עמוד 1 מתוך 1

איש ואשתו כדרך שהוא דר כל השנה

פורסם: ד' אוקטובר 07, 2020 12:17 pm
על ידי עושה חדשות
ידועים דברי הרמ"א בסי' תרלט - "דמצות סוכה איש וביתו, איש ואשתו כדרך שהוא דר כל השנה".

ויל"ע האם זה מתקיים גם באופן שהאשה ישנה עימו בחדר אחד, (או אפילו מיטה אחת), אבל מעליה אין סכך כשר אלא תקרה בעלמא. והיינו דהחדר מסוכך רק בחציו, ורק הבעל ישן בסוכה, כך שאשתו אמנם ישנה עימו אבל מצ"ע היא לא בסוכה.

ולכאו' אין בזה שום חיסרון, דהרי היא אינה מחוייבת בסוכה, אלא רק כלפי הקיום של 'כעין-תדורו' שלו, וסגי בכך שהיא קרובה אליו.

אמנם העירני ידידי שליט"א מדברי הריטב"א (והרא"ה) בסוכה כח: שמצדד שם בטעם הדבר ששמאי פיחת את המעזיבה וסיכך מעל מיטת בן כלתו הקטן, ד"אביו חייב בה מן התורה דתשבו כעין תדורו איש ובניו", ולכאו' זה כעין דברי הרמ"א הנ"ל על איש ואשתו, ומבואר דלא סגי לזה מה שהם בחדר אחד, אלא בעינן סיכוך מעל מיטת הקטן. וצ"ע.

ובלא"ה יש חידוש בשיטה זו, דה"ה גם לבנותיו ולא רק לבניו כדין חינוך, אא"כ נימא דאין אדם דר אלא איש ובניו ולא איש ובנותיו.

שוב התבוננתי, דבלא"ה צ"ע אטו אדם ישן עם בניו בחדר אחד? הרי הוא ישן עם אשתו ובניו ישנים בחדר אחר, (ולא ייאמר עליהם "נשי עמי תגרשון מבית תענוגיה"). ואולי איירי דוקא בבן קטן הישן עם אביו ואמו. (כל זה כתבתי לפי המורגל היום, מבלי חקירה היסטורית על הרגלי השינה עם בני המשפחה בעידן הקדום).

אשמח לכל הוספה.

Re: איש ואשתו כדרך שהוא דר כל השנה

פורסם: ד' אוקטובר 07, 2020 12:23 pm
על ידי מה שנכון נכון
בפשטות כוונת הריטב"א דמתשבו כעין תדורו למדים שיש חיוב על האדם להושיב את בנו בסוכה, ולא כפרט מצורת ישיבת האב, ולאו דוקא יחד אתו אלא גם בסוכה אחרת.

Re: איש ואשתו כדרך שהוא דר כל השנה

פורסם: ד' אוקטובר 07, 2020 12:28 pm
על ידי עושה חדשות
צודק! יש"כ. ז"ל הריטב"א "דקסבר שאביו חייב בה מן התורה דתשבו כעין תדורו איש ובניו, דלגבי דידיה מידריש הכי אע"ג דלא דרשינן ליה לחייב אשה בסוכה", והרי בס"ד לחייב אשה בסוכה ודאי לא חייבים להיות יחד. ואין שייכות בין הריטב"א (והס"ד בגמ') לדברי הרמ"א.

Re: איש ואשתו כדרך שהוא דר כל השנה

פורסם: ד' אוקטובר 07, 2020 3:46 pm
על ידי בית צדיקים
למעשה לא נוהגין כן שהאשה תישן בתוך הסוכה ממש גם מתחת לסכך

Re: איש ואשתו כדרך שהוא דר כל השנה

פורסם: ד' אוקטובר 07, 2020 3:56 pm
על ידי אוהב עמו
עושה חדשות כתב:
שוב התבוננתי, דבלא"ה צ"ע אטו אדם ישן עם בניו בחדר אחד? הרי הוא ישן עם אשתו ובניו ישנים בחדר אחר, (ולא ייאמר עליהם "נשי עמי תגרשון מבית תענוגיה"). ואולי איירי דוקא בבן קטן הישן עם אביו ואמו. (כל זה כתבתי לפי המורגל היום, מבלי חקירה היסטורית על הרגלי השינה עם בני המשפחה בעידן הקדום).


