מה המקור למנהג העולם להתיר גם מכובסים לצורך שבת חזון?
פורסם: ג' יולי 21, 2020 3:01 pm
כידוע מנהג אשכנז הישן שלא ללבוש בגדי שבת בשבת זו, ואילו בדורות אחרים לובשים בגדי שבת (וכ' מהרש"ל ולבוש שאין לך עני בישראל שאין לו בגד טוב לשבת ואם ישנה, יראה אבילות בפרהסיא, ובערוה"ש ועוד כתבו, שאבותינו, בגדי שבת שלהם היו דומים לבגדי חול ורק משונים קצת לטובה, אבל בגדים שלנו (כמו אצל חסידים היום), משונים לגמרי וא"כ יראה אבילות בפרהסיא). וכן המנהג היום.
אכן המציאות היא שהמנהג להקל לא רק בבגדי שבת, אלא גם בבגדים מכובסים ולכאורה אין לדמות זל"ז. (ועי' לעיל ד' מהרש"ל ולבוש וגם ערוה"ש וכל זה לא שייך לבגדים מכובסים). שהרי מה שנהגו לאסור בגדי שבת בתשעת הימים, הוא אפי' באינם מכובסים וכל איסורם הוא רק משום שגיהוצם ניכר והוי כחדשים (עי' מ"ב תקנא ס"ק מד) ואיך נלמד מזה למכובסים?
וכבר מצינו שמחלקים בין בגדים המכובסים לבגדי שבת, עי' סי' תקנא ס"ח בשו"ע ורמ"א לענין בעל ברית שמותרים בבגדי שבת ולא במכובסים.
וגם הגר"א שם שהתיר, אין זכר לכביסה (ומ"ש שם הגר"א, שהתירו בגמ' לכבס לכבוד שבת, אינו ראיה שמסיק מזה היתר בפועל למנהג שלא ללבוש מכובסים מר"ח, אלא רק כוונתו להראות שאפי' בדברים שהם מעיקר הדין הקילו לצורך שבת). והא קמן שעל רחיצה בער"ש, שהגר"א עצמו הראה מקורה בחז"ל, עכ"ז לא נטה מד' רמ"א שאסר רחיצת כל גופו בחמין לכבוד שבת.
ואין המדובר בבגדים פנימיים שמותר לדברי הכל להחליפם למכובסים כמבואר ברמ"א שם ס"ג ומ"ב ס"ק לב ושאפשר שמותר אף לכבסם לצורך שבת, עי' מ"ב שם.
(יש תשובה ע"כ של מז"ה, ואני מתעניין מה דעת שאר המורים, עיינתי בספר כל המתאבל עליה שהוא מאסף לכל המחנות ופלא שלא מצאתי כלל דיון בזה).
אכן המציאות היא שהמנהג להקל לא רק בבגדי שבת, אלא גם בבגדים מכובסים ולכאורה אין לדמות זל"ז. (ועי' לעיל ד' מהרש"ל ולבוש וגם ערוה"ש וכל זה לא שייך לבגדים מכובסים). שהרי מה שנהגו לאסור בגדי שבת בתשעת הימים, הוא אפי' באינם מכובסים וכל איסורם הוא רק משום שגיהוצם ניכר והוי כחדשים (עי' מ"ב תקנא ס"ק מד) ואיך נלמד מזה למכובסים?
וכבר מצינו שמחלקים בין בגדים המכובסים לבגדי שבת, עי' סי' תקנא ס"ח בשו"ע ורמ"א לענין בעל ברית שמותרים בבגדי שבת ולא במכובסים.
וגם הגר"א שם שהתיר, אין זכר לכביסה (ומ"ש שם הגר"א, שהתירו בגמ' לכבס לכבוד שבת, אינו ראיה שמסיק מזה היתר בפועל למנהג שלא ללבוש מכובסים מר"ח, אלא רק כוונתו להראות שאפי' בדברים שהם מעיקר הדין הקילו לצורך שבת). והא קמן שעל רחיצה בער"ש, שהגר"א עצמו הראה מקורה בחז"ל, עכ"ז לא נטה מד' רמ"א שאסר רחיצת כל גופו בחמין לכבוד שבת.
ואין המדובר בבגדים פנימיים שמותר לדברי הכל להחליפם למכובסים כמבואר ברמ"א שם ס"ג ומ"ב ס"ק לב ושאפשר שמותר אף לכבסם לצורך שבת, עי' מ"ב שם.
(יש תשובה ע"כ של מז"ה, ואני מתעניין מה דעת שאר המורים, עיינתי בספר כל המתאבל עליה שהוא מאסף לכל המחנות ופלא שלא מצאתי כלל דיון בזה).