עמוד 1 מתוך 1

תמיה בדברי הגר"א או"ח סי' תכ"ה - האכן לא עמדו בה?

פורסם: ב' אוגוסט 08, 2016 5:48 pm
על ידי לעומקו של דבר
שולחן ערוך או"ח סימן תכה כתב:ראש חודש שחל להיות בשבת וכו' ומפטירין השמים כסאי, חוץ מראש חודש אלול שחל להיות בשבת שמפטירין עניה סוערה, אבל ראש חדש אב שחל להיות בשבת, מפטירין שמעו (אבודרהם ומרדכי פרק בני העיר ומנהגים)
(השמטתי הגהות הרמ"א)
ביאור הגר"א כתב:אבל ר"ח [אב]. כי מדינא דגמרא נדחית השמים כסאי מפני פורענותא דר"ח אב כמ"ש במגילה שם ל"א ב' וה"ה לדידן שמפטירין שמעו וכ"ה בתוס' שם ד"ה ר"ח כו':


וכוונתו ברורה, להסביר ש(אליבא דהשו"ע) אע"פ שהפטרת נחמה נדחית מפני הפטרת ר"ח, הפטרת פורענות אינה נדחית, זה מפני שיש "דינא דגמרא" שהפטרת פורענות דוחה הפטרת ר"ח.
והנה הראיה מהגמ' והתוס' במגילה צע"ג למעיין שם.

ולפני שאפרש שיחתי, אשמח אם מישהו יחפש לי באוצר מישהו שמדבר על הס"ק הזה בביאוה"ג. (דווקא על ד"ה "אבל" שציטטתי כאן, לא על ד"ה "וי"א" הבא אחריו שנידון קצת כאן

Re: מי עוסק בדברי ביאור הגר"א הללו?

פורסם: ב' אוגוסט 08, 2016 6:25 pm
על ידי עדיאל ברויאר
בדקת בספר "ברכת אליהו" על ביאור הגר"א לאו"ח?

Re: מי עוסק בדברי ביאור הגר"א הללו?

פורסם: ב' אוגוסט 08, 2016 6:32 pm
על ידי לעומקו של דבר
עדיאל ברויאר כתב:בדקת בספר "ברכת אליהו" על ביאור הגר"א לאו"ח?

אודה מאוד למעלים. (לפי חוק מרפי, כרך זה נשמט בה"ב)

Re: מי עוסק בדברי ביאור הגר"א הללו?

פורסם: ב' אוגוסט 08, 2016 6:37 pm
על ידי עדיאל ברויאר
לעומקו של דבר כתב:
עדיאל ברויאר כתב:בדקת בספר "ברכת אליהו" על ביאור הגר"א לאו"ח?

אודה מאוד למעלים. (לפי חוק מרפי, כרך זה נשמט בה"ב)


ישנו באוצר - http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?168162&

אין מרפי, יש רק השגחה פרטית.

Re: מי עוסק בדברי ביאור הגר"א הללו?

פורסם: ב' אוגוסט 08, 2016 6:45 pm
על ידי לעומקו של דבר
עדיאל ברויאר כתב:
לעומקו של דבר כתב:
עדיאל ברויאר כתב:בדקת בספר "ברכת אליהו" על ביאור הגר"א לאו"ח?

אודה מאוד למעלים. (לפי חוק מרפי, כרך זה נשמט בה"ב)


ישנו באוצר - http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?168162&

אין מרפי, יש רק השגחה פרטית.

תודה. אלא שזה מעבר ל40 דפים ובעוה"ר אין לי רשות יותר מזה.

Re: מי עוסק בדברי ביאור הגר"א הללו?

פורסם: ב' אוגוסט 08, 2016 8:20 pm
על ידי מנצפך
ראית בדמשק אליעזר, לר' אליעזר לנדא? [זה כן נמצא בה"ב]

Re: מי עוסק בדברי ביאור הגר"א הללו?

פורסם: ב' אוגוסט 08, 2016 8:33 pm
על ידי לעומקו של דבר
מנצפך כתב:ראית בדמשק אליעזר, לר' אליעזר לנדא? [זה כן נמצא בה"ב]

לא נכנס שם לביאור העניין. תודה.

Re: מי עוסק בדברי ביאור הגר"א הללו?

פורסם: ג' אוגוסט 09, 2016 12:39 am
על ידי גבול ים
מצו"ב הברכת אליהו

Re: מי עוסק בדברי ביאור הגר"א הללו?

פורסם: ג' אוגוסט 09, 2016 2:09 pm
על ידי לעומקו של דבר
גבול ים כתב:מצו"ב הברכת אליהו

כוחך יישר!
גם שם לא נכנס לביאור העניין באורך.

