עמוד 1 מתוך 1

בשורה מבית ידידינו רי"י סטל | 'נהגו ישראל' על כמה ממנהגי חג הסוכות

פורסם: ב' אוקטובר 07, 2019 8:10 pm
על ידי פלגינן
אעתיק את הודעת הרב המחבר שליט"א:

שלום רב,
בשמחה רבה הנני לבשר על צאת ספרי: 'נהגו ישראל: עיונים ובירורים בתולדות המנהג וההלכה - חג הסוכות'. הספר מבוסס על תחומי ידע שונים: תלמוד ומדרש, הלכה ומנהג, פיוטים קדומים, ובמיוחד על האמנות היהודית הקדומה מתוך ממצאים שנחשפו בחפירות ארכיאולוגיות בארץ ישראל ובתפוצות (איטליה, יוון, טורקיה, בבל ועוד). כמאה ועשרים תמונות (בכ־40 עמודים) מאותם ממצאים ארכיאולוגיים מלווים את הספר.

אתאר בקצרה את עניינותיו של הספר:
פרקי הספר ששה – וכולם, פרט לאחד, נדפסים כאן לראשונה – והם עוסקים בתחומים שלא נחקרו ונתבררו מעולם, כמו:

נטילת אתרוג גדול -
המנהג ידוע כיום מבני תימן, אבל למעשה, כבר לפני כאלף וחמש מאות שנה נהגו כן באיטליה. הנה כמה תמונות:
image (2).png
image (2).png (362.91 KiB) נצפה 5844 פעמים


פרק אחר מהספר עוסק בעניין:
נטילת אתרוג שבקצהו הושאר עוקץ ארוך מאוד ובעל עלים -
המנהג הזה לא ידוע כיום, אבל בתקופה הקדומה רבים־רבים נהגו כן, גם בארץ ישראל וגם באיטליה ובארצות נוספות. והנה שוב כמה תמונות המתעדות את המנהג שהובאו בספר (בנוסף לדיון התורני־הלכתי):
image (1).png
image (1).png (304.75 KiB) נצפה 5844 פעמים


פרק אחר מהספר עוסק בנושא:
אגידת האתרוג עם שלושת המינים האחרים -
איסור אגידת האתרוג עם שלושת המינים האחרים, המקובל היום, טרם הוכרע לכולי־עלמא בתקופה הקדומה, בזמנם של התנאים והאמוראים, ויש שנהגו בארץ ישראל ובמקומות נוספים לקשור ולאגוד את האתרוג עם שלושת המינים האחרונים. הפרק מציע את הרקע ההלכתי ומברר אם אכן כולם סוברים שיש איסור בדבר, ומראה כיצד פייטנים קדומים וממצאי ארכיאולוגיה בני זמנם (לפני כ־1500 שנה!) מעידים על קשירת האתרוג עם שלושת המינים האחרים, שהתבצעה בדרך כלל, באמצעות קשירת העוקץ הארוך שיצא מקצהו של האתרוג עם שלושת המינים האחרים.
והנה, שוב, כמה מהממצאים הארכיאולוגיים המתעדים את המנהג המפליא הזה:
image (3).png
image (3).png (511.62 KiB) נצפה 5844 פעמים


שלושה הפרקים האחרים שבספר עוסקים גם הם במנהגים לא מוכרים: נטילת שני אתרוגים או שני לולבים; 'מלחמת' ערבות ביום הושענא רבה או קישוט המיטה עם הערבות. וגם בהגדרת 'סוכה עגולה', ובבירור צורתם של כבשני הסיד הקדומים ושובכי היונים על־פי ממצאים ארכיאולוגיים מן העת העתיקה.

