עמוד 1 מתוך 1

פתרון הלכתי למי שלא רוחץ בתשעת הימים אפילו אם מצטער טובא

פורסם: א' יולי 15, 2018 1:31 pm
על ידי קראקובער
https://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=36134#p400139
גם לפי המחבר שאוסר דברים שבצינעה אם ריחו נודף הוי כמו פרהסיא..

Re: פתרון הלכתי למי שלא רוחץ בתשעת הימים אפילו אם מצטער טובא

פורסם: א' יולי 15, 2018 3:55 pm
על ידי יושב סתר
הכותרת לא נכונה. אין כאן פתרון כי אם תימה על האוסרים גם במקום צער.
אבל האמת שאין קשר כלל בין ענייני אבילות לבין יו"ט. לא דומה, לא כמעט.

Re: פתרון הלכתי למי שלא רוחץ בתשעת הימים אפילו אם מצטער טובא

פורסם: א' יולי 15, 2018 3:59 pm
על ידי דרומי
מי שמצטער טובא מותר לו לרחוץ אפילו בת"ב, מעיקר הדין.

Re: פתרון הלכתי למי שלא רוחץ בתשעת הימים אפילו אם מצטער טובא

פורסם: א' יולי 15, 2018 4:09 pm
על ידי קראקובער
דרומי כתב:מי שמצטער טובא מותר לו לרחוץ אפילו בת"ב, מעיקר הדין.

הפתרון לאלו שלא מבינים את זה משום מה
viewtopic.php?f=43&t=35126&start=200#p386849
לפחות בשבת גם לשיטתם אין אבילות.

יושב סתר כתב:אבל האמת שאין קשר כלל בין ענייני אבילות לבין יו"ט. לא דומה, לא כמעט.

???

Re: פתרון הלכתי למי שלא רוחץ בתשעת הימים אפילו אם מצטער טובא

פורסם: א' יולי 15, 2018 10:13 pm
על ידי ר' יונה
עוד פתרון, לטבול במקוה שאוסרים לטבול ללא מקלחת מקדימה.

Re: פתרון הלכתי למי שלא רוחץ בתשעת הימים אפילו אם מצטער טובא

פורסם: ב' יולי 16, 2018 1:07 am
על ידי טברייני
ר' יונה כתב:עוד פתרון, לטבול במקוה שאוסרים לטבול ללא מקלחת מקדימה.


יישר כח על ההדגמה...

Re: פתרון הלכתי למי שלא רוחץ בתשעת הימים אפילו אם מצטער טובא

פורסם: ב' יולי 16, 2018 3:59 pm
על ידי ר' יונה
דרומי כתב:מי שמצטער טובא מותר לו לרחוץ אפילו בת"ב, מעיקר הדין.

וחשבתי לדון, אדם שבערב ת"ב עדיין לא מציק לו כ"כ, אבל יודע שאם לא יתרחץ עכשיו אז בת"ב יהיה בגדר מצטער ויותר לו להתקלח, האם עדיף שיתרחץ עכשיו שזה עדיין איסורו משום מנהג, וימנע מרחיצה בת"ב גופא, או שכיון שכרגע לא צריך ימתין עד שיצטער ויהיה מותר לו מן הדין.

Re: פתרון הלכתי למי שלא רוחץ בתשעת הימים אפילו אם מצטער טובא

פורסם: ד' יולי 18, 2018 10:15 am
על ידי דעת נעימה
ר' יונה כתב:
דרומי כתב:מי שמצטער טובא מותר לו לרחוץ אפילו בת"ב, מעיקר הדין.

וחשבתי לדון, אדם שבערב ת"ב עדיין לא מציק לו כ"כ, אבל יודע שאם לא יתרחץ עכשיו אז בת"ב יהיה בגדר מצטער ויותר לו להתקלח, האם עדיף שיתרחץ עכשיו שזה עדיין איסורו משום מנהג, וימנע מרחיצה בת"ב גופא, או שכיון שכרגע לא צריך ימתין עד שיצטער ויהיה מותר לו מן הדין.


כדומה לזה לכאורה אפשר להביא מעשה דומה:
אני מכיר אדם שכשהיה אונן רחץ מטעם זה, כי הוא ידע שיצטער טובא במהלך השבעה והבין שקל יותר לרחוץ באנינות מאשר בימי השבעה.

Re: פתרון הלכתי למי שלא רוחץ בתשעת הימים אפילו אם מצטער טובא

פורסם: ד' יולי 18, 2018 12:25 pm
על ידי עובר ושב
ר' יונה כתב:עוד פתרון, לטבול במקוה שאוסרים לטבול ללא מקלחת מקדימה.


ראיתי כאלה שאחזו את המושג "מקלחת" כפשוטו, ומתקלחים ללא סבון או שמפו, ונכנסים כך בסרחונם למקווה עם כל המשתמע. ולמרות שהצעתי בעדינות אם צריכים שמפו, דחו בעדינות את ההצעה... לכן יש להבהיר בשלטים מעין אלה, על חובת השימוש בסבון ושמפו.

לגופו של ענין, אדם שאינו מתרחץ וכולו מזיע, הוא מזיק את הרבים, ואין כל בריה יכולה לעמוד במחיצתו. ומי התיר לו.

