חמשה עשר באב-הארת פני ה'
פורסם: א' יולי 25, 2010 9:40 am
בתענית ל,ב: אמר רשב"ג, לא היו ימים טובים לישראל כחמשה עשר באב וכיום הכיפורים וכו'. אמר רבב"ח אמר ר' יוחנן יום שכלו בו מתי מדבר דאמר מר עד שלא כלו מתי מדבר לא היה דיבור עם משה שנאמר ויהי כאשר תמו כל אנשי המלחמה למות וידבר ה' אלי, אלי היה הדיבור.
ופירש"י: דאמר מר...לפיכך יו"ט הוא. לא היה הדיבור עם משה ביחוד ובחיבה...ואע"ג דמקמי הכי כתיבי קראי בהו וידבר, איכא דאמרי לא היה פה אל פה אלא בחזיון לילה גמגום.
מבואר מדברי רש"י דבר מופלא, דקביעות היו"ט דט"ו באב אינו מצד ביטול גזירת המיתה של דור המדבר, אלא מצד חזרת הדיבור למשה רבינו, ואף כי כל העת היה לו הדיבור, ולא פסקה מסירת ההלכה והעתקת השמועה, מ"מ היה חסר את היחוד והחיבה והארת פני השי"ת, ולכן בחזרת הדיבור באופן זה נקבע יו"ט לדורות.
וברוח זו דעל הארת פני ה' נקבע היו"ט, כן מפורשים הדברים בפירוש המשנה להרמב"ם כאן, אבל בנוסח אחר, וז"ל: ובחרו יום ט"ו באב לפי שבו פסקה המגיפה...ואז בטח לבם והבינו והרגישו רצון הבורא והשבת אפו בסילוק חמתו מהם, לכן עשו אותו מאז יום שמחה וששון.
ובזה מבואר היטב קישור היו"ט הזה בהדי יוה"כ, דהרי גם יוה"כ הוא יום של ריצוי והארת פנים בסליחה ומחילה, כפרה וטהרה.
וכאשר אנו שונים: לא היו ימים טובים לישראל כט"ו באב וכיוה"כ, מתעוררת ההרגשה הנפלאה, שאנו כאילו מכריזים ואומרים: רבש"ע, אנו אין לנו אלא הארת פניך.
ופירש"י: דאמר מר...לפיכך יו"ט הוא. לא היה הדיבור עם משה ביחוד ובחיבה...ואע"ג דמקמי הכי כתיבי קראי בהו וידבר, איכא דאמרי לא היה פה אל פה אלא בחזיון לילה גמגום.
מבואר מדברי רש"י דבר מופלא, דקביעות היו"ט דט"ו באב אינו מצד ביטול גזירת המיתה של דור המדבר, אלא מצד חזרת הדיבור למשה רבינו, ואף כי כל העת היה לו הדיבור, ולא פסקה מסירת ההלכה והעתקת השמועה, מ"מ היה חסר את היחוד והחיבה והארת פני השי"ת, ולכן בחזרת הדיבור באופן זה נקבע יו"ט לדורות.
וברוח זו דעל הארת פני ה' נקבע היו"ט, כן מפורשים הדברים בפירוש המשנה להרמב"ם כאן, אבל בנוסח אחר, וז"ל: ובחרו יום ט"ו באב לפי שבו פסקה המגיפה...ואז בטח לבם והבינו והרגישו רצון הבורא והשבת אפו בסילוק חמתו מהם, לכן עשו אותו מאז יום שמחה וששון.
ובזה מבואר היטב קישור היו"ט הזה בהדי יוה"כ, דהרי גם יוה"כ הוא יום של ריצוי והארת פנים בסליחה ומחילה, כפרה וטהרה.
וכאשר אנו שונים: לא היו ימים טובים לישראל כט"ו באב וכיוה"כ, מתעוררת ההרגשה הנפלאה, שאנו כאילו מכריזים ואומרים: רבש"ע, אנו אין לנו אלא הארת פניך.