עמוד 1 מתוך 1

תשעה באב שחל בשבת קל יותר לגבי כמה דברים, צער קל יותר?ועוד

פורסם: ב' יולי 20, 2015 4:57 pm
על ידי שלח
השנה הצום חל במוצאי שבת, האם בגלל שיש כמה קולות השנה כמו לגבי ברית מילה שחל בצום ולגבי חולים, האם נלמד מכאן שגם הצער על החורבן קל יותר, או כל ההבדל זה לגבי דברים מסוימים, אבל זה בדיוק אותו צום ואותו צער? אפשר להגיד שבגלל שזה יותר קל לגבי כמה דברים ,זה מוכיח שעצם היום זה בחינה יותר קלה, או שכל ההבדל זה רק לגבי דברים מסוימים שבגלל שזה לא תשעה באב הרגיל יש להקל בזה, אבל זה בדיוק אותו צום,כמו כן יש לשאול לגבי צום אחר כמו צום גדליה נדחה,השאלה צום נדחה מה משמעות הדבר?,זה אותו דבר רק ביום אחר או זה דבר אחר לגמרי?

Re: תשעה באב שחל בשבת קל יותר לגבי כמה דברים, צער קל יותר?וע

פורסם: ב' יולי 20, 2015 7:26 pm
על ידי ישראל אליהו
הקילו רק לגבי בעלי ברית כיון שזה יו"ט שלהם. אולם בשאר דברים, לא מצינו שום חילוק.

Re: תשעה באב שחל בשבת קל יותר לגבי כמה דברים, צער קל יותר?וע

פורסם: ב' יולי 20, 2015 11:27 pm
על ידי אוהב אוצר
ישראל אליהו כתב:הקילו רק לגבי בעלי ברית כיון שזה יו"ט שלהם. אולם בשאר דברים, לא מצינו שום חילוק.

מצינו, מה לעשות.
הביאור הלכה [על הסעיף של בעל ברית] כותב שמעוברת עם מיחוש לא תצום.
והגר"ע יוסף זצ"ל פסק שמעוברת ומיניקות פטורות מלצום בט' באב דחוי. .

Re: תשעה באב שחל בשבת קל יותר לגבי כמה דברים, צער קל יותר?וע

פורסם: ב' יולי 20, 2015 11:40 pm
על ידי ישראל אליהו
כוונתי היתה שלא מצינו בראשונים.

Re: תשעה באב שחל בשבת קל יותר לגבי כמה דברים, צער קל יותר?וע

פורסם: ד' יולי 22, 2015 5:33 pm
על ידי שלח

Re: תשעה באב שחל בשבת קל יותר לגבי כמה דברים, צער קל יותר?וע

פורסם: ד' יולי 22, 2015 5:46 pm
על ידי שלח
ומסקנתו ,שקטן שהגדיל בי באב, חייב לצום ,כי תשיעי נעקר לגמרי

Re: תשעה באב שחל בשבת קל יותר לגבי כמה דברים, צער קל יותר?וע

פורסם: ו' אוגוסט 12, 2016 10:12 am
על ידי סעדיה
אוהב אוצר כתב:
ישראל אליהו כתב:הקילו רק לגבי בעלי ברית כיון שזה יו"ט שלהם. אולם בשאר דברים, לא מצינו שום חילוק.

מצינו, מה לעשות.
הביאור הלכה [על הסעיף של בעל ברית] כותב שמעוברת עם מיחוש לא תצום.
והגר"ע יוסף זצ"ל פסק שמעוברת ומיניקות פטורות מלצום בט' באב דחוי. .

מזה מוכח רק שדיני התענית קלים מכל שנה אך אי"ז ענין לדיני האבילות שבט"ב.

Re: תשעה באב שחל בשבת קל יותר לגבי כמה דברים, צער קל יותר?וע

פורסם: ד' אוגוסט 17, 2016 9:28 pm
על ידי ישראל אליהו
סעדיה כתב:
אוהב אוצר כתב:
ישראל אליהו כתב:הקילו רק לגבי בעלי ברית כיון שזה יו"ט שלהם. אולם בשאר דברים, לא מצינו שום חילוק.

מצינו, מה לעשות.
הביאור הלכה [על הסעיף של בעל ברית] כותב שמעוברת עם מיחוש לא תצום.
והגר"ע יוסף זצ"ל פסק שמעוברת ומיניקות פטורות מלצום בט' באב דחוי. .

מזה מוכח רק שדיני התענית קלים מכל שנה אך אי"ז ענין לדיני האבילות שבט"ב.

לא.
דיני התענית לא שונים מכל שנה. עיין בקישור. viewtopic.php?f=43&t=28454
ואה"נ, קשה על הסוברים שהשנה קל יותר.

Re: תשעה באב שחל בשבת קל יותר לגבי כמה דברים, צער קל יותר?ועוד

פורסם: ד' אוגוסט 17, 2016 10:28 pm
על ידי שומע ומשמיע
חשבתי רעיון, שכל הקולא היא לא לגבי עצם התענית והנהגותיה, אלא לגבי החיוב בתענית [מעוברת בעל ברית וכדו'].
וזה עקב הדיחוי, שהיום פחות מחייב בתענית. אבל מי שמתחייב אין שינוי בעצם התענית.

Re: תשעה באב שחל בשבת קל יותר לגבי כמה דברים, צער קל יותר?ועוד

פורסם: ד' אוגוסט 17, 2016 10:47 pm
על ידי ישראל אליהו
שומע ומשמיע כתב:חשבתי רעיון, שכל הקולא היא לא לגבי עצם התענית והנהגותיה, אלא לגבי החיוב בתענית [מעוברת בעל ברית וכדו'].
וזה עקב הדיחוי, שהיום פחות מחייב בתענית. אבל מי שמתחייב אין שינוי בעצם התענית.

האם חילוק זה מעוגן בהלכה? או שזה חילוק קוסמטי בלבד?

Re: תשעה באב שחל בשבת קל יותר לגבי כמה דברים, צער קל יותר?ועוד

פורסם: ד' אוגוסט 17, 2016 10:59 pm
על ידי שומע ומשמיע
ישראל אליהו כתב:
שומע ומשמיע כתב:חשבתי רעיון, שכל הקולא היא לא לגבי עצם התענית והנהגותיה, אלא לגבי החיוב בתענית [מעוברת בעל ברית וכדו'].
וזה עקב הדיחוי, שהיום פחות מחייב בתענית. אבל מי שמתחייב אין שינוי בעצם התענית.

האם חילוק זה מעוגן בהלכה? או שזה חילוק קוסמטי בלבד?

הקפדתי לכתוב 'רעיון', כי זה לא היה יישוב לקושיא, אלא רק ששמתי לב שזה כל החילוקים שמצאנו.
מה אתה מתכוון 'קוסמטי' זה חילוק למדני קלאסי, בעיני לפחות.

Re: תשעה באב שחל בשבת קל יותר לגבי כמה דברים, צער קל יותר?ועוד

פורסם: ד' אוגוסט 17, 2016 11:07 pm
על ידי ישראל אליהו
אמנם 'חילוק למדני' [ במילים אחרות "חפצא - גברא'] אך נלע"ד שזה שייך כאשר יש סברא והבנה בטעם החילוק.
אולם כאן, בשביל לבוא ולומר שלענין החפצא הוא יותר חמור מי"ז מג' צומות, ולענין הגברא הוא יותר קל, צריך לעגן דבר זה.
בפשטות, כיון שמצינו שהוא יותר חמור, מסתמא לכל העניינים הוא יותר חמור.