עמוד 1 מתוך 1

ויהי נועם במוצ"ש - אמירתו במוצאי יו"ט שחל בשבת באר"י

פורסם: ש' אוקטובר 03, 2020 10:43 pm
על ידי יהודה בן יעקב
האם יש מקור לאי אמירת "ויהי נועם" במוצאי יו"ט א' של סוכות שחל בשבת, באר"י שכל ימי השבוע מותרים במלאכה?
שהרי כתב המשנה ברורה סימן רצה ס"ק ג
ודוקא יום טוב גמור אבל פורים או ע"פ שחל בימי החול אין למנוע מלומר ויהי נועם במו"ש שלפניו

וא"כ ימי חוה"מ שאינם יו"ט גמור, עדיין צריך לומר "ויהי נועם" במוצ"ש.
ויש להדגיש, ששאלה זו שייכת רק באר"י, וממילא מובן למה כל הפוסקים לא דברו בזה.

Re: ויהי נועם במוצ"ש - אמירתו במוצאי יו"ט שחל בשבת באר"י

פורסם: ש' אוקטובר 03, 2020 10:55 pm
על ידי יהודה בן יעקב
שו"ר שבספר סכותה לראשי ציין לשלמי ציבור בשלמי חגיגה שכתב שלא לאומרו, וציין גם לבירור הלכה שהאריך בזה בדעת המשנ"ב, ומסיק שלא לאומרו.

Re: ויהי נועם במוצ"ש - אמירתו במוצאי יו"ט שחל בשבת באר"י

פורסם: א' אוקטובר 04, 2020 12:27 am
על ידי בית צדיקים
בדרך אגב מה המקור לא לומר והוא רחום בחול המועד?

Re: ויהי נועם במוצ"ש - אמירתו במוצאי יו"ט שחל בשבת באר"י

פורסם: א' אוקטובר 04, 2020 12:28 am
על ידי אור עולם
בית צדיקים כתב:בדרך אגב מה המקור לא לומר והוא רחום בחול המועד?

היכן ראית הנהגה כזו?

Re: ויהי נועם במוצ"ש - אמירתו במוצאי יו"ט שחל בשבת באר"י

פורסם: א' אוקטובר 04, 2020 12:29 am
על ידי מן הדרום

Re: ויהי נועם במוצ"ש - אמירתו במוצאי יו"ט שחל בשבת באר"י

פורסם: א' אוקטובר 04, 2020 11:01 am
על ידי עזריאל ברגר
יהודה בן יעקב כתב:שו"ר שבספר סכותה לראשי ציין לשלמי ציבור בשלמי חגיגה שכתב שלא לאומרו, וציין גם לבירור הלכה שהאריך בזה בדעת המשנ"ב, ומסיק שלא לאומרו.

יישר כח גדול.
ינוחו לך ברכות על ראשך.

Re: ויהי נועם במוצ"ש - אמירתו במוצאי יו"ט שחל בשבת באר"י

פורסם: א' אוקטובר 04, 2020 12:08 pm
על ידי לבי במערב
וראה 'לוח השבוע' שבגל' 'התקשרות' (א'שסז) דערחה"ס השתא, הע' 39.

Re: ויהי נועם במוצ"ש - אמירתו במוצאי יו"ט שחל בשבת באר"י

פורסם: א' אוקטובר 04, 2020 12:29 pm
על ידי עזריאל ברגר
לבי במערב כתב:וראה 'לוח השבוע' שבגל' 'התקשרות' (א'שסז) דערחה"ס השתא, הע' 39.

מציין שם ל"לוח כולל חבד" בלי לציין באיזו שנה נכתב הדבר, והאם נכתב בפירוש או ברמז, והאם ייתכן שנכתב מבלי משים וכו'.
ובהמשך כתב, וזו לשונו:
הטעם למניעתו כשיש יו"ט בימי החול הוא מפני שאין ששת הימים ראויים למלאכה (שו"ע אדמוה"ז סי' רצה ס"ג), וחוה"מ אינו נחשב "ימי המעשה" – ראה שע"ת סו"ס זה בשם הברכ"י, וליקוטי מהרי"ח ח"ג 'סדר מוצאי יו"ט' (דפוס ראשון, לג ע"ב).


נ.ב. זוהי שאלה ששאלתי אותו (את הרי"ש גינזבורג) לפני קרוב ל20 שנה...

