שש ושמח כתב:למה לק"מ?
צופר הנעמתי כתב:שש ושמח כתב:למה לק"מ?
כי ה"אחד" של הששים ואחד הוא אברהם (בניגוד לנוסח שלנו הן לאחד אני, שזה אברהם, וחוץ מזה ששים ואחד), וגם אני טעיתי בזה באשכול הסמוך.
שמר כתב:צופר הנעמתי כתב:שש ושמח כתב:למה לק"מ?
כי ה"אחד" של הששים ואחד הוא אברהם (בניגוד לנוסח שלנו הן לאחד אני, שזה אברהם, וחוץ מזה ששים ואחד), וגם אני טעיתי בזה באשכול הסמוך.
קצת קשה לומר כן:
א. כוונת הפייטן לסדר המספרים בסדר עולה.
ב. מדוע בפירוש הפייטן התחיל לומר האחד זה אברהם הרי ב"חידה" הוא מופיע שלישי.
כח הטענה כתב:אבל ע"פ החרוז צריך להיות 'ואחת' ולא 'ואחד'. לא כך? וא"כ א"א לפרש על אברהם.
שש ושמח כתב:עי' במקורות שבסוף קינות עם פי' קול ברמה, בשם הגרח"ק ובשם הגרג"נ.
אני כיוונתי לשורה הראשונה של הבית: הן לא שד אני ולא גלם פחת, ידועה הייתי בשובה ונחת. אמנם יש עוד בית אחד בקינה זו שלא מתחרז על ארבעת רבעיו (האחד לפני האחרון) ובית אחד שחציו בשי"ן ימנית וחציו בשמאלית.צופר הנעמתי כתב:כח הטענה כתב:אבל ע"פ החרוז צריך להיות 'ואחת' ולא 'ואחד'. לא כך? וא"כ א"א לפרש על אברהם.
להיפך, לגירסתנו "שבעים ואחת" בגלל החרוז, אבל לשון הנקבה כאן לא קשורה. ולנוסח גולדשמידט אחד ושבעים ואחד והכל א"ש הן מבחינת הענין והן מבחינת החרוז.
חזור אל “בין המצרים, תשעה באב וחמשה עשר באב”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 63 אורחים