עמוד 1 מתוך 1

הכשרן של עלי תמרה לסיכוך

פורסם: ה' נובמבר 09, 2017 7:46 pm
על ידי חד ברנש
בפיוט לחג הסוכות:
הֻכְשְׁרוּ לְסִכּוּךְ עֲלֵי תְמָרָה נָאָה / הֻפְסַל בּוֹ דָבָר הַמְקַבֵּל טֻמְאָה בְּחַג הַסֻּכּוֹת.

ובפירוש צרפתי קדום כתב כך:
הוכשרו לסכוך עלי תמרה נאה: מותר לעשות מהם סכך, וכל שכן כל שאר עלין ופסולת גורן ויקב.

ולא זכיתי להבין מהו ה'וכל שכן', מדוע הכשרם של עלי תמרה לסיכוך אינו פשוט כשאר ענפים?
אולי מפני שלפעמים ענפי התמרים נפסלו מלסכך, כמו אם התמרים מרובים על הענפים (עי' סוכה יג ע"ב), או שייחדו את הענפים לשמש כמטאטא (השווה:.....), לכן יש עדיפות להשתמש לכתחילה בענפי אילנות אחרים ולא בענפי תמרים?
זה ממש חידוש.
יש מישהו שדן בזה?

Re: הכשרן של עלי תמרה לסיכוך

פורסם: ה' נובמבר 09, 2017 7:49 pm
על ידי דרומי
זכור לי משהו שבנחמיה כתוב במפורש שהשתמשו בעלי תמר לסיכוך.

Re: הכשרן של עלי תמרה לסיכוך

פורסם: ה' נובמבר 09, 2017 9:32 pm
על ידי מיכאל1
זה מעניין כי בילקוט תהילים צ"ב נראה שחריות התמרים מיועדות לסיכוך

ועוד שיטת ר' יהודה שלא הוכשר לסכך אלא מד' מינים

Re: הכשרן של עלי תמרה לסיכוך

פורסם: ה' נובמבר 09, 2017 10:56 pm
על ידי חד ברנש
הא ד'עלי תמרים' בנחמיה היה לסיכוך מפורש בסוכה יב ע"א.

Re: הכשרן של עלי תמרה לסיכוך

פורסם: ה' נובמבר 09, 2017 11:04 pm
על ידי אב בבינה
פעמים הם רחבים יותר מד' טפחים ואולי יש מקום לדון אם שייכי לגזירת תקרה, אבל לא נראה.

Re: הכשרן של עלי תמרה לסיכוך

פורסם: ה' נובמבר 09, 2017 11:29 pm
על ידי מה שנכון נכון
אולי קמ"ל שמותר לקוצצן ואין בזה משום בל תשחית (האחרונים דנו אם איסור זה גם בענפים), ובאמת ה"ה לשאר עצי פרי. וכ"ש שאר עלים מאילני סרק, ופסולת יקב הנקצצת עם הפירות.

Re: הכשרן של עלי תמרה לסיכוך

פורסם: א' נובמבר 12, 2017 9:51 am
על ידי חד ברנש
תודה לכולם, אבל עדיין לא נושעתי.

כהמשך לשאלתי דלעיל,
האם באמת מצאנו שענף שנתייחד לשמש כמטאטא נחשב לכלי ומקבל טומאה (ומשום כך פסול מלסכך בו)?