חולה ומעוברת בת"ב נדחה האם יבדילו בלילה או יצומו עד הבוקר
פורסם: א' אוגוסט 07, 2016 4:14 pm
הגרשז"א (בהליכות שלמה) כתב אאל"ט שחולה ומעוברת ומינקת אוכלים בת"ב נדחה, אבל יצומו עד לבוקר אם יכולים.
אבל ראיתי בעלון של ש"ס השבוע, שיש תשובת כנסת הגדולה, לגבי חולה האוכל בת"ב, שיבדילו כבר בלילה. ואף שבכה"ח כתב עליו דהב"ע במי שצריך לאכול בלילה, לאחר שראה הגרע"י בכנה"ג בפנים שכוונתו אחרת, חזר להורות שיבדילו בלילה אף שאין צריכים לאכול אלא למחר. (וצ"ע שבחזו"ע זה מופיע רק בהערה)
ואכן ז"ל הכנה"ג (בתשובה אחרונה משו"ת כנה"ג, סי' ע"א)
וזה להדיא שמכיוון שאינו צם, שוב חובה עליו להבדיל תיכף במוצ"ש
האם מישהו יודע מהאחרונים חולק בדבר?
ומהו צום עד הבוקר שכתב הגרשז"א? האם יש לזה מקור בפוסקים?
אבל ראיתי בעלון של ש"ס השבוע, שיש תשובת כנסת הגדולה, לגבי חולה האוכל בת"ב, שיבדילו כבר בלילה. ואף שבכה"ח כתב עליו דהב"ע במי שצריך לאכול בלילה, לאחר שראה הגרע"י בכנה"ג בפנים שכוונתו אחרת, חזר להורות שיבדילו בלילה אף שאין צריכים לאכול אלא למחר. (וצ"ע שבחזו"ע זה מופיע רק בהערה)
ואכן ז"ל הכנה"ג (בתשובה אחרונה משו"ת כנה"ג, סי' ע"א)
אלא מיהו יש חילוק בין חולה שהתירו לו לאכול בט' באב לאבי הבן ובעל ברית והמוהל שאוכלין כשהט"ב דחוי דהחולה כיון שהותר לו האכילה בט"ב מפני חלייו ויכול לאכול כל שעה שירצה בין ביום בין בלילה, יבדיל בלילה מיד אחר תפלת ערבית כמנהג להבדיל בשאר מוצאי שבתות אבל בעלי ברית שהותר להם לאכול בט"ב דחוי ולא הותר להם לאכול אלא אחר המילה פשיטא שלא יאמרו הבדלה מבלילה כיון דאינו יכול לטעום כלום עד אחר המילה ואז יבדיל וכמ"ש וזה פשוט וקצת יש לתמוה על הפוסקים שלא ביארו מכל זה כלום:
וזה להדיא שמכיוון שאינו צם, שוב חובה עליו להבדיל תיכף במוצ"ש
האם מישהו יודע מהאחרונים חולק בדבר?
ומהו צום עד הבוקר שכתב הגרשז"א? האם יש לזה מקור בפוסקים?