והרחיצה לאדם כזה אין עניינה הנאה, אלא הסרת הלכלוך, ובאופן זה מותר לרחוץ אפי' בת"ב (מעין מה שכתב הרב דרומי, אלא שהוא דיבר במצטער) ולדוגמא אדם שישב בשירותים צריך לרחוץ ידיו היטב עם סבון כדי להסיר את הלכלוך והחיידקים, והוא הדין לאדם המכוסה בזיעה וריחו נודף.

ומה שאסרו רחיצה בימים אלה, היא מניעת ההנאה והתענוג.

הרמ"א (תקנ"א ט"ז) כתב שהלובשת לבנים יכולה לרחוץ מעט כדרכה בשאר שנה הואיל ואינה עושה לתענוג רק לצורך מצוה.

ובשו"ע (תקנ"ד ח') כתב שלהעביר הליכלוך שרי, וביאר המשנ"ב דאינו אסור אלא רחיצה של תענוג.

וכן בהלכות יוה"כ (תרי"ג א') נאמר שיוה"כ אסור ברחיצת תענוג. וכתב המשנ"ב (סק"ב) שמלשון זה (של איסור רחיצה משום תענוג) משמע דאם הזיע הרבה ורוצה לרחוץ להעביר הזיעה מותר, כיון שאינה רחיצה של תענוג (ורק סייג דבריו שמ"מ מי שאינו איסטניס ואינו צריך לרחיצה זו כ"כ, נכון להחמיר בשביל העברת הזיעה. ופשוט שכוונתו במזיע מעט ולא במזיע הרבה שריחו נודף).

וראיתי להרש"ב גנוט שהביא בשם האגר”מ (אבהע”ז ח”ד, פ”ד) בפשיטות שמותר לרחוץ לצורך ניקוי הגוף מהזיעה. ובשו”ת שבט הלוי כתב שבארץ ישראל נהגו להקל בזה, אך ירחץ אבר אבר ולא בבת אחת. ובס’ הלכות בין המצרים (להגרמ”מ קארפ שליט”א) הביא שהגר”א דושניצר והגר”מ קלירס הקילו בדבר, ושהגרי”ש אלישיב אמר שלאיסטניס הרגיל לרחוץ בכל יום יש להקל (ומי לא רגיל לרחוץ בכל יום?)

והגר"מ שטרנבוך בתשובות והנהגות (ח”ד קכ”ט) כתב שאף שמפורסם שמרן החזו”א ז”ל נשאל בזה ואסר אף שמצטערים מן הזיעה, הרי שאין למדים הלכה מפי מעשה, ואולי נתכוין אצלם גם מאיזה טעם אחר, שהרי אפילו אבל בתוך שבעה מותר אם הוא איסטניס שמצטער הרבה וכ”ש כאן, עכ”ל.

Re: פתרון הלכתי למי שלא רוחץ בתשעת הימים אפילו אם מצטער טובא

פורסם: ד' יולי 18, 2018 1:40 pm
על ידי קאצק
כתב לי אחד חשוב בפרטי

גם הגרח"ק לא מתקלח אלא רק במקווה ולא בסבון,

Re: פתרון הלכתי למי שלא רוחץ בתשעת הימים אפילו אם מצטער טובא

פורסם: ד' יולי 18, 2018 2:20 pm
על ידי ר' יונה
דעת נעימה כתב:
ר' יונה כתב:
דרומי כתב:מי שמצטער טובא מותר לו לרחוץ אפילו בת"ב, מעיקר הדין.

וחשבתי לדון, אדם שבערב ת"ב עדיין לא מציק לו כ"כ, אבל יודע שאם לא יתרחץ עכשיו אז בת"ב יהיה בגדר מצטער ויותר לו להתקלח, האם עדיף שיתרחץ עכשיו שזה עדיין איסורו משום מנהג, וימנע מרחיצה בת"ב גופא, או שכיון שכרגע לא צריך ימתין עד שיצטער ויהיה מותר לו מן הדין.


כדומה לזה לכאורה אפשר להביא מעשה דומה:
אני מכיר אדם שכשהיה אונן רחץ מטעם זה, כי הוא ידע שיצטער טובא במהלך השבעה והבין שקל יותר לרחוץ באנינות מאשר בימי השבעה.

לכאו' באנינות אין איסור רחיצה, משא"כ בתשעת הימים יש איסור

Re: פתרון הלכתי למי שלא רוחץ בתשעת הימים אפילו אם מצטער טובא

פורסם: ד' יולי 18, 2018 2:27 pm
על ידי ר' יונה
שמעתי בשם הגאון ר' שריה דבילצקי זצוק"ל שגם במקוה האסור לטבול ללא מקלחת, אסור בתשעת הימים להתקלח, ויש לדון מדוע אין כאן גזל, ואולי שונה הדין בין מקוה פרטי לציבורי.

Re: פתרון הלכתי למי שלא רוחץ בתשעת הימים אפילו אם מצטער טובא

פורסם: ד' יולי 18, 2018 4:02 pm
על ידי טברייני
מה החילוק בין פרטי לציבורי.ומדוע צריך להיות כתוב בפירוש כדי לאסור.
לא נחרב וכו' אלא על שנאת חינם...
אין שום היתר לשום אדם בשום מקוה להיכנס ללא מקלחת תחילה, בין אדם לחבירו.

Re: פתרון הלכתי למי שלא רוחץ בתשעת הימים אפילו אם מצטער טובא

פורסם: ד' יולי 18, 2018 6:56 pm
על ידי עתניאל בן קנז
דעת נעימה כתב:
ר' יונה כתב:
דרומי כתב:מי שמצטער טובא מותר לו לרחוץ אפילו בת"ב, מעיקר הדין.

