עמוד 1 מתוך 1

שכח אתה חוננתנו.

פורסם: ו' יולי 24, 2015 4:43 am
על ידי ברוך ברגר
מה הדין במי ששכח לומר אתה חוננתנו בתפילת ערבית של מוצאי שבת שחל בט' באב כהאי שתא...
ועשה מלאכה ביום ראשון לפני הבדלה.

האם צריך להתפלל ב' תפילות שמו"ע דהרי לא שייך לחייבו משום קנס כבמוצאי שבת.?

Re: שכח אתה חוננתנו.

פורסם: ו' יולי 24, 2015 5:30 am
על ידי מה שנכון נכון
לסוברים שהיינו בעשה מלאכה קודם הבדלה היינו בגלל האיסור לעשותה לפני שאומר ברוך המבדיל, ואם אמר ברוך המבדיל ואח"כ עשה מלאכה גם לדידהו לא קנסינן ליה, אף שלא הבדיל על הכוס. כ"כ הא"ר והבה"ל בסימן רצד. וממילא שייך לקנוס גם בשנה זו במי ששכח בתפלה ועשה מלאכה במוצ"ש קודם שאמר ברוך המבדיל שיחזור ויתפלל.
אמנם להלכה לא קי"ל כוותיהו, וכמ"ש הבה"ל שם.

ואם טעה ואכל במוצאי ט"ב לפני הבדלה, ראה בשש"כ פרק סב הערה צה בשם הרשז"א שלא קונסים אותו, והטעם "דלאחר שכבר התפלל הרבה תפלות מבלי להזכיר אתה חוננתנו אין עוד מקום להזכיר הבדלה בתפלה וצ"ע". עכ"ד.
ואולי י"ל עוד שמצינו קנס רק בגלל שכפל לטעות בשני דברים, אך אם שתי הטעויות רחוקות זו מזו, ונעשו בשני ימים נפרדים, יתכן שלא קנסו.
[האיסור לאכול לפני הבדלה הוא גם כשמבדיל אחר מוצ"ש. ראה מ"ב רצט,טז. ומהמקור שבשעה"צ שם נראה שהוא מאותו טעם וגדר].

Re: שכח אתה חוננתנו.

פורסם: ו' יולי 24, 2015 12:38 pm
על ידי אום אני חומה
ראה בעלון כאיל תערוג המצו"ב:

Re: שכח אתה חוננתנו.

פורסם: ו' יולי 24, 2015 6:15 pm
על ידי מה שנכון נכון
וכן פסק הר"ש דבליצקי בספרו בסעיף מג, שבין עשה מלאכה לפני אמירת ברוך המבדיל, ובין אכל קודם הבדלה דמוצאי ט"ב אינו חוזר ומתפלל.

Re: שכח אתה חוננתנו.

פורסם: ד' יולי 29, 2015 12:16 am
על ידי שיף
ואם נזכר מיד אחר מעריב, האם אז צריך לחזור??