מפאת צאת הספר לאור בשעה כה סמוכה לחג הסוכות, לא יופץ הספר בכלל חנויות הספרים אלא רק בכמה מהן:

בירושלים:
ספרי הישיבה, רח' בית ישראל 2 (ליד ישיבת מיר), טל: 02-6505036
גירסה ספרים, רח' חפץ חיים 13 (ליד בית הכנסת 'זכרון משה'), טל: 02-5381211

בבני־ברק:
חנות ספרים גיטלר, רח' שלמה המלך 2, טל: 03-5792612 (רק מאחרי יום הכיפורים)

מחיר הספר: 50 ש"ח.

ניתן לרכוש את הספר גם אצלי (במחיר: 45 ש"ח). נא ליצור קשר דרך האימייל או הסוללרי.

מצורף תוכן העניינים בתוספת דוגמית מאחד הפרקים.

בהזדמנות זו אזכיר את ספרי הקודם על חג הסוכות: 'גנזי חג הסוכות: אסופת גנזים מתורתם של ראשונים בענייני חג הסוכות, היוצאים לאור לראשונה מכתבי־יד'. גם ממנו מצורף כאן תוכן העניינים ודוגמית מגופו של ספר.

ספר זה נמכר בכל חנויות הספרים, ובמיוחד ברשת החנויות 'יפה נוף - פלדהיים'.

ובאם יש ממכריכם המתעניינים בתחומי המנהג וההלכה והאמנות היהודית הקדומה, אודה לכם אם תעבירו אליהם את ההודעה, ותסייעו בכך להפצת הספר ומכירתו.

בברכת גמר חתימה טובה
יעקב ישראל סטל

Re: בשורה מבית ידידינו רי"י סטל | 'נהגו ישראל' על כמה ממנהגי חג הסוכות

פורסם: ב' אוקטובר 07, 2019 9:51 pm
על ידי תוכן
חבל שידידינו הרב סטל לא התייעץ עם מומחים לאומנות הנמצאים כאן בפורום. הגודל היחסי שבציורים או חריטות מימי הביניים יש לו משמעות שונה מאשר הגודל היחסי באומנות שמתקופת הרניסנס והלאה. בתקופת הרניסנס השכילו האומנים לצייר לפי פרספקטיבה, ומשום כך, הגודל היחסי שבתמונות נאמן למציאות. לעומת זאת, לפני שציירו בפרספקטיבה, התמונות היו היררכיות, זאת אומרת, הגודל היחסי של כל פריט בציור שיקף את חשיבותו היחסית לעומת שאר הפריטים שבציור. משום כך, הרבה יש לשקול כמה אפשר להביא הוכחה לגודל האתרוג מגודלו שבציורים או חריטות מתקופות קדומות. אפשר בהחלט שהגודל שבציור אינו משקף אלא חשיבותו, או, סתם חוסר פרספקטיבה באופן כללי.

Re: בשורה מבית ידידינו רי"י סטל | 'נהגו ישראל' על כמה ממנהגי חג הסוכות

פורסם: ב' אוקטובר 07, 2019 9:57 pm
על ידי לענין
איזה יופי!
הספר של שנה שעברה בבחינת נוי סוכה ושמחת חג גם יחד.
בעזרת השם רצים לקנות ולהתענג...

Re: בשורה מבית ידידינו רי"י סטל | 'נהגו ישראל' על כמה ממנהגי חג הסוכות

פורסם: ב' אוקטובר 07, 2019 10:51 pm
על ידי חד ברנש
תוכן,
קראת את הפרק? כולו? אני משער שלא. אז בוא ונעשה עסק, תשיג את הספר (איני דורש שתרכשנו) ותקרא את הפרק ואז אשמח לשמוע את חוות דעתך המומחית.

Re: בשורה מבית ידידינו רי"י סטל | 'נהגו ישראל' על כמה ממנהגי חג הסוכות

פורסם: ב' אוקטובר 07, 2019 11:15 pm
על ידי תוכן
מה תרויח אם אקרא את הפרק, איני מומחה לאומנות שאוכל להביע דעה לכאן או לכאן.