Re: ויהי נועם במוצ"ש - אמירתו במוצאי יו"ט שחל בשבת באר"י

פורסם: א' אוקטובר 04, 2020 12:44 pm
על ידי לבי במערב
ראשית, הלוח הוגה (כידוע) ע"י כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש, וממילא משונה במקצת הטענה 'שנכתב מבלי משים' (ובפרט, שהגרא"ח ובנו הוו דייקי טפי במילתייהו).

גם לפני עשר שנים (גל' תשצג) הופיעה אותה ההערה.

'לוח כולל חב"ד' אינו בהישג ידי כרגע, ואי"ה לכשיגיע - אעיין בו בל"נ.

עזריאל ברגר כתב:זוהי שאלה ששאלתי אותו (את הרי"ש גינזבורג) לפני קרוב ל20 שנה...
ומה השיב בשעתו?

Re: ויהי נועם במוצ"ש - אמירתו במוצאי יו"ט שחל בשבת באר"י

פורסם: א' אוקטובר 04, 2020 12:47 pm
על ידי הפצת המעיינות
צריך לומר כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש זי"ע

Re: ויהי נועם במוצ"ש - אמירתו במוצאי יו"ט שחל בשבת באר"י

פורסם: א' אוקטובר 04, 2020 12:50 pm
על ידי לבי במערב
אכן, וסמכתי על כתיבותי בריבוי מקומות.

Re: ויהי נועם במוצ"ש - אמירתו במוצאי יו"ט שחל בשבת באר"י

פורסם: א' אוקטובר 04, 2020 3:48 pm
על ידי עזריאל ברגר
לבי במערב כתב:ראשית, הלוח הוגה (כידוע) ע"י כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש, וממילא משונה במקצת הטענה 'שנכתב מבלי משים' (ובפרט, שהגרא"ח ובנו הוו דייקי טפי במילתייהו).

גם לפני עשר שנים (גל' תשצג) הופיעה אותה ההערה.

'לוח כולל חב"ד' אינו בהישג ידי כרגע, ואי"ה לכשיגיע - אעיין בו בל"נ.

עזריאל ברגר כתב:זוהי שאלה ששאלתי אותו (את הרי"ש גינזבורג) לפני קרוב ל20 שנה...
ומה השיב בשעתו?

א. מעולם לא שמעתי את הטענה שהלוח הוגה במלואו ע"י הרבי. ובוודאי לא בכל שנה ושנה.
ב. גם לפני כ20 שנה הוא אמר לי שלא לומר ויהי נועם, והפנה ללוח כולל חב"ד, בלי לציין לאיזו שנה...
ג. איני חולק על ההוראה למעשה, ובפרט ע"פ הכלל הידוע "פוק חזי מאי עמא דבר".

Re: ויהי נועם במוצ"ש - אמירתו במוצאי יו"ט שחל בשבת באר"י

פורסם: א' אוקטובר 04, 2020 3:51 pm
על ידי לבי במערב
א. יעוי' 'פרדס חב"ד' גל' 16 ע' 33־34. ובכ"מ.
ב. הכוונה, בפשטות, ללוחות השנים שבקביעות זו. ועדיין צריך בירור מדויק (כאמור).
ג. שמח לשמוע.

Re: ויהי נועם במוצ"ש - אמירתו במוצאי יו"ט שחל בשבת באר"י

פורסם: א' אוקטובר 04, 2020 5:20 pm
על ידי אור עולם
הפצת המעיינות כתב:צריך לומר כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש זי"ע

לא נבג"מ?

Re: ויהי נועם במוצ"ש - אמירתו במוצאי יו"ט שחל בשבת באר"י

פורסם: א' אוקטובר 04, 2020 5:22 pm
על ידי לבי במערב
רשימת התארים המלאה היא 'זצוקללה"ה נבג"מ זי"ע', אך נהוג (עוד מהדורות שלפנינו) לקצר לעיתים ולהסתפק ב'זי"ע'.
בכל מקרה, אי"ז כלל מענין האשכול דנן...

Re: ויהי נועם במוצ"ש - אמירתו במוצאי יו"ט שחל בשבת באר"י

פורסם: א' אוקטובר 04, 2020 5:23 pm
על ידי אור עולם
ברור, כוונתי הייתה לבירור עניין טכני גרידא.

Re: ויהי נועם במוצ"ש - אמירתו במוצאי יו"ט שחל בשבת באר"י

פורסם: א' אוקטובר 04, 2020 5:24 pm
על ידי לבי במערב
מובן ומוסכם.

