מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

גדרה של תפילת 'נחם' - הזכרה מעין המאורע או הוספת ניחומין?

הלכות, חקרי מנהג, ומאמרים לעיון ולהורדה.
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

גדרה של תפילת 'נחם' - הזכרה מעין המאורע או הוספת ניחומין?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ד' אוגוסט 03, 2011 8:53 am

ראיתי בנותן ענין להציג בזה מאמר מפרי עטו של עורך עלון דאצ'ה, הרב יצחק ברוך רוזבלום שליט"א, המעורר נקודות חשובות לעיון במטבע תפילת 'נחם'. לתשומת לב החברים שיחי' ולדיונם. (לקוח מאתר 'דאצ'ה').


גדרה של תפילת נחם

יצחק ברוך רוזנבלום | י' אב ה'תשס"ט

לברכת בונה ירושלים שבשמונה עשרה יש נוסח מיוחד לתשעה באב, הכולל הוספת התפילה "נחם…" וחתימה ב"מנחם ציון ובונה ירושלים". בני ספרד מברכים בנוסח זה בכל תפילות היום, ואילו בני אשכנז – בתפילת המנחה בלבד.

מקורו של נוסח זה בדברי הירושלמי (ברכות ד, ג ותענית ב, ב): "אמר רב אחא בר יצחק בשם רבי חייא דציפורין: יחיד בתשעה באב צריך להזכיר מעין המאורע. מהו אומר? רחם…". נוסח הירושלמי עניינו אמנם בבקשת רחמים ונוסחנו בבקשת ניחומים (וראה להלן), אך לבד מזאת בסיס שני הנוסחים זהה.

אלא שניתן לראות בנקל שמנהגנו כיום אינו נובע מתוך קבלה הלכה למעשה את דברי הירושלמי. ראשית, בירושלמי שם עלתה השאלה היכן יש לקבוע הזכרה זו, והובא על כך הכלל: "כל דבר שהוא לבא – אומרה בעבודה, וכל דבר שהוא לשעבר אומרה בהודאה". ניתן לדון אם לאור כלל זה מקום ההזכרה הוא בעבודה או בהודאה, אך בלי ספק לדעת הירושלמי אין מקומה של הזכרה זו בברכת ירושלים.

וראה לשון הרי"ף (סוף תענית), אחר שהביא דברי הירושלמי: "ונהגי עלמא למימרה בבונה ירושלים, וסמכי אהאי דאמר רב יהודה בריה דרב שמואל בר שילת משמיה דרב: אף על פי שאמרו שואל אדם כל צרכיו בשומע תפלה, אם בא לומר בסוף כל ברכה וברכה מעין אותה ברכה – אומר". הותרת הדבר ביד מנהג העולם, בניגוד להוראה מפורשת בירושלמי, מורה בבירור שלא הלכה פסוקה לפנינו.

גם מנהג בני אשכנז (הביאו הרמ"א, סימן תקנז) להוסיף 'נחם' בתפילת המנחה בלבד מלמד שלא נפסקה הלכה כירושלמי, שאלמלי כן, אילו אמירת נחם היא מפני ש"צריך להזכיר מעין המאורע", מה מקום יש לחלק בין התפילות. וכתמיהת הרא"ש (תענית פרק ד, סימן לד): "כל ימי תמהתי למה נהגו שאין אומרים נחם אלא בתפלת המנחה? כיון דקאמר "יחיד בתשעה באב צריך להזכיר מעין המאורע" מסתמא בכל התפלות קאמר – ערבית שחרית ומנחה – כמו ראש חודש, פורים ותענית".

נראה לומר שהזכרת מעין המאורע בתשעה באב לא נהגה בבבל, כפי שניתן ללמוד מכך שלא הוזכרה תפילה זו בתלמוד הבבלי כלל. גם בשבת כד, א, בברייתא המפרטת את כל הימים שיש בהם הזכרה מעין המאורע, נזכרו ה"תעניות" באופן כללי, כשהמדובר על תפילת עננו, ולא נזכר תשעה באב. כנראה שבבבל הסתפקו בנוסח הכללי של התעניות לקיום ההלכה שיש להזכיר מעין המאורע.

אם כנה השערתנו מובן מדוע הלכה למעשה לא נפסק כירושלמי שיש להזכיר מעין המאורע בתשעה באב, בעבודה או בהודאה. אלא שמכל מקום רָוַח המנהג להרבות דברים בברכת ירושלים בעקבות האבלות, ולצורך מנהג זה נבחר נוסח מן המוכן – ההזכרה שלדעת הירושלמי.

לפי זה מתבארת יפה סיבת חילוף הלשון מ'רחם' שבירושלמי ל'נחם' שלפנינו. תוכן הנוסח שבירושלמי מקביל בעיקרו לתוכן 'יעלה ויבוא', בפירוט חורבנה של העיר, והוא מתאים אם כן להזכרות שמעין המאורע. נוסחנו בא כמנהג לציין בתפילתנו את האבלות ובעבור כך מתאימה בקשת נחמה (השתלשלות חילופי הנוסחאות סוכמה יפה במאמרו של י' גרטנר: 'תפילת נחם, שעת נחמה והקראים', סיני, פט, עמ' קנז, וראה הצעתו שם).

