מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

רחיצת הגוף בחמין ערב שבת חזון

הלכות, חקרי מנהג, ומאמרים לעיון ולהורדה.
הצעיר באלפי
הודעות: 979
הצטרף: ו' יוני 24, 2016 7:35 am

רחיצת הגוף בחמין ערב שבת חזון

הודעהעל ידי הצעיר באלפי » ב' אוגוסט 08, 2016 3:22 am

ידוע שעיקר ההלכה הפסוקה הוא שגם בערב שבת חזון אסור לרחוץ כל גופו במים חמין, ורק פניו ידיו ורגליו שרי בחמין, והמשנ"ב בשם הפוסקים מחמיר דגם בסבון אסור, אך החזו"א מיקל בסבון.
ועכ"ז ידוע שבהרבה מקמומות אצל חסידים ואנשי מעשה נוהגין לרחוץ בחמין אפילו כל הגוף, וכידוע שבספר משמרת שלום (קוידינוב) כתה להיתר (כמדומה עפ"י המהרש"ל), וכמדומה שגם הגרי"א הענקין זצ"ל כתב להתיר בתשובותיו או מכתביו.
לי הקטן ידוע רק מקורות אלו, אך אולי ידוע לאחד מבית מדרשינו עוד מקורות בנידון זה הנוטים להתיר עכ"פ ?

סעדיה
הודעות: 1605
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: רחיצת הגוף בחמין ערב שבת חזון

הודעהעל ידי סעדיה » ב' אוגוסט 08, 2016 7:03 am

ביאור הגר"א סי' תקנ"א ס"ק ס"א [וע"ע בדבריו בסק"ג].

הצעיר באלפי
הודעות: 979
הצטרף: ו' יוני 24, 2016 7:35 am

Re: רחיצת הגוף בחמין ערב שבת חזון

הודעהעל ידי הצעיר באלפי » ב' אוגוסט 08, 2016 5:38 pm

סעדיה כתב:ביאור הגר"א סי' תקנ"א ס"ק ס"א [וע"ע בדבריו בסק"ג].

לא מבואר בדבריו שמקיל לגמרי בערב שבת, רק שלצורך מצוה הקילו, אך אין שם רמז להיתר גורף דוגמת המשמרת שלום שמתיר לגמרי.

סעדיה
הודעות: 1605
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: רחיצת הגוף בחמין ערב שבת חזון

הודעהעל ידי סעדיה » ב' אוגוסט 08, 2016 6:58 pm

הצעיר באלפי כתב:
סעדיה כתב:ביאור הגר"א סי' תקנ"א ס"ק ס"א [וע"ע בדבריו בסק"ג].

לא מבואר בדבריו שמקיל לגמרי בערב שבת, רק שלצורך מצוה הקילו, אך אין שם רמז להיתר גורף דוגמת המשמרת שלום שמתיר לגמרי.

אם לצורך מצוה אי"ז רחיצה של תענוג, א"כ למה לאסור?

הצעיר באלפי
הודעות: 979
הצטרף: ו' יוני 24, 2016 7:35 am

Re: רחיצת הגוף בחמין ערב שבת חזון

הודעהעל ידי הצעיר באלפי » ב' אוגוסט 08, 2016 7:24 pm

סעדיה כתב:
הצעיר באלפי כתב:
סעדיה כתב:ביאור הגר"א סי' תקנ"א ס"ק ס"א [וע"ע בדבריו בסק"ג].

לא מבואר בדבריו שמקיל לגמרי בערב שבת, רק שלצורך מצוה הקילו, אך אין שם רמז להיתר גורף דוגמת המשמרת שלום שמתיר לגמרי.

אם לצורך מצוה אי"ז רחיצה של תענוג, א"כ למה לאסור?


