עמוד 1 מתוך 1

האם גם הסכך צריך להיות עומד בפני רוח מצויה

פורסם: ג' אוקטובר 15, 2019 12:08 am
על ידי מלבב
כי לא מצינו דין זה רק במחיצה

Re: האם גם הסכך צריך להיות עומד בפני רוח מצויה

פורסם: ג' אוקטובר 15, 2019 1:30 am
על ידי כח עליון
אין הגיון לחלק
ואדרבה מצינו הלכות 'קבע' שצריך בסכך יותר מאשר בדפנות
ראה למשל תוס' כג. ד"ה על גבי בהמה (שאין דין קבע לר' יהודה אלא בסכך אבל לא בדפנות והקרקע)

Re: האם גם הסכך צריך להיות עומד בפני רוח מצויה

פורסם: ג' אוקטובר 15, 2019 3:54 am
על ידי חיים שמעון
קבע לא קשור לענין כמובן
אמנם ברור שיש בסכך דיני מחיצה וכמו שמבואר בכמה מקומות לדוג' לענין פרוץ כעומד בסוכה טו ועוד
והדין מפורש בכמה מקומות

Re: האם גם הסכך צריך להיות עומד בפני רוח מצויה

פורסם: ג' אוקטובר 15, 2019 1:31 pm
על ידי כח עליון
כמובן ממה?

עי' רש"י יא. מטה לגבי סוכה אהל עראי הוא, שמסלקין אותה ממקום למקום.
רש"י כא: שאין לה קבע - שמטלטלת על ידי מטה, ור' יהודה לטעמיה דאמר: סוכה דירת קבע בעינן.

דבר העשוי להטלטל ע"י האדם קרינן ביה ארעי, אבל ע"י רוח מצויה קרינן ביה קבע? אתמהה

Re: האם גם הסכך צריך להיות עומד בפני רוח מצויה

פורסם: ג' אוקטובר 15, 2019 2:34 pm
על ידי מלבב
חיים שמעון כתב:קבע לא קשור לענין כמובן
אמנם ברור שיש בסכך דיני מחיצה וכמו שמבואר בכמה מקומות לדוג' לענין פרוץ כעומד בסוכה טו ועוד
והדין מפורש בכמה מקומות

מפרוץ כעומד אין עדיין ראיה שזה דין מחיצה, יתכן שזה רק שמדמים דיני סכך לדיני מחיצה לעניין רוב ומיעוט, אבל עדיין אין זה מחיצה.
ומסתימת הגמרא והפוסקים משמע שאין זה דין בסכך, ועוד מדין סכך המתייבש שאין פסול רק מדרבנן רואים שאין זה דין בסכך.

Re: האם גם הסכך צריך להיות עומד בפני רוח מצויה

פורסם: ג' אוקטובר 15, 2019 4:52 pm
על ידי ביליצר
מלבב כתב:כי לא מצינו דין זה רק במחיצה



עיין שו"ת 'אבן ישראל' ח, מד לרי"י פישר זצ"ל ,אבל רבים חולקים עליו

Re: האם גם הסכך צריך להיות עומד בפני רוח מצויה

פורסם: ג' אוקטובר 15, 2019 7:01 pm
על ידי חיים סגל
שפת אמת סוכה כ"ג ע"א:
אכן יש לעיין ההיא יכולה לעמוד אי קאי על הדפנות כההיא עובדא דרע"ק דלמחר נשבה הרוח ועקרתה או אפי' אם הסכך בלבד א"י לעמוד ע"י הרוח פסול אף שהסוכה חזקה כדמצינו לעיל בירקות דמפרכי ונפלי ע"ש, גם י"ל מה היא השיעור לעמידה זו אי כל שא"י לעמוד כל ז' ע"י רוח מצוי' מיפסל אף שיום א' תוכל לעמוד ולפ"ז נימא ג"כ דכל שא"י לעמוד ברוח המצוי להיות פעם א' בז' ימים תיפסל או הפי' שא"י לעמוד כלל בפני רו"מ וכשיבא רק רוח מצוי' יעקרנה מיד וצ"ע:

