אם עושין בשביל עוברי דרכים שאוכלים שם וישנים שם, יפה הם עושים. אבל בני העיר לסמוך על סוכה של בית הכנסת לצאת בה ידי חובתן, אין יוצאים אלא בסוכה של כל אחד ואחד בביתו. לפיכך כשעושים סוכה בבית הכנסת אין צריכין לברך עליה, שלא לעצמן עושין אלא לעוברי דרכים."

ביאור דבריו שבני העיר במציאות אינם משתמשים בסוכת ביהכ"נ לאכילה ושינה (רק לתפלה ותורה), ולצרכים אלו משתמשים רק בסוכות שבבתיהם. וכיון שכך אינם חייבים לבנות סוכת ביהכ"נ מצד עצמם, רק לצורך האורחים, ולכן אין להם לברך שהחיינו על עשיית סוכת ביהכ"נ כיון שאינו סוכת מצוה לדידהו. אם לאחר מכן ישתמשו בו לאכילה ושינה שפיר יכולים לברך בו לישב בסוכה וככל הנכנס לסוכת חבירו, ואין חסרון בכך שעשוי לאורחים. ולא נתכוון כלל לחדש איזה פסול וחסרון בסוכת ביהכ"נ מצד עצמו.

למה שלא יברכו שהחיינו על מה שעושים סוכה בשביל עוברי דרכים, סו"ס שם "עשית סוכה" עלה?.

Re: סוכת בית כנסת

פורסם: ב' אוקטובר 09, 2017 12:52 pm
על ידי יבנה
התקנה והשמחה הם בעשיית מצוות עצמו ולא על מצוות חבירו.