כי לצורך מצוה אין חיוב לרחוץ כל גופו, וסגי אם רוחץ פניו ידיו ורגליו כמבואר בריש הל' שבת

סעדיה
הודעות: 1605
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: רחיצת הגוף בחמין ערב שבת חזון

הודעהעל ידי סעדיה » ב' אוגוסט 08, 2016 7:48 pm

הצעיר באלפי כתב:
סעדיה כתב:אם לצורך מצוה אי"ז רחיצה של תענוג, א"כ למה לאסור?


כי לצורך מצוה אין חיוב לרחוץ כל גופו, וסגי אם רוחץ פניו ידיו ורגליו כמבואר בריש הל' שבת

הרי מצוה לרחוץ כל גופו בע"ש (סי' ר"ס סק"א) והרי מבואר בסי' תקנ"א סק"ג שאין לגרוע מכבוד שבת בשום דבר.

הצעיר באלפי
הודעות: 979
הצטרף: ו' יוני 24, 2016 7:35 am

Re: רחיצת הגוף בחמין ערב שבת חזון

הודעהעל ידי הצעיר באלפי » ב' אוגוסט 08, 2016 7:56 pm

סעדיה כתב:
הצעיר באלפי כתב:
סעדיה כתב:אם לצורך מצוה אי"ז רחיצה של תענוג, א"כ למה לאסור?


כי לצורך מצוה אין חיוב לרחוץ כל גופו, וסגי אם רוחץ פניו ידיו ורגליו כמבואר בריש הל' שבת

הרי מצוה לרחוץ כל גופו בע"ש (סי' ר"ס סק"א) והרי מבואר בסי' תקנ"א סק"ג שאין לגרוע מכבוד שבת בשום דבר.


נכון אך אינו חיוב גמור, אלא למצוה בעלמא כמבואר שם, ומי שמקיימה מקבל עליה שכר.
ועוד דהא יוצאין ג"כ אם רוחצין רק פניו ידיו ורגליו כמבו' ברמ"א ושו"ע שם.
ועכ"פ יהיה איך שיהיה אין הכרח שלצורך קיום מצוה זו יצטרכו לרחוץ כל גופו בחמין, ולכן צ"ע אי יש להביא ראיה מדברי הגר"א.

עוד יהודי
הודעות: 146
הצטרף: א' מאי 01, 2016 11:19 pm

Re: רחיצת הגוף בחמין ערב שבת חזון

הודעהעל ידי עוד יהודי » ג' אוגוסט 09, 2016 6:21 pm

סעדיה כתב:
הצעיר באלפי כתב:
סעדיה כתב:ביאור הגר"א סי' תקנ"א ס"ק ס"א [וע"ע בדבריו בסק"ג].

לא מבואר בדבריו שמקיל לגמרי בערב שבת, רק שלצורך מצוה הקילו, אך אין שם רמז להיתר גורף דוגמת המשמרת שלום שמתיר לגמרי.

אם לצורך מצוה אי"ז רחיצה של תענוג, א"כ למה לאסור?

זה ודאי שרחיצה של מצוה אין בזה היתר גורף שאינו רחיצה של תענוג. דא"כ אף בת"ב עצמו יהיה מותר, ומחמירים לא ליטול את כל ידיו בת"ב ולא מקילין מכיון שאינו רוחץ אלא מחמת המצוה.

סעדיה
הודעות: 1605
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: רחיצת הגוף בחמין ערב שבת חזון

הודעהעל ידי סעדיה » ג' אוגוסט 09, 2016 7:06 pm

עוד יהודי כתב:זה ודאי שרחיצה של מצוה אין בזה היתר גורף שאינו רחיצה של תענוג. דא"כ אף בת"ב עצמו יהיה מותר, ומחמירים לא ליטול את כל ידיו בת"ב ולא מקילין מכיון שאינו רוחץ אלא מחמת המצוה.

הגר"א בס"ק ס"א מציין לדבריו בס"ק נ"ח ושם הוא משווה רחיצה לצורך מצוה לכיבוס לכבוד השבת, ובסק"ג השווה לה אכילה בשבת שע"ז נאמר שאינו מחסר כלום.


חזור אל “בין המצרים, תשעה באב וחמשה עשר באב”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 80 אורחים