מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בכייה של חינם

הלכות, חקרי מנהג, ומאמרים לעיון ולהורדה.
עושה חדשות
הודעות: 12739
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

בכייה של חינם

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' אוגוסט 11, 2016 9:13 pm

בדברי חז"ל הידועים
ותשא כל העדה ויתנו את קולם ויבכו, אותו היום ליל תשעה באב היה, אמר הקב"ה הן בכו בכיה של חנם, ואני אקבע להם בכיה לדורות.

יל"ע בהאי מידה כנגד מידה, דלכאו' אין חטא בבכי, כי אם במה שהביא לאותו הבכי, (דהיינו חוסר הביטחון בה' וקבלת לשה"ר דהמרגלים), וגם אם נבאר שהבכיה מהווה ראיה ניצחת על החיסרון באמונה וכו', מ"מ מידה כנגד מידה לכאו' תלויה בחטא עצמו ולא בהוכחות על החטא, ואילו כאן הבכיה היא תגובה טבעית ופשוטה בגלל החטא שקדם לזה.

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: בכייה של חינם

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ה' אוגוסט 11, 2016 9:38 pm

גם בעונש הבכי הוא רק ביטוי של המצב.

ולכאורה הנושא הוא שבכי הוא ביטוי של מצב של אבדון וחוסר אונים מוחלט. וזה מה שהם הרגישו, וזה מה שנעשה בסוף.

פרי יהושע
הודעות: 3164
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: בכייה של חינם

הודעהעל ידי פרי יהושע » ה' אוגוסט 11, 2016 9:47 pm

עושה חדשות כתב:בדברי חז"ל הידועים
ותשא כל העדה ויתנו את קולם ויבכו, אותו היום ליל תשעה באב היה, אמר הקב"ה הן בכו בכיה של חנם, ואני אקבע להם בכיה לדורות.

יל"ע בהאי מידה כנגד מידה, דלכאו' אין חטא בבכי, כי אם במה שהביא לאותו הבכי, (דהיינו חוסר הביטחון בה' וקבלת לשה"ר דהמרגלים), וגם אם נבאר שהבכיה מהווה ראיה ניצחת על החיסרון באמונה וכו', מ"מ מידה כנגד מידה לכאו' תלויה בחטא עצמו ולא בהוכחות על החטא, ואילו כאן הבכיה היא תגובה טבעית ופשוטה בגלל החטא שקדם לזה.

"מידה כנגד מידה", הוא עונש בשביל "התזכורת", שאכן יחשב לאחור ויזכר האם מעין כך עשה דבר שיכול לגרום למה שגרם, ואם כן אין נפקמ אם הבכי היא החטא עצמו או לא, מה גם שבהחלט היה בו חטא!

עושה חדשות
הודעות: 12739
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: בכייה של חינם

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' אוגוסט 11, 2016 9:51 pm

פרי יהושע כתב:"מידה כנגד מידה", הוא עונש בשביל "התזכורת", שאכן יחשב לאחור וייזכר האם מעין כך עשה דבר שיכול לגרום למה שגרם, ואם כן אין נפק"מ אם הבכי הוא החטא עצמו או לא, מה גם שבהחלט היה בו חטא!

סיום דבריך "מה גם", טעון ביאור.

הנקודה שכתבת על מכ"מ לכאו' נכונה בפשוטו של דבר, (ושתי נהרגה בשבת כי עינתה את בנות ישראל בשבת, ועוד), אבל עדיין (לולי ה"מה גם") קשה לי, הרי הבכייה לא רלוונטית לחטא, סתם תגובה טבעית ותל"מ.

אבל הועלת לי לענות על דבריו של הרב שו"מ, לחדד את העניין של הבכייה בעונש.

סגי נהור
הודעות: 5685
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: בכייה של חינם

הודעהעל ידי סגי נהור » ה' אוגוסט 11, 2016 9:56 pm

ודאי שיש חטא בבכי. לבכות וליילל על מתנה יקרה שהקב"ה נותן, במקום לפרוץ בריקודי שמחה, זו כפירה עצומה בטובה ובזיון ש"ש. ככל שהבכי גדול יותר כך הוא מעיד יותר עד כמה "מאסו בארץ חמדה".