Re: מי עוסק בדברי ביאור הגר"א הללו?

פורסם: ג' אוגוסט 09, 2016 2:54 pm
על ידי לעומקו של דבר
ועתה אבאר מה שצע"ג לדידי בדברי הגר"א זללה"ה.

הנה לפי שיטת הסוגיא במגילה, אין כלל כל ההפטרות דפורענותא ונחמתא ותיובתא. ובכלל כמעט ואין הפטרה שאין קודם לה קריאה וההפטרה מעניין הקריאה. (ואגב, לכן הרמב"ם באמת מביא הפטרות גם לפרשיות אלו, אלא שכותב ש'מנהג עירנו' להפטיר פורענותא וכו').
ומה שאנו נוהגים בזה הוא דלא כהגמרא, אלא לפי הפסיקתא, וכפי שהרבה קריאות אין אנו קוראים לא כפי המפורש במשנה ובגמ' אלא אנו הולכים בזה לפי ברייתות חיצוניות שונות וכו', (וכפי שכתוב בתוס' שם, וכך מסכם גם בתוס' ברכות י"ח. ד"ה למחר "יש דברים שאנו מניחין הגמ' שלנו ואנו עושין כספרים החיצונים כמו מחזון ישעיהו כפסיקתא וכמו ויחל שיש בגמ' (מגילה דף לא.) דבתענית קורין ברכות וקללות ובמס' סופרים (פי"ז) מפרש ויחל").
אגב, כבר בגמרא מופיע שנהגו בזמנם בכמה דברים בשונה מהמשניות והבריתות המוזכרות שם "והאידנא קרינן" וכו'.

אמנם עניין פורענות מוזכר כן בגמרא אבל באופן מיוחד, וז"ל הגמרא
תלמוד בבלי מסכת מגילה דף לא עמוד א כתב:אמר רב הונא ראש חדש אב שחל להיות בשבת מפטירין חדשיכם ומועדיכם שנאה נפשי היו עלי לטרח.

על הפטרה זו יש שני אי הבנות:
1. מאי האי שדווקא אם חלה שבת בר"ח מפטירים הפטרת פורענות. ולמה אם לא יחול ר"ב בשבת, לא יקראו בשנה ההיא אף הפטרה דפורענותא, כולל גם אם יחול ת"ב בשבת לא יפטירו בשבת כלל מעניין פורענות. אתמהה.
ב. מה הכוונה 'חדשיכם ומועדיכם נשאה נפשי'. פסוק זה הוא פסוק י"ד בפרק א' בישעיה, מה שקורין אצלנו בשבת שלפני ת"ב - 'שבת חזון'. הפסוק הוא אמצע התוכחה ואינו תחילת עניין, ואם יתחילו לקרוא שם, חסר בו את ההקדמה החשובה של פסוק א, שם כתוב מי ניבא את התוכחה (ישעיה), ועל מי הוא ניבא אותה (יהודה וירושלים). וכי יש איזה סיבה שמתחילים דווקא מפסוק זה ולא מההתחלה.

ומה שרואים ברור ולכאורה לית דין צריך בשש, שהגמרא הולכת כאן לשיטתה, שכל ההפטרות צריכות להיות מעניין הקריאה, ולכן גם בשבת של ת"ב לא יפטירו הפטרת פורענות כיוון שאינה מעניין הקריאה. (וגם את"ל שבימים טובים ומועדים יש כן הפטרות מעניין היום, עכ"פ ביום שהוא רק יום רגיל בחודש אב, אז אע"פ שיש אז דין "ממעטין בשמחה" עדיין אין זה קובע הפטרה לעצמו כשם שאינו קובע קריאה לעצמו).
אלא שמ"מ יש כן עניין להזכיר הפורענות בהפטרה, אז לכן אם נפל ר"ח בשבת, אז יש לנו הזדמנות להזכיר את הפורענות בהפטרה, וזאת ע"י שבמקום להפטיר את הפטרת ר"ח הרגילה שהיא השמים כסאי, נפטיר את הפטרת חזון, והפטרה זו היא ג"כ הפטרת ר"ח, מכיוון שכתוב בה "חדשיכם ומועדיכם שנאה נפשי", ויש בה גם הזכרת פורענות של חודש אב. וכשהגמרא מזכירה את הפסוק 'חדשיכם ומועדיכם' זה לא בגלל שמתחילים לקרוא בהפטרה בפסוק הזה, אלא בכדי להדגיש ולהסביר למה קוראים את ההפטרה הזו, מכיוון שיש בה עניין ר"ח.
זה לכאורה דברים פשוטים.
(שו"מ בדברי מלכיאל ח"ג סי' כ"ז "ולזה איתא בש"ס במגילה ל"א שמפטירין בר"ח אב חדשיכם ומועדיכם וגו'. ולא אמרו חזון ישעי'. כדי להורות שלזה דוחין השמים כסאי מפני שגם בהפטרה זו נזכר ענין ר"ח." עיי"ש.)