וחשבתי לדון, אדם שבערב ת"ב עדיין לא מציק לו כ"כ, אבל יודע שאם לא יתרחץ עכשיו אז בת"ב יהיה בגדר מצטער ויותר לו להתקלח, האם עדיף שיתרחץ עכשיו שזה עדיין איסורו משום מנהג, וימנע מרחיצה בת"ב גופא, או שכיון שכרגע לא צריך ימתין עד שיצטער ויהיה מותר לו מן הדין.


כדומה לזה לכאורה אפשר להביא מעשה דומה:
אני מכיר אדם שכשהיה אונן רחץ מטעם זה, כי הוא ידע שיצטער טובא במהלך השבעה והבין שקל יותר לרחוץ באנינות מאשר בימי השבעה.

טוב, עשה, וכן מובא בדברי הפוסקים. (ומבוסס על דברי הראשונים, שהיה מנהג לרחוץ את האבל לאחר הקבורה)
והדמיון עולה יפה (להלכה אף אונן אסור ברחיצה, עכ"פ ממנהגא - כדעת הרמ"א).

Re: פתרון הלכתי למי שלא רוחץ בתשעת הימים אפילו אם מצטער טובא

פורסם: ד' יולי 18, 2018 7:07 pm
על ידי קו ירוק
קאצק כתב:כתב לי אחד חשוב בפרטי

גם הגרח"ק לא מתקלח אלא רק במקווה ולא בסבון,

קשה להביא מזה ראיה, כי ניצול הזמן שלו, וגופו המזוכך רחוקים מאתנו (אגב, אני לא חסיד.. זו מציאות)

Re: פתרון הלכתי למי שלא רוחץ בתשעת הימים אפילו אם מצטער טובא

פורסם: ד' יולי 18, 2018 7:42 pm
על ידי עזריאל ברגר
דעת נעימה כתב:
ר' יונה כתב:
דרומי כתב:מי שמצטער טובא מותר לו לרחוץ אפילו בת"ב, מעיקר הדין.

וחשבתי לדון, אדם שבערב ת"ב עדיין לא מציק לו כ"כ, אבל יודע שאם לא יתרחץ עכשיו אז בת"ב יהיה בגדר מצטער ויותר לו להתקלח, האם עדיף שיתרחץ עכשיו שזה עדיין איסורו משום מנהג, וימנע מרחיצה בת"ב גופא, או שכיון שכרגע לא צריך ימתין עד שיצטער ויהיה מותר לו מן הדין.


כדומה לזה לכאורה אפשר להביא מעשה דומה:
אני מכיר אדם שכשהיה אונן רחץ מטעם זה, כי הוא ידע שיצטער טובא במהלך השבעה והבין שקל יותר לרחוץ באנינות מאשר בימי השבעה.

רחיצה באנינות - מחלוקת הפוסקים (הרמב"ם מתיר בשופי), וכפי שמשמע מהמגיבים שמעלי - כנראה שגם האוסרים אסרו רק ממנהגא.

Re: פתרון הלכתי למי שלא רוחץ בתשעת הימים אפילו אם מצטער טובא

פורסם: ד' יולי 18, 2018 8:09 pm
על ידי דעת נעימה
ר' יונה כתב:לכאו' באנינות אין איסור רחיצה, משא"כ בתשעת הימים יש איסור

עזריאל ברגר כתב:רחיצה באנינות - מחלוקת הפוסקים (הרמב"ם מתיר בשופי), וכפי שמשמע מהמגיבים שמעלי - כנראה שגם האוסרים אסרו רק ממנהגא.


גם בתשעת הימים זה לכאורה מנהג:
כדברי מרן:
יש נוהגים שלא לרחוץ מראש חדש, ויש שאין נמנעין אלא בשבת זו. ויש מתענים מי"ז בתמוז עד תשעה באב.

הגה: ולצורך מצווה שרי, ולכן נדה רוחצת וטובלת (מהרי"ל). ואפילו אם טובלת ליל י' באב, מותר לה לרחוץ בערב תשעה באב, אם אי אפשר לה לרחוץ ליל י' (אגודה). ונראה דהוא הדין אשה הלובשת לבנים, יכולה לרחוץ מעט כדרכה בשאר שנה, הואיל ואינה עושה לתענוג, רק לצורך מצווה.
ונוהגין שלא לרחוץ אפילו בצונן מראש חודש ואילך (תרומת הדשן סי' ק"ו). ואפילו בערב שבת של חזון אסור לרחוץ, כי אם ראשו ופניו ידיו ורגליו בצונן (מהרי"ל ותשובת מהרי"ל סימן ט"ו וב"י). ויש מקילין בחפיפת הראש בחמין, למי שרגיל בכך כל שבת:"

לכן לכאורה הנידון דומה לנידון.

ויש לי שאלה:
אם אסור לרחוץ בתשעת הימים, מה ההיתר לטבול?
ונניח שיש חיוב משמעותי לטבול, כדי לקיים טבילה כמו שצריך, יש חובת חפיפה וממילא בכך כלולה מקלחת עם סבון.

