עמוד 1 מתוך 1

האם מותר להכין חדר שירותים בסוכה?

פורסם: ה' אוקטובר 26, 2017 10:24 am
על ידי מיכאל1
הרמ"א תרלט א
ואל יעשה שום תשמיש בזוי בסוכה כדי שלא יהיו מצוות בזויות עליו

משנ"ב שם סק"ט
ואסור להשתין בסוכה אפילו בכלי אע"פ שעושה כן בביתו


נראה לדעתי הקלושה שכל האיסור הוא רק להשתין בכלי וכדו' שעושה כן בשטח הסוכה המיועד לדיור ושאר תשמישים, אך אדם שמכין סווכה מרווחת ורוצה לייחד מקום שיהיה חדר שירותים אזי אע"פ שתקרתו סכך והוא יקיים שם מצוות ישיבת סוכה (ויל"ד משום קיום מצוה במקום מטונף, ואכמה"ל) אין איסור בדבר.
האם יש לדבר זה בית אב בפוסקים?

Re: האם מותר להכין חדר שירותים בסוכה?

פורסם: ה' אוקטובר 26, 2017 11:55 am
על ידי ארזי ביתר
מיכאל1 כתב:
הרמ"א תרלט א
ואל יעשה שום תשמיש בזוי בסוכה כדי שלא יהיו מצוות בזויות עליו

משנ"ב שם סק"ט
ואסור להשתין בסוכה אפילו בכלי אע"פ שעושה כן בביתו


נראה לדעתי הקלושה שכל האיסור הוא רק להשתין בכלי וכדו' שעושה כן בשטח הסוכה המיועד לדיור ושאר תשמישים, אך אדם שמכין סווכה מרווחת ורוצה לייחד מקום שיהיה חדר שירותים אזי אע"פ שתקרתו סכך והוא יקיים שם מצוות ישיבת סוכה (ויל"ד משום קיום מצוה במקום מטונף, ואכמה"ל) אין איסור בדבר.
האם יש לדבר זה בית אב בפוסקים?

למה החלטת ששם כן מותר? האם מותר להגדיר מקום מסויים בסוכה, שאותו מבזים? האם באופן זה אין מצוות בזויות עליו?

ומלבד זאת, לא נראה שיקיים שם מצוות ישיבת סוכה, כיון שהוא יהיה בגדר 'מצטער מחמת ריח רע', שפטור מן הסוכה וממילא אין מקיים מצוה בישיבתה.

Re: האם מותר להכין חדר שירותים בסוכה?

פורסם: ה' אוקטובר 26, 2017 11:58 am
על ידי קראקובער
מיכאל1 כתב:נראה לדעתי הקלושה שכל האיסור הוא רק להשתין בכלי וכדו' שעושה כן בשטח הסוכה המיועד לדיור ושאר תשמישים, אך אדם שמכין סווכה מרווחת ורוצה לייחד מקום שיהיה חדר שירותים אזי אע"פ שתקרתו סכך והוא יקיים שם מצוות ישיבת סוכה (ויל"ד משום קיום מצוה במקום מטונף, ואכמה"ל) אין איסור בדבר.
האם יש לדבר זה בית אב בפוסקים?

עוד מעט ידונו אם צריך גם להכניס את השולחן לשירותים...

Re: האם מותר להכין חדר שירותים בסוכה?

פורסם: ה' אוקטובר 26, 2017 12:51 pm
על ידי מיכאל1
אפרש את שיחתי
עיקר ישיבת סוכה הוא תשבו כעין תדורו, ולכן לכאורה כל תשמיש שעושה אדם בביתו יש לו לעשות בסוכתו.
אלא שהטלת מ"ר ועוד אע"פ שהם תשמישים שהם מדיורי אדם בביתו מ"מ כיוון שבזויים הם אין ראוי לעשותם בסוכה ולכן אסור לו לעשות בסוכה.
ונלענ"ד שכל זה הוא באופן שעושה אותם בצורה שמבזה את שאר דיורי הסוכה, ולא את עצם הסוכה. ולכן אם עושה אותם בצורה שאינה מבזה את שאר דיורי הסוכה כגון שקובע מקום לתשמישים אלו ואין כאן ביזוי לשאר תשמישי הסוכה אזי שפיר דמי.

ויש לי בזה רווח עצום, דהנה קשה שהחולץ תפילין כדי להכנס לבית הכיסא צריך לברך כשמניחן לדברי המג"א כה,כב בדעת הדרכ"מ משום שאינו יכול להכנס עם התפילין לבית הכיסא, (ולא משום היסח הדעת, ואכמ"ל) וא"כ לכאורה כשיוצא מהסוכה לבית הכיסא אמאי אין צריך לחזור ולברך, עי' מג"T תרלט,יז, והרי לא יכול לעשות צרכיו בסוכה.

ואם עוון מצאו בסברתי זאת כדברי החפץ חיים שהצריך להכניס השולחן בשעת השינה ותו לא, אזי אשרי חלקי להיות בסיעה חדא עם רבן של ישראל המשנה ברורה

Re: האם מותר להכין חדר שירותים בסוכה?