Re: האם גם הסכך צריך להיות עומד בפני רוח מצויה

פורסם: ב' אוקטובר 21, 2019 8:43 pm
על ידי מלבב
הראו לי שזה מחלוקת תוספת והרשבא בעירובין דף ג עמוד א

Re: האם גם הסכך צריך להיות עומד בפני רוח מצויה

פורסם: ב' אוקטובר 21, 2019 11:22 pm
על ידי כח עליון
מלבב כתב:הראו לי שזה מחלוקת תוספת והרשבא בעירובין דף ג עמוד א

תודה מרובה

Re: האם גם הסכך צריך להיות עומד בפני רוח מצויה

פורסם: ג' אוקטובר 22, 2019 12:13 am
על ידי מלבב
רק יתכן ששם מדובר שוודאי לא יעמוד אפילו ברוח קל, ולא דווקא ברוח מצוייה שספק אם תבא, כי אם לא כן קצת קשה לדעת התוספת למה כתוב דין עומר ברוח מצוייה רק במחיצה.

Re: האם גם הסכך צריך להיות עומד בפני רוח מצויה

פורסם: ג' אוקטובר 22, 2019 2:05 am
על ידי כח עליון
סתם 'רוח מצויה' - בודאי באה

בכל אופן הרשב"א שמקיל וסובר שהסוכה כשרה למרות שבהמשך עתיד הסכך להסתלק מהרוח, קשה מאד
א. ממה שאמרו שאין לסכך בירקות, וכבר מעתה חשיבי אויר. ב. מה שאמרו דבעינן ראויה לז' (לשיטת הריטב"א והפוסקים)

Re: האם גם הסכך צריך להיות עומד בפני רוח מצויה

פורסם: ו' אוקטובר 25, 2019 12:57 am
על ידי עושה חדשות
ע"ע יד אליהו (רגולר) א,כד.

Re: האם גם הסכך צריך להיות עומד בפני רוח מצויה

פורסם: א' אוקטובר 27, 2019 10:26 pm
על ידי שומע ומשמיע
כח עליון כתב:
מלבב כתב:
כח עליון כתב:
מלבב כתב:הראו לי שזה מחלוקת תוספת והרשבא בעירובין דף ג עמוד א

תודה מרובה

רק יתכן ששם מדובר שוודאי לא יעמוד אפילו ברוח קל, ולא דווקא ברוח מצוייה שספק אם תבא, כי אם לא כן קצת קשה לדעת התוספת למה כתוב דין עומר ברוח מצוייה רק במחיצה.

סתם 'רוח מצויה' - בודאי באה

בכל אופן הרשב"א שמקיל וסובר שהסוכה כשרה למרות שבהמשך עתיד הסכך להסתלק מהרוח, קשה מאד
א. ממה שאמרו שאין לסכך בירקות, וכבר מעתה חשיבי אויר. ב. מה שאמרו דבעינן ראויה לז' (לשיטת הריטב"א והפוסקים)

כמו שהוכחת לא עלה על דעת הרשב"א שכשרה כשיכולה לעוף ברוח, וכל כוונתו שקלישה הוא דבר המתחדש.

Re: האם גם הסכך צריך להיות עומד בפני רוח מצויה

פורסם: ב' אוקטובר 28, 2019 11:56 am
על ידי מלבב
הרי הרשבא אומר מפורש שמה שיתבטל ע"י הרוח זה לא סיבה לפסול עכשיו לפני שבאה הרוח.

Re: האם גם הסכך צריך להיות עומד בפני רוח מצויה

פורסם: ב' אוקטובר 28, 2019 12:00 pm
על ידי מלבב
כח עליון כתב:
מלבב כתב:
כח עליון כתב:
מלבב כתב:הראו לי שזה מחלוקת תוספת והרשבא בעירובין דף ג עמוד א

תודה מרובה

רק יתכן ששם מדובר שוודאי לא יעמוד אפילו ברוח קל, ולא דווקא ברוח מצוייה שספק אם תבא, כי אם לא כן קצת קשה לדעת התוספת למה כתוב דין עומר ברוח מצוייה רק במחיצה.