Re: פתרון הלכתי למי שלא רוחץ בתשעת הימים אפילו אם מצטער טובא

פורסם: ש' אוגוסט 10, 2019 11:26 pm
על ידי גם זו לטובה
דעת נעימה כתב:
ר' יונה כתב:
דרומי כתב:מי שמצטער טובא מותר לו לרחוץ אפילו בת"ב, מעיקר הדין.

וחשבתי לדון, אדם שבערב ת"ב עדיין לא מציק לו כ"כ, אבל יודע שאם לא יתרחץ עכשיו אז בת"ב יהיה בגדר מצטער ויותר לו להתקלח, האם עדיף שיתרחץ עכשיו שזה עדיין איסורו משום מנהג, וימנע מרחיצה בת"ב גופא, או שכיון שכרגע לא צריך ימתין עד שיצטער ויהיה מותר לו מן הדין.


כדומה לזה לכאורה אפשר להביא מעשה דומה:
אני מכיר אדם שכשהיה אונן רחץ מטעם זה, כי הוא ידע שיצטער טובא במהלך השבעה והבין שקל יותר לרחוץ באנינות מאשר בימי השבעה.


שמעתי וראיתי שיש כאלו שמתרחצים באנינות ולא הבנתי מנין ההיתר אחרי שהדבר מבואר לאיסור, ואולי הטעות התחילה מהטעם שכתב מר, עד שנעשה כהיתר.

Re: פתרון הלכתי למי שלא רוחץ בתשעת הימים אפילו אם מצטער טובא

פורסם: ש' אוגוסט 10, 2019 11:27 pm
על ידי גם זו לטובה
עתניאל בן קנז כתב:
דעת נעימה כתב:
ר' יונה כתב:
דרומי כתב:מי שמצטער טובא מותר לו לרחוץ אפילו בת"ב, מעיקר הדין.

וחשבתי לדון, אדם שבערב ת"ב עדיין לא מציק לו כ"כ, אבל יודע שאם לא יתרחץ עכשיו אז בת"ב יהיה בגדר מצטער ויותר לו להתקלח, האם עדיף שיתרחץ עכשיו שזה עדיין איסורו משום מנהג, וימנע מרחיצה בת"ב גופא, או שכיון שכרגע לא צריך ימתין עד שיצטער ויהיה מותר לו מן הדין.


כדומה לזה לכאורה אפשר להביא מעשה דומה:
אני מכיר אדם שכשהיה אונן רחץ מטעם זה, כי הוא ידע שיצטער טובא במהלך השבעה והבין שקל יותר לרחוץ באנינות מאשר בימי השבעה.

טוב, עשה, וכן מובא בדברי הפוסקים. (ומבוסס על דברי הראשונים, שהיה מנהג לרחוץ את האבל לאחר הקבורה)
והדמיון עולה יפה (להלכה אף אונן אסור ברחיצה, עכ"פ ממנהגא - כדעת הרמ"א).

אשמח לקבל מראה מקום.

Re: פתרון הלכתי למי שלא רוחץ בתשעת הימים אפילו אם מצטער טובא

פורסם: ש' אוגוסט 10, 2019 11:37 pm
על ידי עזריאל ברגר
גם זו לטובה כתב:
דעת נעימה כתב:כדומה לזה לכאורה אפשר להביא מעשה דומה:
אני מכיר אדם שכשהיה אונן רחץ מטעם זה, כי הוא ידע שיצטער טובא במהלך השבעה והבין שקל יותר לרחוץ באנינות מאשר בימי השבעה.


שמעתי וראיתי שיש כאלו שמתרחצים באנינות ולא הבנתי מנין ההיתר אחרי שהדבר מבואר לאיסור, ואולי הטעות התחילה מהטעם שכתב מר, עד שנעשה כהיתר.

אכן הרמב"ם כותב במפורש שבאנינות מותר לכתחילה לרחוץ ולסוך, כדוד המלך שרחץ וסך אחר שמת הילד קודם שייקבר.
ואמנם נוהגים להחמיר שלא כדעתו, אך מי שחייב לרחוץ - אולי באמת עדיף לסמוך על הרמב"ם ולרחוץ באנינות מאשר לרחוץ באבלות, וצ"ע.

Re: פתרון הלכתי למי שלא רוחץ בתשעת הימים אפילו אם מצטער טובא

פורסם: א' אוגוסט 11, 2019 10:24 pm
על ידי דעת_האברך
עובר ושב כתב:
ר' יונה כתב:עוד פתרון, לטבול במקוה שאוסרים לטבול ללא מקלחת מקדימה.


ראיתי כאלה שאחזו את המושג "מקלחת" כפשוטו, ומתקלחים ללא סבון או שמפו, ונכנסים כך בסרחונם למקווה עם כל המשתמע. ולמרות שהצעתי בעדינות אם צריכים שמפו, דחו בעדינות את ההצעה... לכן יש להבהיר בשלטים מעין אלה, על חובת השימוש בסבון ושמפו.

לגופו של ענין, אדם שאינו מתרחץ וכולו מזיע, הוא מזיק את הרבים, ואין כל בריה יכולה לעמוד במחיצתו. ומי התיר לו.

והרחיצה לאדם כזה אין עניינה הנאה, אלא הסרת הלכלוך, ובאופן זה מותר לרחוץ אפי' בת"ב (מעין מה שכתב הרב דרומי, אלא שהוא דיבר במצטער) ולדוגמא אדם שישב בשירותים צריך לרחוץ ידיו היטב עם סבון כדי להסיר את הלכלוך והחיידקים, והוא הדין לאדם המכוסה בזיעה וריחו נודף.