Re: בשורה מבית ידידינו רי"י סטל | 'נהגו ישראל' על כמה ממנהגי חג הסוכות

פורסם: ב' אוקטובר 07, 2019 11:19 pm
על ידי חד ברנש
בהודעה הקודמת דיברת כמומחה גדול.
אבל גם אם אינך מומחה לאמנות, אחרי שתקרא את הפרק, תוכל למסור את תמציתו למומחי האמנות שאתה מכיר (בפורום או מחוצה לו) ולשאול לחוות דעתם.
ואגב, אלו מומחי אמנות גדולים יש בפורום? אני לא שמעתי עליהם.

Re: בשורה מבית ידידינו רי"י סטל | 'נהגו ישראל' על כמה ממנהגי חג הסוכות

פורסם: ב' אוקטובר 07, 2019 11:23 pm
על ידי כח עליון
דרך אגב
בבית כנסת עתיק שבפקיעין, משוקע שני לוחות אבן עתיקים מגולפים במוטיבים יהודיים, אחד מהם הוא לולב ואתרוג (בצד שמאל).
האתרוג נראה ללא פיטם (אילו היה לו פיטם לא היה נבלע בידי המגלף, שהרי הוא מעיקר הצורה)

Re: בשורה מבית ידידינו רי"י סטל | 'נהגו ישראל' על כמה ממנהגי חג הסוכות

פורסם: ב' אוקטובר 07, 2019 11:28 pm
על ידי חד ברנש
ממצא זה ידוע, ויש הרבה מה לענות בו. רק אציין, שכפי הנראה נראים כאן שני אתרוגים לכל הפחות ואולי שלושה, וכל האתרוגים אגודים זה לזה בענפיהם-עוקציהם. ולפיכך ממצא זה נוגע לשני פרקים מהספר המדובר כאן.

Re: בשורה מבית ידידינו רי"י סטל | 'נהגו ישראל' על כמה ממנהגי חג הסוכות

פורסם: ב' אוקטובר 07, 2019 11:32 pm
על ידי תם מה הוא אומר
שאלת תם:

איך בדיוק אפשר ללמוד על מנהגים והלכות מחפצי אומנות שהיו מייצרים אז?

והרי, יבוא חכם עוד 100 שנה, [ונניח שאין את כל פלאי הטכנולוגיה], ויוציא דינים מאביזרי אומנות שנמכרים ומאיירים את ד' מינים וכיו"ב [ונמכרים כקישוטים עכשיו בערב החג], פשוט וברור שהמרחק יהיה גדול מהמציאות.

כי בד"כ אלה שמתעסקים עם החריטות ואיורים הללו, הם לא בדיוק 'ברי סמכא', וגם לא מדקדקים כ"כ, הם באים לחדד בסך הכל את התמונה האמיתית. לדוגמא, (סתם אני זורק), הרי את ארבעת המינים הם יציירו ויציגו בצורה הכי מוחשית שמפרידה בין הארבעת המינים. כדי להדגיש שיש כאן 4 סוגים. האם אפשר ללמוד מכאן שלא היו קושרים את כל ה4 המינים לדוגמא?

Re: בשורה מבית ידידינו רי"י סטל | 'נהגו ישראל' על כמה ממנהגי חג הסוכות

פורסם: ב' אוקטובר 07, 2019 11:36 pm
על ידי חד ברנש
אני מבין שהיום המאיירים מתארים, למשל, שהתפילין של ראש מונחים על אפו של המניח. ואת התפילין של יד על כף היד.. הם גם מתארים שהלולב בצבע אדום והאתרוג בכלל מרובע. איזה עולם משונה!

Re: בשורה מבית ידידינו רי"י סטל | 'נהגו ישראל' על כמה ממנהגי חג הסוכות

פורסם: ב' אוקטובר 07, 2019 11:39 pm
על ידי תם מה הוא אומר
לא צריך להקצין. הרעיון ברור.