פורסם: ה' אוקטובר 26, 2017 12:58 pm
על ידי דרומי
הקושיא מחליצת תפילין נראית בעיניי ממש מוזרה ולא מתחילה אך אין הזמן נותן להכביר במלים

Re: האם מותר להכין חדר שירותים בסוכה?

פורסם: ה' אוקטובר 26, 2017 1:08 pm
על ידי מיכאל1
אשכול מעניין...
אני הזעיר מעלה שאלה, האחד שולח רמזים שאני מחדש חידושים כמו החפץ חיים.
רעהו טוען שדבריי מוזרים אך זמנו קצר.
האם רוח חדשה עברה על הפורום? אולי צריך להגביר את קצב המחיקות.....


אם יתנדב אחד מבעלי המנויים להעלות את דברי הגאון ר' אליהו ברוך פינקל בקובץ בנתיבות ההלכה חלק ל"ו עמוד 71, שהקשה קושיא זו, אולי הרוצה להדרים יחכים!

Re: האם מותר להכין חדר שירותים בסוכה?

פורסם: ה' אוקטובר 26, 2017 1:22 pm
על ידי אוצר החכמה
על תשמיש המיטה אינך צודק כמו שהתבאר האשכול הדן בעניין.

Re: האם מותר להכין חדר שירותים בסוכה?

פורסם: ה' אוקטובר 26, 2017 1:40 pm
על ידי מיכאל1
אוצר החכמה כתב:על תשמיש המיטה אינך צודק כמו שהתבאר האשכול הדן בעניין.


נכון זו הייתה פליטת קולמוס, אע"פ שתשמיש המיטה הוא בזוי כ' החיי אדם שעיקר הדיורין הוא איש ואשתו ולכן מותר, וע"ע בביאור ההלכה משכ"ב.
ותיקנתי את ההודעה לעיל ,יישר כח.

Re: האם מותר להכין חדר שירותים בסוכה?

פורסם: ה' אוקטובר 26, 2017 2:25 pm
על ידי שש ושמח
מיכאל1 כתב:אם יתנדב אחד מבעלי המנויים להעלות את דברי הגאון ר' אליהו ברוך פינקל בקובץ בנתיבות ההלכה חלק ל"ו עמוד 71, שהקשה קושיא זו, אולי הרוצה להדרים יחכים!

פינקל.png
פינקל.png (124.01 KiB) נצפה 5806 פעמים

Re: האם מותר להכין חדר שירותים בסוכה?

פורסם: ה' אוקטובר 26, 2017 2:27 pm
על ידי מיכאל1
שש ושמח כתב:
מיכאל1 כתב:אם יתנדב אחד מבעלי המנויים להעלות את דברי הגאון ר' אליהו ברוך פינקל בקובץ בנתיבות ההלכה חלק ל"ו עמוד 71, שהקשה קושיא זו, אולי הרוצה להדרים יחכים!

פינקל.png


יישר כח גדול!
וכלשונו של המשמר הלוי זצ"ל:"שימחתני, ישמחך ה'"

Re: האם מותר להכין חדר שירותים בסוכה?

פורסם: ה' אוקטובר 26, 2017 2:37 pm
על ידי שש ושמח
חוששני שהנך מודה לי לחינם.
לענ"ד כל דבריו אינם מובנים כלל.
והנה לפניך דברי רבינו מנוח שהביא שם (והם בפ"ו הלי"ב, ולא הל"ב כמו שכתוב)
רבינו מנוח.png
רבינו מנוח.png (20.34 KiB) נצפה 5797 פעמים

והרואה יראה שמפורש שם להיפך מדבריו, דס"ל דאף היוצא לבית הכסא הוי הפסק לברכה.

Re: האם מותר להכין חדר שירותים בסוכה?

פורסם: ה' אוקטובר 26, 2017 2:39 pm
על ידי סגי נהור
שש ושמח כתב:
מיכאל1 כתב:אם יתנדב אחד מבעלי המנויים להעלות את דברי הגאון ר' אליהו ברוך פינקל בקובץ בנתיבות ההלכה חלק ל"ו עמוד 71, שהקשה קושיא זו, אולי הרוצה להדרים יחכים!

פינקל.png

פתח בחפצא וסיים בהפקעת המצוה. בתפילין החפצא אסור בביה"כ, משא"כ בסוכה לא נפקעה המצוה, וגם בהיותו בסוכה עדיין רמיא עליו.
אבל לכאורה אין מקום לחבר בין הדברים, והרי גם בתפילין לא נפקעה המצוה, ואם יהיה בביה"כ כל היום כולו לא ייפטר עי"ז ממצות תפילין. ולענ"ד טוב היה לו להשאר בתירוצו הראשון.

Re: האם מותר להכין חדר שירותים בסוכה?