ומה שאסרו רחיצה בימים אלה, היא מניעת ההנאה והתענוג.

הרמ"א (תקנ"א ט"ז) כתב שהלובשת לבנים יכולה לרחוץ מעט כדרכה בשאר שנה הואיל ואינה עושה לתענוג רק לצורך מצוה.

ובשו"ע (תקנ"ד ח') כתב שלהעביר הליכלוך שרי, וביאר המשנ"ב דאינו אסור אלא רחיצה של תענוג.

וכן בהלכות יוה"כ (תרי"ג א') נאמר שיוה"כ אסור ברחיצת תענוג. וכתב המשנ"ב (סק"ב) שמלשון זה (של איסור רחיצה משום תענוג) משמע דאם הזיע הרבה ורוצה לרחוץ להעביר הזיעה מותר, כיון שאינה רחיצה של תענוג (ורק סייג דבריו שמ"מ מי שאינו איסטניס ואינו צריך לרחיצה זו כ"כ, נכון להחמיר בשביל העברת הזיעה. ופשוט שכוונתו במזיע מעט ולא במזיע הרבה שריחו נודף).

וראיתי להרש"ב גנוט שהביא בשם האגר”מ (אבהע”ז ח”ד, פ”ד) בפשיטות שמותר לרחוץ לצורך ניקוי הגוף מהזיעה. ובשו”ת שבט הלוי כתב שבארץ ישראל נהגו להקל בזה, אך ירחץ אבר אבר ולא בבת אחת. ובס’ הלכות בין המצרים (להגרמ”מ קארפ שליט”א) הביא שהגר”א דושניצר והגר”מ קלירס הקילו בדבר, ושהגרי”ש אלישיב אמר שלאיסטניס הרגיל לרחוץ בכל יום יש להקל (ומי לא רגיל לרחוץ בכל יום?)

והגר"מ שטרנבוך בתשובות והנהגות (ח”ד קכ”ט) כתב שאף שמפורסם שמרן החזו”א ז”ל נשאל בזה ואסר אף שמצטערים מן הזיעה, הרי שאין למדים הלכה מפי מעשה, ואולי נתכוין אצלם גם מאיזה טעם אחר, שהרי אפילו אבל בתוך שבעה מותר אם הוא איסטניס שמצטער הרבה וכ”ש כאן, עכ”ל.

בהליכות שלמה כתבו בשם הגרש"ז שהגם שמותר להתקלח לפני הכניסה למקוה על מנת שלא יהיה מזיק את הרבים, מכל מקום אין היתר אלא במקלחת בלי סבון ושמפו. ואכן, לדידי תמיה לי בדבר, הרי אין בזה כל כך תועלת להעביר הלכלוך הדבוק, ואולי סבירא ליה שסגי בהכי לענין שלא יהיה בגדר נזק לרבים. על כל פנים לאחר המקוה סבורני שיש היתר מרווח להתרחץ היטב עם סבון על מנת להעביר מהגוף את כל הסרחון, החיידקים והלכלוך של כל אלה שטבלו במקוה מלבדי, וכן אני נוהג למעשה.

Re: פתרון הלכתי למי שלא רוחץ בתשעת הימים אפילו אם מצטער טובא

פורסם: א' אוגוסט 11, 2019 10:59 pm
על ידי קראקובער
עובר ושב כתב:והגר"מ שטרנבוך בתשובות והנהגות (ח”ד קכ”ט) כתב שאף שמפורסם שמרן החזו”א ז”ל נשאל בזה ואסר אף שמצטערים מן הזיעה, הרי שאין למדים הלכה מפי מעשה, ואולי נתכוין אצלם גם מאיזה טעם אחר, שהרי אפילו אבל בתוך שבעה מותר אם הוא איסטניס שמצטער הרבה וכ”ש כאן, עכ”ל.

חצי מהספר שלו בנוי מסיפורים ושמועות ופה זה לא מפי מעשה גרידא אלא בגדר עד שיאמר לו הלכה למעשה והדבר ידוע וכנראה שלא נעים לו לחלוק על החזון איש במפורש.

Re: פתרון הלכתי למי שלא רוחץ בתשעת הימים אפילו אם מצטער טובא

פורסם: ב' אוגוסט 12, 2019 6:07 pm
על ידי דודי צח
עובר ושב כתב:הגרי”ש אלישיב אמר שלאיסטניס הרגיל לרחוץ בכל יום יש להקל (ומי לא רגיל לרחוץ בכל יום?)



ומי לא רגיל? אתה באמת לא יודע?
וכי כל מה שרגיל אצל פלוני רגיל אצל אלמוני?

תצחק, תזלזל, תתמה - אבל המציאות היא שהרבה אישים, בפרט מהמגזר שאינו מסדר זקן ואינו משתמש בדאודורנטים וכדומה, לא רוחץ 'כל יום' תמידין כסרן, וכמו שכן נהגו מן הסתם גדולינו מכל המגזרים, כהגריש"א הגראי"ל הגרח"ק הגרש"ז הגרש"א ושאר גדולי ארץ 'בני דורנו'

בל נחטא לראות את כל העולם על פי הרגלנו אנו, ועוד שנה שנתיים יצטטו אותנו ויאמרו כי מי שנוהג אחרת 'בטלה דעתו אצל כל אדם'...

