מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הערות וביאורים בקינות תשעה באב

הלכות, חקרי מנהג, ומאמרים לעיון ולהורדה.
אבוא ביתך
הודעות: 9
הצטרף: ו' יולי 15, 2016 9:43 am

הערות וביאורים בקינות תשעה באב

הודעהעל ידי אבוא ביתך » ה' אוגוסט 11, 2016 9:14 am

אחד מהקשיים העומדים בפני אומר הקינות, הוא לשונם הכתוב בעמקי שפה, דבר הגורם לאמירתם במלל פה ואין ליבו עימו.
כיום מצויים כמה ספרי קינות עם פירושים מצויינים, המקלים מאוד את כוונת הלב.
וכדרכה של תורה, כל האומרם המתינות והתבוננות זוכה שעולה בחלקו ביאור נכון, או תיקון מתבקש של נוסח או גירסה.
ניתן להעלות כאן רעיונות אלו לזכות את הרבים.

אבוא ביתך
הודעות: 9
הצטרף: ו' יולי 15, 2016 9:43 am

Re: הערות וביאורים בקינות תשעה באב

הודעהעל ידי אבוא ביתך » ה' אוגוסט 11, 2016 10:08 am

בקינה ח', 'אאדה עד חוג שמים', מופיע:
אַבְחִין בִּבְכִי לֵיל מִדְבָּר. אֶבְחֲנָה לֵיל מִלֵּיל וּמִדְבָּר מִמִּדְבָּר.
מאי משמע?
בפירוש קול ברמה כתב: בעת צרותי אתבונן במהות בכיי במדבר בליל תשעה באב בגלל חטא המרגלים שהיה של חינם,
ואבחין להבין שמאותו לילה קבע לי הקב"ה בכיה לדורות ובו אני בוכה על החורבן, ואדע להבין מה בין מדבר סיני מקום קבלת התורה שהיה מלא כל טוב, לבין מדבר העמים, שהוליכוני שם השבאים ברעב ובצמא, עכ"ל.

בפירושו יש קושי:
לדבריו, ב' מיני הבחנות נאמרו כאן, 'אבחנה ליל מליל', מליל במשמעות של סיבה ומסובב, ליל החורבן כתוצאה מליל בכית העם בעצת המרגלים, ו'אבחנה מדבר ממדבר', במשמעות של השוואה ומציאת ההבדל, בין מדבר סיני למדבר העמים.

נראה שיש להשוות את ההבחנות ברישא ובסיפא, ובשתי דרכים:
א. ניתן לפרש הבחנה במובן של השוואה, ואז נפרש 'אבחנה ליל מליל', אשווה ואמצא את הפער הנורא בין ליל גאולת מצרים לליל החורבן, ו'מדבר ממדבר' ההפרש בין מדבר סיני למדבר העמים.
ב. ניתן לפרש הבחנה במובן של גילוי סיבה ומסובב, אתבונן ואראה איך מצב החורבן הוא תוצאה ממצב קודם. וכך נפרש: 'אחבנה ליל מליל', ליל תשעה באב הוא תוצאה מליל בכית העם בעצת המרגלים 'מדבר ממדבר', גם כן 'ממדבר במשמעות של סיבה ומסובב, ו'מדבר' הוא דיבור, כמו 'ומדבריך נאוה' (שה"ש ד' ג'), אבחים שדיבורי עתה שלומדה לשוני לומר קינות הוא תוצאה של דיבורי המרגלים.
נערך לאחרונה על ידי אבוא ביתך ב ה' אוגוסט 11, 2016 10:21 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

אבוא ביתך
הודעות: 9
הצטרף: ו' יולי 15, 2016 9:43 am

Re: הערות וביאורים בקינות תשעה באב

הודעהעל ידי אבוא ביתך » ה' אוגוסט 11, 2016 10:20 am

בקינה ט"ו איכה אשפתו:
גַּם גָּבַר עָלַי פּוֹרְכִי
וּבְנַאֲקִי סָתַם חֲרַכִּי
גָּדַר דְּרָכַי

והקושי מבואר.

נדצ"ל (וכמדומה שכן מצאתי בגולדשמידט ואינו תח"י),
גַּם גִּבַּר עָלַי פּוֹרְכַי
וּבְנַאֲקִי סָתַם חֲרָכַי
גָּדַר דְּרָכַי .

י. אברהם
הודעות: 2865
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: הערות וביאורים בקינות תשעה באב

הודעהעל ידי י. אברהם » ה' אוגוסט 11, 2016 10:58 am

כאן תמצא פי' נוסף
viewtopic.php?f=7&t=28367


חזור אל “בין המצרים, תשעה באב וחמשה עשר באב”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 108 אורחים