סתם 'רוח מצויה' - בודאי באה

בכל אופן הרשב"א שמקיל וסובר שהסוכה כשרה למרות שבהמשך עתיד הסכך להסתלק מהרוח, קשה מאד
א. ממה שאמרו שאין לסכך בירקות, וכבר מעתה חשיבי אויר. ב. מה שאמרו דבעינן ראויה לז' (לשיטת הריטב"א והפוסקים)

1. יש רוח מצויה תמיד, ויש רוח נדיר, ויש רוח שהוא לא תמידי ולא נדיר, זה לא וודאי שתוך ז ימי החג יהיה רוח שהוא לא מצויה תמיד אבל גם לא נדיר.

2.ירקות שאני שהם וודאי, ועוד שהם מצד עצמם מתפרקים ולא מצד אחר כמו רוח.

3. סוכה ראויה לז' הוא מצד עצמו ולא מדבר צדדי כמו רוח, ועוד שרוח לא וודאי וכנ"ל.

Re: האם גם הסכך צריך להיות עומד בפני רוח מצויה

פורסם: ב' אוקטובר 28, 2019 3:46 pm
על ידי כח עליון
1. מאיפה לקחת את זה? התוס' מדבר על רוח שתבוא והרשב"א עונה ע"ז שלא דנים את ההמשך!
2. מצד עצמם? ע"י השמש העולה ממזרח
3. המקור לראויה לז' הוא בסוגיית ר"ג ור"ע ברוח עי' כג.

Re: האם גם הסכך צריך להיות עומד בפני רוח מצויה

פורסם: ב' אוקטובר 28, 2019 7:01 pm
על ידי שומע ומשמיע
מלבב כתב:הרי הרשבא אומר מפורש שמה שיתבטל ע"י הרוח זה לא סיבה לפסול עכשיו לפני שבאה הרוח.

הרשב"א מדבבר במפורש על אופן שאם יקליש את הסכך שלמעלה מכ' אז הרוח תמעט את הסכך.

Re: האם גם הסכך צריך להיות עומד בפני רוח מצויה

פורסם: ד' אוקטובר 30, 2019 7:41 am
על ידי מלבב
לא הבנתי

Re: האם גם הסכך צריך להיות עומד בפני רוח מצויה

פורסם: ד' אוקטובר 30, 2019 7:44 am
על ידי מלבב
כח עליון כתב:
מלבב כתב:
כח עליון כתב:
מלבב כתב:
כח עליון כתב:
מלבב כתב:הראו לי שזה מחלוקת תוספת והרשבא בעירובין דף ג עמוד א

תודה מרובה

רק יתכן ששם מדובר שוודאי לא יעמוד אפילו ברוח קל, ולא דווקא ברוח מצוייה שספק אם תבא, כי אם לא כן קצת קשה לדעת התוספת למה כתוב דין עומר ברוח מצוייה רק במחיצה.

סתם 'רוח מצויה' - בודאי באה

בכל אופן הרשב"א שמקיל וסובר שהסוכה כשרה למרות שבהמשך עתיד הסכך להסתלק מהרוח, קשה מאד
א. ממה שאמרו שאין לסכך בירקות, וכבר מעתה חשיבי אויר. ב. מה שאמרו דבעינן ראויה לז' (לשיטת הריטב"א והפוסקים)

1. יש רוח מצויה תמיד, ויש רוח נדיר, ויש רוח שהוא לא תמידי ולא נדיר, זה לא וודאי שתוך ז ימי החג יהיה רוח שהוא לא מצויה תמיד אבל גם לא נדיר.

2. ירקות שאני שהם וודאי, ועוד שהם מצד עצמם מתפרקים ולא מצד אחר כמו רוח.

3. סוכה ראויה לז' הוא מצד עצמו ולא מדבר צדדי כמו רוח, ועוד שרוח לא וודאי וכנ"ל.