Re: פתרון הלכתי למי שלא רוחץ בתשעת הימים אפילו אם מצטער טובא

פורסם: ג' אוגוסט 13, 2019 7:53 pm
על ידי עובר ושב
אל תביא ראיה מגדולים שאין להם בעולמם אלא ד' אמות של תורה ותפילה. מהם אני לא מצפה להתקלח כל יום, אלא אם כן הם טובלים.

Re: פתרון הלכתי למי שלא רוחץ בתשעת הימים אפילו אם מצטער טובא

פורסם: ב' מרץ 16, 2020 1:46 pm
על ידי לבי במערב
לבי במערב כתב:
ר' יונה כתב:שמעתי בשם הגאון ר' שריה דבילצקי זצוק"ל שגם במקוה האסור לטבול ללא מקלחת, אסור בתשעת הימים להתקלח, ויש לדון מדוע אין כאן גזל, ואולי שונה הדין בין מקוה פרטי לציבורי.

השמועה אמיתית היא?

איש_ספר כתב:שקר וכזב. הפוך לגמרי.
הוא עצמו, אע"פ שהקפיד לטבול בכל יום (עד לשנותיו המאוחרות שנחלש), לא הלך בתשעת הימים למקווה והורה לכל שואליו שלא ללכת. (מלבד במקום צורך). מובן איפוא שהשמועה מוכחשת מתוכה.
יתכן שפלוני שהודיע לו שהוא הולך שאל אם מותר להתקלח, וכיון שלא רצה שישמע ממנו שום צד של היתר לטבול בתשעת הימים, אמר שאסור להתקלח לצורך זה....

סעדיה כתב:למה מוכחשת?
נפק"מ במקום הצורך.

איש_ספר כתב:צודק. חוזרני בי. משום מה היה לי רושם שהשמועה כוללת היתר לטבול בתשעת הימים ללא צורך של תק"ע. אכן אין לי מידע מה היתה דעתו על מקלחת למי שצריך לטבול. ואין לי מה לומר בענין. תודה על ההערה.

Re: פתרון הלכתי למי שלא רוחץ בתשעת הימים אפילו אם מצטער טובא

פורסם: ו' יולי 10, 2020 12:19 pm
על ידי מבולבל
חשבתי על העניין של רחיצת תענוג. מובא בספרים הקדושים, (אינני מקובל, כוונתי ליסוש"ה) בשם האר"י שלכבוד שבת קודש ירחץ ראשו בחמין. (לא מדובר על תשעת הימים אלא על כל שבתות השנה).
וצ"ב מה מכבד את השבת אם ביום שישי גופו נהנה מן הרחיצה בחמין? אלא צ"ל שהרחיצה בחמין מביאה את האדם לרעננות, וזה אכן משפיע על הרגשת גופו בשבת.
וא"כ ההיתר לרחוץ לנקיון הזיעה אין הכוונה שאם מרגיש קצת דביק כבר מותר לו להתרענן במקלחת, אלא הרחיצה צריכה לנקות בלבד ללא נתינת הרגשה רעננה לאח"כ, ואם תאמר שאי"ז אפשרי, כי כל רחיצה לנקיון ממילא מקנה הרגשת רעננות, צ"ל כך: אם הקושי של מי שהתרגל לרחוץ כל יום זה מחמת שחסר לו רעננות רז לכאורה אסור לרחוץ, אך אם הקושי הוא שמרגיש מלוכלך או שמריח את עצמו, אז יתנקה וישתדל לרחוץ בצורה שכמה שפחות ירגיש אח"כ 'פרעש' ומה שירגיש קצת הרי הוא אנוס.
ונראה לי שהרבה מהדעות בעניין הרחיצה הם יותר השקפתיות מאשר הלכתיות, אבל מי שרוצה לנהוג עפ"י הלכה גרידא, לכאורה אין עניין שיסבול בתשעת הימים אלא רק לא לעשות פעולות של תענוג.
אדגיש שאינני פוסק ואפילו לא למדתי היטב את הלכות האבילות. לכן נא לקחת את דבריי כסברת אורח בבית המדרש, ותו לא.

Re: פתרון הלכתי למי שלא רוחץ בתשעת הימים אפילו אם מצטער טובא

פורסם: ב' יולי 13, 2020 11:08 pm
על ידי ש. ספראי
אכן, הגרמ"ש סבור שמותר להתרחץ מזיעת יתר, עי' בספרו, ובספרי הקט ויאמר שמואל שכבר הוזכר כאן לעיל.

אל תביאו ראיה מהגרח"ק בענין. הוא לא מבין בכלל מה שייך להתקלח כל יום ומבחינתו זה ביטול תורה. כך אמר לי. וצ"ע.

גם הגריש"א היה סבור כך, ועי' בזה בספרי דבר למועד ממה שהבאתי מהנ"ל, בענין מדוע רחיצה בחמין ביו"ט לא חשובה בזמנינו לאוכל נפש ומ"ש מאכילת צבי.