גם לדוגמא שהבאת, לא ראיתי אבל מן הסתם שלא יציירו נכון את מקום הנחת תפילין של יד, ויורידו את זה למטה מהקיבורת.

Re: בשורה מבית ידידינו רי"י סטל | 'נהגו ישראל' על כמה ממנהגי חג הסוכות

פורסם: ב' אוקטובר 07, 2019 11:46 pm
על ידי תוכן
חד ברנש כתב:בהודעה הקודמת דיברת כמומחה גדול.
אבל גם אם אינך מומחה לאמנות, אחרי שתקרא את הפרק, תוכל למסור את תמציתו למומחי האמנות שאתה מכיר (בפורום או מחוצה לו) ולשאול לחוות דעתם.
ואגב, אלו מומחי אמנות גדולים יש בפורום? אני לא שמעתי עליהם.


בהודעה הקודמת דיברתי על בסיס מעט המידע שלקטתי פה ושם. לא להתפעל מהסגנון הבומבסטי, אין לזה כיסוי. באשר למומחי האומנות בפורום, יש כמה וכמה בפורום שעל כל נושא יש להם דעה מגובשת, ומן הסתם גם בנושא האומנות לא קצרה ידם.

Re: בשורה מבית ידידינו רי"י סטל | 'נהגו ישראל' על כמה ממנהגי חג הסוכות

פורסם: ה' אוקטובר 10, 2019 1:46 pm
על ידי בברכה המשולשת
ראשית, ברכות לידידנו הרה"ג יעקב ישראל סטל שליט"א על הספר החדש.
שנית, נושא לימוד פרטי מנהג והלכה מהאמנות העתיקה הוא נושא שצריך לימוד והבנה, ולפי מה שראיתי במאמריו הקודמים של הרב סטל, הוא אכן למד את הנושא כדבעי.

Re: בשורה מבית ידידינו רי"י סטל | 'נהגו ישראל' על כמה ממנהגי חג הסוכות

פורסם: ה' אוקטובר 10, 2019 2:19 pm
על ידי חלמישצור
כהמשך לדברי הרב בברכה, אע"פ שנוגעים הם לחיבור הקודם "גנזי חג סוכות", יפים הם אף כאן דברי השבח והברכה מאת עורך המעין הרב יואל קטן במדור סקירת הספרות, "נתקבלו במערכת", בהמעין האחרון
10.png
10.png (163.7 KiB) נצפה 5525 פעמים

Re: בשורה מבית ידידינו רי"י סטל | 'נהגו ישראל' על כמה ממנהגי חג הסוכות

פורסם: ה' אוקטובר 10, 2019 3:23 pm
על ידי בברכה המשולשת

Re: בשורה מבית ידידינו רי"י סטל | 'נהגו ישראל' על כמה ממנהגי חג הסוכות

פורסם: ה' אוקטובר 10, 2019 4:21 pm
על ידי פלוריש
בתחילת הספר, ברשימת ספרי המחבר, נשכח חיבור ביכוריו הנחמד "אוצר לב" (ובסופו קונטרס "בואו חשבון"). הוא אמנם לא כתוב באופן 'מדעי' אבל אולי דווקא בשל כך אלו שביקורתיים כלפי הספרים האחרונים יאהבו אותו יותר. ובאמת יש שם כמה פנינות יפות.

Re: בשורה מבית ידידינו רי"י סטל | 'נהגו ישראל' על כמה ממנהגי חג הסוכות

פורסם: ג' ספטמבר 29, 2020 10:09 pm
על ידי פלגינן

Re: בשורה מבית ידידינו רי"י סטל | 'נהגו ישראל' על כמה ממנהגי חג הסוכות

פורסם: א' אוקטובר 04, 2020 12:30 am
על ידי ארזי הלבנון
מזכיר מאד את האתרוג המרוקאי.