כמדומה שלגבי ק"ש בסוגיא דמי שמתו מבואר שהרגילות היתה לישון במיטה אחת עם בניו ובנותיו הקטנים.

Re: איש ואשתו כדרך שהוא דר כל השנה

פורסם: ד' אוקטובר 07, 2020 4:09 pm
על ידי דמשק
בית צדיקים כתב:למעשה לא נוהגין כן שהאשה תישן בתוך הסוכה ממש גם מתחת לסכך

צ"ל אני ואשתי אין נוהגין כן.

Re: איש ואשתו כדרך שהוא דר כל השנה

פורסם: ד' אוקטובר 07, 2020 4:39 pm
על ידי שומע ומשמיע
בית צדיקים כתב:למעשה לא נוהגין כן שהאשה תישן בתוך הסוכה ממש גם מתחת לסכך

מה הכוונה לא נוהגים, הרי כמו שאומר הרמ"א זה קשה מעשית.

Re: איש ואשתו כדרך שהוא דר כל השנה

פורסם: ד' אוקטובר 07, 2020 7:00 pm
על ידי גל של אגוזים
עושה חדשות כתב:צודק! יש"כ. ז"ל הריטב"א "דקסבר שאביו חייב בה מן התורה דתשבו כעין תדורו איש ובניו, דלגבי דידיה מידריש הכי אע"ג דלא דרשינן ליה לחייב אשה בסוכה", והרי בס"ד לחייב אשה בסוכה ודאי לא חייבים להיות יחד. ואין שייכות בין הריטב"א (והס"ד בגמ') לדברי הרמ"א.


אני הבנתי כוונת הריטב"א דאין שייך 'להושיב' אשתו, ודו"ק.

Re: איש ואשתו כדרך שהוא דר כל השנה

פורסם: ד' אוקטובר 07, 2020 8:47 pm
על ידי בית צדיקים
שומע ומשמיע כתב:
בית צדיקים כתב:למעשה לא נוהגין כן שהאשה תישן בתוך הסוכה ממש גם מתחת לסכך

מה הכוונה לא נוהגים, הרי כמו שאומר הרמ"א זה קשה מעשית.

אתה יושן עם אשתך בסוכה? כל המשפחה שלך נוהגין כן? ברור שלא

Re: איש ואשתו כדרך שהוא דר כל השנה

פורסם: ד' אוקטובר 07, 2020 9:54 pm
על ידי שומע ומשמיע
בית צדיקים כתב:
שומע ומשמיע כתב:
בית צדיקים כתב:למעשה לא נוהגין כן שהאשה תישן בתוך הסוכה ממש גם מתחת לסכך

מה הכוונה לא נוהגים, הרי כמו שאומר הרמ"א זה קשה מעשית.

אתה יושן עם אשתך בסוכה? כל המשפחה שלך נוהגין כן? ברור שלא

ברוך ה' שהרחיב לי גבולי [ההשתדלות שלי היתה שיצאתי מגבולות ירושלים/בני ברק] ויש לי שתי מרפסות מרווחות, ואני זוכה לקיים את מצות סוכה לכתחילה כעין תדורו גם לדעת הרמ"א.
ואני מברך את כולם שיזכו לכך.

Re: איש ואשתו כדרך שהוא דר כל השנה

פורסם: ד' אוקטובר 07, 2020 10:39 pm
על ידי ונתנו ידידים
בדומה לזה אני חוקר אם כשיוצא לחלק שאינו תחת הסכך באמצע הסעודה אם יכול לברך שם וכו' או דהוי כבית אחר כיון דא"א לאכול שם.

Re: איש ואשתו כדרך שהוא דר כל השנה

פורסם: ד' אוקטובר 07, 2020 10:49 pm
על ידי שומע ומשמיע
ונתנו ידידים כתב:בדומה לזה אני חוקר אם כשיוצא לחלק שאינו תחת הסכך באמצע הסעודה אם יכול לברך שם וכו' או דהוי כבית אחר כיון דא"א לאכול שם.

אני התקשיתי יותר מזה, שלמחבר יהיה צריך לברך המוציא בשנית כשיוצא מהסוכה.