Re: פתרון הלכתי למי שלא רוחץ בתשעת הימים אפילו אם מצטער טובא

פורסם: ב' יולי 13, 2020 11:54 pm
על ידי נוטר הכרמים
מבולבל כתב:חשבתי על העניין של רחיצת תענוג. מובא בספרים הקדושים, (אינני מקובל, כוונתי ליסוש"ה) בשם האר"י שלכבוד שבת קודש ירחץ ראשו בחמין. (לא מדובר על תשעת הימים אלא על כל שבתות השנה).
וצ"ב מה מכבד את השבת אם ביום שישי גופו נהנה מן הרחיצה בחמין? אלא צ"ל שהרחיצה בחמין מביאה את האדם לרעננות, וזה אכן משפיע על הרגשת גופו בשבת.
וא"כ ההיתר לרחוץ לנקיון הזיעה אין הכוונה שאם מרגיש קצת דביק כבר מותר לו להתרענן במקלחת, אלא הרחיצה צריכה לנקות בלבד ללא נתינת הרגשה רעננה לאח"כ, ואם תאמר שאי"ז אפשרי, כי כל רחיצה לנקיון ממילא מקנה הרגשת רעננות, צ"ל כך: אם הקושי של מי שהתרגל לרחוץ כל יום זה מחמת שחסר לו רעננות רז לכאורה אסור לרחוץ, אך אם הקושי הוא שמרגיש מלוכלך או שמריח את עצמו, אז יתנקה וישתדל לרחוץ בצורה שכמה שפחות ירגיש אח"כ 'פרעש' ומה שירגיש קצת הרי הוא אנוס.
ונראה לי שהרבה מהדעות בעניין הרחיצה הם יותר השקפתיות מאשר הלכתיות, אבל מי שרוצה לנהוג עפ"י הלכה גרידא, לכאורה אין עניין שיסבול בתשעת הימים אלא רק לא לעשות פעולות של תענוג.
אדגיש שאינני פוסק ואפילו לא למדתי היטב את הלכות האבילות. לכן נא לקחת את דבריי כסברת אורח בבית המדרש, ותו לא.

ההרגשה שלך נכונה, וכבר נשמעה בבית המדרש, וזו הוראה של חלק מהפוסקים לרחוץ רק מקומות הזיעה ואבר אבר.

Re: פתרון הלכתי למי שלא רוחץ בתשעת הימים אפילו אם מצטער טובא

פורסם: ג' יולי 14, 2020 12:04 am
על ידי גבול ים
נוטר הכרמים כתב:
מבולבל כתב:חשבתי על העניין של רחיצת תענוג. מובא בספרים הקדושים, (אינני מקובל, כוונתי ליסוש"ה) בשם האר"י שלכבוד שבת קודש ירחץ ראשו בחמין. (לא מדובר על תשעת הימים אלא על כל שבתות השנה).
וצ"ב מה מכבד את השבת אם ביום שישי גופו נהנה מן הרחיצה בחמין? אלא צ"ל שהרחיצה בחמין מביאה את האדם לרעננות, וזה אכן משפיע על הרגשת גופו בשבת.
וא"כ ההיתר לרחוץ לנקיון הזיעה אין הכוונה שאם מרגיש קצת דביק כבר מותר לו להתרענן במקלחת, אלא הרחיצה צריכה לנקות בלבד ללא נתינת הרגשה רעננה לאח"כ, ואם תאמר שאי"ז אפשרי, כי כל רחיצה לנקיון ממילא מקנה הרגשת רעננות, צ"ל כך: אם הקושי של מי שהתרגל לרחוץ כל יום זה מחמת שחסר לו רעננות רז לכאורה אסור לרחוץ, אך אם הקושי הוא שמרגיש מלוכלך או שמריח את עצמו, אז יתנקה וישתדל לרחוץ בצורה שכמה שפחות ירגיש אח"כ 'פרעש' ומה שירגיש קצת הרי הוא אנוס.
ונראה לי שהרבה מהדעות בעניין הרחיצה הם יותר השקפתיות מאשר הלכתיות, אבל מי שרוצה לנהוג עפ"י הלכה גרידא, לכאורה אין עניין שיסבול בתשעת הימים אלא רק לא לעשות פעולות של תענוג.
אדגיש שאינני פוסק ואפילו לא למדתי היטב את הלכות האבילות. לכן נא לקחת את דבריי כסברת אורח בבית המדרש, ותו לא.

ההרגשה שלך נכונה, וכבר נשמעה בבית המדרש, וזו הוראה של חלק מהפוסקים לרחוץ רק מקומות הזיעה ואבר אבר.

יסוד הדברים [על רחיצה בע"ש] מבואר במטה משה בשם רבו המהרש"ל
וכתב מהר"ש בהגה"ה בש''ע בא"ח סי' רמ"ב ס"ג שלא ירחץ לשבת אלא סמוך לערב שילביש עצמו מיד וזהו כבוד השבת, ומפי מורי הגאון ז"ל שמעתי הטעם שיש לרחוץ סמוך לערב כדי שתבא ההנאה בשבת עצמו, דרחיצה הנאה שלאחר שעה היא כמ"ש הרמב"ן ז"ל הביאו הטור א"ח סימן תקנ"ג.
כמובן שיש לעורר מזה גם לאידך גיסא על רחיצה בערב תשעת הימים סמוך לשקיעה [וכדברי הרמב"ן שם על ערב ת"ב].

Re: פתרון הלכתי למי שלא רוחץ בתשעת הימים אפילו אם מצטער טובא

פורסם: ג' יולי 14, 2020 12:10 am
על ידי גבול ים
לבי במערב כתב:
לבי במערב כתב:
ר' יונה כתב:שמעתי בשם הגאון ר' שריה דבילצקי זצוק"ל שגם במקוה האסור לטבול ללא מקלחת, אסור בתשעת הימים להתקלח, ויש לדון מדוע אין כאן גזל, ואולי שונה הדין בין מקוה פרטי לציבורי.

