עמוד 1 מתוך 1

עשירי באב

פורסם: ג' אוגוסט 05, 2014 9:39 pm
על ידי צולניק
מבואר בפוסקים שדיני עשירי באב קלים מהימים שמר"ח אב, ומאידך כתוב שטוב להימנע מתה"מ בליל עשירי ואפילו שדבר זה מותר בכל הימים שמר"ח, היש מי שיודע לברר פשר הדבר?

Re: עשירי באב

פורסם: ג' אוגוסט 05, 2014 10:04 pm
על ידי ברזילי
מקור דין זה מכנה"ג סי' תקנ"ח, והוא כתב בסי' ר"מ שנהג פרישות מר"ח ועד ליל י"א אב
(מלבד זאת, יש שכ' למנוע מחמת שמירת הנפש, כלומר חשש סכנה, ואולי זו גם כוונת הכנה"ג בתקנ"ח "שומר נפשו ירחק ממנו")

Re: עשירי באב

פורסם: ג' אוגוסט 05, 2014 10:13 pm
על ידי צולניק
היכן המקור שיש בזה סכנה?

Re: עשירי באב

פורסם: ג' אוגוסט 05, 2014 10:26 pm
על ידי ברזילי
ראיתי כאן: http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... &pgnum=618 אולי יש מקור מוקדם יותר

Re: עשירי באב

פורסם: ג' אוגוסט 05, 2014 10:48 pm
על ידי המתקיף
בליל עשירי נוהגים לקדש הלבנה, שלא כמו בשאר תשעת הימים.

Re: עשירי באב

פורסם: ד' אוגוסט 06, 2014 2:03 am
על ידי אמסטרדם
יתכן מחמת גודל הייחוד שהיה\שיש בזמן שריפת ביהמ"ק כידוע משמיה דהמגיד הגדול ז"ל בביאור מה שאי' בגמ' שהיו כרובים מעורים זב"ז. וכמו בשאר זמני הייחוד שע"פ קבלה נמנעים מתה"מ. [כ"ז אם אכן יש מקור לזה].

Re: עשירי באב

פורסם: ד' אוגוסט 06, 2014 2:04 am
על ידי אמסטרדם
המתקיף כתב:בליל עשירי נוהגים לקדש הלבנה, שלא כמו בשאר תשעת הימים.

"זיווג פנים בפנים" - ועיין הודעתי הקודמת.

Re: עשירי באב

פורסם: ד' אוגוסט 06, 2014 10:28 am
על ידי גם זו לטובה
העתקה מהרשום אצלי.
שכנה"ג ס' ר"מ כתב אין לשמש מיטתו משכנס אב עד י"א דהא משכנס אב ממעטין בשמחה וליל י' בו נשרף רובו של היכל, ובכנה"ג לס' תקנח כתב דתשמיש המטה בליל י' שומר נפשו ירחק מזה, ובמג"א וא"ר כתבו בשמו טוב שלא ישמש בליל עשירי וכן הוא במ"ב אולם לענין תשעת הימים לא הביא המג"א [והמ"ב] דברי השכנה"ג בס' ר"מ,ברם בא"ר בס' ר"מ הביאו, ולכ' דין אחד להם והכנה"ג הכא כתב כן ע"פ שיטתו למנוע תשמיש כל תשעת הימים, הן אמת דאפשר דליל י' חמיר טפי משום שבו נחרב הבית אולם מהיכי תיתי לומר כן .

Re: עשירי באב

פורסם: ד' אוגוסט 06, 2014 11:40 am
על ידי גם זו לטובה
כמ' לא מוזכר בפוסקים שיש להימנע מקניית בגדים חדשים, מנטיעה של שמחה, וכו'.

Re: עשירי באב

פורסם: ד' אוגוסט 06, 2014 12:32 pm
על ידי ברזילי
אמסטרדם כתב:יתכן מחמת גודל הייחוד שהיה\שיש בזמן שריפת ביהמ"ק כידוע משמיה דהמגיד בגדול ז"ל בביאור מה שמובא בריטב"א שהיו כרובים מעורים זב"ז. וכמו בשאר זמני הייחוד שע"פ קבלה נמנעים מתה"מ. [כ"ז אם אכן יש מקור לזה].
אם המקור היחיד הוא כנה"ג אין זה סביר, שהרי הוא לא מנה אפילו את כל הימים הנזכרים באר"י לאיסור

מש"כ לעיל שאולי הכנה"ג בתקנ"ח התכוון גם הוא לאיסור מחשש סכנה אינו עולה בקנה אחד עם דבריו המפורשים בשכנה"ג ר"מ, שם כתב שהטעם שרובו של היכל נשרף בעשירי, או מפני איבולו של יום (ולכן אסר גם בליל י"א שאחר ת"ב נדחה)

Re: עשירי באב

פורסם: ד' אוגוסט 06, 2014 6:19 pm
על ידי אמסטרדם
צולניק כתב:היכן המקור שיש בזה סכנה?

צריכים לעיין בגיטין אם תה"מ אחר תענית הוא סכנה.

Re: עשירי באב

פורסם: ג' אוגוסט 12, 2014 1:47 pm
על ידי בין הזמנים
אם הוא מחמת הסכנה הרי אפי' בליל טבילה אסור?

Re: עשירי באב

פורסם: ג' אוגוסט 12, 2014 5:41 pm
על ידי ברזילי
עיי״ש שכתב שבל״ט שהוא מצוה, שומר מצוה לא ידע דבר רע

Re: עשירי באב

פורסם: א' יולי 19, 2015 4:54 pm
על ידי הא לחמא עניא
ידועים דברי החת"ס (עהש"ס מס' ע"ז) והאו"ש (על הרמב"ם) [שני נביאים שנתנבאו בסגנון אחד] שהטעם שלא צמים בעשירי באב שאז נשרף רובו של הבית, מכיון שביום י' באב נשרף בית של חול, אחר שהתחיל להשרף פקעה קדושתו, עיי"ש בדבריהם המתוקים שהוכיחו כן.