ועל זה אומר הקב"ה: אתם כפרתם בטובה ובכיתם במקום שצריך לשמוח, אזי אתן לכם סיבות טובות לבכות.

פרי יהושע
הודעות: 3164
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: בכייה של חינם

הודעהעל ידי פרי יהושע » ה' אוגוסט 11, 2016 10:07 pm

סגי נהור כתב:ודאי שיש חטא בבכי. לבכות וליילל על מתנה יקרה שהקב"ה נותן, במקום לפרוץ בריקודי שמחה, זו כפירה עצומה בטובה ובזיון ש"ש. ככל שהבכי גדול יותר כך הוא מעיד יותר עד כמה "מאסו בארץ חמדה".

ועל זה אומר הקב"ה: אתם כפרתם בטובה ובכיתם במקום שצריך לשמוח, אזי אתן לכם סיבות טובות לבכות.

הרב "סגי נהור" דבריך קילורין לעינים.

עושה חדשות
הודעות: 12739
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: בכייה של חינם

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' אוגוסט 11, 2016 10:44 pm

סגי נהור כתב:ככל שהבכי גדול יותר כך הוא מעיד יותר עד כמה "מאסו בארץ חמדה"

מידה כנגד מידה של החטא, או של העדות?

סגי נהור
הודעות: 5685
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: בכייה של חינם

הודעהעל ידי סגי נהור » ה' אוגוסט 11, 2016 11:07 pm

עושה חדשות כתב:
סגי נהור כתב:ככל שהבכי גדול יותר כך הוא מעיד יותר עד כמה "מאסו בארץ חמדה"

מידה כנגד מידה של החטא, או של העדות?

החטא בבכי הוא הרגש, לא הדמעות שזולגות מהעיניים.
העונש הוא על הרגש של הצער והמיאוס (שמתבטא בבכי).

עושה חדשות
הודעות: 12739
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: בכייה של חינם

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' אוגוסט 12, 2016 2:53 pm

לכאו' הפסוקים בתהילים המבארים ענין זה, (וכמו שביארו קמאי), מסבירים גם את ה"מידה כנגד מידה" בין חטא המרגלים לעונש הגלות -

וַיִּמְאֲסוּ בְּאֶרֶץ חֶמְדָּה לֹא הֶאֱמִינוּ לִדְבָרוֹ: וַיֵּרָגְנוּ בְאָהֳלֵיהֶם לֹא שָׁמְעוּ בְּקוֹל ה': וַיִּשָּׂא יָדוֹ לָהֶם לְהַפִּיל אוֹתָם בַּמִּדְבָּר: וּלְהַפִּיל זַרְעָם בַּגּוֹיִם וּלְזָרוֹתָם בָּאֲרָצוֹת:



