עמוד 1 מתוך 1

ניקוי כתם מבגד בתשעת הימים

פורסם: ג' יולי 25, 2017 9:52 am
על ידי כדכד
זכור לי שראיתי היכן שהוא (ולא מצאתי עכשיו בפורום) על מי שאסר לנקות כתם מקומי בבגד בתשעת הימים. האם ידוע למישהו משהו בענין לכאן או לכאן?

Re: ניקוי כתם מבגד בתשעת הימים

פורסם: ג' יולי 25, 2017 11:08 am
על ידי אש משמים
תשובות הגרח"ק:
הגר''ח קנייבסקי.PNG
הגר''ח קנייבסקי.PNG (10.6 KiB) נצפה 2854 פעמים

הגרח''ק.PNG
הגרח''ק.PNG (29.42 KiB) נצפה 2854 פעמים

Re: ניקוי כתם מבגד בתשעת הימים

פורסם: ג' יולי 25, 2017 11:30 am
על ידי כדכד
תודה רבה
מצאתי בינתים באוצר החכמה שבארחות רבנו (ח"ב עמ' קלב בהוצאה הישנה) הביא שהגר"ח שאל את אביו או את החזו"א ואסרו
ראיתי בספרי ליקוטים שהביאו שהגרי"ש אלישיב הגרש"ז אויערבאך והגרמ"פ התירו ושהגרנ"ק חוכך להחמיר בזה וכן הביאו את התשובה הזו מארחות רבנו

Re: ניקוי כתם מבגד בתשעת הימים

פורסם: ג' יולי 25, 2017 11:31 am
על ידי כדכד
לדעת האוסרים, האם יש מקום להקל בזה משום כבוד אם?

Re: ניקוי כתם מבגד בתשעת הימים

פורסם: ד' יולי 26, 2017 3:02 pm
על ידי בעל קורא
כדאי לשים לב שגם בשבת יש אופנים שמותר להוריד כתם, וברור שבאופנים הנ"ל כולם יודו שמותר גם בתשעת הימים.
שו"ע סימן ש"ב סעיף ט': מותר ליתן מים ע"ג מנעל לשכשכו; אבל לכבסו, דהיינו שמשפשף צדו זה על זה, אסור. אבל בגד שיש עליו לכלוך, אסור אפילו לשכשכו, דזהו כבוסו, אלא מקנחו בסמרטוט בקל ולא בדוחק, פן יסחוט. הגה: ובגד שאין עליו לכלוך, מותר לתת עליו מים מועטים ולא מרובים, שמא יסחוט. ויש אוסרים בכל ענין.
וממילא מותר לקנח לכלוך בסמרטוט, ואף בדוחק כיון שבחול אין בעיה של סחיטה.
וכל זה לדעת האוסרים, אך יש מקום גדול לומר שניקוי כתם מקומי אין זה דרך כיבוס ולכן לא נאסר לעשות כן בתשעת הימים (ואפשר גם לומר סברא הפוכה שבמכונה לא חשיב כיבוס כיון שאינו עושה בידים מעשה כיבוס, אך ניקוי כתם בידים היא היא פעולת הכיבוס שנאסרה).

Re: ניקוי כתם מבגד בתשעת הימים

פורסם: ה' יולי 27, 2017 1:05 am
על ידי הגרח
גם לדעת האוסרים יש לדון שיהיה חילוק בין ניקוי הכתם לטשטוש שיהיה מותר ודווק
ואפרש שיחתי יש מקום לדון שהאיסור הוא שמחת הכיבוס שמלבושו נקי ובטישטוש הכתם הוא לבוש של שעת הדחק ובאבילות הקילו.

Re: ניקוי כתם מבגד בתשעת הימים

פורסם: ה' יולי 27, 2017 11:37 am
על ידי כדכד
דברי הגרח טעונים ביאור

Re: ניקוי כתם מבגד בתשעת הימים

פורסם: ה' יולי 27, 2017 12:20 pm
על ידי אש משמים
בעל קורא כתב:כדאי לשים לב שגם בשבת יש אופנים שמותר להוריד כתם, וברור שבאופנים הנ"ל כולם יודו שמותר גם בתשעת הימים.
שו"ע סימן ש"ב סעיף ט': מותר ליתן מים ע"ג מנעל לשכשכו; אבל לכבסו, דהיינו שמשפשף צדו זה על זה, אסור. אבל בגד שיש עליו לכלוך, אסור אפילו לשכשכו, דזהו כבוסו, אלא מקנחו בסמרטוט בקל ולא בדוחק, פן יסחוט. הגה: ובגד שאין עליו לכלוך, מותר לתת עליו מים מועטים ולא מרובים, שמא יסחוט. ויש אוסרים בכל ענין.
וממילא מותר לקנח לכלוך בסמרטוט, ואף בדוחק כיון שבחול אין בעיה של סחיטה.
וכל זה לדעת האוסרים, אך יש מקום גדול לומר שניקוי כתם מקומי אין זה דרך כיבוס ולכן לא נאסר לעשות כן בתשעת הימים (ואפשר גם לומר סברא הפוכה שבמכונה לא חשיב כיבוס כיון שאינו עושה בידים מעשה כיבוס, אך ניקוי כתם בידים היא היא פעולת הכיבוס שנאסרה).

מה הקשר בין שבת לתשעת הימים??

Re: ניקוי כתם מבגד בתשעת הימים

פורסם: ה' יולי 27, 2017 12:42 pm
על ידי בעל קורא
אש משמים כתב:מה הקשר בין שבת לתשעת הימים??

לא הבנתי מה לא הבנת, אם לגבי מלאכות שבת זה לא נקרא מלאכת כיבוס, גם לגבי תשעת הימים זה לא נחשב לכיבוס.