וא"כ המסקנות הברורות מהגמרא הם 2: 1. שאין לשנות שום הפטרה שהיא מעין הקריאה (או מעניינא דיומא) בשביל הפטרת פורענות. 2. שאם יש אפשרות לקרוא הפטרה שיש בה גם עניין הקריאה וגם עניין הפורענות, שפיר דמי ויקיימו שניהם.

Re: מי עוסק בדברי ביאור הגר"א הללו?

פורסם: ג' אוגוסט 09, 2016 3:14 pm
על ידי לעומקו של דבר
והנה, לפי המנהג שלנו, שמפטירין פורענותא ונחמתא, מגיעה השאלה מהכיוון ההפוך: אם נפלה שבת בר"ח, האם יש להמשיך כסדר ההפטרות, או להפטיר הפטרת ר"ח.
ויסוד הספק הוא, שאע"פ שכל ההפטרות הללו אינם כסדר הגמרא, אעפ"כ יתכן שהפטרת ר"ח כיוון שמפורשת להדיא בגמרא, אין לדחות אותה (ועיין עוד כאן)
וכך כתוב:
שולחן ערוך או"ח סימן תכ"ה כתב:ראש חודש שחל להיות בשבת וכו' ומפטירין השמים כסאי וכו', חוץ מראש חודש אלול שחל להיות בשבת שמפטירין עניה סוערה. הגה: ויש אומרים השמים כסאי (טור ומרדכי פרק בני העיר ומנהגים) וכן נוהגין במדינות אלו, אבל ראש חדש אב שחל להיות בשבת, מפטירין שמעו (אבודרהם ומרדכי פרק בני העיר ומנהגים)

כלומר, שהמחבר מכריע, שהפטרות נחמתא ופורענותא דוחות את הפטרת ר"ח.
אבל הדעה הראשונה ברמ"א (בהמשך הרמ"א שם יש דעה אחרת) היא שיש הבדל: אם הפטרת נחמתא נופלת בר"ח, היא נדחית ויש לקרוא השמים כסאי, ואילו הפטרת פורענותא דוחה הפטרת ר"ח.
וכל כך למה? בט"ז כתוב יישוב פשוט - שבהפטרת השמים כסאי יש גם דברי נחמה, ואם כן כאשר צריכים לקרוא ר"ח ונחמה שפיר יוצאים שניהם בהפטרה זו, משא"כ פורענותא א"א לצאת בהשמים כסאי וממילא חזר הדין שקורין פורענותא ונחמתא בימים אלו ואינו נדחה מפני שום דבר. וכ"כ במנהגים שהוא מקור דברי הרמ"א ובהגהות מנהגים, עיי"ש.
(אגב, הגהות מנהגים זהו המקור היחיד מכל מקורות הרמ"א שמפורש שם להדיא שיש הבדל בין הפטרת ר"ח אב להפטרת ר"ח אלול: "נוהגין להפטיר שמעו (ירמיה ב) דלא דמי לר"ח אלול". באבודרהם כתוב שכל ההפטרות הן דפורענות והן דנחמה דוחות הפטרת ר"ח, בטור כתוב שפורענות דוחה ר"ח אבל לא כתוב שנחמתא לא דוחה, ובמרדכי כתוב שפורענות דוחה השמים כסאי ואח"כ לגבי נחמתא מביא 2 שיטות, אבל לא מפורש להדיא שגם לפי השיטה שנחמתא לא דוחה פורענותא כן דוחה.)

Re: תמיה בדברי הגר"א או"ח סי' תכ"ה - האכן לא עמדו בה?

פורסם: ג' אוגוסט 09, 2016 4:09 pm
על ידי לעומקו של דבר
אבל הגר"א מיאן בזה, וכתב חילוק אחר:
ביאור הגר"א כתב:וי"א [שהשמים כסאי דוחה הפטרת נחמה] - דהשמים כסאי הוא דינא דגמרא:
אבל ר"ח [אב דוחה הפטרת פורענות את הפטרת ר"ח] - כי מדינא דגמרא נדחית השמים כסאי מפני פורענותא דר"ח אב כמ"ש במגילה שם ל"א ב' וה"ה לדידן שמפטירין שמעו וכ"ה בתוס' שם ד"ה ר"ח כו':