על פי זה תובן הוראת הרמ"א (שם) בשם מהרי"ל שהאוכל בתשעה באב (קטן, חולה או בעל ברית בת"ב שנדחה) אומר נחם בברכת ירושלים. הגר"א בביאורו הבין שהוראה זו היא על סמך הדימוי ליום הכפורים, שבו הנאלץ לאכול מזכיר יעלה ויבוא, ומעיר שהדימוי אינו נכון, שהרי הברייתא בשבת שם מלמדת שאין הזכרה בברכת המזון אלא ביום שיש בו מוסף. אלא שלדברינו תפילת נחם אינה הזכרה מעין המאורע, אלא תוספת דברי ניחומים בעקבות האבלות, ואלו אינם במסגרת הדיון שבברייתא שם. אם כי לאור זאת יש להבין כיצד אנו מוסיפים מדעתנו על נוסח ברכת המזון (וראה עוד בהגהות פעולת שכיר לספר מעשה רב, סימן רא).

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: גדרה של תפילת 'נחם' - הזכרה מעין המאורע או הוספת ניחומין

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ד' אוגוסט 03, 2011 11:29 pm

הנושא הנ"ל רחב בהרבה מיריעת המאמר הנ"ל, ותמיהני שלא הוסיפו כלום, [חיפוש קל ב'אוצר' תחת 'נחם מעין המאורע' יעשיר את המעיין בעשרות ידיעות חשובות], ואוסיף רק דבר מעניין שרק נרמז בשולי המאמר.

צויין שם לדברי הגהות פעולת שכיר על המעשה רב סי' רא. המדובר הוא על מש"כ הרמ"א בסי' תקנז שמי שאכל בט"ב יאמר נחם בברכת המזון, וע"ז תמה רבינו הגר"א בביאורו, וז"ל: למד ממ"ש ביו"כ סוף סי' תריח, ולא דמי, דהא אמרינן בשבת ימים שאין בהם קרבן מוסף וכו', ואין בהם הזכרה בברכת המזון, ולא דמי לחנוכה דשם משום פרסומי ניסא ואם בא כו', וגם דקביעא.

וכוונת דברי הגר"א, דבט"ב לא נתקן הזכרה בברכת המזון מעין המאורע כיון שאין בו קרבן מוסף, וא"כ מהיכי תיתי שהאוכל יאמר כן. ובהגהות פעולת שכיר שם כתב ליישב את דברי הרמ"א, דבאמת אמירת נחם אינה באה בתורת הזכרה, שהרי לא נזכר בה היום של ט"ב, ואין זה אלא תפילה ותחנונים לרחם על אבלי ציון ובנין ירושלים, ובאמת שייך בכולי שתא, ואם בא להזכיר בכל השנה בתפילה וברכת המזון נוסח נחם רשאי, [והעירו לדברי המג"א סי' תצג,ג דמשמע כן].

ומסיים לבאר דעת הגר"א, דאף דאין זה הזכרה מעין המאורע במובנה הפשוט, הרי כן נזכר בדברי הירושלמי הנ"ל, ואפשר משום שאין לנו לקרוא א"ע אבלי ציון וירושלים אלא בט"ב, [עי' ב"ק נט,ב דלאו כל אדם רשאי להתאבל על ירושלים כל השנה אלא אדם חשוב] לכך נחשב זה להזכרה מעין המאורע גם לענין ברכת המזון שאין להזכיר אלא ביום שיש בו מוסף.

חידוש נפלא מובא בשם הג"ר אבלי מוווילנא בישוב קושיית הגר"א הנ"ל, דבאמת אין כוונת מהרי"ל המובא ברמ"א לאו משום הזכרה הוא, אלא משום ברכת אבלים הוא דצריך להזכיר נחם בברכת המזון, כמו שהובא נוסח זה להדיא ביו"ד הל' אבילות (סי' שעט,ב) גבי ברכת אבלים, וז"ל: ויש מוסיפין בברכה שלישית נחם ה' אלוקינו את אבלי ירושלים וכו', , עכ"ל. [שו"ת באר אברהם עמ' קפח].

ודבר נחמד זה מובא גם בהגהות חכמת שלמה להגרש"ק על אתר בשם חכם אחד, ודחה דבריו בקנה, ומצדיק תמיהת הגר"א, ועוד מוסיף ישוב דחוק משלו, דכיון דט"ב איקרי מועד, הוה ביה חיוב הזכרה כמו במועד.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: גדרה של תפילת 'נחם' - הזכרה מעין המאורע או הוספת ניחומין

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ד' אוגוסט 03, 2011 11:52 pm

זה עתה ראיתי גם תשובה ארוכה בענין בשו"ת דברי יציב או"ח ח"ב סי' רמד.

