עמוד 1 מתוך 1

בשעה שנכנסו נכרים להיכל ראו כרובים המעורין זה בזה

פורסם: ג' אוגוסט 01, 2017 5:21 pm
על ידי צורב מתחיל
האם לפי מימרא זו היה הארון בקוה"ק בשעת החורבן?

Re: בשעה שנכנסו נכרים להיכל ראו כרובים המעורין זה בזה

פורסם: ג' אוגוסט 01, 2017 5:53 pm
על ידי סגי נהור
בפשטות אין מדובר בכרובים שעל הארון, עיין בגמרא ובפרש"י.

גם שמעתי פעם שהכרובים שבארון מוכרחים להיות פניהם איש אל אחיו תמיד, שהרי זה חלק מצורת הכלי ובלא"ה הכלי פסול.

Re: בשעה שנכנסו נכרים להיכל ראו כרובים המעורין זה בזה

פורסם: ג' אוגוסט 01, 2017 5:57 pm
על ידי איש גלילי
מה המניעה לומר שבעל מימרא זו סבר כמ"ד דארון גלה לבבל.

Re: בשעה שנכנסו נכרים להיכל ראו כרובים המעורין זה בזה

פורסם: ג' אוגוסט 01, 2017 6:04 pm
על ידי יראה- שלם
צורב מתחיל כתב:האם לפי מימרא זו היה הארון בקוה"ק בשעת החורבן?


שלמה המלך ע"ה עשה כרובי זהב בקודש הקדשים, ולפי משמעות המימרא שהבבליים סובבו את הכרובים בכל העיר לאמר ראו שגם הם כמונו, היה זה בכרובים אלו שלא נאמר שם שסובבו את הארון עצמו.
גם בבית שני היו כרובים מצוירין על קיר קוה"ק וגם שם היה הנסים של מעורין או לא מעורין.

Re: בשעה שנכנסו נכרים להיכל ראו כרובים המעורין זה בזה

פורסם: ג' אוגוסט 01, 2017 6:43 pm
על ידי צורב מתחיל
יראה- שלם כתב:גם בבית שני היו כרובים מצוירין על קיר קוה"ק וגם שם היה הנסים של מעורין או לא מעורין.

היה לי מחשבה שמא מדובר בכרובים שעשה שלמה, דהיינו שגם כשנגנז הארון לא נגנז עמהם כרובים אלו. (אע"פ שהיה מקום להבין כי כל הכרובים שייכים רק כשיש ארון). ומכח זה התקשיתי למה לא עשו כן גם בבית שני.
ואתה פתרת שני השאלות, כי אכן היה כרובים גם בבית שני.
תוכל לציין לי מקור לזה?

Re: בשעה שנכנסו נכרים להיכל ראו כרובים המעורין זה בזה

פורסם: ג' אוגוסט 01, 2017 6:44 pm
על ידי צורב מתחיל
סגי נהור כתב:בפשטות אין מדובר בכרובים שעל הארון, עיין בגמרא ובפרש"י.

גם שמעתי פעם שהכרובים שבארון מוכרחים להיות פניהם איש אל אחיו תמיד, שהרי זה חלק מצורת הכלי ובלא"ה הכלי פסול.

א"א בת"ב להאריך, אבל כמדומה שהסתירה בפסוקים שעליהם כת' רש"י שהיה עיתים כך ועיתים כך זה בפסוקים של עשיית הארון וא"כ משמע שלא כדבריך.

Re: בשעה שנכנסו נכרים להיכל ראו כרובים המעורין זה בזה

פורסם: ג' אוגוסט 01, 2017 8:55 pm
על ידי בקרו טלה
פרשת דרכים - דרוש שלשה ועשרים
ונקדים דהנה המפרשים ז"ל תירצו לקושית הריטב"א הנזכר דאיך יתכן דבשעה שנכנסו עכו"ם להיכל ימצאו הכרובים פניהם איש אל אחיו, ואמרו שנעשה להם נס לטובה והוא ע"פ מ"ש רבותינו ז"ל שהקב"ה מצטער בצרתן של ישראל דכתיב בכל צרתם לו צר, ומטעם זה כל מקום שגלו שכינה עמהם לומר שגם הוא מצטער בצערם. והנה באותה שעה שנכנסו עכו"ם להיכל שהיתה שעת חירום, כדי שלא יעלה על דעתנו כי מאוס מאס את ישראל ובציון געלה נפשו, וכההיא דאמרינן בפרק חלק שאמרו ישראל עבד שמכרו רבו ואשה שנתגרשה מבעלה כלום יש לזה על זה כלום, וכדי לבטל סברא זו הנפסדת רצה הקב"ה להורות לנו דאכתי חביבותיה גבן והשרה שכינתו בינינו להורות שהוא מצטער בצרותינו:
ועיין בשמות רבה סדר פקודי פר' נא סי' (ג) [ד] ותראה דהשראת שכינתו יתברך הוא הוראה לעכו"ם שהקב"ה מחל לישראל עונם, ואמרינן במדרש תם עונך בת ציון אותו היום נטלו ישראל איפוכא גדולה על עונותיהם. ואפשר שכדי שידעו העכו"ם שהקב"ה נתרצה להם, הוצרך להראות לעכו"ם שהשכינה עמנו ודוק:

Re: בשעה שנכנסו נכרים להיכל ראו כרובים המעורין זה בזה

פורסם: ג' אוגוסט 01, 2017 10:31 pm
על ידי יראה- שלם
צורב מתחיל כתב:
יראה- שלם כתב:גם בבית שני היו כרובים מצוירין על קיר קוה"ק וגם שם היה הנסים של מעורין או לא מעורין.

היה לי מחשבה שמא מדובר בכרובים שעשה שלמה, דהיינו שגם כשנגנז הארון לא נגנז עמהם כרובים אלו. (אע"פ שהיה מקום להבין כי כל הכרובים שייכים רק כשיש ארון). ומכח זה התקשיתי למה לא עשו כן גם בבית שני.
ואתה פתרת שני השאלות, כי אכן היה כרובים גם בבית שני.
תוכל לציין לי מקור לזה?


גמ' יומא נ"ד ב:
אלא במקדש שני מי הוו כרובים? לעולם במקדש ראשון ומאי פרוכת פרוכת דבבי דאמר רבי זירא אמר רב שלשה עשר פרוכות היו במקדש שבעה כנגד שבעה שערים שתים אחת לפתחו של היכל ואחת לפתחו של אולם שתים בדביר ושתים כנגדן בעליה. רב אחא בר יעקב אמר לעולם במקדש שני וכרובים דצורתא הוו קיימי דכתיב {מלכים א ו-כט} ואת כל קירות הבית מסב קלע {מלכים א ו-לה} כרובים ותמרות ופטורי ציצים וצפה זהב מישר על המחוקה וכתיב {מלכים א ז-לו} כמער איש ולויות