כלומר: הפטרת ר"ח דוחה את כל ההפטרות שאינם כתובות בגמרא, ולכן מפטירין ר"ח במקום נחמתא.
אבל הפטרת פורענות שונה, כי יש דינא דגמרא - בגמ' מגילה המוזכרת לעיל - שחייבים לקרוא הפטרת פורענות אפילו אם תדחה הפטרת ר"ח!!!
(עיי"ש בהגר"א בהמשך שמכריע להלכה בתוקף כשיטה זו ברמ"א.)
ובכן, איפה הגר"א מצא בגמ' הזו 'דינא דגמרא' כזה? איך הוא הבין את הגמרא ההפך הגמור מהמוסבר לעיל? ואיזה פשט שהוא לא יגיד, איך הוא מתעלם ממה שבהפטרה של הגמ' מוזכר ר"ח ובהפטרה שלנו לשבת ר"ח לא מוזכר ר"ח (כי מפטירים "שמעו" ולא "חזון")?
(בתוס' שם כתוב רק שלמנהגנו ע"פ הפסיקתא, הפטרת חזון שהיא "חדשיכם ומועדיכם" אינה יוצאת בר"ח אב שכן בשבת ר"ח אב יוצאת ההפטרה השניה של ג' דפורענותא, שהיא שמעו דבר ה' וחזון מפטירים בשבת השלישית).

פליאה דעת ממני נשגבה, ואמרתי אודיע צערי לרבים אולי יסייעוני.

Re: תמיה בדברי הגר"א או"ח סי' תכ"ה - האכן לא עמדו בה?

פורסם: ד' אוגוסט 10, 2016 2:36 pm
על ידי עזריאל ברגר
לעומקו של דבר כתב: ובהפטרה שלנו לשבת ר"ח לא מוזכר ר"ח (כי מפטירים "שמעו" ולא "חזון").

ראיתי באיזה ספר, שהפסוק "בחדשה ימצאונה" נחשב ל"ענינו של ראש חודש", וכפי שמבואר במפרשי המקרא שפסוק זה מדבר על חודש אב.

Re: תמיה בדברי הגר"א או"ח סי' תכ"ה - האכן לא עמדו בה?

פורסם: ד' אוגוסט 10, 2016 2:46 pm
על ידי לעומקו של דבר
עזריאל ברגר כתב:
לעומקו של דבר כתב: ובהפטרה שלנו לשבת ר"ח לא מוזכר ר"ח (כי מפטירים "שמעו" ולא "חזון").

ראיתי באיזה ספר, שהפסוק "בחדשה ימצאונה" נחשב ל"ענינו של ראש חודש", וכפי שמבואר במפרשי המקרא שפסוק זה מדבר על חודש אב.

אכן, נמצא בראשונים. אבל הגר"א לא למד כך אלא אדרבא למד שיש דין שהפטרת פורענות דוחה הפטרת ר"ח. וכפי שהבאתי.

Re: תמיה בדברי הגר"א או"ח סי' תכ"ה - האכן לא עמדו בה?

פורסם: ד' אוגוסט 10, 2016 2:52 pm
על ידי לעומקו של דבר
לעומקו של דבר כתב:
עזריאל ברגר כתב:
לעומקו של דבר כתב: ובהפטרה שלנו לשבת ר"ח לא מוזכר ר"ח (כי מפטירים "שמעו" ולא "חזון").

ראיתי באיזה ספר, שהפסוק "בחדשה ימצאונה" נחשב ל"ענינו של ראש חודש", וכפי שמבואר במפרשי המקרא שפסוק זה מדבר על חודש אב.

אכן, נמצא בראשונים. אבל הגר"א לא למד כך וכפי שהבאתי.


שו"ת מהרי"ל סימן י"ז כתב:ירבה שלום אהו' אחי ידי' הר' שמעון שי', ע"ש כל ביתך שי'.

על אודות ההפטרה [של] ר"ח אב שחל להיות בשבת, מה"ר ווייבשא ז"ל הורה השמים כסאי על פי התו' פרק כל שעה וכן כתב הגהו' במיימוני וביש הגהו' כתב' בשפיר"א נוהגין כן וכן כתב מהר"ם בשמחות שלו וכן מורה מו' ור' מה"ר שלום שי', וטעם כולם לפי שהיא בתלמוד שלנו ודש"ח =ודרשי שמעו חזון= אינו אלא בפסיקתא דרב כהנא, אמנם סמ"ג והמרדכי והאשירי כתבו שמעו, וכן הורה מהר"מ [ס"ל] ז"ל, וטעמא אמר בה דר"ח אב רמוז בה בחדשה ימצאונה כדפי' שם רש"י ז"ל, וטעם הגון הוא מאד.


רק עדיין סו"ס יש לציין אולי שהגמ' בכל אופן בחרה להפטרת ר"ח אב את חודשיכם ומועדיכם ולא את בחדשה ימצאונה. ויל"ע.