ובחי' הגרי"ז סוטה לה. כ' -
ותשא כל העדה ויתנו את קולם ויבכו. אמר רבה אמר ריו"ח אותו היום ערב תשעה באב היה אמר הקדוש ברוך הוא הן בכו בכיה של חנם ואני אקבע להם בכיה לדורות.
והסתפק מרן הגרי"ז זצ"ל אי עיקר גזירת החורבן היה על שאר עבירות המבוארות בגמ' אלא דהוקבע זמנו לט"ב מפני בכיית דור המדבר. או דכל עיקר גזירת החורבן היה מפני חטא המרגלים.
והראה שהדבר מפורש בתהלים (קו, כד) וימאסו בארץ חמדה וכו' וירגנו באהליהם וכו' וישא ידו להם להפיל אותם במדבר ולהפיל זרעם בגוים ולזרותם בארצות, הרי דכל עיקר גזירת הגלות וחורבן ביהמ"ק בא מפני חטא המרגלים, ועיי"ש ברש"י שאמנם פירש כן.
והנה ביחזקאל (כ, כג) כתיב גם אני נשאתי את ידי להם במדבר להפיץ אותם בגויים ולזרות אותם בארצות, ועי' בפירש"י ורד"ק דקאי על הפרשה בדברים ד' כי תוליד בנים ובני בנים וכו', וצ"ב דהתם לא כתיב בלשון נשאתי את ידי שהוא לשון שבועה, ובהכרח צ"ל דהכתוב ביחזקאל איירי נמי על חטא המרגלים, והתם נגזר בלשון שבועה וכמש"כ רש"י (במדבר יד, כא) ואולם חי אני לשון שבועה. וכן בדברים (א, לד) ויקצוף וישבע לאמר וכו', וכמש"כ דעל חטא המרגלים נגזרה גזירת הגלות וחורבן המקדש.
וכן נראה שזהו ביאור הכתוב (במדבר יד, יב) אכנו בדבר ואורישנו, ובת"א ואשיצינון, והוא לשון כליון, אולם רש"י פי' בכוונת התרגום דהוא לשון תרוכין, היינו לשון שילוח וגירוש, וקשה דהא כיון דאכנו בדבר פירושו שימותו כולם א"כ במי יקויים ואורישנו, וע"כ כמש"כ דמאותה שעה נגזרה גזירת הגלות, א"כ מה שאמר אכנו בדבר קאי על גזירת דור המדבר עצמו, ואורישנו קאי על הגלות העתידה, שגם זה נגזר משום חטא המרגלים. [וקאי על בני משה, שהרי אמר ואעשך לגוי גדול, ואותם יגרש מארצם וזהו גזירת הגלות].
ולפי"ז נראה דזהו ביאור הכתוב (יד, כג) אם יראו את הארץ אשר נשבעתי לאבותם וכל מנאצי לא יראוה, וכפילות הלשון שבכתוב צ"ב, (ועי' בספרו של מרן זצ"ל מש"כ בזה), אמנם למש"כ דגזירת דור המדבר וגזרת הגלות של עכשיו שניהם כאחת נאמרו בשבועה אחת, א"כ י"ל דמה שאמר אם יראו את הארץ וכו' קאי על אלו שחטאו במדבר, ואף אם יחזרו בתשובה לא יועיל להם. אולם סוף הפסוק וכל מנאצי לא יראוה קאי על גזירת הגלות העתידה אם יחטאו שזה ג"כ יהיה משום חטא המרגלים ונכלל בגזירתם, ועי' ברמב"ן שם שכ' כן דוכל מנאצי קאי על הגלות העתידה, ע"ש. [ומה שהוציא הכתוב בלשון וכל "מנאצי" לא יראוה, נראה דלגלות מצרים היה קץ ארבע מאות שנה, ולגלות בבל היה קץ ע' שנה. אמנם גלות אדום וחורבן הבית תלוי היה אם יחטאו וכדאיתא בסנהדרין דף צז ע"ב שאם עושים תשובה מיד נגאלים ע"ש, א"כ הגלות והגאולה תלויין בקיום המצוות, וע"כ כתיב וכל מנאצי לא יראוה שכל זמן שיהיו ישראל מנאצי ה', לא יראוה ולא יגאלו שהגאולה העתידה תלויה בתשובה].
והנה עי' בתו"כ סוף ברייתא די"ג מדות, וז"ל וכך הפסוק אומר אשר נשבעתי באפי אם יבואון אל מנוחתי, כשישוב אפי יבואון אל מנוחתי, ובפי' הראב"ד שם כ' דהתו"כ מפרש דהך באפי גבול הוא לשבועה שכ"ז שיהי' אף לא יבאו וכשיסתלק יבאו, והקשה ע"ז דהרי לא מצינו שנסתלק האף מהם אלא גזירת הארבעים נתקיימה בהם, ומוכיח מזה דהך אשר נשבעתי באפי לא קאי כלל על דור המדבר, רק על העתיד נאמר שהקב"ה נשבע שכ"ז שתהיו באף עמי ותעמדו במריבתכם, לא תבאו אל מנוחתי ותשארו בגלות ע"ש.
וצ"ע דלפי"ד איזה קשר יש להאי קרא דאשר נשבעתי באפי וכו' עם הפסוק הקודם ארבעים שנה אקוט בדור ואומר עם תועי לבב הם וכו' דקאי על גזירת הארבעים ואיך מסיים אח"כ בפסוק דקאי על גזירת הגלות העתידה, אולם למשנ"ת דבאותה שעה נגזרו שתי הגזרות גזירת הארבעים שנה וגזירת הגלות של עכשיו, א"כ הרי מיושב היטב דיש קשר עם הפסוק דארבעים שנה וכו' דב' גזירות אלו נאמרו בשבועה אחת וכנ"ל. [וע"ע בחי' מרן רי"ז הלוי עה"ת פ' שלח שבי' זה אף בפי' הראב"ד בשם הי"מ דהתו"כ קאי על דור המדבר ע"ש היטב].
(מאורי המועדים עמ' קא, ורשימות תלמידים)