Re: ויהי נועם במוצ"ש - אמירתו במוצאי יו"ט שחל בשבת באר"י

פורסם: א' אוקטובר 11, 2020 12:47 am
על ידי עזרי
שבוע טוב וחורף בריא

בלוח של הרב זלזניק כתוב שבמוצ"ש דנן (מוצ"ש ומוצאי שמח"ת) לא אומרים ויהי נועם, ולא מצאתי את המקור ולא ברור לי מה הטעם

Re: ויהי נועם במוצ"ש - אמירתו במוצאי יו"ט שחל בשבת באר"י

פורסם: א' אוקטובר 11, 2020 12:55 am
על ידי אור עולם
העניין הוא טעות!!! וכפי הנראה הועתק בשוגג ממצואי שבתחוה"מ, כך נראה אף מההערה הסמוכה לגבי ויתן לך עיי"ש.
במייל ששלחתי להרב זלזניק הסכים איתי וכתב "ניסינו לפרסם בערב יו"ט על הטעות שבלוח שלא יכשלו בטעותינו".

Re: ויהי נועם במוצ"ש - אמירתו במוצאי יו"ט שחל בשבת באר"י

פורסם: א' אוקטובר 11, 2020 12:58 am
על ידי שומע ומשמיע
מה עם הפסוקים שלפני הבדלה, יש סיבה שלא לאומרם?

Re: ויהי נועם במוצ"ש - אמירתו במוצאי יו"ט שחל בשבת באר"י

פורסם: א' אוקטובר 11, 2020 9:51 am
על ידי בני ברקי
אור עולם כתב:
עזרי כתב:שבוע טוב וחורף בריא

בלוח של הרב זלזניק כתוב שבמוצ"ש דנן (מוצ"ש ומוצאי שמח"ת) לא אומרים ויהי נועם, ולא מצאתי את המקור ולא ברור לי מה הטעם

העניין הוא טעות!!! וכפי הנראה הועתק בשוגג ממצואי שבתחוה"מ, כך נראה אף מההערה הסמוכה לגבי ויתן לך עיי"ש.
במייל ששלחתי להרב זלזניק הסכים איתי וכתב "ניסינו לפרסם בערב יו"ט על הטעות שבלוח שלא יכשלו בטעותינו".


הפעם האחרונה ששמח"ת יצא בשבת היה בשנת תש"ע (לפני 11 שנה) ובלוח של הרב זלזניק כתוב לומר ויהי נועם במוצאי שמח"ת
מה שמוכיח שודאי השנה זה טעות

Re: ויהי נועם במוצ"ש - אמירתו במוצאי יו"ט שחל בשבת באר"י

פורסם: א' אוקטובר 11, 2020 9:57 am
על ידי אור עולם
למה לי קרא, סברא הוא. אין שום סיבה שלא לומר.
במניין בו התפללתי הגיע איזה "גביר העיירה" בעל'בת מופלג ונופף בדברי הלוח הנ"ל, מייד קמו עליו בני התורה וטענו כנגדו שאין לזה מקור או סברא לנהוג כך, והא בשלו עם הלוח, ואף הגדיל לספר שכך זוכר מכל השנים מאז קטנותו, לאחמ"כ אף המציא טעם חדש - כדי להראות "סולידריות" כביכול עם בני חו"ל (וכעין למנצח באיסרו חג), כשהוכיחו לו מכל מיני הוכחות את טעותו, ולדוג' מהקו' שנידונה במקו"א כאן מדוע א"א בא"י "ויהי נועם" כגון מוצאי יו"ט של סוכות השנה, דהרי כל השבוע שלאחריו מותר במלאכה? ולדבריו לא קשה כלום? ענה אותו אחד שאכן אה שכך מקשים וכך מתרצים...
פוק חזי מהי "דעת בעלי בתים" שאין להם שום חוש להלכה ומקבלים כל הנאמר להם (בענייני הלכה...) כתורה מסיני, ומה רב כוחם של בני התורה להרגיש את הטעות מסברתם.

Re: ויהי נועם במוצ"ש - אמירתו במוצאי יו"ט שחל בשבת באר"י

פורסם: א' אוקטובר 11, 2020 10:07 am
על ידי לארץ ולדרים
פמ"ג סי' רצ"ה .'
אוצר החכמה_147776.jpg
אוצר החכמה_147776.jpg (30.24 KiB) נצפה 6471 פעמים

Re: ויהי נועם במוצ"ש - אמירתו במוצאי יו"ט שחל בשבת באר"י

פורסם: א' אוקטובר 11, 2020 10:09 am
על ידי אור עולם
לארץ ולדרים כתב:פמ"ג סי' רצ"ה .'
אוצר החכמה_147776.jpg

מאי קמ"ל?

