מהר"י סג"ל היה מוחה שלא לקנות עץ בט' באב כדרך שאסור גם כן במועד, דדינם שוה ליאסר במלאכה.
יוסף אומץ (ח"א סי' תתסט):
בימי חורפי ראיתי מנהג פשוט שלא לקנות עץ אחר ראש חודש. אכן עתה רבים מקילין, ומה אעשה והדבר ידוע שבימים ההמה היו מקפידים חכמי עירנו נוחי נפש על הדבר, ומי שקנה עץ לקחוהו ממנו ונתנו אותו לעניי הקדש.
[וכמו כן עשו ללוקחים עץ בחול המועד פה, כד הוינא פה בטליותי ובחרותי. חיים אולמא]
ואף על פי ששורש טעמם לא נודע לי, מכל מקום אין לנו להקל נגדו. [וכן זכיתי לחדש ולהכריז איסור זה בשנת שצ"א (כת"י ב')].
בן איש חי (שנה ראשונה פרשת דברים אות יז):
כתוב בספר יוסף אומץ אשכנזי, בימי חרפי ראיתי מנהג פשוט שלא לקנות עצים אחר ר"ח אב עד ט"ב, אכן עתה רבים מקילים, והדבר ידוע שבימים ההמה היו מקפידים חכמי עירנו מאד על הדבר, ומי שקנה עץ לוקחים אותו ממנו ונותנים לעניי הקדש ע"כ ע"ש, ואומרים טעם לדבר זה בשביל שבטלו עצי המערכה, וכמ"ש בירושלמי דנהגו הנשים דלא למשתי עמרא משום שבטלה אבן השתיה וזה מנהג יפה, ואף על פי שאין למנוע בחזקה ביד המקילין, נכון כל אדם שיזהר בכך שלא לקנות עצים הן לבנין הן להסקה מר"ח עד ט"ב, אבל לקנות קוצים שקורין שו"ך וכיוצא להסקה אין בזה שום חשש.
שו"ת זבחי צדק (לרבי עבדאללה סומך; או"ח סי' לא):
שאלה. אם מותר לקנות קורות לבנין מר"ח אב עד התענית.
תשובה. יש פה מנהג בעירנו שקונים עצים לצורך ההסקה וגם לצורך הבנין והוא מנהג פשוט ולא ראינו מי שפקפק בזה בכל הפוסקים המפורסמים כלל. וראינו שכ' מהרי"ל ז"ל בה' ט"ב וז"ל מהר"י סג"ל היה מוחה שלא לקנות עץ בט"ב כדרך שאסור ג"כ במועד דדינם שוה ליאסר במלאכה עכ"ל משמע מזה דדוקא בט"ב אסור משום לתא דמלאכה אבל מר"ח עד התענית מותר. מיהו יש גמגום בל' מהרי"ל ז"ל דאי משום דאסור במלאכה והיינו במקום שנהגו א"כ מאי שנא עץ דנקט הא כל מילי נמי ואי משום לאשמעינן אף על גב מידי דלאו פרקמטיא אפ"ה אסור הו"ל לאשמעינן סתמא אפי' מידי דלאו פרקמטיא ג"כ אסור מ"ש עץ דנקט. ואחר החפוש ראינו להר' יוסף אומץ אשכנזי בסי' תקסט שכ' וז"ל בימי חרפי ראיתי המנהג פשיט שלא לקנות עץ אחר ר"ח אכן עתה רבים מקילין ומה אעשה והדבר ידוע שבימים ההמה היו מקפידים חכמי עירנו ג"כ מאד על הדבר ומי שקנה עץ לקחוהו ממנו ונתנו אותו לעניי הקדש ואף על פי ששורש טעמם לא נודע לי מ"מ אין לנו להקל נגדו עכ"ל הרב ז"ל. וזה חידוש גדול שלא נמצא כן בכל הפוסקים ז"ל גם הוא הפך מנהג פשוט אבל מה נעשה וצריך להחמיר כדברי הרב ז"ל ורבותיו נ"ע. והנה טעם הדבר קצת מחכמי הישיבה אמרו בשביל שבטלו עצי המערכה כההיא דאמרינן בירושלמי נשי דנהיגי דלא למשתי עמרא משום שבטלה אבן השתיה וה"נ משום שבטלו עצי המערכה אסור לקנות עצים וא"כ לפ"ז דוקא עצים להסקה דומיא דעצי המערכה אבל עצים לבנין לל"ב. וקצת מחכמי הישיבה אמרו דאפשר דאף עצים לבנין אסור בשביל שחרב הבית שנבנה בעצים כדכתיב ונדבך די אע חדא והיותר נראה כטעם הראשון.
נוהג כצאן יוסף:
מי שקונה עץ מר"ח אב עד אחר התענית קונסין אותו שהוא דבר הגורם שמחה, וכן נוהגין.