אליהו בן עמרם
הודעות: 1479
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: בכייה של חינם

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ו' אוגוסט 12, 2016 3:23 pm

בעניין זה, חשבתי לבאר בעת עיוני בפרשת המרגלים, על בסיס דברי רבינו בחיי שמקשר בין דיבת הארץ לבין דיבת מרים על משה רבינו לבין דיבת העם על המן בפרשת המתאוננים.
והוא על פי דברי רבינו הרמב"ן שדיבה זו האמורה במרגלים - על שקר היא.
כי מי שבוכה בכיה של חינם, פירושו שמצטער מתוך ליבו צער אמיתי על איזה דבר שחושב שהוא אמת, אך למעשה זהו שקר גמור.
וזאת בגלל שיש שקרנים כאלה שמצליחים לשוות לשקר מראה כאילו הוא האמת לאמיתה, עד כדי כך שיש כאלה שמאמינים בכל ליבם שזאת האמת.
וכך "הצליחו" המתאוננים לבזות את המן ולהעדיף "דגים מסריחים" - כביאורו של רבינו בחיי על "זכרנו את הדגה אשר אכלנו במצרים".
וכך גם "הצליחו" המרגלים להראות פרי הארץ שלא היה כמותו, שהינו משונה וגרוע.
ועל זה בכו בכיה של חינם, כלומר בכו באמת מתוך ליבם, כי חשבו בכל ליבם שהשקר היא האמת.
ולפי זה העונש, גם הוא במידה כנגד מידה, לסבול שנים על גבי שנים ממצב בו ה"שקר" חוגג, עליונים למטה ותחתונים למעלה, העבד - הפך למלך, והמלך - כעבד נרצע סובל וסובל, סבל רוחני וגשמי שטרם נראית אחריתו. ובכל זאת, יש הרבה כאלה המאמינים בכל ליבם שכך צריך להיות וזהו המצב האידיאלי.
ומיהו שיש עיניים בראשו איך לא יראה את ה"שקר" המכלה כל חלקה טובה, אם במצב ישראל בין העמים, ואם במצבנו: מחזיקי הדת בין אלה שלא (ולדוגמא קטנה: צאו וראו עד כמה אברך השוקד על תלמודו יומם וליל שווה בעיני אלה שאינם שומתומ"צ, ואף בעיני רוב אלה שהם כן) , ואם בתוכנו אנו, שהטעיה והתעיה הרימה כל ראש ולא ידעינן בוודאי איזו היא הדרך הסלולה בעבודת ה', ואנחנו מתחלקים לכיתות כיתות חלוקה בתר חלוקה עוד ועוד, ואיש את רעהו...ודי למבין...
וכך עומדים רבי עקיבא וחבריו לפני חורבות הבית וה"שועל" יוצא והמה בוכים על ה"שקר" החוגג. כי המה אנשי אמת המה, אשר אינם יכולים לסבול "שקר" בלבוש אמת.
אך רבי עקיבא שוחק, כי קושטא קאי - ושקרא לא קאי, וסופו של ה"שקר" להעלם כלא היה, ושל האמת - להתגלות כנצחית.
ועל כך הודו ואמרו לו "עקיבא ניחמתנו - ניחמתנו"
ובבנין ביהמ"ק במהרה והתגלות האמת לנצח - ננוחם