Re: ויהי נועם במוצ"ש - אמירתו במוצאי יו"ט שחל בשבת באר"י

פורסם: א' אוקטובר 11, 2020 10:15 am
על ידי בני ברקי
אור עולם כתב:
בני ברקי כתב:
אור עולם כתב:
עזרי כתב:שבוע טוב וחורף בריא

בלוח של הרב זלזניק כתוב שבמוצ"ש דנן (מוצ"ש ומוצאי שמח"ת) לא אומרים ויהי נועם, ולא מצאתי את המקור ולא ברור לי מה הטעם

העניין הוא טעות!!! וכפי הנראה הועתק בשוגג ממוצאי שבת חוה"מ, כך נראה אף מההערה הסמוכה לגבי ויתן לך עיי"ש.
במייל ששלחתי להרב זלזניק הסכים איתי וכתב "ניסינו לפרסם בערב יו"ט על הטעות שבלוח שלא יכשלו בטעותינו".


הפעם האחרונה ששמח"ת יצא בשבת היה בשנת תש"ע (לפני 11 שנה) ובלוח של הרב זלזניק כתוב לומר ויהי נועם במוצאי שמח"ת
מה שמוכיח שודאי השנה זה טעות

למה לי קרא, סברא הוא. אין שום סיבה שלא לומר.
במניין בו התפללתי הגיע איזה "גביר העיירה" בעל'בת מופלג ונופף בדברי הלוח הנ"ל, מייד קמו עליו בני התורה וטענו כנגדו שאין לזה מקור או סברא לנהוג כך, והא בשלו עם הלוח, ואף הגדיל לספר שכך זוכר מכל השנים מאז קטנותו, לאחמ"כ אף המציא טעם חדש - כדי להראות "סולידריות" כביכול עם בני חו"ל (וכעין למנצח באיסרו חג), כשהוכיחו לו מכל מיני הוכחות את טעותו, ולדוג' מהקו' שנידונה במקו"א כאן מדוע א"א בא"י "ויהי נועם" כגון מוצאי יו"ט של סוכות השנה, דהרי כל השבוע שלאחריו מותר במלאכה? ולדבריו לא קשה כלום? ענה אותו אחד שאכן אה שכך מקשים וכך מתרצים...
פוק חזי מהי "דעת בעלי בתים" שאין להם שום חוש להלכה ומקבלים כל הנאמר להם (בענייני הלכה...) כתורה מסיני, ומה רב כוחם של בני התורה להרגיש את הטעות מסברתם.


שש"פ השנה גם יוצא בשבת הייתם צריכים להראות לו מה כתוב בלוח במוצאי שש"פ האם גם יש אותה סברא של "סולידריות" עם בני חו"ל....

Re: ויהי נועם במוצ"ש - אמירתו במוצאי יו"ט שחל בשבת באר"י

פורסם: א' אוקטובר 11, 2020 11:01 am
על ידי לארץ ולדרים
אור עולם כתב:
לארץ ולדרים כתב:פמ"ג סי' רצ"ה .'
אוצר החכמה_147776.jpg

מאי קמ"ל?

לכאו' הוא אומר שלא אומרים ויהי נועם בגלל שחוה"מ אסור בעשיית מלאכה.

Re: ויהי נועם במוצ"ש - אמירתו במוצאי יו"ט שחל בשבת באר"י

פורסם: א' אוקטובר 11, 2020 11:05 am
על ידי אור עולם
עיין כאן בראש האשכול ובמ"מ שם.

Re: ויהי נועם במוצ"ש - אמירתו במוצאי יו"ט שחל בשבת באר"י

פורסם: א' אוקטובר 11, 2020 12:48 pm
על ידי עזריאל ברגר
שומע ומשמיע כתב:מה עם הפסוקים שלפני הבדלה, יש סיבה שלא לאומרם?

אינני רואה סיבה שלא לאומרם אמש.
ואינני יודע מה המנהג לגבי מוצ"ש חוה"מ וכיו"ב (אצלנו בחב"ד אומרים אותם תמיד, אפילו במוצאי תענית תשעה באב שחלה ביום ראשון).

Re: ויהי נועם במוצ"ש - אמירתו במוצאי יו"ט שחל בשבת באר"י

פורסם: א' אוקטובר 11, 2020 1:12 pm
על ידי שומע ומשמיע
הרבה ונראה לי הרוב לא אומרים.