השמועה אמיתית היא?

איש_ספר כתב:שקר וכזב. הפוך לגמרי.
הוא עצמו, אע"פ שהקפיד לטבול בכל יום (עד לשנותיו המאוחרות שנחלש), לא הלך בתשעת הימים למקווה והורה לכל שואליו שלא ללכת. (מלבד במקום צורך). מובן איפוא שהשמועה מוכחשת מתוכה.
יתכן שפלוני שהודיע לו שהוא הולך שאל אם מותר להתקלח, וכיון שלא רצה שישמע ממנו שום צד של היתר לטבול בתשעת הימים, אמר שאסור להתקלח לצורך זה....

סעדיה כתב:למה מוכחשת?
נפק"מ במקום הצורך.

איש_ספר כתב:צודק. חוזרני בי. משום מה היה לי רושם שהשמועה כוללת היתר לטבול בתשעת הימים ללא צורך של תק"ע. אכן אין לי מידע מה היתה דעתו על מקלחת למי שצריך לטבול. ואין לי מה לומר בענין. תודה על ההערה.

אגב גם ההיתר במקום צורך אינו פשוט כל כך, עי' בשו"ת מהרי"ל דיסקין (קו"א אות סג) שמסופק בזה, ומסיים שבשבת ודאי יש להקל...

Re: פתרון הלכתי למי שלא רוחץ בתשעת הימים אפילו אם מצטער טובא

פורסם: ג' יולי 14, 2020 5:36 pm
על ידי מבולבל
גבול ים כתב:
נוטר הכרמים כתב:
מבולבל כתב:חשבתי על העניין של רחיצת תענוג. מובא בספרים הקדושים, (אינני מקובל, כוונתי ליסוש"ה) בשם האר"י שלכבוד שבת קודש ירחץ ראשו בחמין. (לא מדובר על תשעת הימים אלא על כל שבתות השנה).
וצ"ב מה מכבד את השבת אם ביום שישי גופו נהנה מן הרחיצה בחמין? אלא צ"ל שהרחיצה בחמין מביאה את האדם לרעננות, וזה אכן משפיע על הרגשת גופו בשבת.
וא"כ ההיתר לרחוץ לנקיון הזיעה אין הכוונה שאם מרגיש קצת דביק כבר מותר לו להתרענן במקלחת, אלא הרחיצה צריכה לנקות בלבד ללא נתינת הרגשה רעננה לאח"כ, ואם תאמר שאי"ז אפשרי, כי כל רחיצה לנקיון ממילא מקנה הרגשת רעננות, צ"ל כך: אם הקושי של מי שהתרגל לרחוץ כל יום זה מחמת שחסר לו רעננות רז לכאורה אסור לרחוץ, אך אם הקושי הוא שמרגיש מלוכלך או שמריח את עצמו, אז יתנקה וישתדל לרחוץ בצורה שכמה שפחות ירגיש אח"כ 'פרעש' ומה שירגיש קצת הרי הוא אנוס.
ונראה לי שהרבה מהדעות בעניין הרחיצה הם יותר השקפתיות מאשר הלכתיות, אבל מי שרוצה לנהוג עפ"י הלכה גרידא, לכאורה אין עניין שיסבול בתשעת הימים אלא רק לא לעשות פעולות של תענוג.
אדגיש שאינני פוסק ואפילו לא למדתי היטב את הלכות האבילות. לכן נא לקחת את דבריי כסברת אורח בבית המדרש, ותו לא.

ההרגשה שלך נכונה, וכבר נשמעה בבית המדרש, וזו הוראה של חלק מהפוסקים לרחוץ רק מקומות הזיעה ואבר אבר.

יסוד הדברים [על רחיצה בע"ש] מבואר במטה משה בשם רבו המהרש"ל
וכתב מהר"ש בהגה"ה בש''ע בא"ח סי' רמ"ב ס"ג שלא ירחץ לשבת אלא סמוך לערב שילביש עצמו מיד וזהו כבוד השבת, ומפי מורי הגאון ז"ל שמעתי הטעם שיש לרחוץ סמוך לערב כדי שתבא ההנאה בשבת עצמו, דרחיצה הנאה שלאחר שעה היא כמ"ש הרמב"ן ז"ל הביאו הטור א"ח סימן תקנ"ג.
כמובן שיש לעורר מזה גם לאידך גיסא על רחיצה בערב תשעת הימים סמוך לשקיעה [וכדברי הרמב"ן שם על ערב ת"ב].



ייש"כ על המקורות.
ברצוני לבאר קצת. הנוטר כרמים הביא שיש פוסקים לרחוץ רק מקומות הזיעה ואבר אבר, וזה ידוע. העניין הקשה הוא שאדם בן זמנינו שרגיל לרחוץ כמעט כל יום, אז מרגיש שכל גופו זיעה. ולכן מתרחץ בהיתר בכל גופו. אני חיפשתי הסבר מה ההבדל בין איסטניס לבין האדם הממוצע בזמנינו. וע"ז כתבתי שהגדרת ההיתר לאדם בזמנינו תהיה רחיצה לניקוי באופן שלא יגרום תענוג והרגשה של 'פרעש' לאחר המקלחת. ולזה הביא גבול ים מקורות נאים.