ודבר מעניין במיוחד, בספר 'נפש הרב' הביא מדברי הגרי"ד מבוסטון בשם דודו הגר"מ קרקובסקי מוווילנא בעל עבודת המלך שהציע ביאור נועז לדברי הרמ"א, שאין כוונה לומר את הנוסח המלא של תפילת נחם בברכת המזון, אלא לשנות הנוסח מ'רחם' לנחם', יעו"ש.

ישבב הסופר
הודעות: 2759
הצטרף: ו' אוקטובר 22, 2010 7:37 pm

Re: גדרה של תפילת 'נחם' - הזכרה מעין המאורע או הוספת ניחומין

הודעהעל ידי ישבב הסופר » ה' אוגוסט 04, 2011 12:03 am

בענין נחם - רחם עיין הרי"ף תענית י. בדפי הרי"ף שגרס נוסח הברכה (ליחיד בתשעה באב) "נחם ה' אלוקינו עלינו ועל ישראל עמך ועל ירושלים עירך וגו' "
ועיין ברא"ש תענית פ"ד סימן ל"ד שגרס בירושלמי נחם כנוסח שמופיע בסידור שלנו "נחם ה"א אבלי ציון וגו'"
עוד עיין דברי הגהות אשרי בתענית פ"ד [סוף סימן ל"ח] בשם הא"ז שבשחרית היו אומרים נוסח "רחם ה' אלוקינו על ישראל עמך ועל ירושלים וגו' וחותם בבונה ירושלים, ובמנחה אומרים ''נחם" (נראה שכוונתו כנוסח שלנו בסידור ולא רק שינוי המילה נחם. ועיין בשלטי הגיבורים ביאור למה משנים במנחה מרחם לנחם, ומ"מ אין ברור אם הכוונה רק למילה או לנוסח השלם).

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: גדרה של תפילת 'נחם' - הזכרה מעין המאורע או הוספת ניחומין

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ש' אוגוסט 06, 2011 11:40 pm

בש"ק שמתי לבי לכך שמנהג תימן (בלדי) לומר את כל נוסח נחם בברכות ההפטרה של ת"ב, מה שאולי מלמד על כך שאין זו הזכרה בעלמא, אלא תפילת ובקשת רחמים.

אגב הפטרות, מנהג ג'רבא להפטיר בשבת חזון 'משא גיא חזיון' בישעיה כב, ומקורו כבר בתשובות הגאונים. הסיום אינו בדבר טוב, וצ"ב.

הא לחמא עניא
הודעות: 1710
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 9:58 am
מיקום: בני ברק

Re: גדרה של תפילת 'נחם' - הזכרה מעין המאורע או הוספת ניחומין

הודעהעל ידי הא לחמא עניא » א' יולי 19, 2015 4:40 pm

מענין לענין באותו ענין:
א. למה אין אומרים תפילת נחם בכל התפילות שביום ת"ב, ורק במנחה אומרים.
ב. האם מי שרוצה לומר גם בערב, יכול או לא?

גביר
הודעות: 2847
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: גדרה של תפילת 'נחם' - הזכרה מעין המאורע או הוספת ניחומין

הודעהעל ידי גביר » ב' יולי 20, 2015 7:53 am

א. למה אין אומרים תפילת נחם בכל התפילות שביום ת"ב, ורק במנחה אומרים.
כבר תמה על זה הראש בפסקיו במסכת תענית ויעויין טור וב"י או"ח תקנו. ומנהג הספרדים לומר כבר ממעריב. ויש בפוסקים שהביאו שבמעריב ובשחרית אומרים רחם ובמנחה נחם וכך הוא במנהג רומי. ואגב העיסוק בנחם נראה להעיר שהמנהג הקדום היה לומר קינות בבונה ירושלים ואולי משם המנהג לומר שם גם נחם [למרות שבירושלמי איתא לאומרו בעבודה ובהודאה] מלבד הטעם שכתבו הפוסקים [והדברים ישנם כבר ברי"ף תענית י. בדפי הרי"ף] שהוא מדין אף על פי שאמרו 'שואל אדם צרכיו בשומע תפלה, אבל אם בא לומר בסוף כל ברכה וברכה מעין כל ברכה וברכה אומר'.

הא לחמא עניא
הודעות: 1710
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 9:58 am
מיקום: בני ברק

Re: גדרה של תפילת 'נחם' - הזכרה מעין המאורע או הוספת ניחומין?

הודעהעל ידי הא לחמא עניא » ב' יולי 31, 2017 12:22 pm

כמדומני שהספרדים אכן אומרים זאת בכל התפילות.
שמעתי ממורי הוראה חשוב שאמר שאדם הזוכה להרגיש ולו במעט את צער החורבן יכול להגיד בצנעא בכל התפילות.
עוד אמר שאלו אשר אינם יכולים לצום כל היום עדיף שיתפללו מנחה גדולה ויאמרו נחם ואח"כ יסיימו את הצום.


חזור אל “בין המצרים, תשעה באב וחמשה עשר באב”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 39 אורחים