1. מאיפה לקחת את זה? התוס' מדבר על רוח שתבוא והרשב"א עונה ע"ז שלא דנים את ההמשך!
2. מצד עצמם? ע"י השמש העולה ממזרח
3. המקור לראויה לז' הוא בסוגיית ר"ג ור"ע ברוח עי' כג.

1. 2. צודק, צריך עיון, אולי יש לחלק שמדובר על דברים שמתייבשים גם מצד עצמם גם כשמעונן.
3. שם מדובר על דין מחיצה לא על סוכה.

Re: האם גם הסכך צריך להיות עומד בפני רוח מצויה

פורסם: ד' אוקטובר 30, 2019 2:26 pm
על ידי כח עליון
3. בשבת קנז: מבואר (עכ"פ ברש"י) שחלק מאיסור השימוש בסוכה הוא מחמת רגילות השימוש בסכך, א"כ אף הסכך אוסר כשאינו ראוי לז', א"כ אינו דין בגדר מחיצה דוקא. אמנם מצאתי שכדבריך כתב בשו"ת האלף לך שלמה (או"ח סימן שעח). ייש"כ.

Re: האם גם הסכך צריך להיות עומד בפני רוח מצויה

פורסם: ה' אוקטובר 31, 2019 11:15 am
על ידי מלבב
כח עליון כתב:3. בשבת קנז: מבואר (עכ"פ ברש"י) שחלק מאיסור השימוש בסוכה הוא מחמת רגילות השימוש בסכך, א"כ אף הסכך אוסר כשאינו ראוי לז', א"כ אינו דין בגדר מחיצה דוקא. אמנם מצאתי שכדבריך כתב בשו"ת האלף לך שלמה (או"ח סימן שעח). ייש"כ.

לא מצאתי כלום בשבת

Re: האם גם הסכך צריך להיות עומד בפני רוח מצויה

פורסם: ו' נובמבר 01, 2019 12:37 am
על ידי כח עליון
מלבב כתב:
כח עליון כתב:3. בשבת קנז: מבואר (עכ"פ ברש"י) שחלק מאיסור השימוש בסוכה הוא מחמת רגילות השימוש בסכך, א"כ אף הסכך אוסר כשאינו ראוי לז', א"כ אינו דין בגדר מחיצה דוקא. אמנם מצאתי שכדבריך כתב בשו"ת האלף לך שלמה (או"ח סימן שעח). ייש"כ.

לא מצאתי כלום בשבת

טעיתי לא קנז: אלא קנד:
(כבר העיר בשעה"צ שלא הוזכר סוגיא זו בפוסקים ולא נפסקה להלכה)

Re: האם גם הסכך צריך להיות עומד בפני רוח מצויה

פורסם: א' אוקטובר 04, 2020 2:15 pm
על ידי שומע ומשמיע
נשמע שאלה פשוטה אבל אני הבור לא מצאתי שמדברים בזה:
תמיד דנים בסכך על כך שהרוח לא תעיפהו, אבל האם איש הקפדה שלא יזוז ברוח? כמדומה שלא מקפידים בזה.
והאמת שגם במחיצה הסברא צ"ב מה בכך שהיא נדה, ולפי דברי הגר"א וייס שהובאו כאן יובן גם החילוק מסכך.

Re: האם גם הסכך צריך להיות עומד בפני רוח מצויה

פורסם: א' אוקטובר 04, 2020 9:50 pm
על ידי כח עליון
לא יודע משהו מדויק
אמנם באם הרוח מנידה את הסכך יותר מג' טפחים (לגובה או לצד) אולי אפשר ללמוד מסוגיית הכשר סכך שניתן בפסול, שמועיל להכשירו ע"י נענוע (נחלקו ראשונים בגדר הנענוע, האם צריך להגביה או סגי להרחיק ממקומו), מכאן שמשתנה צורת הנחתו, ונחשבת הסוכה כלא מסוככת לפי נידון האשכול כאן.