עמוד 1 מתוך 1

תשבו כעין תדורו: דין בגברא או בחפצא?

פורסם: ג' ספטמבר 22, 2020 3:34 pm
על ידי גל של אגוזים
ידועין דברי הרמ"א בסי' תר"מ בשם המרדכי דסוכה שאינה ראויה לכל צרכיו [אכילה, שתיה ושינה והגר"ז מוסיף טיול] אינו יוצא בה.

נסתפקתי מה הדין במי שבא לבקר חבירו בסוכה כזו אם גם הוא אינו יוצא בה או דילמא שהוא רק חסרון בה'תשבו כעין תדורו' דבעל הסוכה.

והנה בגמ' (כ"ו ע"א, כ"ז ע"א וכ"ח ע"ב) מצינו לדין תשבו כעין תדורו באופן הישיבה, ולפי"ד המרדכי [בשם היראים] מבוא' שהוא דין בחפצא, שאינו יוצא גם באכילה. והיה אפשר לבע"ד לחלוק דגם להמרדכי הוא דין בגברא ומה שאינו יוצא גם בדבר שאינו מצטער בו הוא משום דתשבו כעין תדורו מחייב שהאכילה יהיה גם במקום הראוי לשינה, וממילא חסר אצלו גם באכילתו הכעין תדורו. אולם מלשונו שכתב 'לא הוה סוכה' משמע שהוא נידון כסוכה פסולה, וצ"ע.

Re: ספק בגדר הפסול בסוכה שאינה ראויה לכל צרכיו

פורסם: ג' ספטמבר 22, 2020 5:58 pm
על ידי חמרא טבא
מאמר נפלא בענין זה דפח"ח

Re: ספק בגדר הפסול בסוכה שאינה ראויה לכל צרכיו

פורסם: ג' ספטמבר 22, 2020 8:16 pm
על ידי גל של אגוזים
יישר כחכם!

Re: ספק בגדר הפסול בסוכה שאינה ראויה לכל צרכיו

פורסם: ג' ספטמבר 29, 2020 12:58 am
על ידי גל של אגוזים
חמרא טבא כתב:מאמר נפלא בענין זה דפח"ח


למעשה - קו' החכם צבי על שי' המרדכי/רמ"א מסוכה של ז' על ז' קשה כברזל, ובעל המאמר הנ"ל לא נחית לזה כדבעי.

Re: ספק בגדר הפסול בסוכה שאינה ראויה לכל צרכיו

פורסם: ד' ספטמבר 30, 2020 8:36 pm
על ידי גל של אגוזים
קיבלתי - עוד לא עיינתי

Re: תשבו כעין תדורו: דין בגברא או בחפצא?

פורסם: א' אוקטובר 04, 2020 11:02 pm
על ידי גל של אגוזים
למעשה לפי"ד המור וקציעה נמצא דיש מח' עצום בין המחבר ורמ"א, דלדעת המחבר אם עשה לכתחלה במקום המצטער חייב לאכול שם ואין לו הפטור של מצטער ולדברי הרמ"א אינו יוא באותה סוכה כלל אף בדבר שאינו מצטער בו. ואיך יפרנס דברי הב"י שהביא את הרא"ש והמרדכי בהבלעה. וצע"ג.