שלמה בן חיים
הודעות: 555
הצטרף: ה' מרץ 10, 2016 12:42 am

Re: בכייה של חינם

הודעהעל ידי שלמה בן חיים » א' אוגוסט 14, 2016 12:34 am

ידועים בזה דברי המכתב אליהו ומצו"ב עם הוספות וקישור בין שלשת השבועות תשעה באב ואחר כך טו באב
קבצים מצורפים
שלשת השבועות.doc
(72 KiB) הורד 234 פעמים

ונתנו ידידים
הודעות: 1191
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: בכייה של חינם

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » א' אוגוסט 14, 2016 12:25 pm

עושה חדשות כתב:
סגי נהור כתב:ככל שהבכי גדול יותר כך הוא מעיד יותר עד כמה "מאסו בארץ חמדה"

מידה כנגד מידה של החטא, או של העדות?

בכי' הוא פעולה של חסר אונים וכמי שצועק ברבים אין אמונה באלוקים וודאי שזהו חטא יותר גדול מעצם החסרון בהאמונה, והוא נקרא בכי' של חינם היינו שבכו על לא דבר.
(לפעמים יש ילד שבוכה רק בשביל תשומת לב ויכול להרוס את כל האוירה בבית בשביל כלום ואין העולה ההרגשה אלא הפעולה)

נשר
הודעות: 1071
הצטרף: ב' אפריל 06, 2015 1:05 pm

Re: בכייה של חינם

הודעהעל ידי נשר » א' אוגוסט 14, 2016 1:00 pm

שמעתי כמה פעמים מגאון ר' משה שפירא שליט"א ביאור ענין זה.
כעת שמעתיו מבאר ענין זה כאן.
http://www.kolhalashon.com/new/Media/Pl ... ShiurNum=6

נשר
הודעות: 1071
הצטרף: ב' אפריל 06, 2015 1:05 pm

Re: בכייה של חינם

הודעהעל ידי נשר » ב' יולי 31, 2017 11:30 pm

נשר כתב:שמעתי כמה פעמים מגאון ר' משה שפירא שליט"א ביאור ענין זה.
כעת שמעתיו מבאר ענין זה כאן.
http://www.kolhalashon.com/new/Media/Pl ... ShiurNum=6


אביא בקצרה את מה שמבאר הגר"מ זצ"ל בשאלה הנזכרת בתחילת האשכול.

בגר"א מובא שבכיה הוא מלשון נבוכים הם בארץ סגר עליהם המדבר. הבכי הוא כאשר הדרך נראית אבודה. כשלא רואים שום דרך מוצא.

אצל ילד קטן הבכי מגיע כשלוקחים לו את מה שיש בידו, כי מבחינתו הוא לא יכול בלי זה.

החטא של עם ישראל היה שהם שמעו את דברי המרגלים ובכו בכיה של חינם. הבכי היה לא נכון והיה להם לראות את הכניסה לארץ אפשרית. והם בכו כאילו זה בלתי אפשרי. ויום זה נקבע לבכיה לדורת, הבכי לדורות שנקבע שהם באמת לא יראו את סוף הדרך. ויהיה להם סיבה אמיתית לבכות.

המציאות שנראית לעינינו היא עולם כמנהגו נוהג, המציאות שכל כולה צריכה להיות גילוי כבוד שמים, איננה כזו. המציאות מראה את ההיפך מזה. זה הבכי לדורות.


חזור אל “בין המצרים, תשעה באב וחמשה עשר באב”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 37 אורחים