Re: ויהי נועם במוצ"ש - אמירתו במוצאי יו"ט שחל בשבת באר"י

פורסם: א' אוקטובר 11, 2020 1:16 pm
על ידי עזריאל ברגר
על מה אתה כותב? על שבת חוה"מ?
במוציו"ט שלא חל בשבת - זה ידוע לי שרוב האשכנזים לא אומרים.

Re: ויהי נועם במוצ"ש - אמירתו במוצאי יו"ט שחל בשבת באר"י

פורסם: א' אוקטובר 11, 2020 1:17 pm
על ידי שומע ומשמיע
על חוה"מ.

Re: ויהי נועם במוצ"ש - אמירתו במוצאי יו"ט שחל בשבת באר"י

פורסם: א' אוקטובר 11, 2020 1:20 pm
על ידי אור עולם
ע"פ הידוע לי וכפי הנכתב כאן, הליטאים אומרים במוצאי שבת בין אם היא מצטרפת ליו"ט מכל סוג או לחוה"מ, ולא אומרים במוצאי יו"ט לבדו.

Re: ויהי נועם במוצ"ש - אמירתו במוצאי יו"ט שחל בשבת באר"י

פורסם: א' אוקטובר 11, 2020 3:17 pm
על ידי נוטר הכרמים
אמש היה ויכוח בבית הכנסת בו אני מתפלל אם להגיד ויהי נועם.
להגיד - כך מופיע ברוב הלוחות וכך מורה השכל הפשוט.
לא להגיד - כך מופיע בלוח ההלכות והמנהגים של הרב זלזניק, תוך ציון מקור שאינו קשור על שבת חוה"מ.
מצוה לעורר את עורכי הלוח ולהעמידם על טעותם.

Re: ויהי נועם במוצ"ש - אמירתו במוצאי יו"ט שחל בשבת באר"י

פורסם: א' אוקטובר 11, 2020 3:19 pm
על ידי אור עולם
נוטר הכרמים כתב:אמש היה ויכוח בבית הכנסת בו אני מתפלל אם להגיד ויהי נועם.
להגיד - כך מופיע ברוב הלוחות וכך מורה השכל הפשוט.
לא להגיד - כך מופיע בלוח ההלכות והמנהגים של הרב זלזניק, תוך ציון מקור שאינו קשור על שבת חוה"מ.
מצוה לעורר את עורכי הלוח ולהעמידם על טעותם.

ראה לעיל שכבר שמו לב לזה קודם החג רק לא הצליחו מספיק לפרסם.

Re: ויהי נועם במוצ"ש - אמירתו במוצאי יו"ט שחל בשבת באר"י

פורסם: א' ספטמבר 10, 2023 12:22 pm
על ידי עזריאל ברגר
יהודה בן יעקב כתב:שו"ר שבספר סכותה לראשי ציין לשלמי ציבור בשלמי חגיגה שכתב שלא לאומרו, וציין גם לבירור הלכה שהאריך בזה בדעת המשנ"ב, ומסיק שלא לאומרו.

אמנם קצת באיחור, אך עתה פתחתי את הלינק ששלחת לבירור הלכה, ונראה שהוא סקר את הנושא "הדק היטב היטב הדק", ולא הניח מקור שלא ציין אליו. וחמרא למריה וטיבותא לשקייא.

אם אסכם את דבריו בקצרה, ניתן לומר כך:
אמנם מצד הסברא יש מקום לומר ויהי נועם בקביעות זו, כי סוף סוף יש ששה ימים שמותרים במלאכת עבודה, אך מכיוון שאלו הם ימי קודש שאסורים במקצת-מלאכות (וי"א שזה מדאורייתא - משא"כ בערב פסח וערב יום הכיפורים שלכו"ע בזמן הזה אין בהם איסור מלאכה דאורייתא) - אין מתאים לומר "ומעשה ידינו כוננה עלינו וכו'", ואף לפי הטעם של חזרת הנשמות לגהינום רח"ל - הלא בחול המועד יש פחות שליטה לגיהינום, והוא עצמו דומה בזה קצת לשויו"ט.
עד כאן תוכן דבריו בקיצור.

וכבר כתבתי לעיל שכל הפלפול הוא רק ליישב מנהג העולם, אבל גם לולא מצאנו את הבירור הזה וכו' - ברור שאין (לאשכנזים) לשנות ממנהג קהילות האשכנזים בארה"ק שנהגו שלא לאמרו.

נ.ב. יש לשים לב שרבים מהמקורות שכתבו שאין לאמרו במוצאי יו"ט לחוה"מ וכיו"ב - הם מספרים שנכתבו בחו"ל, ושם השאלה באמת איננה רלוונטית.