פורסם: ה' אוקטובר 26, 2017 2:53 pm
על ידי שש ושמח
לעיקר הנידון, אם הנידון על עשיית צרכיו, פשוט שלא שייך לקיים בזה מצות סוכה [וגם הטלת מ"ר בסוכה רגילה אין בה קיום מצוה אפי' אם עשה כך לאונסו], שאין זה בכלל המצוה כלל.
ואם הנידון על שאר תשמישים בתוך ביה"כ, מלבד מה שיש לדון על קיום מצוה במקום מטונף, יש מקום לדמות סוכה למזוזה, שבית הכסא פטור ממזוזה משום שאינו עשוי לכבוד ולא משום שאינו חשוב דירה [חזו"א קס"ט סק"ב], וגם בסוכה י"ל כן.
ואמנם כמובן יש מקום לחלק, שבמזוזה יש קדושה ומשא"כ בסוכה.

Re: האם מותר להכין חדר שירותים בסוכה?

פורסם: ה' אוקטובר 26, 2017 3:25 pm
על ידי קראקובער
IMG_20171026_152831.jpg
IMG_20171026_152831.jpg (43.82 KiB) נצפה 5780 פעמים

בית הכסא הוא סתירה גמורה לת"ת?! הרי ת"ח לאונסו מותר להרהר בד"ת.

Re: האם מותר להכין חדר שירותים בסוכה?

פורסם: ה' אוקטובר 26, 2017 5:20 pm
על ידי אבא יודן
בלקט יושר כתב על התרומת הדשן שהיה משתין בעביט בתוך סוכתו

Re: האם מותר להכין חדר שירותים בסוכה?

פורסם: ה' אוקטובר 26, 2017 9:04 pm
על ידי מיכאל1
שש ושמח כתב:לעיקר הנידון, אם הנידון על עשיית צרכיו, פשוט שלא שייך לקיים בזה מצות סוכה [וגם הטלת מ"ר בסוכה רגילה אין בה קיום מצוה אפי' אם עשה כך לאונסו], שאין זה בכלל המצוה כלל.

לכאורה יש מקום לומר שאע"פ שאין קיום מצוה בישיבה בבית הכיסא (שאמנם אין נדון זה פשוט לי לגמרי כדברי כת"ר, אולם דעת נוטה יש כאן) אך יש מקום לומר שאין זה הפסק ממצוות סוכה שעוסק בה, כעין דברי המנח"ח בישיבה בסוכה גזולה, ומשו"ה לא יהיה הפסק שמצריך ברכה.

Re: האם מותר להכין חדר שירותים בסוכה?

פורסם: ה' אוקטובר 26, 2017 11:49 pm
על ידי מיכאל1
אבא יודן כתב:בלקט יושר כתב על התרומת הדשן שהיה משתין בעביט בתוך סוכתו

ייש"כ על המ"מ.
בלקט יושר מבואר שההקפדה היא על הנחת העביט בסוכה, ולא על עצם הטלת המ"ר.
אין תח"י את הלק"י של מ"י, האם ר' עמיחי כנרתי המהדיר הביא עוד ראשונים כאלו?

Re: האם מותר להכין חדר שירותים בסוכה?

פורסם: ש' אוקטובר 28, 2017 8:07 pm
על ידי סגי נהור
מיכאל1 כתב:קשה שהחולץ תפילין כדי להכנס לבית הכיסא צריך לברך כשמניחן לדברי המג"א כה,כב בדעת הדרכ"מ משום שאינו יכול להכנס עם התפילין לבית הכיסא, (ולא משום היסח הדעת, ואכמ"ל) וא"כ לכאורה כשיוצא מהסוכה לבית הכיסא אמאי אין צריך לחזור ולברך, עי' מג"א תרלט,יז, והרי לא יכול לעשות צרכיו בסוכה.

בעיני זאת בהחלט שאלה טובה, ודלא כדברי דרומי לעיל.

ולענ"ד נראה לתרץ כך: בתפילין חייב לחזור ולברך משום שכניסתו לביה"כ היא סתירה לקיום מצות תפילין, משא"כ בסוכה אין סתירה בעצם כניסתו לביה"כ, ורק שאינו יכול לעשות צרכיו בתוך הסוכה משום ביזוי הסוכה, אבל כשעושה צרכיו בביתו אין גריעותא במעשה הזה יותר מכל מעשה אחר שעושה חוץ לסוכה. ולכאורה סברא פשוטה היא שאין שום מקום לחלק במעשים שעושה האדם בביתו, שאלו שנחשבים ביזוי סוכה (אם עושה אותם בסוכה) ייחשבו הפסק, ואלו שאין בהם ביזוי סוכה אינם הפסק, כל שעושה מעשים אלו בביתו. וק"ל.

Re: האם מותר להכין חדר שירותים בסוכה?

פורסם: ש' אוקטובר 28, 2017 9:54 pm
על ידי סגי נהור
תת.PNG
תת.PNG (58.4 KiB) נצפה 5639 פעמים

דן בשאלה זו בארוכה בלקוטי שיחות חי"ד, האזינו ב (ע' 150 ואילך).